ET SPENNENDE PROSJEKT!

Hei alle sammen! Da har jeg endelig begynt å komme meg inn i litt bedre bloggrutiner. Jeg har vært ganske urutinert ganske lenge nå, så det var vel strengt tatt på tide. Haha! Nå er jeg i gang med et spennende prosjekt som jeg tenkte å dele litt med dere underveis. I dag startet jeg å leve som veganer! Det vil si: Jeg spiser ikke noen typer animalske produkter i det hele tatt. Ikke melk, ikke egg, etc. Altså et helt plantebasert kosthold. Jeg har ikke noen store planer for hvor lenge jeg skal holde på, i første omgang har jeg satt meg et mål om 1 uke. Holder jeg på lenger så er det jo bare bra. Både for meg, for miljøet, og for dyrene.

Jeg begynte i dag, så hele dagen har jeg ikke spist noen animalske produkter. Ikke at det er så mye å skryte av egentlig, men jeg merker jo hvor vant jeg egentlig er til å spise alt av animalske produkter. Det var litt vanskelig da jeg gikk forbi sjokoladehyllene på butikken i stad, men ellers går det veldig fint. Det finnes uansett så mange fine erstatningsprodukter for både kjøtt ost, til og med for matfløte. Dessuten blir jeg nesten “tvunget” til å spise ekstra mye grønnsaker nå, og det er jo utelukkende positivt! Jeg tror og håper at jeg får mange nye gode vaner fremover, spesielt med tanke på treningen min. Jeg har tidvis spist alt for mye kjøtt også, så det føles veldig bra å prøve å gjøre noen skikkelige endringer. Og så vil jeg bare si at målet mitt med dette prosjektet ikke er å være veganer for evig og alltid, men å venne og lære meg til å være mer bevisst hva angår mat og dyreprodukter.

Ellers har Fredrik hatt fri i dag, så det har vært deilig å ha han hjemme i dag også! Jeg har spist min første veganske middag i dag som ble kjempegod, og ellers har jeg vært en tur ute i snøstormen helt alene. Ukedagene pleier å være så fine, men akkurat nå kan jeg ikke nekte for at jeg ser frem til varmere tider. Heldigvis er det ikke alt for mange måneder igjen til det er vår!

Leo sprader rundt i pysjen og skal straks legge seg i sengen sin etter en lang dag, og Noah sitter ved siden av meg med søvnige øyne. Ønsker dere en fin kveld videre, så snakkes vi igjen ♥

13 kommentarer
    1. Så gøy! Ser opp til deg med at du tør å prøve og i tillegg er så åpen om det. Jeg har prøvd gjennom 2017 å være vegeterianer og det har jeg klart for det meste veldig bra. Kanskje jeg også skal prøve å sette meg omtrent samme mål som deg! Jeg vil anbefale deg å adde vegansnappen på snap. Den er så fantastisk fordi hver dag er det en ny person som snakker om det de interesserer seg for ang veganisme, som eksempel er: klima/miljø/matinspo/familie/sosiale arrangementer/utdanning osv. 💚💚

    2. Her er vi vegetarfamilie 🙂 Har to gutter på 4.5 og en på snart 3, og de har aldri smakt kjøtt. Vi voksne har vært vegetarianere i snart 10 år. Føles så godt både for kropp og samvittighet 🙂

    3. Så utrolig bra!
      Anbefaler deg å melde deg inn i en gruppe på facebook som heter veggispreik ( der blir det lagt ut mange gode oppskrifter)
      Ellers finner du mange gode oppskrifter på: http://www.vegetarbloggen.no/
      Lykke til! Hadde vært veldig kjekt om du skrev om dine opplevelser rundt det å kutte ut animalske produkter.

    4. Stine: Tusen takk for supre tips til gruppe og blogg! Disse visste jeg faktisk ikke om 🙂 Jeg tenkte å skrive litt mer om det i flere blogginnlegg, det er fint å se at dere ønsker å se litt mer om det også 🙂

    5. Hei! Tenkte jeg bare skulle komme med et tips angående erstatning for melk! Har sjekket litt rundt selv da jeg begyne å kutte det ut, og det ser ut som at kokosmelk er det som er minst skadelig for miljøet, i stedet for soyamelk. Det må gjennomgå færre prosesser for å bli omgjort til melk og det brukes mindre kjemikaler for å få det til å vokse. Blir glad av å høre at flere blir bevisst på å ta vare på miljøet og dyrene vi har påtatt oss ansvaret for, stå på!

    6. Så kult, Jessica! Har vært vegetarianer i to år nå og prøver å spise mest mulig vegansk. Anbefaler å melde deg inn i veganpreik på Facebook. Vet det finnes en side som heter veganfaddere også, er litt usikker på hvordan det fungerer, men tror det er slik at du skriver litt om deg selv og så får du en fadder som kan hjelpe deg med å svare på spørsmål du har osv. Håper du vil blogge mer om dette, er alltid gøy å lese om nye vegetarianere og veganere 🙂

    7. Så kult! Anbefaler vegansnappen om du ikke kjenner til den. Alle veganere bør ta minimum b12-tilskudd. Hepla.no er en super side om plantebasert kosthold drevet av helsepersonell.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg