SVARENE DERE HAR VENTET PÅ!

Hei dere! Nå kommer endelig svarene på gårsdagens leser-quiz som du finner HER. Dagens blogginnlegg ble litt senere enn vanlig fordi vi har hatt noen venner av Fredrik på middag, og i tillegg har hatt to barn som har krevd sitt. Jeg håper det går bra, jeg gleder meg i hvert fall veldig til å dele fasiten med dere nå!

Påstand nummer 1: “Etter det første året mitt som blogger i 2015, da jeg var 16 og helt ny i bloggverden, endte jeg opp med en skattesmell på 70 000 kr da året var omme.”

= FLEIP. Jeg har aldri fått noen skattesmell, jeg har derimot fått igjen penger nesten hvert år. Det var merkverdig mange som trodde denne stemte, virker jeg sånn gjennom bloggen? Haha!

Påstand nummer 2: “Leo skulle egentlig vært storebror på nytt, og Noah skulle egentlig ha blitt storebror for første gang, for jeg hadde en spontanabort for en stund tilbake”

= FAKTA. Dette stemmer faktisk. Det er for øvrig en god stund siden, Noah var enda en relativt liten baby, og jeg visste ikke en gang at jeg var gravid før kroppen hadde ryddet opp mye selv. Litt rart å tenke på, men jeg liker å tro at ting skjer for en grunn.

Påstand nummer 3: “De to første årene på ungdomsskolen skulket jeg og dro hjem, sov, festet, ga faen i skolen og hadde 2,3 i karaktersnitt. Jeg hatet skolen. Det siste året derimot gikk jeg ut av ungdomsskolen med ca 5 i karaktersnitt.”

= FAKTA. Jeg brydde meg ikke noe om skolen de to første årene på ungdomsskolen, og gjorde en del ting jeg angrer på i dag. Det siste året derimot tok jeg meg skikkelig sammen, og det gav virkelig resultater. Dette er så morsomt å tenke tilbake på! Jeg er ganske sikker på at jeg har nevnt karaktersnittet mitt jeg hadde det siste skoleåret en gang tidligere her på bloggen.

Påstand nummer 4: “Sommeren 2012 gikk jeg opp 15 kg fordi jeg hadde min aller første kjærlighetssorg. Det var helt jævlig og jeg kommer aldri til å glemme det.”

= FLEIP. Jeg klarte aldri å gå opp noe særlig i vekt før jeg ble gravid, så dette stemmer ikke.

Påstand nummer 5: “Jeg gav Fredrik FIFA 18 i julegave, men siden jeg er så glad i fotball ender det oftest med at jeg spiller det selv.”

= FLEIP. Denne skjønte heldigvis mange av dere, dere kjenner meg jo godt på mange områder! Jeg kan ikke fordra verken fotball eller Fifa, til min samboers store fortvilelse.

Påstand nummer 6: “Jeg tok tungepiercing på et tatovering og piercing-studio med legitimasjonen til storesøsteren min da jeg var 14 år gammel, uten at hun visste det”

= FAKTA. Jeg husker enda at jeg stjal passet til storesøster før jeg dro avgårde sammen med ei venninne for å ta tungepiercing. Jesus Kristus! Tungepiercing av alle ting. Hva tenkte jeg med? Forstå det den som kan.. Haha!

Påstand nummer 7: “Enkelte av vennene mine ville ikke ha noe mer med meg å gjøre da jeg ble gravid, og noen av dem har jeg enda ikke snakket med etter det.”

= FLEIP. Skjønner at noen av dere trodde denne stemte, siden det er ganske “kjent” at mange som får barn tidlig mister venner og ikke minst har venner som slutter å bry seg. Forståelig nok, man har jo totalt ulike livssituasjoner og lever jo tross alt helt ulike liv. Men tross dette er det ingen av vennene mine som jeg hadde før jeg ble gravid som ikke ønsket noe mer kontakt med meg etter jeg slapp den nyheten. 

Påstand nummer 8: “Jeg elsker mat og spiser alt for mye. Jeg kan spise en langpannepizza alene og spiser tidvis mer enn samboeren min. Familien min forstår ikke hvordan jeg kan spise så mye i og med at jeg er så liten.”

= FAKTA. Jeg kan spise helt utrolige mengder mat og elsker mat høyere enn dere aner. Venner og familie fatter ikke at jeg kan spise så mye og likevel ikke legge på meg noe særlig. Det må være all løpingen etter barna som gjør opp for at jeg kan spise så mye, tror jeg. Hehe!

Påstand nummer 9: “Jeg har begynt å spise svin igjen etter at jeg i nesten 6 år holdt meg borte fra den type kjøtt, og alt som har med svin å gjøre.”

= FLEIP. Jeg spiser fortsatt ikke svin og har ikke gjort på det snart 6 år.

Påstand nummer 10: “Da Fredrik og jeg nesten akkurat hadde blitt sammen, så skulle jeg ut med bestevenninna og kusina mi her i Larvik. Det ender med at jeg blir så full at noen må kjøre meg hjem til Fredrik, og at faren til Fredrik nesten måtte bære meg i seng. Veldig morsomt møte med svigers, ja.”

= FAKTA. Dette var den pinligste å svare på merker jeg, men ja ja. Det verste er at da jeg våknet opp dagen etter hadde Fredrik invitert bestekompisen sin på besøk, mens jeg lå fyllesyk og kastet opp i sengen hans. Og med tidenes fylleangst. Grøss!

Ønsker dere alle en kjempefin helg, og håper dere koser dere resten av kvelden!

Klem

18 kommentarer
    1. Spesielt at du blir gravid flere ganger mens du liksom går på prevensjon. Stakkars Fredrik, kommer jo til å få flere barn enten han vil det eller ikke

    2. Anonym: Er ikke så spesielt når vi allerede er klar over at det har skjedd to ganger tidligere. Fredrik vet dette og jeg vet dette. Han vet at det alltid er en ekstra risiko, og jeg vet det samme. Vi er begge (veldig!) enig om at vi ikke ønsker flere barn før jeg har gått ferdig VGs, evnt også begynt på høyskole 🙂 Synes derfor det er ganske ufint hvordan du legger frem kommentaren din og skriver at “Fredrik kommer til å få flere barn enten han vil eller ikke”

      Jeg har for øvrig hatt en del oppfølging av gynekolog og lege og funnet ut noe som hittil fungerer prevensjonsmessig i hvert fall. Får håpe det varer.Jeg synes hele situasjon er helt surrealistisk. Det er faktisk ikke et valg jeg har tatt det å være så ekstremt “fruktbar”, og jeg synes ikke det er noe særlig gøy som du sikkert forstår. Det innebærer mange bekymringer, og siden det er min kropp er det klart at det påvirker meg mye.

    3. Hei Jessica!
      Når jeg ser hvordan kommentarer noen legger igjen til deg for jeg så vondt av deg, og jeg klarer ikke se for meg selv hvor lei meg jeg hadde blitt! Så derfor kommer det litt positive tilbakemeldinger her, som jeg synes du fortjener!
      Det er overhode ikke synd på Fredrik for at han er sammen med deg! Han vet selv hva det innebærer å være sammen med deg, han har tross alt vært det i noen år nå😅
      Du gjør en kjempe god jobb som mamma og blogger! Jeg kjenner deg dessverre ikke personlig, men ut i fra det du deler om deg selv, kan jeg si såpass!
      Ja, du ble mor ung. Ja du har to barn og kunne hatt tre. Om man er ekstremt fruktbar eller steril kan ikke velges. Er ikke flere barn (eller barn i det hele tatt) noe man ønsker, så prøver man jo å la være. Jeg synes du har tatt utfordringene dine på strak arm og virkelig gjort det beste ut av alt som har dukket opp.
      Og om du og Fredrik får flere barn, eller kun har de to skjønne dere har nå, spiller det noen rolle for alle andre? Nei. Nei. Nei,
      Dere er lykkelige sammen, dere klarer å ta vare på dere selv, dere har tak over hode, dere har hverandre, dere har familie, dere har venner, dere har deres skjønne gutter, og dere har mat hver eneste dag. Jeg synes du er så flink til å sette pris på det du har! Og i en hverdag som din er det viktig! Jeg håper ar oppi alle stygge kommentarer klarer du å huske på dette. Dere har oppnåd SÅÅÅ mye i livet, som for andre kun er en fantasi.
      Og de kommentarene du får, de er det bare å ikke tenke på. Du vet hva du føler og hva Fredrik føler. Dere vet risikoene og dere vet hva dere vil velge og hva som gjør dere lykkelige. Ingenting annet betyr noe.
      Jeg har fulgt bloggen din siden du gikk gravid med Leo, og jeg har planer om å fortsette med det. Du har oppturer og nedturer som alle andre, du har gitt så gode råd og delt så mange fine meninger som jeg elsker å lese! Gleder meg til å lese bloggen din videre.
      Klem

    4. Hva med å bruke kondom i tillegg da, når dere vet at du blir gravid uansett? Det er vel ikke mange som tror på at dere er forsiktige når du hele tiden snakker om en ny baby 😉 ikke at det er noen andres sak, men det blir bare for dumt. Da må dere gjøre enda flere tiltak da vettu, hvis du ikke vil ha flere barn nå 😀

    5. Anonym: Hvor leser du at vi ikke gjør flere tiltak??? Det er jo akkurat det vi gjør 😀 Er fint om du spør før du trekker konklusjoner, jeg har jo hatt mange timer med gynekologer og leger og Gudene vet hva i ettertid for å finne en god løsning for meg med prevensjon, bare fordi jeg ikke utbroderer om absolutt alt om dette på bloggen så betyr ikke det at det ikke har skjedd 🙂

    6. Anonym2: Hei du! Dette er den hyggeligste kommentaren jeg har fått på lenge, så tusen hjertelig takk for det. Jeg tåler ganske mye av kommentarene hvor folk er litt ufine i skrivestilen, jeg liker å tro at de aller fleste innerst inne mener det godt – selv om det ikke nødvendigvis kommer så godt frem i kommentarene de skriver.

      Når det er sagt, og uansett hvor positiv jeg pleier å være, så hender det oftere og oftere at jeg angrer på åpenheten min rundt hvordan ble gravid her på bloggen – siden jeg enda får så mye tyn for det, og det ikke en gang er min feil. Det er vanskelig å argumentere mot hva andre anonyme skriver av dette, for hva skal jeg svare? Det blir ord mot ord. Jeg prøver å tenke at så lenge Fredrik, jeg, leger og gynekologer, samt nærmeste familie vet at jeg snakker sant, så prøver jeg å ikke la det gå inn på meg at noen bestemt mener jeg lyver.

      Nå ble dette litt avsporing fra min side! Det jeg ville si til deg er i hvert fall at jeg setter enormt stor pris på å ha akkurat deg som leser, og at betyr veldig mye for meg at du ville skrive denne kommentaren til meg. Ikke minst at du tok deg tid til det. <3 Jeg gleder meg til å blogge videre også, og du må vite at denne kommentaren virkelig gjorde dagen min så mye bedre!

      Klem

    7. Virker ikke som dere gjør tiltak når du blir gravid for TREDJE GANG mens du liksom går på prevensjon. Du fremstår bare som dum når du påstår noe annet. Vær nå heller ærlig om at dere ønsker flere barn, det er jo helt vanlig 😉

    8. Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du i det hele tatt skriver om aborten på bloggen din – du visste nok at det kom pes.
      Noe er privat, og dermed bør en holde det for seg selv. Hvorfor dele alt med halve Norge?

    9. Hei, du sier du ikke har fått skattesmell, men penger igjen på skatten. Ser du nå har nevnt f.eks julegavene til ungene dine i bloggen, du vet at dette da blir skattepliktig?

    10. Vil bare si at jeg synes du er en av de beste bloggerne. Du skriver bra, du er ærlig og jeg er helt sikker på at du og Fredrik gjør deres aller beste på alle mulige måter! Står respekt av hva dere som unge foreldre klarer!

    11. Hanna, hvor leser du at jeg sier det er det samme?
      Jeg mener uansett at det tilhører privatlivet, og at alt ikke nødvendigvis må deles med andre. Ikke for å få lesere en gang.

    12. Til Andrea D:
      Ho skal betale skatt av gaver som ho får på grunn av bloggen.. men altså trur du ikkje at ungane/dei sjølv hadde fått gå er av foreldre/besteforeldre sjølv om ho ikkje hadde hatt blogg? Og skal ho. Då betale foreldra sine skatt for gåvene dei har kjøpt? Spesielt. Då har eg misforstått reglane…

    13. Hvorfor skrive at du har hatt en spontanabort??
      For alt du vet kan det vel hende det var en annen type blødning. Og når du ikke visste hva det var før det var over, så la det ligge. Du fremstår bare tankeløs.

    14. Jeg tror at grunnen til at du får mye pes når du forteller om spontanaborten er fordi du er så ung og allerede har fått to barn som kom overraskende på. Ved å bli gravid en tredje gang, og samtidig bemerke at dere ikke ønsker det, virker veldig uansvarlig. Alle vet at kondom vil greie å forhindre graviditet, hvis den da ikke har sprukket hos dere alle tre gangene – men da burde isåfall dere få en opplæring i hvordan å sette på en kondom. Men det er jo et kjent faktum at kondom er en kjip sak i mange tilfeller. Men, om dere har ønsket å få barn alle disse gangene blir jo saken en annen. Det er det at du påstår dere ikke (!) ønsker det, som får dere til å se hodeløse ut.
      Med det sagt, vil jeg legge til at jeg føler med deg for spontanaborten.

    15. Silje: Først av alt: Det er utrolig fint av deg at du kommenterer så ordentlig og høflig: Saken er den at jeg har blitt gravid på prevensjon alle gangene, og at jeg har fått oppfølging av gynekolog, timer med lege, time på sykehuset på gynekologi-obstetrikk-avdelingen og så videre fordi jeg blir gravid på prevensjon, og fordi jeg har fått beskjed om at jeg er veldig fruktbar. Merk at jeg alle gangene jeg har blitt gravid (og alle gangene jeg ikke har blitt det) har brukt prevensjon etter beste evne og etter rådene jeg har fått fra helsepersonell: Når jeg da likevel blir gravid så er det dessverre utenfor min kontroll.

      Dette med at jeg blir gravid på prevensjon er for øvrig noe jeg har vært åpen om under hele blogg-karrieren min, og noe leserne mine vet. Vi er langt fra uansvarlige, og gjør alt vi kan for å unngå en eventuelt ny graviditet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg