hits

ET GODT TIPS TIL DE SM I VARMEN

Da har jeg endelig ftt laget en liten iskremoppskrift til de sm i varmen  - som er mye sunnere enn variantene du fr kjpt p matbutikken eller kiosken p hjrnet. I varmen er det s fint gi de sm litt is s de kan kjle seg ned med. Jeg har ftt hre at jeg virker litt hysterisk nr det kommer til gi barna mine sukker. Jeg er ikke hysterisk (tror jeg hvert fall) jeg synes det er helt greit kjpe en is til barna en gang i blant. Men jeg synes ogs det er greit srge for at de ikke fr i seg massevis av sukker i hver dag, for det er jo ikke bra for noen. Og da er det noen ganger greit droppe den isen p butikken, og kanskje heller g for en hjemmelagd variant.

Dette trenger du:

300 gram kokoskrem (selges p Meny) eventuelt kan du prve sette en boks med tilsvarende mengde kokosmelk i kjleskapet og se om det blir kokoskrem - og dermed bruke det. Det gjorde jeg i dag. Men styr unna kokosmelken, bruk bare selve kremen. Du kan ogs bruke eplejuice, da vil naturligvis isen smake bedre - men da er det ogs litt sukker i eplejuicen 🍏 

Noen gode never br 🍓🍍 Denne gangen brukte jeg jordbr og ananas! Isen kan bli litt tam p smak om det er for mye kokoskrem i forhold til mengde br - s se an hva du bruker til lage smoothien ogs, om mixeren er stor eller liten s er det lurt tilpasse mengden br.

En teskje presset lime

Slik gjr du:

Mix sammen brene, kokoskremen (eller eplejuicen) og teskjeen med lime. Sett i isholdere og legg de i fryseren noen timer.

Isen jeg lagde i dag ble ikke noe superst - men barna elsket den! Jeg droppet eplejuicen denne gangen og gikk for varianten med kokoskrem. Uten tilsatt sukker, mye br og to veldig fornyde gutter med is p en helt vanlig tirsdag.

16 kommentarer

Man skal faktisk vre litt forsiktig med dette kjle seg ned nr det er veldig varmt ute. Hvis man er veldig varm skal man drikke/spise mat som er lunken. Spiser/drikker man noe veldig kaldt, reagerer kroppen med prve varme opp det man spiser/drikker som igjen frer til at man vil fle seg enda varmere etter en liten stund. Spiser/drikker du derimot noe varmt, vil kroppen prve kjle det ned. Som igjen frer til at du faktisk fr kjlt deg ned, selv om det ikke fles snn akkurat i det du svelger, feks kaffen ;)

Hei! Du skriver at sukker ikke inneholder en eneste ting kroppen trenger. Du vil nok lre mer om dette p skolen til hsten, men jeg vil bare ppeke at kroppen er helt avhengig av sukkerarter for fungere(feks fruktose, glukose og laktose). Ikke minst hjernen vr som drives av sukkerarter( i noen tilfeller kan den ogs nyttegjres seg fett, men grunnet blod-hjerne barrieren osv er sukkerarter hovedenergikilde..). Raske og trege karbohydrater, mengde osv er jo en annen diskusjon;) Bare vr litt obs p det:)

Live: Hei Live! S flott du skrev dette til meg. Jeg var helt sikker p at det ikke var noe i raffinert sukker som man ikke trengte, men da m jeg visst lese meg mer opp. :-)

Lurer p om du kan skrive et innlegg om det med at du er veganer? Du har skrevet at du ikke har planer om vre det for evig, har du enn samme mening? Spiser barna dine bare vegansk? Nr har du eventuellt tenkt g tilbake til spise animalske produsenter igjen?

Anonym: Hei! Det stemmer at jeg helt i starten av prveperioden min for vre veganer, skrev at jeg ikke trodde jeg kom til vre det evig. Det har definitivt forandret seg. Jeg nsker aldri spise kjtt igjen, og nsker vre veganer s langt det lar seg gjre. Dersom det skulle komme noe i veien som hadde gjort at jeg ikke kunne vrt veganer, s ville jeg i hvert fall vrt vegetarianer. Men forhpentligvis vil jeg alltid kunne vre veganer <3

Spiser barna dine bare vegansk mat? Eller lar du dem spise "vanlig" mat fram til dem er gamle nok til velge selv?

Anonym: De spiser vanlig mat frem til de kan velge selv :-)

Du har rett i at raffinert sukker ikke inneholder noen annen nring enn raske karbohydrater, Jessica.

Live mener nok at vi trenger karbohydrater i tillegg proteiner og fett. At vi trenger raffinert sukker er ikke riktig. Karbohydrater derimot, er en ren ndvendighet for alle kroppens celler. Og de beste karbohydratene kommer fra feks fruktose og fiber/stivelse som ikke bidrar til s rask blodsukkerstigning. NB! ved feks hard fysisk aktivitet og diabetes vil det noen ganger ogs vre ndvendig med raffinert sukker og rask blodsukkerstigning.

Jeg tror dere egentlig er enige, men at formuleringene kan ha vrt til misforst 😊

N sto det sukker og ikke raffinert sukker i det opprinnelige innlegget;)

Live: ja - da var det bare en feilformulering fra min side - jeg mente jo selvflgelig raffinert sukker :-) Haha, beklager!

S bra! Virket som du unngikk svare nr andre spurte. Denne isen bde hrtes og s innmari god ut! M prves! Takk for at du delte oppskriften med oss :)

Husk at hvis man setter 300 gram kokosmelk i kjleskapet vil ikke alt bli kokoskrem. Er kun verste laget som blir det. M derfor beregne flere bokser:) (jeg vet ikke hvor mye kokoskrem det blir per boks da, men poenget er at 300 gram kokosmelk ikke blir 300 gram kokoskrem) :) hrtes veldig god ut, jeg skal absolutt prve denne :D

Hvor har du kjpt den du har fryst isen i?:)

Ingen trenger kvitt sukker..helt sant,men sukkerarter trenger vi som noen andre skrev

Lurt meg hjemmelaget is...man kan fint kutte ut det kvite sukkeret til vanlig og br er jo sukker, bare sunnere.men sukker er sukker s dine barn fr i seg det de trenger alikevel :D

Skriv en ny kommentar