LUNSJDATE

God ettermiddag dere! Nå skal jeg straks gå for og hente Leo i barnehagen, jeg leverte han ikke før klokken var blitt nærmere 11:00 i dag – så derfor drøyet jeg litt med å hente han. Jeg orker egentlig ikke å stresse om morgenen selv om jeg sikkert burde det, så de siste dagene har jeg levert han litt senere enn vanlig så vi kan ha noen rolige morgener. For meg er det nemlig slik at uansett hvor pokkers tidlig jeg er oppe om morgenen, så tar det evigheter før vi er klare til å gå ut døren. Haha, det er nesten på grensa til morsomt hvordan det er – men når man har to barn man må gjøre klar i tillegg til seg selv, så raser timene avgårde. Spesielt når man er tidenes tids-optimist og tenker at man har god tid helt til man «plutselig» ikke har det lenger i det hele tatt.

Uansett! Etter at Leo hadde kommet seg i barnehagen ble det lunsjdate hjemme med minstemann. Jeg har brukt så mye penger de siste årene på å spise lunsj ute at jeg nesten ikke tør å tenke på det – så i dag gikk jeg på butikken og kjøpte litt enkel lunsj til oss, også hadde vi likesågodt lunsjdaten hjemme. Det er overvurdert å spise ute (eller.. mulig jeg bare har gjort i det overkant mye, slik at det er blitt kjedelig?) og det er undervurdert hvor koselig det kan være å spise lunsj hjemme i sofaen med en av mine to favorittpersoner i hele verden❤️

🍓🍈🍅🥖☕

Kremost er forresten barnas favoritt, så til tross for at veganeren i meg ikke er noe glad å plukke den med meg på butikken – så gjør jeg selvfølgelig det for barna som spiser alt jeg ikke spiser. Haha!

Vi snakkes senere i dag! Håper onsdagen deres blir fin og vel så det.

5 kommentarer
    1. Bare så du vet det, er nok heller ikke syltetøyet på bordet vegansk. Røde syltetøy har som regel karmin i seg, som er ett fargestoff lagd av lus. Hadde jeg vært veganer (jeg spiser ikke kjøtt, men av og til meieriprodukter) så jeg hadde nok fortsatt å spise lus, fordi det får jeg ikke dårlig samvittighet for. Tenkt bare du ville synes det var litt morsomt uansett å vite ar lus blir brukt som fargestoff 🙂

    2. Lene: Haha, morsomt at du skrev dette! Da jeg fant ut at de gjerne bruker knuste lus i godteri (da spesielt rødt, som du er inne på) og syltetøy, ble jeg så kvalm av tanken at jeg tenkte at jeg ikke hadde klart å spise det uansett – så dette syltetøyet er faktisk uten karmin 🙂

    3. Kunne du skrevet litt mer om hva du mener når du sier at du ønsker at barna skal få «velge selv når de blir store nok»? Jeg er selv veganer, og nå blir dette riktignok et helt annerledes scenario for meg i og med at kjæresten min også er veganer, men vi kommer defintivt til å ønske at våre barn skal vokse opp så vegansk som mulig. Jeg skulle selv ønske jeg hadde blitt oppdratt uten kjøtt… jeg tenker som så at man kan velge å begynne å spise kjøtt i voksen alder, men man kan aldri ta tilbake alle dyrene som alt har dødd for at man skal spise. I mine øyne ville det å gi barna mine kjøtt før de kunne velge selv være å ta fra dem det valget, mens det å vente til de forstår hva de selv spiser vil være å gi dem et valg. Du tenker åpenbart annerledes, så jeg er nysgjerrig på hva du tenker. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok dessuten sett på det som en fin «mulighet» til at barna får noe midt imellom, siden de har en forelder som er veganer og en som ikke er det – vegansk hos mamma og animalsk hos pappa. Dette er ikke ment som å legge meg opp i deres valg eller som kritikk, jeg er rett og slett bare nysgjerrig 🙂
      For øvrig – om min til da «veganer»-seksåring (jeg skriver «veganer» fordi jeg mener det ordet innebærer å ha tatt et moralsk valg et lite barn ikke kan ta, og pleier derfor å si at jeg vil gi barna mine en vegansk oppvekst og ikke at jeg ønsker de skal være veganere) uttrykker et sterkt ønske om å spise kjøttpølser i barnebursdager, og barnet fremdeles ønsker dette etter at jeg har forklart hvorfor hen ikke har gjort det til nå, kommer vi selvsagt til å la hen gjøre det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg