VI MÅ TÅLE AT BARN SLÅR SEG

Barna og jeg var ute store deler av dagen i går – og på et tidspunkt satt gutten min på 1,5 år i vognen og en forbipasserende dame kommenterte at hun ble så glad for å se at barna mine hadde skikkelig “sommerknær” med blåmerker og skrubbsår.

Videre fortalte hun at hun jobbet som barnehagepedagog og at hun de siste årene har merket seg at flere og flere barnehager innfører forbud mot å klatre i trær og at noen barnehager også går så langt som å fysisk fjerne (!) flere lekeapparater fra barnehageområdet. Noen barnehager drar heller ikke ut på turer i skog og mark lenger. Alt for å utelukke flest muligheter for at barna ikke skal skade seg.

Å skåne barn fra å utfolde seg naturlig og leke fordi man som forelder er redd for at de skal slå seg litt, mener jeg er å frata barn en viktig del av barndommen deres. Barnehageansatte gjør bare jobben sin og lytter til oss foreldre, men barnehageansatte vet hva de gjør. Jeg stoler på dem, og det skal vi kunne gjøre.

Barna mine er som de fleste andre barn. De leker (til tider voldsomt også) de slår seg, de løper, de faller, de smiler, de har det gøy, og de er barn. Og det er fint å ha en mamma og pappa som står på sidelinjen og følger med på at barna ikke løper ut i veien, men det er også viktig at den samme moren og faren ikke griper inn i lek og nekter barn å være barn fordi man er redd for at de skal skade seg. Forstå meg rett – jeg sørger alltid for å følge godt med når vi er nede ved vannet og fisker krabber – men når vi er på lekeplassen eller når 3-åringen er i barnehagen skal de få leke fritt. Slår de seg litt og får et skrubbsår eller to, så går det over. Barn skal slå seg, ha skrubbsår på knærne på sommeren og få være barn!

Del gjerne videre om du er enig!

12 kommentarer
    1. Helt enig!
      Er så mange i familien til mannen min som ikke vil at mini skal løpe i gården, fordi ho kan slå seg og få skrubbsår (like gammel som noah). Og at vi bør ha ho på gresset istedenfor. Kan ikke huske at barn har dødd av et skrubbsår noengang 🤔 sukk

    2. Så enig med deg!
      Har en sønn som er jevngammel med Noah og hadde barnehagen hans begynt å fjerne leke apparater og latt vær å gå tur i skog og mark så hadde det rablet. Jeg hadde nok laget et veldig oppstyr og ikke gitt meg før de tok de tilbake.
      Hadde nok bedt om mange FAU møter da det er foreldre som er grunnen til at det blir fjernet og ikke barnehage ansatte. Heldigvis er vår barnehage veldig grei når det kommer til å la barna få utfolde seg.
      For øvrig mange syke ting man hører om, min mor for eksempel. Hun jobber i barnehage og hun sier det at mange foreldre faktisk blir sur når barnehagen ringer og sier at barnet er blitt sykt. Og også at noen, hvis de får beskjed i 10- tiden om at barnet er blitt syk så kommer de gjerne ikke å henter før i 15-16 tiden, altså samme tid som de henter til vanlig.
      Begge de to tingene er for meg helt sykt. Ja, som småbarnsmor med en gutt i bhg samtidig som både meg og min samboer er i full jobb kan jeg for all del forstå frustrasjonen med ar barnet ofte blir sykt og du må ofte være vekke fra jobb, men alvorlig talt, du lar da ikke ungen din være i barnehagen med 40 i feber i 6 timer??( det var ikke og overdrive, dette har vært tilfelle flere ganger i barnehagen mor jobber i). Man har selv valgt å sette barn til verden og da skjønner man vel også at det vil innebære at barnet blir sykt av og til og man må være hjemme med det?
      Nå sporer jeg veldig av og dette mener jeg overhode ikke mot deg Jessica, jeg tror du er sånn som meg som hadde vært å henter sykt barn så fort som overhode mulig, men jeg kjente bare en trang for å få ut litt frustrasjon når vi først var inne på barnehage tema😅
      Og nei, jeg er ikke perfekt, men jeg er den beste moren for min sønn og enkelte ting, som å hente sykt barn fort, tenker jeg på som den største selvfølge.
      Stå på Jessica, fortsett å la barna dine utfolde seg, litt skrubb sår og knall å fall overlever de😊

    3. Datteren min pleide si…..mamma eg har sommebein se….og viste blåmerker, skrap og skrubbsår—–så fornøyd—–eg har aldri nektet henne noe, hun har NULL redlesel for noe,men har og respekt for hva som er farlig og ikkje.
      I dag klatrer hun i vegg på senter, hopper i strikk, kjærer vannscooter, stuper, svømmer og har også raftet i elv på Voss…hun elsker livet med skrubbsår på bena…null stress 😀

    4. Er så enig med deg! Selv utdannet barnehagelærer og står virkelig for at barna skal få leke fritt i skog og mark og skal få lov til å prøve utfordrende ting, bare vi er der for dem og veileder. Ikke bare for at barna skal få motivasjon til å klare det, men det er så viktig for den grovmotoriske utviklingen at barna kan få klatre og utfolde seg i klatreapparat osv.

    5. Å begrense barn motoriske utvikling for at han eller skal ikke slå seg på grunn av mora(Far)egne bekymringer som ofte er rett opp mot Helsestasjonene. Ikke minst barnevernet. Kriminelt spørre du meg. Barn lære selv,og må gjennom alle disse stadiene. Sitte, krabbe til gå-stilling rykkevis. Barnehagene er blitt en del av deres naturlig miljø, og trang for å utfolde seg er tilstede. Da det sies seg selv at det er feil å ta fra dem mulighetene i deres miljø for feiling og læring.

    6. Jeg er delvis enig. Samtidig er jeg en av dem, som klatret i trær da jeg var liten, og det endte ikke godt. Jeg brakk ryggen.. Døde jeg? nei, men livet mitt ble satt på pause i 2 år, jeg mistet “venner”, jeg ble utsatt for mobbing, siden det var mest sårbar tid i oppveksten – 1. året på ungdomsskolen, den opplevelsen ville jeg helst slippe. Jeg har lidd med et par ting siden da. Og ja, jeg er en av dem som ikke takler å se mine barn oppe i trærne. Jeg snakker ikke om skrubbsår og sånt, men er det noen stativer som barnehagene synes er farlige for barn, så er det best de blir fjernet, synes jeg. På lik linje overlevde de fleste av oss med å sykle uten hjelmer og uten de sikreste barneseter i bilen, DET synes vel de fleste er fint at vi har i dag. Men det går an å tenke sikkerhet med hverdagsaktiviteter også..

    7. Laila: Joda, men man kan ikke beskytte mot alt. Det skjer også at barn kveles av å sette steiner eller leker i halsen. Eller drukner i vanndammer. Ulykker skjer og noen av ulykkene får fatale konsekvenser som feks brukket rygg med senskader osv, i verste fall død. Og helt klart – er det klatrestativ som ikke er godkjent feks for så små barn, så er det helt riktig å ta det bort. Men barn må få lov til å være barn, og så lenge voksne er der og passer på mens de klatrer og leker, så går det jo stort sett bra heldigvis. Men ulykker skjer dessverre overalt.

    8. Jeg har to barn. En av hver. En som av natur er super forsiktig og en som hopper i det med hele seg.
      Jeg husker når den ene var 2 år og hadde gått 2 mnd i barnehagen – da var parkdressen så møkkete at den måtte vaskes! Hurra!! Når parkdressen til den andre var like møkkete tok jeg den for å være nyvasket.
      Jeg har alltid sagt at barna gjerne kan brekke et arm eller et bein i læringsprosessen, så lenge de ikke får skader som gir «varige men».
      «Høyt og lavt»-ungen har tatt meg på ordet. Det har vært «klippekort på legevakta» (og det til tross for at vi avventer i lengste laget med å dra, sammenlignet med mange andre). Det har vært flere brudd, stekte leddbånd og kutt herifra til jeg vet ikke hvor. Men han lappes sammen og snart er han som før. «Forsiktig»-ungen avventer, ser, vurderer, kalkulerer. Det er ikke mange skadene som har kommet, men de er ofte mer langvarige og setter dype spor.
      Barn er forskjellig, selv med (tilnærmet) lik oppdragelse. Ja til at barna kan utfolde seg! Og ikke minst til de forsiktige barna.

    9. 100% enig, min gjør det meste, selvsagt ikke farlige ting,men ting som og klatre i tre, løpe og sykle og noen ganger detter de og det er ikke skadelig, men trøster så går det over 🙂

    10. Enig med Laila! Det er bra å tenke sikkerhet med hverdagsaktiviteter også, og da tenker ikke jeg heller på skrubbsår som vi må regne med når barn skal få utfolde seg. Ulykker i barnehager og drukning og mange andre alvorlige ulykker kan forebygges, og før barna er store nok til å vurdere risiko selv så er det voksnes ansvar enten de passes hjemme eller i barnehage. Men absolutt, Jessica, som du sier, få utfolde seg og ingen problem med noen skrubbsår, men passe dem for det som er farlig!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg