VI GJØR ALLE FEIL

Jeg har nemlig fått meg et nytt kjæledyr. En papegøye. Aka sønnen min på 3 år. Han har mildt sagt lange ører og gjentar hvert eneste ord jeg sier. Jeg er derfor nødt til å veie mine ord for tiden, og merker tidvis at jeg holder på å bli litt smågal!

Jeg roper ut: Nå er det middag.

og 3-åringen gjentar med høy stemme: Nå er det middag, alle sammen! (Enda det bare er meg og lillebroren hans i leiligheten vår da😂)

Jeg forteller barna at jeg skal en liten tur på toalettet, og at de kan kose seg med smørbrødet jeg har laget til dem så lenge.

Og 3-åringen roper ut: Mamma skal på toalettet! Jeg skal spise smørbrødet mamma har laget så lenge!

Og en liten bekjennelse.. Her om dagen satt gutten min så fint i sofaen. Han smådanser sittende til Mikkes klubbhus-musikken som kommer ut av tven på et lavt volum, mens han kikker spent på meg som kommer gående ut fra kjøkkenet.

Når jeg tar raske, bestemte skritt ut til sofaen hvor 3-åringen befinner seg – klarer jeg på veien å slå den forbanna tåa mi i bordkanten på stuebordet. Jeg tror vi alle har opplevd det og vet hvor grufullt vondt det faktisk er. Man tror jo faktisk man er i ferd med å svime hen der man står. Av refleks skyter jeg bare ut: Faen.

Jeg angrer i det ordet kommer ut av munnen min, for det var selvfølgelig ikke meningen. Når jeg åpner øynene mine igjen ser jeg raskt at 3-åringen min kikker rart på meg, før det brer seg et lurt smil over hele ansiktet hans. Jeg vet hva som venter meg nå, for å si det sånn.

3-åringen: Faen, mamma!

Jeg: Nei nei, sånn kan vi ikke si. Det er ikke noe pent, mamma mente ikke å si det. Mamma gjorde en feil.

3-åringen: Mamma? 

Han får plutselig en seriøs mine nå.

Jeg: Ja, vennen min?

3-åringen: Faen!

….

Mom of the year. 

Der har du meg.

7 kommentarer
    1. He he…måtte le litt nå. Been there done that! Blir heldigvis bedre etterhvert, selv om det føles lenge ut. Bare vent til de blir store gutter, da forstår du hvor kjapt tiden gikk. Men så har du mange år med gode kose-stunder igjen. Nyt! Klem

    2. Herlige unger. Vi har vel alle vært der en eller annen gang. Det beste er bare å overhøre, sier du at han ikke får si dem, ja da kan du i allefall være sikker på at ordene kommer når det passer minst. Mamma hvorfor får jeg ikke lov å si …? Mamma hvorfor er det stygt å si ….?
      Pssst; å være langøret er å ikke høre etter når du sier noe og han ikke hører etter, til tross for at du har sagt det et par ganger. Og jeg tror ikke han er spesielt langøret, men derimot så har han, som små gryter flest, også ører. Og nye ord er spennende, i allefall når de kommer brått og i et spesielt tonefall.

    3. Hei, utrolig fin blogg du har, følgt den i noen måneder og må bare si jeg er helt utrolig imponert over hvor flink du er til å håndtere alt som skjer! Men har et lite spørsmål. Ikke for å judge på noen måte, er bare noe helt uviktig jeg har lurt litt på. Du bruker jo løse øyevipper ganske ofte (noe jeg syns du kler veldig godt) men er det noen grunn til at du ikke tar vippe extentions i stedet for å sette på løsvipper hele tiden? (Dette er sikkert skikkelig teit å spørre om, er bare ren nysgjerrighet) hilsen ei som digger bloggen og måten du skriver på

    4. Haha kjenner igjen det der. Bare med min 2016-oktoberjente. Ho ligger langt foran på språk og har allerede sagt “siiiit” til “shit” osv 😂
      Lurer bare kjapt på hvorfor du konsekvent ikke bruker navna til barna her? Tilfeldig eller en del av ikke-eksponerings-prosessen?:)

    5. Hei! Vet jeg har spurt om det før, men har du noe tanker om førerkort? Det blir en større bøyg etterhvert som tiden går. Når du begynner på skolen blir det vanskeligere. Hvorfor ikke ta et intensivkurs mens barna er i barnehagen og få det gjort? Etterhvert som ungene vokser til og blir med på aktiviteter er man helt avhengig av å kjøre.

    6. Anonym: Hei! Jeg har svart tidligere på dette også flere ganger, men kanskje det ikke var til dine kommentarer? Uansett beklager jeg om jeg ikke har svart deg tidligere – Jeg forstår selvfølgelig at behovet for billappen kommer til å melde seg før eller siden – spesielt når barna begynner med aktiviteter og blir litt eldre, og det er også grunnen til at jeg skal begynne med den snart 🙂

    7. haahahah kjenner meg veldig igjen. Var passe flau når barnehagen fortalte meg at jentungen gikk rundt til alle i barnehagen og sa “mammaen min sier faen”

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg