VELDIG SPENT OG LITT NERVØS

God fredag! Her har vi tilbrakt ettermiddagen i julepysjer hele gjengen (minus Leo). Ørlite glade i førjulstiden denne familien her! Haha, jeg synes virkelig at julehøytiden er blitt så mye rikere etter at jeg fikk egne barn – ikke at den egentlig var noe mindre rik før jeg fikk barna mine altså, men den er så mye mer betydningsfull nå. Jeg kan ikke få sagt hvor spent jeg er på julen vi skal tilbringe i min hjemby i år! 

Jeg er kanskje spesielt spent på hvordan Leo vil oppleve den, siden han i år vil være nærmere 3 år gammel og forstå så mye mer enn de seneste årene. Det er alltid godt å komme “hjem” til Gjøvik så den biten er jeg naturligvis også ganske spent på. Nyttårsaften burde jeg ikke begynne å snakke om en gang! For første gang på mange år er jeg faktisk nervøs i forkant av et nytt år. Jeg tror det har noe med at det skjer så mye i 2018 som jeg både gleder og gruer meg til. Det blir et viktig år for oss alle fire!

Her har vi i likhet med å droppe å kjøpe julegave til barna våre, i år også droppet både pakkekalender og sjokoladekalender til barna. Og alle slags julekalendere egentlig. Vet det ikke er snakk om så mye sjokolade hver dag i de sjokoladekalenderene, men jeg ser ikke poenget med å gi verken Leo eller Noah litt godteri hver dag frem til jul. Det blir nok godteri til jul uansett. Dessuten har jeg (hittil i desember, hvert fall!) vitterlig klart å glede dem på andre måter enn ved å gi dem godteri eller 1 gave hver dag frem mot jul.

Etter at jeg skrev om at vi ikke skulle kjøpe julegaver til barna i år, og som jeg sikkert også kommer til å få høre nå som jeg skriver at de ikke har fått julekalender heller, fikk jeg høre at «Men man er jo nødt til å markere julen!»

Og akkurat dette er noe jeg synes er så forbanna viktig å lære barna mine: for julen er så mye mer enn bare julekalendere og gaver!

Nok juleprat for i dag! Hvordan har deres start på helgen vært? Fredrik og jeg er veldig fornøyde med at denne uken snart er over, men vi rakk ikke å glede oss til helgen før den plutselig var her! Dagene går helt i surr for meg, jeg er helt fjern om dagen. Vi skal i hvert fall bruke kvelden på taco og serier, jeg vet ikke hvor lenge vi tør å sitte oppe før vi stuper i seng vi også, barna våkner nemlig om mulig enda mer grytidlig i helgene enn i hverdagene. Å sitte oppe lenge er en ting jeg gleder meg til å gjøre når barna blir større, for det har vi (dessverre) prøvd med to små som våkner tidlig og for å si det sånn så lærte vi fort at det var en stor tabbe. Den største man kan gjøre, faktisk. Haha! Håper jeg ikke er den eneste småbarnsmammaen som har begått den tabben…

God helg dere! Kos dere og nyt fredagskvelden ♥

17 kommentarer
    1. Så herlige bilder<3
      Har du hørt sangen «perfect duet-ed sheeran & beyonce»? Tenkte påndeg og fredrik når jeg hørte den,hehe!:-D

    2. Tenker også at man fint kan lære barna at julen er så mye mer enn pakker, likevel om de får feks en sjokoladekakender. Føler det nå har blitt en mote at noen skal absolutt ikke gi barna sine kalender, ikke gaver. Skal lære de så mye mer. Jeg mener og tror at jeg lærte også, selv om jeg fikk en uskyldig sjokoladekalender. Tenker at barna fint kan få ha en kalender å telle ned til jul med, noe kalenderen faktisk er til? Så får hver enkelt foreldre velge hva den skal inneholde. Aktivitetskalender har vi til eldste, og gleder seg jo både til diverse aktiviteter og se hvor mange dager det er til jul. Etterhvert vil nok barna dine se og høre om andres kalender og forventningene og gleden knyttet til den og advent. Så er det jo bare opp til dere hva den skal inneholde og ha for betydning. Syns kalender er en fin ting jeg da, med all forventning og glede til 1.desember.

    3. Monica: Absolutt! Er ikke uenig i det du skriver her, Monica 🙂 Jeg glemte kanskje å skrive at alderen til barna mine tatt i betraktning, så ser jeg ikke helt vitsen. Men det er jo ikke noen enten/eller situasjon, man kan fint lære barna sine at jul er mer enn bare gaver og kalender selv om man skjemmer dem litt bort med både julegaver og pakkekalender!

    4. Mine to er også suupertidlig oppe, så siden jeg er aleine med de i helgen, la jeg meg rett og slett sammen med de igår, i dobbelsenga vår alle tre. Var veldig glad for det da eldstemann skulle stå opp kl 4! 4-5 er egentlig vanlig her, så sjeldent jeg sitter oppe om kvelden 😛

    5. Hei! Da mine to søsken og jeg ble ble i barneskolealder og mamma lagde oss adventskalender kjøpte hun sånne «store» lego ting (f.eks legoskip eller romskip) også ble de små pakkene inni fordelt utover de forskjellige dagene. Det funka kjempefint for da brukte vi faktisk det vi fikk i kalenderen, uten at vi fikk godteri. Da slapp de også å bruke lang tid på å finne ut hva som var i pakkene. Et lite tips i tilfelle de ønsker seg adventskalender etterhvert! 🙂

    6. så herlige bilder av deg og noah <3. her får både min sjokoladekalender ( 2 stk ) og gavekalender, han blir 5 år i feb, vi har hatt det sånn siden han var 22 mnd 🙂
      og vi gir alltid gave til barn som sliter i jula, og det synes han er kjempe fint 🙂
      når det gjelder godteri frem til jul, er jeg litt enig,men samtidlig får han kun godteri på lørdager ellers

    7. Ingrid: Jo, jeg kan (og vil jo heller ikke) nekte familie og venner å kjøpe julegaver til barna våre, de synes det er kjempestas og jeg føler heller ikke at jeg har rett til å gjøre det. Men siden barna vi ser hvor mye ting, klær og leker barna våre har ser vi ikke noe poeng i å kjøpe noe selv, bare for å kjøpe noe. Vi kjøper jo alt de trenger året rundt (desember inkludert) og da ser jeg ikke helt vitsen. Spesielt ikke med alderen deres tatt i betraktning. De synes jo det “morsomme” med å få gaver er å leke med gavepapiret, liksom 🙂

    8. Er helt enig med deg og har tatt det samme valget når det gjelder både julegave og adventskalender til sønnen vår på 2,5 år. Han skal få når han blir eldre og skjønner noe av det.
      Ville bare kommentere det med å markere jul med kalender. Man markerer ikke julen da, man markerer ADVENT. Julen ringes inn kl 17 den 24. desember, og fram til da er det faktisk advent og ikke jul. Det innebærer at pynt og slikt egentlig skal være lilla fram til julaften, og rødt i selve julen.

    9. Jeg er så hjertens enig med deg! Her har ikke ungene fått julegave fra oss før de har vært 4-5 år. Vi har en stor familie, og ungene får derfor alt de trenger og ønsker seg, så jeg ser ikke behovet for å kjøpe noe bare for å gjøre det. Da har jeg heller gitt penger til veldedige organisasjoner, noe som har gitt en utrolig god følelse! Jeg har også flere ganger gitt ungene mine brukte gaver. Et år fikk 4-åringen en rattkjelke som ble kjøpt brukt, og i år får han en spark som er kjøpt brukt. Elsker gjenbruk og at man kan spare penger 🙂 Fortsatt god førjulstid til deg og dine <3

    10. Barna våre på 1, 3 og 7 år har heller ikke fått sjokolade eller pakkekalender i år. De fikk en jul i svingen papirkalender i en bokklubb, også har vi «elf on the shelf» dør og alv som finner på noe artig hver dag:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg