UKENS SPØRSMÅL: BARNEVERNET, KVINNEGUIDEN, TVILLINGER ++

God kveld alle sammen! Nå kommer ukens spørsmål som leserne mine har sendt inn til meg. Jeg får naturligvis ikke svart på absolutt alle spørsmål som kommer  inn, men jeg er vanligvis veldig flink til å svare direkte dersom jeg vet at jeg ikke får det med i ukens spørsmål – slik at man likevel kan få et svar på spørsmålet sitt. Håper dere liker svarene!

Har dere kontakt med barnevernet?

– Nei, vi har aldri hatt kontakt med barnevernet. Dette har jeg for øvrig også svart på tidligere, men jeg forstår at jeg sikkert har noen nye lesere som lurer litt på dette. Det er en myte at alle unge foreldre under 18 år må ha oppfølging eller kontakt med barnevernet. Fredrik og jeg kommer fra ressursterke familier og har aldri hatt noen behov for å ha kontakt med barnevernet, de har heller aldri ytret noen ønske om kontakt eller oppfølging av oss. Jeg er klar over at jeg utsetter meg for kritiske blikk ved å skrive denne bloggen, og skulle barnevernet noen gang ønske kontakt med oss er de hjertelig velkomne til vårt hjem. Vi er trygge, gode foreldre og ikke det spor bekymret for det 🙂

Synes du noen gang det var flaut å begynne å blogge?

– Faktisk, ja. I starten synes jeg det var litt småkleint på en måte. Jeg visste jo ikke om noen i det hele tatt kom til å lese det jeg skrev. Det var verst de første gangene jeg skulle poste blogginnlegg på Facebook og så videre, hvor jeg visste at alle bekjente og venner kom til å se det. Men jeg tenker ikke over det lenger nå, og synes definitivt aldri det er kleint lenger! Hadde jeg aldri satset på blogg den gang, hadde jeg aldri kunne kalle dette jobben min. Man må satse og ikke tenke så mye på hva andre skulle mene. Holder man igjen selv om man gjerne vil satse på noe så er det kun en selv som taper på det.

Hva tenker du om at blir laget tråder om deg på Kvinneguiden forum, og hva som blir skrevet om deg?

– Dette har jeg fått mange spørsmål om siden jeg begynte å blogge. Jeg tenker at alle har rett til å ytre meningen sin, men at jeg er veldig mottakelig for konstruktiv kritikk – så hvorfor ikke heller kommentere på bloggen min når jeg har åpent kommentarfelt? Jeg leser ikke trådene om meg selv, jeg leste kun noe tidligere og opplevde da at svært mange på Kvinneguiden kommenterer usaklige ting og kritiserer hver minste lille bevegelse enkelte bloggere gjør. Da jeg gjorde et intervju med en avis og avisen tok bilder av meg, Leo og Fredrik, ble jeg for eksempel kritisert og latterliggjort for at jeg ikke hadde farget etterveksten min på bildene. Skjønner dere? Og det var langt fra et engangstilfelle etter å ha lest i en tråd om meg selv som jeg husker. Slik usaklig kritikk ødelegger for så mange potensielt interessante og viktige debatter. Det er vel og bra med forskjellige meninger, jeg forventer for all del ikke at alle skal like meg og være enige i alt jeg foretar meg – men det blir i overkant barnslig når voksne mennesker bruker (blant annet) dette forumet til å koke suppe på spiker. Det er mye du kan kritisere meg for: at håret mitt er slitt og at jeg ikke har farget etterveksten burde være langt nede på den listen.

Hei! Digger bloggen din, har lest den siden Leo var baby. Jeg lurer på om du noen gang har tenkt på å stenge kommentarfeltet for å slippe unna drittkommentarer?

– Det er alltid så koselig å høre fra dere som har fulgt bloggen såpass lenge. Dere har jo på mange måter vært med meg gjennom en veldig fin tid av livet mitt, som er veldig hyggelig å tenke tilbake på. For ikke å snakke om støtten dere har vist meg og alle oppløftende ord! Jeg har tenkt på å stenge kommentarfeltet tidligere, men jeg kommer nok aldri til å gjøre det. Jeg tenker at jeg kan stenge dere fra å kommentere på bloggen (ikke at jeg skal det), men jeg kan ikke stenge dere fra å ytre meningene deres. Dessuten vil jeg ikke miste kontakten jeg har med flere av dere i kommentarfeltene, og muligheten for dere til å være anonyme om dere ønsker det. Jeg har full forståelse for at det ikke er alle som vil kommentere under fullt navn. Såfremt det ikke er hatkommentarer, selvfølgelig – og det er det ikke veldig mye av i mitt kommentarfelt heller, så 🙂

Når skal Fredrik og du på den kjæresteturen du snakket om?

– Det blir i løpet av vinteren!

Kanskje litt rart spørsmål men! Hva ville du gjort/sagt om du ble gravid med tvillinger?

– Haha, jeg må bare fortelle dere en morsom ting om akkurat dette! Uten at jeg kan skryte på meg å ha satt meg voldsomt inn i tvillingsvangerskap og den slags, så har jeg lest et sted at tvillinger kan gå i arv, og at det gjerne skjer hver andre eller hver tredje generasjon. Dette lo vi litt av ettersom mormoren til Fredrik (oldemoren til barna) fikk tvillinger. For et sjokk det hadde vært, kan ikke se det for meg en gang. Hadde jeg blitt gravid med tvillinger så hadde vi fått to nye tilskudd til familien, enkelt og greit 🙂

Leser du blogger selv, hvilke leser du i så fall? Og har du godt inntrykk av de andre bloggerne?

– Jeg får ikke så mye tid til det i hverdagen, eller – ikke at det å klikke seg inn på en blogg tar så voldsomt mye tid, men det går rett og slett litt i glemmeboken. Jeg har nok med min egen blogg, på en måte! Men jeg prøver å holde meg oppdatert ukentlig på de andre side2bloggerne. Jeg har et godt inntrykk av de aller fleste bloggerne, selv om det selvfølgelig ikke er alle jeg har like mye til felles med! Hvilket jeg for ordens skyld synes er helt naturlig.

Jeg tar i mot spørsmål til ukens spørsmål på alle mine sosiale medier, om noen av dere skulle lure på det til neste uke! Og ikke vær redd for stille litt kritiske spørsmål heller altså. Nyt de resterende timene av helgen!

Klem!

12 kommentarer
    1. Herlig!!! Anngående tvillinger så er det mest snsynelig damene i slekten med tvillinger som får tvillinger.. så om du en gang får ei jente så kan hun få tvillinger 🤔 men enda sterkere om du da har tvillinger i familien din!

    2. Sant det Anonym over her skriver 🙂
      Det er bare toeggede tvillingsvangerskap som går i arv. Det er fordi det er evnen til å slippe to egg samtidig som kan arves. Altså: Om mormoren til Fredrik fikk tvillinger vil det si at Fredrik sine evt. søstre vil ha litt større sannsynlighet enn andre til å få toeggede tvillinger, DERSOM mormoren hans selv fikk toeggede tvillinger. Om de var eneggede er det ikke arvelig. Fredrik arver jo ikke evnen til å ha eggløsing, så med dere har det ingenting å si 😂 Det må altså gå dame-dame-dame om du skjønner 😉

    3. Synes du er tøff jeg, med alt. Flink med ungene, det er ikke en liten jobb å hanskes med to så små. Minstegutt er veldig lik faren sin 😊
      Du er tøff som har åpent kommentarfelt og takler eventuell kritikk veldig bra. Når det kommer til kvinneguiden blir det for dumt når de kritiserer bare for å kritisere, virker som at ingen sak er for liten til å diskutere der inne. Har de bestemt seg for ikke å like noen er ALT feil. Til tider en mobbetråd om kjendiser.
      Jeg liker deg godt, synes du er flink med det du gjør og virker voksen og fornuftig.
      Et lite spørsmål, har du planer om å ta førerkort? Det gir en enorm frihet i hverdagen 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg