“AMMER DU VIRKELIG ENDA?!”

“Ammer du fremdeles?! Skal du ikke slutte snart?”

“Er han ikke litt for stor til det nå da?”

“Han trenger jo ikke puppen nå lenger..!”

Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har fått disse unødvendige bemerkningene etter at jeg har vært åpen om at jeg fortsatt ammer Noah litt selv om han er over 1 år gammel. Det er helt greit å stille spørsmål, men jeg opplever at det blir sagt på en nedlatende måte, og det synes jeg ikke er noe koselig. 

Jeg skrev for en liten stund tilbake at jeg skulle gå i gang med avvenning av puppen, men det var jammen meg lettere sagt enn gjort. Haha! Derfor har jeg bestemt meg for å ta det i hans tempo, når den kosen er så viktig for ham som jeg opplever at den er. Hvorfor skal jeg egentlig stresse så fryktelig med å slutte helt hvis det er bra for gutten min, sunt for han, og vi begge trives med det?

Jeg begynte å få disse kommentarene relativt tidlig, da han var omkring 8 måneder gammel om jeg husker riktig. Og selvfølgelig har en 8 måneder gammel baby behov for morsmelk! I Norge anbefales det at man fullammer til 6 måneder samt delammer til 1 år, og WHO (Verdens helseorganisasjon) anbefaler amming i tillegg til annen mat frem til 2-års alder. Så lenge mor og barn trives, så ser jeg ikke hvordan ammingen på noen som helst måte kan føre til noe negativt. Så hvorfor skal da andre utenforstående legge seg opp i hvor lenge en mamma velger å amme barnet sitt? Det burde virkelig være helt opp til en selv!

Det er helt greit om noen ikke vil amme like lenge som jeg har gjort, det har jeg virkelig full forståelse for. Jeg har også full forståelse for om du av andre grunner ikke kan eller av andre ulike årsaker har valgt å ikke amme i det hele tatt. Det respekterer jeg, og det forstår jeg. Ikke alle kan amme heller, og du skal aldri føle at du er en dårligere mamma av den grunn. Aldri!

Men siden jeg begynner å bli litt lei av disse kommentarene nå, så tenkte jeg å ta det opp. Kanskje det hjelper, og kanskje ikke. Det er uansett mitt valg hvor lenge jeg vil amme barnet mitt, og ditt valg om du velger å legge deg borti ting du ikke har noe med.

Les også: Amming og hengepupper

Og: Derfor ammet jeg ikke førstemann

40 kommentarer
    1. Ammet selv i 17 mnd, fikk urolig nok lite av sånne kommentarer. Var vel mest fra de eldre jeg fikk høre det var på tide å slutte.

    2. Kunne ikke ha vært mer enig! Kvinner må da få velge dette selv.
      Jeg ammet mine to i henholdsvis 2 år 6 mnd og 2 år 9 mnd. Begge to er sunne og friske i dag!

    3. Godt å se at jeg ikke er den eneste. Datteren min Emma, hun var 22 måneder i går og vil fortsatt ha mm når hun føler for det 🙂 Spør du meg, så kan man jo ikke akkurat nekte dem den kosen når dem fortsatt er så små.
      Koselige og fine innlegg til du skriver for tiden forresten. Også ønsker jeg dere alle fire en riktig god jul <3

    4. Jeg har og ammet mine til de var 2 år og 4 mnd og 2 år og 10 mnd. Heldigvis ikke fått noen negative kommentarer. De rundt meg har selv sagt at det er mitt valg.
      Jeg synes det er kjempe flott at du fortsatt ammer. Ikke noe å stresse med, det er vi som selv bestemmer hva som er best for oss

    5. Jeg ammet min sønn i 3 år og 3 mnd. Naturlig ammeslutt skjer mellom 2,5-7 år faktisk 🙂 Utrolig at folk kommer med sånne spørsmål allerede mens de er babyer, jeg fikk høre både da min var 5 og 8 mnd at jeg ikke måtte amme så lenge,og ei virket ovverasket når hu fikk vite at jeg ammet

    6. Jeg ammet datteren min til hun var 2 år, har gått fint med henne, ser ikke ut som hun har tatt noen skade, veldig lite syk har hun vært og, fortsett å amme så lenge det føles naturlig for dere begge 👍😊

    7. Dattera mi slutter for 1 mnd siden. 2,5 år gammel. Jeg gjorde ikke noe stort uay av puppen og hun fikk når hun ville.. til slutt ble det sjeldnere og sjeldnere.. og vipps, var hun helt ferdig 🙂 uten noe styr. Prøvde selv å slutt tidligere, men det ble alt for mye stress og styr, både for meg og henne.. så hvorfor ikke la det gå naturlig ? 🙂

    8. Her ammer vi enda selv om lillegullet mitt er noen dager gamlere enn ditt! Vi ammer gjerne 3-5 ganger om dagen for kosens skyld og driter i kommentarene og blikkene vi får.
      Det første lillemor gjør om morgenen er å få pupp, hun går fra sutrete til blidjente iløpet av den puppen og det er verdt det🙂 samme når hun er ferdig i barnehagen, da får hun pupp så snart vi kommer hjem (eller andre steder vi skal)
      Alle sammen har forskjellige grunner til å gjøre som de gjør, og for min del skal de bare tenke at vi er ekkel som fortsatt ammer. For det bryr vi oss ikke om😀

    9. AKKURAT slik er det hos oss også! Jeg fikk ikke til ammingen med mitt første barn, men det har gått på skinner med nr 2😃 Han er nå snart 1 år og begynt i bhg og jeg på jobb, men vi ammer enda fordi det ikke er noe som er mer kos for hans del etter en lang dag i bhg, og det gjør meg ingenting! Får mange kommentarer fra folk rundt om jeg virkelig ammer enda, da spesielt det eldre garde.. Har ikke tenkt å slutte med det første da vi begge trives med ammingen☺️

    10. Mamma pleier å si «all hysteriet rundt barn må slutte. Bruke smokk for lenge? De slutter vel før de bynner på ungdomskoln» haha..

    11. Ammet selv i 15 mnd. Da han bikket året trodde jeg vi aldri kom til å slutte, for han var veldig interessert i den der puppen… Men så gradvis fra 13 månedersalderen avtok interessen, og jeg sluttet å ta initiativ til å amme. Han fikk ved etterspørsel selvfølgelig, flere ganger daglig, men mistet interessen gradvis fram til han en kveld vendte hodet bort da jeg dro fram puppen da han skulle legge seg. Da var det slutt – og det var helt greit for oss begge og noe han bestemte 🙂 Etter det kunne endelig pappaen legge ham, og det var godt for oss alle!
      Men at folk skal legge seg opp i andres vaner, valg, navn, you name it, er en skikkelig uting! Har selv lært at om man ikke har noe positivt å si så holder an heller munn..!!

    12. Husker jeg var ganske gammel (og ja, jeg HUSKER det) når jeg selv sluttet å drikke fra mammas bryster… brukte smukk lenge også. Til slutt måtte jeg skjule det for foreldrene mine at jeg brukte smukk. Men altså, er det så farlig? Så lenge det fortsatt føles naturlig for barnet, ja, så er det helt naturlig – og greit! Det finnes da ingen fasit på når man skal slutte med det ene eller det andre.

    13. Dette! Altså helt ok om du ammer til ungene dine er både 2-3-4 og 5 år. Men å skrive om det på en blogg. Hvorfor? Hvorfor trenger du å utsette ungene dine for at klassekompiser skal finne dette om noen år og værstefall erte barna dine for at de ble ammet så så lenge? Kan ikke slikt forbli privat? Hvorfor dette enorme eksponeringsbehovet?

    14. Jeg ammet pupp helt til jeg var 5 år! Tror ingen har noe skadet av det. Det er bra for muskler, skjellete, imunforsvaret (jeg er aldri syk) og ikke minst kjempe sunt!

    15. Anonym: Altså, hæ? Å amme til 1 års alder er jo helt normalt og anbefalt i Norge?… Hvorfor i alle dager skulle det være noe som fremtidige klassekompiser av sønnen min skulle erte han for, når flere av dem trolig har blitt ammet til samme alder selv? Du snakker som at jeg ammer en 6-åring.

    16. Tusen takk Jesica for at du forteller dette!!! <3 vi er faktisk ganske mange ammer barn over spedbarnsalder 🙂 mange gjør det i skjul, det er trist. Jeg ammer min gutt på over 2 år og vi tar en dag av gangen.

    17. Til Anonym: Jeg regner med at Jessica skriver dette innlegget akkurat fordi noen tror det er unaturlig å amme barnet sitt utover spedbarnsalder.

    18. Så flink du er som har ammet så lenge! Fortsett med god sammvittighet, det er bare fordeler med amming…selv etter ettårsdagen😊! Jeg ammer min datter på 19 mnd og min sønn på 2 uker! Jeg har måttet forsvare ammingen minst 100 ganger det siste året, synes det er skremmende at så mange reagerer negativt på noe så naturlig!

    19. Nei, snakk om å misforstå. Jeg forstår godt at det å amme enda er helt naturlig og ikke minst normalt 🙂 og dersom du velger og fortsette enda lengre, frem til både 2 og 3 års alder er det helt topp det. Poenget mitt er bare at slikt er privat. De andre gutta i klassen har sikkert blitt ammet like lenge, forskjellen er bare at mødrene deres ikke delte slikt (og så altfor mye annet) på en blogg.

    20. Anonym: Ja, da misforsto jeg deg. Beklager det. Jeg mener at kun fordi jeg skriver et blogginnlegg for å normalisere amming utover spedbarnsalder nå, er jo ikke det dermed sagt at jeg kommer til å skrive flere blogginnlegg om amming om jeg velger å fortsette å amme til de blir 2 og 3 år.

      Men uansett om det skulle skje så spiller det egentlig ikke så stor rolle – jeg tenker ikke at det skulle bli problematisk eller at det er “oversharing” å skrive om amming slik jeg har gjort i dette blogginnlegget. Jeg er i aller høyeste grad enig i at det er mye som ikke skal ut på sosiale medier og blogg (både generelt og når det er snakk om barns privatliv) Men det at jeg skriver på bloggen min at jeg ammer Noah når han er litt over et år og at alle burde amme så lenge de ønsker det og trives med det – har jeg vanskelig for å tro at vil være en snakkis blant klassekamerater når Noah er 6 år gammel og skolegutt. Spesielt ikke når, som du også skriver, mange av guttene i klassen mest sannsynlig har blitt ammet like lenge selv.

      Det er selvsagt helt greit og forståelig at du mener at amming bør være privat, og at du mener forskjellen ligger i at mødrene i Noah sin fremtidige skoleklasse ikke skrev at de ammet like lenge på sin blogg. Men det forandrer jo ikke det faktum at mange av guttene har blitt ammet like lenge selv og derfor synes jeg at det er usannsynlig å tenke at klassekamerater skulle erte han for noe de selv har blitt “utsatt” for som baby – hvis du skjønner?

      Jeg tenker mye over hva jeg deler, det har jeg gjort helt siden jeg startet bloggen. Og det er veldig mye om barna som jeg holder privat selv om jeg skriver en mammablogg. Ikke minst er det veldig få prosentandeler av livene til barna som kommer ut på bloggen 🙂

    21. Synes det er opp til alle hvor lenge de ønsker å amme, men må innrømme at da jeg som flyvertinne måtte be en mor som ønsket å amme sin 7 år gamle sønn i fanget under take-off om å slutte (av flere grunner som at etter fylte to år er det ikke lov å ikke sitte i eget sete og for at det var støtende for andre passasjerer som man faktisk er nødt til å ta hensyn til) så var det meget spesielt. Synes at man kanskje ikke trenger å amme i offentligheten når barnet begynner å bli så gammelt.

    22. Ammet eldstejenta i 1,5 år. Yngstejenta bare i 4 mnd pga jeg mistet melka. Eldste er nå 7 år og har nesten aldri vært syk mens minstemor bare kan tenke på forkjølelse og spysyka så får hun det.

    23. jeg ammet bare i 6 uker ,da var jeg tom,men synes det er flott at man ammer jeg 🙂 er jo abefalt til 2 år 🙂

    24. Helt innafor å amme enda. Syns det er rart at på noen måneder går det fra å være gale å ikke amme til å være gale å amme! Selv fikk jeg aldri nok melk og maange brystbetennelser slik at jeg måtte slutte, så nyt det så lenge det varer 🙂

    25. Amen! Får slike kommentarer ofte selv. Gutten min er 17 mnd. gammel og elsker puppen. Særlig nå i det siste som han har vært forkjølet og i pjusk form. Ammet eldstemann til han var 18 mnd, da følte jeg for å slutte og det var han moden for også. Når jeg slutter å amme minstemann vet jeg ikke enda, men jeg vet at kosen og nærheten ved amming er gull i en hektisk hverdag. Ammer fortsatt om natten også. Gjør du også det? Det er uansett ingen sin business hvor lenge man ammer. Amming er sunt, forebygger en rekke sykdommer og er kos for liten og stor. Det er opp til hver enkelt, ikke allmennheten som bestemmer.

    26. Dette var veldig godt å lese! Jeg ammer mitt førstefødte barn som nå er 16 måneder og jeg merker at jeg ikke snakker så høyt om det til folk rundt meg fordi jeg er redd for hvilke kommentarer jeg får på det og orker ingen diskusjoner på det. Samtidig er jeg forberedt på å svare hvis det blir noen negative kommentarer. Leste en eller annen overskrift på en artikkel om at «hvorfor skal det være mer naturlig å gi 1 åringen sjokolade enn morsmelk?». Og det er jo egentlig helt sant! Jeg kommer isåfall til å amme jenta mi så lenge både hun og jeg er komfortable med det. Vi ammer også flere ganger på natta,men jeg sover stort sett gjennom det.
      Tommel opp for dette innlegget 😊

    27. Ammer også gutten min på 20 mnd, og kommer til å amme så lenge han trenger det, og så lenge jeg syns det er greit. Slutter ikke fordi andre syns det er ekkelt eller støtende! De to eldste ammet jeg til over 2 år, og ser kun fordeler ved å amme så lenge! Unødvendig å kommentere negativt på noe så fint og naturlig. Folk burde skamme seg som legger seg opp i alt og ingenting. Har også fått mange negative tilbakemeldinger på å amme lenge- tilogmed fra helsesøster en gang! Ble ganske sjokka da, men velger å ignorere slike uvitende stikk og kommentarer, og velger det som føles rett for meg og mine barn🙂og det ser jeg du og heldigvis gjør!😘

    28. Ammet nummer en til hun var 15 mnd og da var jeg 20 uker på vei med lillebror 🙂 Skulle gjerne ammet lengre. Satser på å amme lillebror minst like lenge.

    29. Må være vanskelig at alle skal ha meninger om absolutt alt du gjør. Jeg ammet gutten min til han var to år. 8mnd er jo ingenting. Du vet best hva som er rett for ditt barn. Stå på 🙂

    30. Førstemann ammet jeg til han var 8 måneder. Da ville han ikke mer, selv om jeg virkelig prøvde. Synes det var trist, for ville amme hvertfall til han var ett år. Sitter nå med en liten på 5 uker, og kommer til å amme til han selv slutter, om det er 8 måneder eller 2 år!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg