ABORT

Abort er utrolig vanskelig. Jeg tror muligens jeg ikke vet om noe vanskeligere å skrive om enn abort. Kanskje fordi det er et sårt tema for meg? Kanskje fordi det er en mulighet vi mennesker i utgangspunktet ikke skal ha?

Jeg har som tidligere skrevet ofte fått spørsmål om hvorfor i all verden jeg ikke tok abort, så mange at jeg faktisk valgte å skrive et innlegg om det, som du kan lese hvis du trykker HER. Så kan jo enkelte sitte å spekulere i hvorfor jeg bare ikke gjorde det, “det er jo ikke så ille” hører jeg ofte. Det er jo ikke så ille? Jeg står tydeligvis i null posisjon til å si om det er ille eller ikke for meg, for dette vet allerede de som har vært gjennom det selv. Vi mennesker finnes jo heldigvis ikke forskjellige!

Hvis jeg har lesere som har lest bloggen min fra starten av, vet noen av dere kanskje at jeg har skrevet innlegg som har omhandlet abort tidligere. Men jeg klarer bare aldri å bli fornøyd, det blir aldri helt riktig. Jeg blir ofte sittende igjen med en følelse av at jeg har skrevet noe som kan mistolkes eller at jeg ikke klarer å uttrykke meg på en tydelig nok måte. Og da vil jeg heller la være, enn at noen skal sitte igjen med en følelse av at jeg har skrevet noe jeg ikke mente på den måten vedkommende tolket det. Forstå det den som kan.

Jeg tror ikke man kun burde se èn vei når man snakker om abort. Jeg tror ikke at jeg ønsker å ta stilling til hvorvidt jeg synes abort er mord eller ikke en gang, som virker til å være det som er mest i fokus når det er snakk om dette temaet. For det er ikke poenget her. Abort har blitt gjort i flere tusenvis av år, på den ene eller andre måten. Strikkepinner og rottegift er få av veldig mange midler som har blitt brukt for å få utført en abort før abort ble lovlig her i Norge. Og tro det eller ei, så blir det faktisk fortsatt gjort i land hvor abort er ulovlig.

Jeg er for at kvinner skal kunne bestemme over sin egen kropp. Abort kan være riktig, men også feil – på samme måte som at å beholde barnet kan være riktig, men også feil. Det er ikke uansvarlig å ta abort om man blir gravid i ung alder, det er uansvarlig å ta på seg et ansvar man selv vet at man ikke har resursser nok til å klare. 

Fakta er; Vi kan endre abortloven. Vi kan nekte kvinner å bestemme over sin egen kropp. Men vi har sett det før: Det vil fortsatt være mange kvinner som vil forsøke å utføre en abort, lovlig eller ikke. Så da har vi valget, enten er det lovlig og det blir gjort på en skånsom måte på sykehuset under kontrollerte forhold, eller, vi kan nekte å utføre abort i Norge og resultatet vil bli at kvinner vil dø i forsøket.

Hva tenker dere? ♥ Del gjerne videre!

8 kommentarer
    1. Jeg mener uansett at det ikke er barnets feil om graviditeten var uønsket. Må ungen bøte med livet for at moren ble gravid? Dessuten kommer moren til å bli så glad i ungen at hun ikke vil føle noe anger når barnet er kommet til verden, enten hun er gammel eller ung 🙂 NEI til abort.

    2. Det ER ille å ta abort!
      Jeg har selv 6 barn. 3 levende fødte, 1 jeg valgte å ikke la vokse opp, 1 jeg mistet og 1 som lever i magen min.
      Da jeg tok abort så jeg ingen utvei. Jeg hadde vært helt alene med min sønn i 5 år. Ikke noe pappahelger altså. Pappan stakk før han var året. Jeg slet allerede med å få fullført utdannelse så jeg kunne forsørge han.
      Og nå ville ikke den nye barnefaren vedkjenne seg at det var hans barn.
      Jeg tok det valget i den tro at jeg “måtte” for å henge sammen som mamma til han jeg allerede hadde.
      Jeg tok feil! Jeg hadde klart det! Uansett hvordan livet ville utartet seg ville jeg klart det! Barnet mitt fortjente ikke å bøte med livet!
      Hadde det vært vanskeligere å ta abort, ville jeg kanskje ikke gjort det! F.eks at man får ett støttenettverk med alle instanser som kommer med løsninger, hjelp og støtte når man ikke ser noen utvei. Ikke bare en henvisning videre til selve prosedyren. Da hadde mange mange ufødte barn vært i livet i dag. Mest sannsynlig med foreldre lykkelige over at de ikke gikk videre med valget!
      Det er faktisk ikke så svart hvitt som at det må være lovlig og ingen kommentarer fra helsevesen ved valget eller ulovlig!
      Det fins andre måter!

    3. Gine: Jeg har ikke sagt eller skrevet at det ikke er ille å ta abort, for det tror jeg nok det er. Videre undersøkelser og statistikk viser at så mye som 1 av 5 sliter etter en abort.

      Jeg mener bare at jeg ikke ønsker å uttale meg om hvorvidt abort er mord eller ikke og denne typen spørsmål, slik jeg også skriver i blogginnlegget 🙂 Kun fordi jeg ikke uttaler meg videre om denne type spørsmål, betyr ikke at jeg ser saken svart hvitt.

      Jeg som alle andre har meninger rundt temaet abort, og selv er jeg for abort selv om jeg ikke ønsker å benytte meg av den muligheten selv. Jeg mener blant annet at å bruke abort som en prevensjonsmetode er fullstendig galt.

      Trist å høre din historie, og er faktisk til en viss grad enig med deg også. Har man et ønske om å beholde barnet og ytrer dette ønsket (vet ikke om du gjorde dette eller ikke) så burde man kunne få hjelp til å få oppfylt ønsket sitt – spesielt når det handler om noe så vanskelig og sårt som å beholde et barn i magen. Men ikke for en hver pris, om det virkelig ikke er til barnets beste også.

      Man burde få hjelp fra instanser som bidrar til at du kan få og ha et støtteaparat rundt deg slik at det er mulig for en å beholde barnet. Helsestasjon og eventuelt barnevernet kunne kanskje også kommet godt med i en slik situasjon, for hjelp og støtte. I verdens rikeste land og det som også er kåret som et av verdens beste land å bo i – er det tragisk at man skal føle seg presset til at abort er den eneste løsningen når man virkelig ønsker å beholde barnet sitt. Men jeg tror også man kommer langt med en støttende familie og gode venner som er der for deg. Håper du får en veldig fin kveld videre og tusen takk for kommentar!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg