LENGE SIDEN JEG HAR BLITT SÅ OVERRASKET!

Herregud altså… Jeg har jo bursdag i morgen, og har snakket med både mamma og pappa som fortalte at de dessverre ikke fikk til å komme å besøke meg på fødselsdagen min i år. For så vidt helt greit – men uvant siden det er første bursdagen min uten å ha foreldrene mine rundt meg. Jeg står jo familien min veldig nær så selv om jeg per definisjon er voksen så betyr det veldig mye for meg å ha de rundt meg på høytider og merkedager som for eksempel bursdager. Er jo ingen krise selvfølgelig, men det betyr masse for meg. Så det var litt rart, men pappa jobber ekstremt mye (!) og mamma er travel nå hun også, så jeg hadde åpenbart full forståelse for det.

Jeg begynte å planlegge dagen i dag på egenhånd siden jeg i utgangspunktet er alene med barna på alle hverdager, også i morgen, og var i gang med å lage lunsj til meg selv og barna da det banket på døren i 13:00-tiden. Jeg spradet rundt i joggebukse og ante ikke hvem det var da jeg gikk for å åpne døren – og fikk meg den overraskelsen da døren gikk opp. Mamma hadde lurt meg sammen med resten av familien og skulle overraske meg i dag! Og søsteren min kommer også i morgen. Det var så koselig ❤️

Derfor har vi spist en litt tidlig bursdagsmiddag i dag sammen med barna i Sandefjord (på den kuleste restauranten jeg har besøkt på veldig lenge) hvor jeg fikk en utrolig god vegansk burger – vi har vært på Kafe, og avsluttet med krabbefisking på en seilhytte her i Larvik. Jeg sitter i bilen på vei hjem til leiligheten og skriver dette innelgget, etter en dag som avsluttet på et helt annet sett enn jeg hadde forestilt meg!

Håper virkelig at dere har hatt en kjempefin dag, hva enn dere har funnet på! Nå gleder jeg meg bare voldsomt til morgendagen og tiden jeg skal tilbringe med barna og familien ☺️

23 kommentarer
    1. Jeg må si at du har en merkelig innstilling. Kjøtt spiser du ikke fordi dyr blir drept for å spises, de utnyttes. Men krabbe fisker du – ikke for å spise, for da kunne du kjøpt den på butikken, men for underholdning? Tidsfordriv? Du lærer altså barna dine å drepe for underholdningens skyld?
      Hjelpe meg altså, du er skikkelig reflektert.

    2. Anonym: Hei Anonym! 🙂

      Hvorfor kan du ikke heller formulere deg ala “Hei – jeg synes det blir litt dobbeltmoralskt OM du ikke har noen problemer med å drepe krabber, når du står så hardt på at du er veganer for dyrenes skyld fordi du ikke vil bidra til utnyttelse av dyr?”

      Kan du ikke spørre, istedenfor å anta? Forstår heller ikke den uhyggelige tonen din. Har jeg gjort deg noe galt?

      Hvor står det at vi har drept krabbene? Ingen steder, for det ville jeg selvfølgelig ALDRI gått med på. Barna kikket så vidt på krabbene i den store bøtten vi hadde, og så helte vi dem (forsiktig) ut igjen etter veldig kort tid. Jeg sørget også for å gi dem masse mat, så de fikk spise når de ble sluppet ut igjen (etter den svært korte tiden vi kikket på dem, var veldig forsiktige, og ikke gjorde dem noe som helst vondt)

      For å svare på spørsmålene du kommer med: Nei, jeg lærer ikke barna mine å drepe for underholdningens skyld. Og dette er på ingen måte stygt ment, men jeg håper du er litt mindre forhåndsdømmende neste gang.

    3. Anonym: Litt off topic, men når du først kommenterte – så håper jeg du leste svaret mitt til kommentaren din du la igjen i går også 🙂 Håper du ikke tolker det feil – men jeg føler unektelig at du er litt ute etter å “ta meg” på noe. Kan selvfølgelig hende at jeg tolket kommentarene dine i feil retning, men det er følelsen jeg sitter igjen med.

    4. Åå, så herlig! Jeg bor i Harstad og familien min bor i Østfold, så pappa og stemor tok turen opp for å besøke meg i februar. Jeg banket på hotelldirektør deres da de hadde sjekket inn, men det var slettes ikke pappa eller stemor som åpnet; det var begge brødrene mine med sine kjærester som jeg ikke ante at skulle være med! Det er så koselig med sånne overraskelser 😍 håper du får en flott dag!! Moren min kommer også på besøk i morgen, og jeg gleder meg ekstremt mye! 😄

    5. Så koseligt med overraskelse besøk, å gratulera med dagen Jessica 😀 Godt du har kost deg idag (igår) å håper du koser deg masse morgen også (idag). 🙂

    6. Jeg kommenterte ikke noe som helst i går. Var på fjellet uten nett fra mandag til i ettermiddag,
      Du skrev kun at dere fanget krabber, ikke at dere slapp de ut igjen. Men synes du det er greit å fange for å studere og sette fri igjen? Jeg er ikke veganer, men jeg spiser ikke alt av kjøtt og fisk, skal vite hvor det kommer fra og hvilket liv det har hatt. Og jeg tenker man skal behandle alt liv med respekt, ikke “leke” med de for moro skyld. Det går fint an å vise barna dyr/fisk i sitt rette element og la de studere dem der, i stedet for å vise barna at det er greit å fange dyr/fisk for å studere/leke litt, før de settes fri. Ikke alle overlever ved å bli satt fri igjen, de kan ha fått usynlige skader og dør langsomt. Er det en dyreunge/fugleegg kan mor forlate pga menneskelukt. Nei, det var ikke det denne gangen, men barn skjønner ikke forskjellen på en krabbe og et fugleegg. Neste gang kan barnet finne et fugleegg det vil vise, derfor bør de lære at de ikke skal røre noe i naturen.
      Hvilken kommentar i går det er du sikter til vet jeg ikke. Jeg var på fjellet fra fredag til i ettermiddag, hadde ikke tilgang til nett (vi hadde ikke med telefon, levde som i gamle dager (før mobiltelefon) og var helt avlogget fra verden.

    7. Skjønner ikke hvorfor dere legger igjen så utrolig mye kritikk om dagen. ALLE barn er nysgjerrige fra naturen av, de må få lov til å utforske, lære og utvikle seg. Hva så om de ser på noen krabber i en bøtte? Det er på den måten de kan lære og utvikle seg, av å studere og utforske. Det har da ingen forskjell om man er veganer,, vegetarianer eller hva man er. Barn er barn, og det må de få lov til å være å. Syns Jessica gjør en utrolig bra jobb med barna sine 🙂

    8. Anonym: Hei igjen!

      Alle som har en unik enhet (Mobil, pc, eller nettbrett) og har koblet til et nettverk, altså internett, har med det også en unik IP-adresse. Din IP-adresse kommenterte noe i går (jeg får denne informasjonen automatisk i kommentarfeltet, så jeg ser hvilke IP-adresser som går igjen og hvilke som kommenterer igjen – vil bare presisere at dette ikke er informasjon jeg ber om, men at den dukker opp automatisk) derfor var det naturlig for meg (det virket også mer sannsynlig) å tenke at det var deg som hadde kommentert igår, og ikke noen som hadde brukt samme enhet tilkoblet samme nettverk som deg. Kommentaren er under blogginnlegget “NEI, DET ER IKKE SYND PÅ BARNET DITT” – kanskje du husker det nå?

      Jeg tenker litt annerledes enn deg her ser jeg. Jeg er jo som du allerede har fått med deg veganer – og jeg tror at den største grunnen til at jeg ikke stilte større spørsmål til kjøttindustrien eller dyreindustrien generelt all den tid før jeg ble veganer (når det kommer til matproduksjon) var fordi jeg ikke hadde noe forhold til det. Jeg visste selvfølgelig at biffen ikke vokste på trær, men jeg reflekterte nok ikke så mye omkring at det var et levende vesen som kjente på følelser på samme måte som meg, som kunne kjenne på det å bli redd, trist, og føle smerte.

      Jeg tror at ved å snakke mye med barna under oppveksten deres om dyrene – alt fra hunder og katter til krabber og fugler og fugleegg, om å ha respekt for naturen og dyrene som lever der – at man ikke har noen rett til å gjøre noen noe vondt, selv om barna kanskje ikke en gang mener det vondt, men bare er nysgjerrige – så unngår man at de for eksempel tar med seg et fugleegg neste gang de er ute og leker. Jeg tror nøkkelen er å snakke med barna og forklare når man ser dyr både i sitt naturlige element på avstand, men jeg ser heller ikke noe galt i å ta en rask titt på krabbene på nært forhold i en stor bøtte hvor de har tilgang til mat, så lenge man er forsiktig og slipper dem ut etter noen minutter. (Fugleegg er selvfølgelig noe annet, siden fuglemammaen kan lukte menneskelukt – som du er inne på)

      Tvert i mot av det du skriver tenker jeg at det er posivt at man forklare mens man ser dem på nært hold så lenge man behandler alle dyr med respekt – krabber eller kattunger. Da kan kanskje også barna oppleve det som nærere og få større respekt for dyret – enn om man ser det på avstand og det blir mer fjernt? Man må selvfølgelig se an dyret da. Dette er bare mine tanker selvfølgelig, ingen regel uten unntak – og meningen min er selvfølgelig ikke nødvendigvis noen fasit.

      Poenget mitt er bare at jeg tror det viktigste er at man snakker med barna og forklarer underveis – kontra å lære dem at det ikke skal røre noe i naturen – som du skriver. Jeg respekterer for øvrig meningen din, men ser at vi kan være enige om å være uenige 🙂

    9. skjønner ikke at du gidder og ta deg tid til å svare annonym over her en gang jeg. Bare fordi du ikke nevnte at du slapp dem fri igjen skjønner jo 99 prosent av oss andre at selvfølgelig slapp dere dem fri 🙂 regner også med at annonym over her bruker sommerferien sin på og holde den samme talen for alle de andre foreldrene han/hun ser fanger krabber, eller det er kanskje litt lettere og slenge dritt i kommentarfeltet til en blogger enn og gjøre det i virkeligheten 😉 god helg.

    10. omg folk tar ting til det eksreme…..en annen blogger fikk pes i går fordi hun fisket og slapp fisken ut igjen…..du får pes fordi ungene dine, som alle andre barn har sett etter krabber…jeez
      Alle som søkte etter krabber som barn slapp dem ut igjen…eller de fleste, min bror tok de med hjem til hytten til en elv og slapp de ut der -stakkars….han trodde han gjorde en god gjerning og ble lei seg da de døde
      Syns overraskelsen din var helt super, veldig kjekt dere hadde en fin tid sammen og skal ha i dag også <3
      Ellers merker eg meg på generelt grunnlagt at folk som IKKJE er vegetarianere/veganere får mindre pes i kommentarfelt på hva de gjør og spiser enn de som er..hvorfor det?
      utrolig merkelig.....aldri hørt at bloggere får pes fordi de spiser biff, reker, hamburger etc...som de viser på bloggen...eller at matblogger får pepper....noe å tenke på
      ha en vakker dag <3

    11. Gratulerer med dagen!
      Vil bare si at jeg også synes det er unødvendig at du får så mye pes. Tenker at det er fordi du er blogger, rett og slett.. synes det er flott at du tar med barna på aktiviteter og at de får gjort som de aller fleste barn! Du virker som en flott person og en god mamma som gjør ekstremt mye bra, men også feil – sånn som absolutt alle andre mennesker i livet.

    12. Herregud, noen må bare være rabiate på alt! Du har ingenting og verken plikt til å forsvare deg og/eller din rolle som mamma, til enkelte pisse sure grinebitere. Sil dem bort. Konstruktiv kritikk er helt innafor når man har en blogg, og enkelte temaer blir tatt opp og man kan drodle rundt det på en saklig måte. Men ærlig talt…. helt enig med 14:13, syns du for unødvendig mye pes. Lykke til videre med den gode jobben du gjør.

    13. Gratulerer med dagen!! Håper du koser deg 🍰🍸🎉
      Artig forresten at enkelte ikke skjønner at krabbefisking med små barn som regel innebærer en ganske human måte å behandle krabbene på. De fleste, som ikke er sadister, putter dem i en bøtte med vann og slipper dem ut igjen på en fin måte.
      Så fint at du lærer barna dine å behandle dyr ordentlig, Jessica! Skal man bli kjent med naturen og lære å behandle den bra så må man oppleve ting live og ikke bare titte på bilder 😂 “learning by doing” er det noe som heter 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg