JEG HATER DET..

Hei dere! Håper dere har hatt en fin mandag hittil. Jeg er klar over at det egentlig er ganske privat å dele slike bilder som hva jeg deler i dette innlegget, men samtidig er det bare et arr. Jeg har forresten fått vite at det er mulig jeg “bare” kan få ett barn til i fremtiden på grunn av hvordan arret mitt er på innsiden, og det er ikke så veldig gøy.. Ikke fordi jeg tenker noe over flere barn nå, for det gjør jeg på ingen måte (!) føler jeg alltid må understreke det, ellers hagler kritikken. Men i fremtiden kan det selvfølgelig hende at jeg møter noen, og jeg kan ikke lyve og si at jeg ikke ønsker meg flere barn i løpet av livet mitt. Uten at det betyr at det skal skje før tiden er inne for det.

Jeg liker ikke arret mitt for hvordan det ser ut – for jeg skulle selvsagt helst vært foruten det. Noen ganger synes jeg det er litt sprøtt å tenke på at arrene kommer til å være der til jeg dør. Samtidig er det noe jeg har akseptert. Det er for øvrig heller ikke voldsomt synlig, og synes ikke om jeg for eksempel går i bikini siden det er like under trusekanten.

Men jeg hater det fordi det fortsatt kan gjøre vondt når jeg reiser meg for fort, når jeg snur meg om natten, når jeg skumper litt borti noe eller barna leker litt voldsomt med meg og treffer det. Jeg hater at det gjør vondt etter at jeg har trent og at å være støl i magen føles 1000 ganger verre enn da jeg ikke hadde noen arr. Jeg hater at jeg alltid må være litt ekstra forsiktig. Og nei, det er ikke noe galt med arret selv om det kan være ubehagelig og vondt i overnevnte situasjoner – jeg har fått beskjed om at det muligens alltid vil være sånn og at det ikke er noe jeg kan gjøre, annet enn å nettopp være forsiktig. Det er irriterende å tenke på, men det er ikke så mye å gjøre med det. Jeg skriver ikke dette for å klage, men for å vise at det finnes en stor ulempe med å ta keisersnitt – og det gjelder selvfølgelig med flere ting enn hva jeg har opplevd – det kan jo også være individuelt hva man opplever som en ulempe.

Men om det er prisen jeg måtte betale for å få barna mine, så er det selvfølgelig verdt det ❤️

16 kommentarer
    1. Jeg elsker mitt selv om det er krokete og rart, det har gitt meg barna mine og kanskje også reddet livet deres.

    2. Jeg har også hatt to keisersnitt, første for å redde barnets liv, og det andre fordi jeg fikk fødselsangst etter første fødselen. Det er rødt enda, snart tre år etter, men jeg ELSKER det! Det er der barna mine kom ut. Men det er irriterende fordi jeg ikke har følelse i det området, huden er helt følelsesløs i et ganske stort område rundt.

    3. Du valgte vel selv keisersnitt, så hvorfor klage i ettertid? En ansvarlig lege/jordmor gikk nok gjennom alle aspektene i forhold til dette i forkant av begge keisersnittene vil jeg tro. Og jo, du klager. Jeg har et såkalt hastesnitt, fra navlen og nedover, har vært reoperert et par ganger pga sammenvoksninger, men jeg har ikke klaget et øyeblikk. Bikini går jeg gjerne i. Mi kropp, mitt arr. Men ikke mitt valg å ta keisersnitt.

    4. Mari: Det skjønner jeg!

      Vil bare presisere at jeg ikke hater arret mitt, men at det gjør vondt, er ubehagelig, er mye til bry og så videre… Klarer fint å akseptere at jeg har arrene, og at det er på grunn av guttene mine <3

    5. Hei! Jeg har ikke tatt keisersnitt, men har arr på samme sted, da jeg har hatt en bein/ hofte oprasjon og de måtte inn til bekkenet.
      Jeg sleit med mye smerter i arret de første månedene, er bare 6 måneder siden oprasjonen.
      Det kan være at arret ditt gror ennå, å derfor gjøre vondt.
      Ønsker deg en fin kveld ❤️

    6. To strekkmerker som aldri har gått bort etter der første barnet. «Babymerkene.»
      Keisersnittarr fordi babyen ikke hadde overlevd en fødsel. Til flere år før følelsene ble normale i huden i området, og skulle jeg hatt et barn til ville de fulgt med tett fra starten. «Livsmerket.»
      Store arr under haken, som en dyktig kirurg fikk flyttet fra selve ansiktet til under haken. Fortsatt følsomt i arrkantene. «Ungdomsminnet.»
      Lange, hvite arr fra ankelen og langt opp på begge sider av høyre legg og over foten etter fall og påfølgende operasjon. Gode og onde «fotdager», men jeg kan gå – og til og med jogger (bare ikke alle dager). «Flaks at jeg ikke var hest-merket» (for da hadde jeg blitt avlivet).
      Sjelden jeg nevner dette (eller i det hele tatt oppsummerer), men noen ganger er der greit å få litt perspektiv på ting. Hva er det som egentlig betyr noe? Dette er mitt liv. Dette har gjort meg til den jeg er i dag. Og jeg er stolt av det!
      Jeg har venninner som ikke kan gå i skjørt fordi de har et lite arr på kneet. Som ikke vil gå i svømmehallen på grunn av strekkmerkene sine. Som ikke kan gå i matbutikken uten 15 minutters sminkejobb først.
      Hvilke verdier er det vi ønsker å gi til neste generasjon?

    7. Du har jo et forbanna nydelig keisersnitt arr! Aldri sett et så pent et! Jeg så det nesten ikke, før jeg leste teksten. Og det mener jeg <3

    8. Hei igjen! Jeg skjønte at du ikke hater arret ditt 🙂 Jeg ville bare skrive i forrige kommentar at jeg også har det som deg 🙂 Selv om man kan irritere seg over det, så er man glad i det allikevel (ihvertfall i mitt tilfelle)

    9. Over 18 mindre og større arr på min kropp etter operasjonar. Nokon av dei strekker det litt i den dag i dag. Det kan av og til være ekkelt og ubehagelig, spesielt om eg er sliten i eit av områda eg er operert i. Men desse arra er mi historie, nesten som mange små tattoveringar som minner meg om slaga eg har kjempa og vunne. Desse arra er mi historie, ei historie eg bærer med stolthet.

    10. 9 år siden keisersnitt, arret er kun en hvit strek nå, og alle smerter etter snittet er borte!!
      Smertene blir nok borte etterhvert 😊

    11. Aldri sett så fint arr ever. Jeg er operasjon sykepleier, og har selv tatt keisersnitt. Har en veltrent og fin kropp, kunne ikke brydd meg mindre om arret! Hva tenker du på/med? Overrasket!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg