DET SITTER VELDIG LANGT INNE Å INNRØMME

Det sitter utrolig langt inne å innrømme hvor ubekvem jeg alltid har følt meg uten sminke. For venninner har det vært naturlig å gå usminket, for min del har jeg gruet meg flere dager i forveien om jeg har visst at jeg har vært nødt til å gå uten sminke. Dette har naturligvis vært vanskeligst i sommerhalvåret.

Jeg vet ikke hva som har gjort at jeg har følt så ekstremt på dette – tidvis har jeg ikke en gang klart å tenke tanken på å gå på butikken uten sminke. Jeg vet ikke hvorfor jeg har vært sånn, men jeg vet at det å være ekstremt utseendefiksert kun bidrar til en evig ond sirkel om at man alltid skal ta seg best ut, som igjen kun bidrar til at flere jenter føler det på samme måte. Jeg opplever at i de generasjonene før min – så har det vært nok å ha på seg litt mascara på fredagene. Nå skal man alltid være på sitt beste konstant, hver eneste dag – og jeg føler at jeg sliter meg ut ved å alltid måtte ha «perfekt» sminke, hår og klær. Jeg MÅ jo selvfølgelig ikke ha det i den forstand, men jeg føler at jeg må – og det er det som er problemet.

Jeg vet at det er mange som gruer seg til å gå i bikini på stranda i sommer, og kanskje er det også en del jenter som føler det på samme måte som jeg har gjort det med å gå sminkefri. Jeg vet hvor vanskelig det kan være. Men hvordan skal vi egentlig lære barna våre å være trygge på seg selv og den de er, om vi selv er avhengig av å ha på sminke for å i det hele tatt gå ut døren og møte andre mennesker? Eller om vi ikke en gang vil bade sammen med barna våre i sommer fordi vi ikke føler at vi har en bra nok kropp til at vi skal kunne vise oss i offentligheten?

Barna gjør som du gjør, og ikke som du sier.

Når jeg har fortalt dette til de jeg kjenner, er det alltid noen som sier til meg at det er lett for meg å si. Men ingen vet hvordan noen føler seg på innsiden, ved å se på dem fra utsiden.

Jeg har droppet sminken oftere og oftere i det siste i det fantastiske været vi har hatt de siste dagene, og selv om jeg har kviet meg i flere timer for å legge ut disse bildene – så gjør jeg det likevel. Fordi jeg vet at jeg er så mye mer enn den sminken jeg har på meg til vanlig, og den sminken jeg ikke har på meg på disse bildene. 

32 kommentarer
    1. For å lære barna det..så må man være et forbilde selv. Vi må vise at vi kan gå uten sminke,uten at det er krise,vi må prate pent om oss selv og andre og sist men ikke minst.. vi må slutte å å operere oss for å måtte fikse på ting. Sånn lærer vi barna våre!

    2. Anonym: Du må mer enn gjerne bruke det at jeg skal fylle inn brystene mine mot meg i all evighet – men det handler som sagt at jeg ønsker å se MER ut som meg selv igjen. Altså hvordan jeg ser ut fra naturens side 🙂

    3. Veldig bra skrevet! Det er som du skiver veldig mange som føler seg ukomfortabel uten sminke. Sminke er en fin måte å føle seg finere på og bedre om seg selv – noe som er veldig viktig. Men vi må også venne oss til å føle oss fine uten sminke. Du er nydelig både med og uten sminke Jessica <33

    4. Håper du ikke tar dette som «hat», for det er det ikke ment som! Men jeg reagerer litt på at du skriver at du vil se ut mer som deg selv, slik du ser ut fra naturens side, men det kan man vel da si om alle som fyller inn botox i rynker, opererer puppene osv…? Og igjen så er det vel ingentinf (!) som er mer naturlig enn at puppene endrer seg etter to svangerskap.
      Ellers synes jeg du er tøff som legger ut bilder selv om du synes det er vanskelig. Du er veldig pen, både med og uten sminke!
      Håper på svar, da dette er ment som et nysgjerrig spørsmål, og ikke som kritikk. Vil gjerne forstå din side av saken ☺️

    5. Skjønner godt at du ikke liker å legge ut bilder uten sminke, det gjør ikke jeg heller .. men du skal bare vite at du behøver ikke være redd for det – fordi du så helt utrolig nydelig ut! Du er vakker! Både med og uten sminke!

    6. Enig med første kommentaren! Jeg syntes også det vriker som mye av det du legger ut i det siste handler om å få bekreftelse også vrir og vender du på ting å får det til å høres så bra ut. For meg blir dette veldig “gi meg bekreftelse på at jeg er bra nok uten sminke”. Syntes det er synd om det er slik!

    7. Skjønner godt du vil se ut som du gjorde,det skulle jeg ønske også,at jeg hadde samme bryst som før barn. Men.. skal vi drive å opperere oss fordi vi skal se ut som vi en gang gjorde?Den grunnen høres meget merkelig ut i mine ører. Da må vi opperer noe støtt da.. For livet er sånn,ting/kropp forandrer seg hele tiden. Skal vi si det til barna også da,at så lenge du skal operere deg for å se ut som du gjorde før så er det greit. Tror du som mange andre må begynne med det innvendige,jobb med det,så skal du se at at du fint kunne levd med den kroppen du har nå uten å måtte fikse på den.

    8. Føler det på akkurat samme måte! Føler at alle ser rart på meg hvis jeg går uten sminke, men det er jo selvfølgelig bare noe jeg tror.. Det er fryktelig slitsomt å ha det sånn, men jeg prøver også å droppe litt og litt sminke om gangen slik at overgangen ikke blir så stor! Ang. operasjon så støtter jeg deg fult ut! Selv har jeg vært gravid og fikk maaange strekkmerker som jeg ikke trives med. Hengemage har jeg også fått. Når jeg får råd skal jeg gjøre noe med det, fordi jeg ikke føler meg komfortabel med slik jeg ser ut nå. Så kjør på, gjør det du føler er best for deg selv! Det at du forstørrer puppene dine er jeg ganske sikker på at barna dine ikke kommer til å ta skade av! Haha! 😂
      Og til slutt så vil jeg bare si at du ser fantastisk nydelig ut, både med og uten sminke. Og jeg håper at du vil føle deg mer komfortabel etter operasjonen <3 Stor klem til deg!

    9. Ja helt enige me alle her hva er vitsen du sier du vil være sånn som du var før men hallo jeg har også to barn men er fornøyd me det jeg har går ikke å legger i noe i de jævla puppene for det

    10. Hvorfor har du skrevet før da..at du ikke skal operere deg?at du er fornøyd med kropp/og bryst etter to graviditeter?du har også skrevet at brystene dine fortsatt var fine osv,hvorfor går du så i mot alt du har stått for før?hvorfor ikke jobbe med det inni deg,når du gang på gang har sagtat det er der det ligger?Har du kun sagt alt dette på tull?for å fremstå mer moden enn du er. Blir bare nysgjerrig.

    11. Du er finere uten sminke, veldig pen. Skjønner ikke hvorfor unge jenter sminker seg så veldig når de er så mye penere uten.

    12. Åååå du er så naturlig pen. 😍😍 Håper du innser det engang, føler deg trygg uten den sminken.

    13. Så nå er det ingen hemmelighet hva du skal operere lenger? Så bra da, at du kan være ærlig på det. Jeg syns i grunn ikke det er noen krise å fikse litt på en ungdomskropp som har vært gjennom mye greier. Men syns absolutt det er best å være ærlig på det om man først har sagt noe 🙂

    14. Men du er jo som du er fra naturens side nå! For deg var det naturlig å miste litt av fyllet i puppene etter graviditeter. Sånn var det for meg og… og veeelsig mange andre. Du er jo like mye med på å lage dette presset mot den perfekte kroppen! Operasjonen er opp til deg, men ikke gjør det til noe som er naturlig vær så snill…

    15. Jessica.. Du er utrolig vakker uten sminke, og jeg vil faktisk tørre å påstå at du er mye finere uten og (ikke misforstå, du er fin med sminke og). Skjønner at dette går på selvbilde, men se på de fleste kommentarene her og gå mer uten sminke. Hilsen ung tobarnsmor som kun bruker mascara på fredager 🌞

    16. Du er så nydelig uten sminke, du ser faktisk yngre ut når du ikke har alt “stæsjet” i ansiktet.
      Det er synd at dagens generasjon må dekke til huden og sminke seg så mye for å se “naturlig” ut. Jeg tenker med gru på hvordan huden deres, som sjelden får puste, vil være når de blir 40.
      Vær deg selv, om du føler for at du kanskje trenger litt øyesverte (mascara) og sånne småting, så er det så absolutt innafor, men personlig så synes jeg ikke du trenger noe som helst. Du er helt nydelig som du er.
      Kanskje du blir bloggeren som tør å gå mot strømmen? Vise de unge som følger deg at det er pent med, men kanskje penest uren all sminken.

    17. Helt ærlig , du er jo mye finere uten! litt sminke er jo greit , men her synes jeg du ser mye bedre ut enn på de fleste andre bilder jeg har sett av deg. Så mye mer fresh ut liksom . Tommel opp !

    18. Kan folk vær så snill å slutte med å være operasjonspoliti?
      Man trenger ikke å få andre til å føle seg dårlig selv om det er i mot hva dere mener. Hva lærer det barna? Dere har ingen rett til å fortelle noen eller gi noen dårlig samvittighet for hva de gjør med kroppen. Er ikke deres kropp. Om alle bare kunne passe på seg selv så hadde verden vært et bedre sted. Takk for meg

    19. En ting er at hu vil gjennomføre operasjonen, men å prøve å gjøre det til å høres helt uskyldig ut og pakke det inn med at det er fordi hu vil se ut som hu gjorde før hu fikk barn, det blir for dumt!

    20. Veldig pen uten sminke. Ang hvis du tenker å sette inn implantat i bryst nå. Så har du nok dine grunner. Men det kan gi deg senere plager. Bryst kan naturlig bli større om noen år også. Jeg har vært nede i A cup.etter amming.hadde3 barn som 23.år. Er nå over DD cup. Helt naturlig. Lykke til Hva du enn ønsker å gjøre. Men råder deg til å tenke deg godt om.

    21. Har selv fått en unge på ca samme alder som din yngste, og jeg forstår 1000% hvorfor du vil fylle i brystene, jeg føler det slik selv ikke gidd å bry deg om de kommentarene

    22. Wow! Du er jo virkelig helt nydelig uten sminke! Selv føler jeg meg ofte bedre med litt sminke på, så skjønner godt at du føler det likt. Men på disse bildene var du virkelig nydelig <3

    23. Hei! Flott bilde! Du er alltid modell, enten du er med eller uten sminke 😉 Jeg har lenge tenkt på at jeg vil si
      UNSKYLD for at jeg trodde det var nesen du skulle opererte, men jeg håper du skjønner at det virket åpenbart. At det er puppene er egt også trist, men iallefall mye bedre ang hvilket signal du sender. Men husk det sender også signaler: en jente må ha fine og store pupper for å være bra nok, hun tok tross alt en operasjon. Må jeg finne jenter med store pupper, må jeg ta puppeoperasjon også?
      Jeg håper du blir fornøyd, det håper jeg alltid. Husk bare at puppene ikke definerer deg og du har da alltid sett fin ut på bilder, så tror egt ikke noen hadde lagt merke til det slik som du sa. Jeg hadde nok forstått og kanskje gjort likens om jeg er i din posisjon. MASSE lykke til om den ennå ikke er tatt.
      Føler ikke dette var noe bedre av meg, men jeg mener godt kjære Jessica.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg