DET DERE HAR VENTET PÅ!

God kveld dere! I går fortalte jeg dere jo om de tingene jeg synes var det aller beste med å ha tette barn – og jeg nevnte også at jeg i dag kom til å skrive et blogginnlegg om det jeg synes var ulempene med det. Det er flere av dere som har spurt etter blogginnlegget i dag og når det kommer ut – herregud så glad jeg blir når dere lesere spør etter det! Jeg er (som vanlig) litt bak skjema, så her kommer endelig blogginnlegget mange av dere har ventet på ♥ 

Det synes jeg er den største ulempen med å ha tette barn er:

– Det ER mer hektisk. Det kommer man ikke unna! Når barna er små kan de ikke alltid snakke selv om de har inderlig lyst, og ikke minst gjøre seg forstått på den måten de vil (dette gjelder for så vidt når det bare er ett barn også, men det blir utvilsomt mer å styre med når man i tillegg har to) de trenger i tillegg gjerne en del oppmerksomhet, og ligger også ofte på hvert sitt stadie utviklingsmessig. Å ha små barn er krevende nok i seg selv, så når det er flere blir det også naturligvis også mer krevende. Det blir gjerne mindre søvn, mer bleieskifting, mer gråting, mer sutring – med andre ord, dobbelt opp av det meste. Selv om det også er individuelt for barn hvor mye de sutrer, gråter, og sover (eller ikke sover) – så tror jeg uansett at vi med god margin kan si at det er mer slitsomt med to tette enn med ett barn av “gangen”.

– Det er noen som mener at å få to tette barn og hvordan det skal gå, handler mest om at det blir hva man gjør det til. Jeg er ikke helt enig i det. Man kan faktisk være «uheldige» (forstå meg rett her) å få to barn med svært ulike personligheter som ikke blir så gode venner. Det vet man jo aldri før man har fått barna sine, og som jeg også var inne på i forrige blogginnlegg så er det ingen garanti for at man får barn som leker fint sammen og som stortrives i hverandres selskap, bare de er tett i alder. Om man opplever dette, forstår jeg at tette barn er en vanskelig utfordring og at det kan bli mye søskenrivalisering, mye krangling, og en del sjalusi. Grunnen til at jeg tror det kan være lettere i den type situasjoner, er fordi tette barn kanskje har lettere for å kjempe om oppmerksomheten til foreldrene sine – fordi det for noen med for eksempel ganske krevende, tette barn – kan være vanskelig å få akkurat like mye tid til begge barna hver dag.

– Døgnet har bare 24 timer. Og, dessverre, blir det ikke flere timer med hvert barn man får – uansett om de også er tett i alder. For det skulle jeg virkelig trengt! Jeg hadde hatt mye mer tid til både meg selv og kjæresteforholdet mitt til Fredrik om vi ikke hadde fått tette barn. Men det sier nesten seg selv også 🙂

– Når barn nummer 1 fortsatt er liten. Leo var omkring 9 måneder da jeg ble gravid igjen, og til tross for at jeg ikke fant om graviditeten før det hadde gått litt tid – så var Leo fortsatt ganske avhengig av meg da jeg var gravid på nytt. Å ha en baby eller et lite småbarn som er avhengig av deg under svangerskap og ny fødsel, tror jeg i flere tilfeller kan ses på som en ulempe. Jeg husker fortsatt hvordan det var å ha bekkenløsning og i tillegg måtte bære Leo hjem fra butikken, fordi han plutselig fant ut at han ikke vil gå lenger for eksempel. Bare det å løfte er jo vondt med bekkenløsning. Og for ikke å snakke om dersom man blir kvalm og ordentlig dårlig under svangerskapet. Men igjen, det er jo individuelt og man vet jo ikke om man i det hele tatt blir dårlig før man er blitt gravid på nytt. Det jeg uansett tenker at muligens kan bli en utfordring for noen om man har veldig tette barn, er at størstemann nesten er å regne som baby når man får baby nummer 2 – spesielt om barn nummer 1 er veldig avhengig av deg fra før av!

For å oppsummere om det er lurest å vente eller om man kan gå for to eller flere tette barn – så tenker jeg at det kommer helt an på øyet som ser. Det er jo, som jeg har sagt tidligere – fordeler og ulemper med alle valg man tar her i livet. Og da tenker jeg at det lureste man kan gjøre er å se hvor man selv tror fordelene blir flest, og ta valget sitt ut i fra det. I tillegg kan kanskje en fordel for meg, være en ulempe for deg?

Om du har noen ulemper du vil legge til, så er det bare å legge igjen en kommentar!

Klem

18 kommentarer
    1. Har fulgt deg på snap i dag, og har noen spm. ang leggingen til barna. Ikke slemt ment, og er ikke noen bedreviter altså, bare lurer. Var bare at du snakker så lite på snap og kommenterer ikke noen av valgene dine, så da må jeg bare spørre 😉
      -Legger barna seg alltid så sent som 20? Vekker dere da barna om morgenen? (Tenker da særlig Leo som skal i bhg).
      -Har dere startet å avvenne Noah å sove på dagtid? Evt. Korte ned på sovingen? Om ikke: når skal dere starte med det? 🙂
      Som sagt mener jeg ikke å på noen som helst måte si at du gjør noe feil, men alle 3-åringene jeg kjenner legger seg i 18-tiden, og det er jo flere timer forskjell så ble litt nysgjerrig på hvilke tanker dere har gjort dere rundt dette 😛

    2. Anette.. Jeg har en gutt på 3 år, han er meget aktiv. Han er i barnehagen fra kl.08.30 til 15.45 hver dag, og ingen hvile på dagen. Hadde aldri fått han i seng til klokken 18.00. Prøvde en stund, men våkna før midnatt og trodde han sovet dupp. Så var det liv til langt på natt. Barn legger seg forskjellig, ingen fasit på det. Tenker fredrik og Jessica har gode rutiner på guttenes søvn.:)

    3. Min gutt som snart er tre legger seg ca 19.30 og sovner gjerne ikke før en time seinere. Slik har alle vært.
      De jeg kjenner og er med, som har barn på samme alder, legges mellom 19 og 20. Det er egentlig en god tid før oas0og. Er noe med å få dagene til,å gå opp med aktiviteter km.

    4. Kl 20 er ikke seint. Kjenner ingen som legger 3åringer kl 18. Og det er helt normalt at barn sover på dagen til de er minst 2 år.

    5. For du med første innlegget over her…
      Tror nok skal man regne gjennomsnittet av når en 3åring legger seg, tror jeg nok det hadde havnet på en mellomting; klokken 19!
      Alt fra 18-20 er nok ganske normalt!
      Og si at man skal kutte ned dagsovingen på en gutt som er 15mnd, da tror jeg ikke du har mye erfaring med små barn selv foruten om hvordan du evt har gjort det med dine egne. Alle barn på 16mnd sover på dag, vil jeg tørre å påstå! De har jo knapt rukket å gå fra å være baby til småbarn! Mange har jo to dubber til 12-13 mnd alder også.
      Og som sant sies; søvn avler søv!
      Det å ha to tette har, vil jeg tro, en stor fordel når det gjelder antall timer i døgnet! De legger seg stort sett samme tidsnok kvelden; man har mye voksentid! De begynner med fritidsaktiviteter rundt samme tid. Som noen eksempel.
      Å ha en 1åring som skal legge seg for kvelden, samtidig som storesøster skal på trening, da tenker jeg det hadde vært enklere med to tette å sjonglere hverdagen. De har samme rytme! Her legger lillebror seg kl. 19, og da drar storesøster på trening. Legger seg for kvelden kl.22, etter litt hjelp med lekser jeg ikke har kunnet gjort tidligere på dag da en vilter lillebror ikke gir rom for det. Når jenta er i seng; må du legge deg selv; ingen voksentid! Noen fordeler til med to tette og antall timer i døgnet 😅

    6. Meg med flest ulemper igjen 😂.
      Mine er nå 12 og 13.
      Det var helt topp med tette barn til de var 3 og 4. Siden har det bare vært krangling. Neida, ikke bare såklart, men vi har gutter som er så utrolig ulike. De har ingenting felles. Skulle ikke tro de var søsken. 😂. Samtidig så er det et bånd der, de står opp for hverandre ute i verden. Litt sånn: Det er bare JEG som kan bølle med broren MIN.

    7. Til dere over:
      Som jeg skrev i kommentaren over, så mener jeg ikke å rakke ned på noe av det Jessica gjør eller valgene hun tar, jeg bare lurer. Med tanke på at hun begynner på skole til høsten og Noah da må i bgh. er det ikke mulig å sove til langt ut på dag som hun har antydd at de bruker å gjøre innimellom. Jeg tror selvsagt at Jessica gjør det beste for sine barn, men når situasjonen hjemme skal bli endret veldig til høsten lurer jeg bare på om de har startet å endre søvrutinene for å tilpasse. Jeg vil PÅSTÅ at det ikke er lurt å vekke en svært trøtt 1-/3-åring som legger seg for sent for å dra i bhg. Men NEI, det betyr ikke at de gjør noe galt nå når Jessica er hjemmeværende.
      Og særlig til Monica: Jeg har aldri sagt noe om at barn ikke skal sove på dagtid, jeg spurte om hvor mye Noah sov, og om skulle korte ned på den luren. Jeg har ikke barn, så selvfølgelig har jeg ikke mye erfaringer selv. Jeg spurte bare Jessica om noen spm. ang. legging. Roan mammapolitiet.

    8. Barn må ofte vekkes for å dra i barnehagen. Det er hverdagen for veldig mange. Allikevel får de 10-11 timers søvn, som er tilstrekkelig. Og det er vel ingen grunn til å begynne å endre på rutiner nå et halvt år før en ny hverdag begynner? Kan aldri tenke meg de ligger å drar seg til langt ut på dagen heller, selv om hun er hjemmeværende.

    9. Jeg har tvillinger, og det var så slitsomt de to første årene, Gud hjelpes men nå er de blitt 5 år og det er virkelig bare fordeler syns nå jeg!

    10. Har tre barn, to tenåringer og en attpåklatt født 6 og 8 år etter storesøsknene . Det å ha to tette er faktisk, i min mening, enklere enn å ha stort alderssprang . Når minste barne skal legge seg er gjerne storesøsken på vei ut til feks trening, kamper, venner osv. Og i helgene når minste barnet våkner tidlig har foreldrene sovet litt lite da de har hentet større barn på «fest» seinere aktiviteter kvelden før. Og ikke glem at også store barn gjerne vil ha litt tid m foreldrene, snakke, fortelle om div og muligens få litt trøst osv. Dette må tas etter leggetid, så voksenliv innenfor husets 4 vegger blir det ikke så mye av. M to tette legger de seg ca samme tidspunkt og står opp ca samme tidspunkt. Masse fordeler må ha barn i forskjellige aldere også men er litt små lei av at «alle» småbarnsforeldre tror livene er sååå hektisk nå, vent til barna blir tenåringer: det er da det gjerne blir hektisk😅

    11. Anette: Hei Anette!

      Nei, barna legger seg sjeldent såpass sent. Vi hadde, som jeg også fortalte om, vært på besøk – og når det i tillegg er vinterferie her i Vestfold og Leo ikke var i barnehagen i går, og heller ikke skulle i dag – så tenkte vi at det gikk bra om leggingen ble litt senere enn vanlig. Leo legger seg vanligvis 19.00, og er godt uthvilt når han skal dra til bhg klokken 08.00 🙂

      Nei, vi har ikke startet å avvenne Noah med å sove på dagtid og det har vi heller ingen planer om å gjøre. Han får sove på dagtid til vi merker at han ikke trenger det lenger, eller at han kutter det ut av seg selv slik Leo gjorde da det ikke var nødvendig for han lenger. Han begynner jo ikke i barnehagen før sent august/september, og jeg er sikker på at om han enda har behov for å sove litt på dagtid, så vil vi få inn en god ordning med det i bhg.

      Selvfølgelig, det er helt greit å stille spørsmål. Jeg tolket ikke spørsmålet ditt på noen negativ måte, men å legge Leo klokken 18.00 tror jeg ikke blir aktuelt for oss. Spesielt ikke når han har gode rutiner med å legge seg en time senere. Barna er jo forskjellige de også, men jeg forstår at barn som kanskje må tidligere opp i bhg kanskje har behov for å legge seg tidligere også 🙂

    12. min har lagt seg 20 siden han var 2, passet best for oss alle her, hvis det var tidligere, måtte vi sto opp med han ca 5-6, litt tidlig når det er hverdag, jobb og bhg 🙂 Jessica og fredrik kjenner guttene sine best

    13. Så artige disse innleggene var 😊 er nesten 20 mnd mellom mine, som nå er 5 og 3,5. For meg er det flest fordeler, men hadde kanskje sett annerledes på det dersom jeg hadde elsket baby-tiden 😂 syns det er utrolig kjekt at vi kan introdusere aktiviteter og utstyr samtidig til dem 😀 f.eks kunne de begynne å gå på ski samtidig (storebror litt seint og lillesøster litt tidlig). Slipper å ha vogna på slep i skiløypa liksom 🤣 småleker kunne også introduseres samtidig, da vi ventet litt med dette på storebror for å unngå at lillesøstra skulle svelge farlige deler. Ser for meg at det ville vært mye styr hvis alle LEGO bitene måtte ryddes vekk fra en 6åring når han blir storebror! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg