BARNA VÅRE FÅR IKKE JULEGAVER I ÅR

I år har faktisk Fredrik og jeg bestemt oss for at barna våre ikke skal få gaver av oss til jul. Dette er noe jeg har tenkt på en stund allerede, men som vi nå har bestemt oss for etter en prat tidligere i dag.

Barna våre har alt de trenger, og når de noen gang skulle mangle noe, altså virkelig mangle noe og ikke bare ha lyst på noe, så kjøper vi det. Jeg skal for eksempel straks kjøpe nye vintersko til størstemann som han trenger nå som vinteren er i full gang, og av og til har vi bare mistet så mange av de små sokkene deres av vi må gå til innkjøp av nye. Slikt skjer og det er aldri noen problem for oss, vi bruker gledelig penger på barna dersom de trenger noe. Jeg elsker å bruke penger på barna, men det er ikke noe vits i å bruke penger simpelthen bare for å bruke penger.

Barna har absolutt alt de trenger og vel så det. De har kurver stående i stuen vår fulle av leker. De har enda et lass med flere leker som jeg har satt bort på rommet til Leo. De har så mye klær at det tyter ut av kleskommoden deres. De har masse sengetøy, og sengene deres er så og si nye. De trenger virkelig ingenting.

Men vet dere hva, folkens? Det er foreldre der ute som sitter og gruer seg til jul. Mødre og fedre med barn som definitivt ikke har kurver fulle av leker stående i stuen, og mødre og fedre med barn som absolutt ikke har så mye klær at det tyter ut av kommodene deres. Mødre og fedre som sitter og gruer seg fordi de vet at de heller ikke i år får kjøpt gave til barna sine, og at selv om en julegave for noen av oss gjerne er noe man har lyst på eller ønsker seg – så er en julegave for disse foreldrene noe barna deres virkelig trenger.

Jeg mener ikke at alle burde slutte å kjøpe julegaver til barna sine fordi det er noen der ute som trenger den mer, for det blir jo litt som å si at man aldri skal kunne klage fordi det alltid er noen der ute som har det verre. Jeg mener bare at vi har valgt å la være fordi det føles helt feil å skulle kjøpe gave på trass til barna våre når de ikke trenger noe, når det er så mange der ute som mangler så mye!

De er små enda, og de har ikke den store gleden av det enda heller. Til bursdager har det vært mer spennende for dem å leke med gavepapiret og innpakningen, og det sier i grunn sitt.

De får også garantert nok av gaver av familie og venner – hvilket vi selvfølgelig setter stor pris på. For det er ikke sånn at vi nekter å ta i mot gaver til barna våre, men vi lar være å kjøpe selv. Jeg kommer nemlig ikke til å kjøpe enda flere leker til barna som de virkelig ikke trenger. Som de synes er spennende samme dag, før de er glemt og ligger nederst i lekekurven. Og jeg kommer ikke til å kjøpe en gave bare for å ha kjøpt noe, når det ikke finnes en ting de faktisk trenger.

Selv om det på ingen måte er enten eller, så vil jeg heller fra tidlig alder lære barna om andre barn som ikke er i nærheten av like heldige som dem. Om takknemlighet. Om omtanke. Barn som ikke har alt de trenger, kanskje ikke i nærheten en gang. Og at man skal hjelpe de som trenger det dersom man har mulighet til det.

Mer om det er jeg ikke interessert i å utbrodere om på bloggen, og det har jeg heller aldri hatt behov for å gjøre tidligere i motsetning til andre som, ja, kanskje donerer penger eller gjør fine ting for andre – men som samtidig må fortelle om dette til Gud og hvermann hver gang det skjer. Vet du hvorfor jeg lar være? Det blir det samme som å gjøre noe fint for noen, men samtidig høste cred for at man gjør det. Å stille opp for andre uten å høste ros og likes – for er det ikke nettopp da det betyr noe? Når man ikke engasjerer seg kun for egen vinning?

37 kommentarer
    1. kan du oppfordre til at vi som har litt mer enn mange andre, kan kanskje kjøpe noe småtteri og pakke inn, og gi til de som trenger det.. vet at de samler inn forskjellige steder..

    2. Kjempe flott skrevet Jessica! <3 Skulle ønske verden var et godt sted for alle og at alle barn hadde hatt det bra og alltid hatt det de trenger og ønsker seg. Det tror jeg er mitt eneste juleønske i år! :-)) <3

    3. Så klokt! Du skrev du ikke vil utbrodere om hva du gjør av veldedighet (noe jeg synes er suuuperbraaa, haaater når jeg ser skryt av det av folk) Jeg har bare en ide, kan godt hende det er akk det du gjør fra før, ikke vet jeg. Men å bruke den summen du ville brukt på barna, på å kjøpe gaver til barn som ikke får. Husker når jeg var liten satte læreren vår i gang en greie hvor alle tok med seg (om de ville) klær, leker, og ting vi ikke har bruk for, på skolen. Vi fikk hver vår store eske å fylle og pakket alle tingene inn hver for seg med en liten til: jente x år, eller gutt x år. dette sendte vi så til Romania, til barn til jul. Vi fikk tilbake bilder da vi fikk se barna åpne gavene, og herregud det er noe som virkelig har satt inne hos meg. Vi har så overflodig med ting i Norge, mange av oss iallefall, og jeg personlig synes det å pakke inn hver pakke, er mye mer verdifult og meningsfult enn å overføre en sum til en organisasjon som spiser opp halvparten selv.

    4. Flott tanke 🙂 Man kan levere gaver ulike steder som fordeler videre til de som ikke har råd. Det synes jeg er fint 🙂 Tenkte å gi bort noen gaver der til de som ikke har.

    5. Mine barn er nå 18 og 23 år gamle, og når de var små kjøpte ikke jeg/vi julegaver til de, fordi at de fikk så himla mye gaver, siden vi var de eneste i begges familier som hadde fått barn, vi er begge eldst og fikk barn tidlig, så «alle» kjøpte julegaver til våre barn, spesielt den eldste.
      Og jeg tror aldri de har merket det på noe vis eller at det har vært et savn, tror ikke vi kjøpte spesifikt til de før de var i skolealder, de hadde jo ikke noe begrep om hvem de fikk de ulike gavene av.
      Men jeg la alltid litt ekstra i adventskalenderene dems, min sønn som er eldst, der kjøpte jeg en stor, litt dyr legoeske, som jeg delte opp i 24 pakker, og vi bygde da litt hver dag, noe han og jeg har hatt stor glede av, og dette husker han 👍

    6. Fornuftig! Selv fikk jeg helt hetta her da jeg plutselig ikke får de pengene jeg hadde regnet med i november og desember, og jeg ikke kunne skjønne hvordan jeg skal kunne gi sønnen min en fin jul, men vi har jo det vi trenger, og han får jo gaver av andre, men kjenner alikevell det er litt sårt når han ikke får noe fordi vi ikke har råd i år :/

    7. Så utrolig fint skrevet og så mange fine tanker du har. Jeg kjenner jeg blir veldig rørt av at du som en så ung mor tenker så fornuftig- og at du ikke ønsker å kjøpe en gave bare for å kjøpe.
      Jeg selv jobber innenfor Rustjenesten, og i fjor gledet jeg og min mor mange rusmisbrukere, bare ved at de fikk et belte eller et par sokker. Det er ikke mye som skal til og jeg skulle ønske flere ønsket å glede slike mennesker!
      Du er et godt menneske, Jessica❤️

    8. Fornuftig, men ikke helt enig. Det er ikke en gave til 4000 hvert barn skal ha, men dere kan da kjøpe en liten ting for å markere jul???

    9. Man må jo markere julen. Julen er barnas dag, og det betyr også gaver. De trenger ikke dyre gaver, men for meg så virker dette litt simpelt. Ta fra de rike og gi til de fattige. Nei dette er ikke riktig. Uansett hvilken alder det er på de små. Barn skal lære seg å dele, men lagt i fra på deres bekostning. Og julen da. Julen er lagt opp til at barn skal ha gaver, og da helst fra sine forelde. Alle får gjøre det på den måten de selv ønsker, men dette kan du ikke fortsette med når barna blir eldre og merker hva andre barn får fra sine foreldre.

    10. En annen ting som også går ann, er å sette inn en liten slant på sparekontoene til barna! Det kommer de til å sette pris på senere i livet!

    11. Vi har aldri gitt gaver til barna våre, eldste er nå seks år. De får så mye gaver til jul og bursdag uansett, og vi synes det er bortkastet å skulle bli gjeldsslaver for å gi dem mer av det de allerede har. Vi ønsker klær og sko i gave til dem fra besteforeldre og liknende, og de vet at om det er noe de vil ha eller trenger så må de ønske seg det. Skulle gjerne hatt penger til å kjøpe alt de trenger når de trenger det, men tenker at så lenge de har klær, tak over hodet og mat så er det greit.

    12. De som sier at man må gi noe til barna for å markere julen- barna får mest sannsynlig nok av gaver fra familie ellers, Så tviler ikke et sekund på at julen blir feiret med gaver og masse annet som hører julen til 🙂 jeg har fått mange spørsmål hva jeg skal kjøpe i gave til babyen min (!!) Og jeg har svart samtlige at jeg ikke ser noe poeng i å kjøpe gave til henne når hun ikke er stor nok til å skjønne det uansett.. Vi kjøper jo alt hun trenger fra før, og hun får jo gaver fra andre i familien så det holder:)

    13. I år er første året vi kjøper til eldstemann. Han er nå 3 år og har begynt å skjønne greia med gaver. Han har “skrevet” ønskeliste og vært med å kjøpt til fetterene sine. Lillebror får ikke av oss, han skjønner ikke noe likevel, og får det han trenger når han trenger det. 🙂

    14. Du er klok, med mange fine tanker! Vi har blitt enige om det samme med familien, iår ønsker vi ikke å bruke masse penger på ting en ikke trenger; for tiden vi bruker sammen med hverandre er verdt så utrolig mye. Julen blir fortsatt feiret, for det er så mye mer enn pakker under treet.

    15. Marthe: Denne kommentaren gjorde meg så glad, Marthe! Tusen hjertelig takk, og takk for så mange gode ord <3

      For en fin ting du og moren din gjorde. Virkelig noe å tenke på! Det skal SÅ lite til for å glede de som ikke har noe særlig... <3

    16. Er også helt enig i at man ikke skal høste cred og likes når man donerer til noen som trenger det, men jeg tror en del ikke gjør det med den intensjonen. Mye av det går jo på å oppfordre andre til å gjøre det samme, tenker jeg hvertfall! 🙂

    17. Vi kjøpte heller ikke julegaver eller bursdagsgaver til barna våre da de var små. De fikk så mye av øvrig familie og venner. Vi brukte heller pengene på ting som de trengte f.eks bilstol nummer 2 (kjempedyrt), bæremeis og ny vinterdress/parkdress osv.

    18. Vi kjøper gaver til vårt barn til jul, men dette er fordi han aldri får noe spesielt. Vi har kjøpt brukt og arvet sinnsykt mye klær. Stellebord fikk vi gratis. Matstol finn. Speinkelseng arvet. Kjøpte nettopp en vinterdress fra Reima på finn.
      Vi har ikke lite penger, men synes brukt er bra! Kunne ikke falt meg inn å kjøpe en ny vinterdress til 1000 kroner for at min lille gutt skal leke litt ute.
      Når det gjelder leker, han fikk leker o bursdagsgave i mai. Det er lekene han har! Ikke kjøpt noe etter det.
      Sååå vi kjøper julegaver fordi det faktisk er ting han trenger og da pakker vi det like gjerne inn 🙂
      Skjønner ikke at folk kjøper alt nytt. Barnevogn til mange tusen kroner? Det er sinnsykt ! Selv fikk vi tak i en flott vogn til 1300. Dette er mine meninger om saken!

    19. Hvis barna har altfor mye klær og leker, så er det vell heller handling i hværdagen man burde ta tak i jevnt over, enn å kutte ut julegaven. Det er normalt å si til barnet: “du får ønske deg det til jul” når man er i lekebuttikken på høsten. Og en gave trenger ikke koste flere tusen kr nei, det føler jeg blir mer for å imponere andre foreldre enn å gjøre barnet glad. Den spenningen det er å endelig få åpne julegaver på julaften er minner og følelser som barna kommer til å huske hele livet. Tenker det er viktig at barna ikke er så bortskjemte at dem ikke kan se forskjell på lørdag og julaften.

    20. Lena: Nå kan jeg kun snakke for meg selv i dette kommentarfeltet, men jeg handler ikke spesielt mye i hverdagen heller. Det har vel bare hopet seg opp over tid, vi fikk to barn på kort tid (1,5 år mellom dem) Og så har vi hatt bursdager etc og barna har fått mye gaver, samt at vi selvfølgelig kjøper inn når det er noe de trenger, i kombinasjon med at barna har fått en del (leker, klær etc) av besteforeldre og øvrig familie over tid 🙂

      Helt enig med deg i det du skriver om at det er viktig at barna ikke blir bortskjemte, og spesielt ikke så bortskjemte som eksemplet du nevner med å ikke merke forskjell på for eksempel en lørdag og julaften. 🙂

    21. En fin ting å gi til barna sine for fremtiden er jo også penger på en sparekonto til f.eks lappen eller boliglån som de kan få når de blir eldre 🙂

    22. Så hvorfor kan ikke du gi vekk det som er for mye av alt hos dokke te non som treng det meir enn dokke?
      Akk jula syns æ vel di burde få en liten ting el nokke….
      men dette e jo seff opp te dokke. Men kjenner æ blir litt lei meg av at barna ikke fer nokke som helst av dokke på julekvelden 😢

    23. Trulte: Hei Trulte!

      Er det enten heller? Jeg kan vel gjøre begge deler – altså gi bort noe av det vi har for mye av, og samtidig ha nok til at vi ikke trenger å kjøpe masse unødvendige leker og ting til barna som de simpelthen ikke har bruk for eller trenger?! De har til og med ubrukte leker liggende her hjemme, hvorfor skal jeg kjøpe flere i gave bare for å kjøpe en gave? Jeg ser ikke noe poeng i det.

      Leste du blogginnlegget ordentlig? Ut i fra hva du skriver i kommentaren din virker det ikke helt sånn, det er bare derfor jeg spør 🙂

      De er små enda (1 og 2 år gamle) og de har ikke den store gleden av det enda heller. Til bursdager har det vært mer spennende for dem å leke med gavepapiret og innpakningen, og det sier i grunn sitt 🙂

      Om du synes det er synd på barna våre, så la meg fortelle deg noe: De har det så bra som de kan ha det, og de har alt de trenger. Absolutt alt og vel så det, av leker, klær, utstyr etc etc. Tenk på alle barna i verden som kun får møte det mine barn har på samme måte i drømmene sine? Jeg føler det litt som et hån mot disse barna, og barna som lever under fattigdomsgrensen her i Norge, når du sier at det er synd på barna mine og at du blir lei deg av at barna våre ikke får gave av oss på julaften. De får jo av hele slekta, familien og venner ellers. Er ikke helt enig med deg altså!

    24. Dette likte jeg! Nå har ikke jeg barn, men jeg og samboeren kjøper ikke gaver til hverandre. Vi skal heller kjøre Norge rundt for å besøke familie og ha skikkelig kjærestetid. Det er jo det man aller helst vil ha! Ikke enda mer å putte i boden..

    25. Barn idag har stort sett det de trenger. Det mange barn mangler er ofte kvalitets tid med mammaen og pappaen sin! Å gjøre noe sammen kan også være en stor gave for et lite barn😊

    26. Veldig smart. Noen som sier du må “markere julen”, men herregud! Barna har ikke vondt av å få en gave mindre, når de er så små. Da forstår de ikke helt konseptet med gaver uansett. Julen kan markeres på 1000 andre måter, og kanskje er bedre enn gaver. Jeg syns dere har tatt et veldig klokt valg.

    27. eg liker tanken,men som du sier så trenger de ting. Hvorfor ikkje pakke det inn i gave? Har noe sagt det MÅ være leke? Kan de ikkje få vintrsko eller sokker eller undertøy eller ull eller hva det nå enn er som du/dere alikevel skal kjøpe? Om papiret er viktigst så får det du hadde tenkt å kjøpe, de pakker opp, samtidig som de kan leke med papiret.
      De første årene til datteren min fikk hun KUN nøvendige ting av meg i gave, Unntatt en ting…en video ja video…av Den lille havfruen. denne filmen er hennes favoritt den dag i dag og hun er eldre enn deg 🙂
      Men når det er sagt elsket hun ullundertøy og klær hun trengte, og alle de tingene du nevner.
      Eg sparte heller opp de tingene g handlet som hun ville ha bruk for og ga i gave for eg var alene med henne og hadde ikkje all verdnes inntekt. Hun led ikkje av det 🙂
      Men dere bestemmer selv. -Og vi har alltid gitt til de som har lite og ingenting hele året 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg