DUMME BLOGGERE OG KOSTHOLDSRÅD

I dag leste jeg en artikkel fra Tv2.no om kostholdsråd, bloggere og influencere – og jeg skal ikke påstå at jeg ikke følte meg truffet når denne tematikken dukket opp i Facebookfeeden min.

Jeg har de siste månedene snakket mye om veganisme og hvilken positiv effekt jeg har opplevd at det har hatt for meg her på bloggen. Om hvordan jeg har opplevd det å kutte ut melk, kjøtt og egg – veldig sentrale matvarer i den norske matkulturen slik mange kjenner den. Og at man ikke nødvendigvis trenger disse matvarene for å ha et fullverdig kosthold.

Først og fremst vil jeg si at jeg synes det er ytterst problematisk at undersøkelsen i dette intervjuet er sponset av Melk.no – opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. Det blir jo som gode råd forkledd som reklame. Åpenbart vil opplysningskontoret for melk at vi skal drikke nettopp melk, noe annet ville jo vært rart. En litt mer nøytral undersøkelse gjort av mer nøytrale leger og eksperter, ville helt klart være å foretrekke.

Jeg er fullstendig enig i at man ikke burde kutte ut noen matvarer før man har kunnskap nok til å få i seg næringsstoffene fra den aktuelle matvaren på en annen måte, ved å for eksempel introdusere andre, nye matvarer i kostholdet sitt med samme næringsstoffer – eller ved hjelp av kosttilskudd. B12-vitamin har vært en av de vitaminene jeg har måtte passe på at jeg får nok av etter jeg kuttet ut animalske produkter, fordi den største andelen vi får dette vitaminet fra er fra typiske dyreprodukter. 

Derfor har vissheten om dette ført til at jeg har vært ekstra bevisst på hvilke vitaminer og mineraler jeg må få i meg, så det å måtte ta tilskudd av dette vitaminet er ikke noe nytt for min del. For ekstrem B12-mangel er noe jeg har slitt med så lenge jeg kan huske – enda jeg har spist vel så mye kjøtt, melk og animalske produkter daglig tidligere. Det sier seg selv at man er nødt til å sette seg ordentlig inn i hva man driver med når man kutter ut hele grupper av matvarer med næringsstoffer som er viktige for kroppen. Legen i denne artikkelen har derfor selvsagt helt rett i at det er helseskadelig å kutte ut matvarer uten å vite man gjør – unge mennesker har kanskje også en lettere tendens til å kutte ut istedenfor å erstatte, og det kan jo også få et uheldig utslag.

Men det å avfeie alle bloggere som fronter et visst kosthold simpelthen fordi de er bloggere, blir for dumt for min del. Skjønner at rosablogger-stereotypen er et godt kort å dra, men ærlig talt. Uansett om du er blogger eller ekspert, har vi alle friheten og retten til å si noe om hva vi ønsker å spise. Jeg skjønner at influencers påvirkningskraft kan være skummel om den brukes feil, så det er fint at det påpekes at man må ha peiling på hva man driver med om man skal legge over kostholdet sitt, men samtidig tror jeg ikke vi burde undervurdere unge menneskers evne til å tenke fornuftig og kritisk når det kommer til hva de leser på blogger og fra influencere generelt.

Intervjuet og artikkelen konkluderer med at man bør ha fokus på å fortelle barna sine at “vanlig mat er bra nok” men da blir jo det store spørsmålet her: Hva er vanlig mat? Kjøtt og melkeprodukter? Fisk og egg? Jeg skal ikke gå så i dybden når det kommer til hvilke matvarer som er usunne og ikke (Sunt er jo også relativt) og hva som er bra for kroppen eller ikke, men det er jo ganske kjent at inntak av bearbeidet kjøtt øker risikoen for hjerte og karsykdommer, og blant annet kreft. Det kan være mange grunner til at noen velger et plantebasert kosthold. Det etiske rundt melk og -kjøttproduksjon er også en del av hvorfor mange, inkludert meg selv, styrer unna disse matvarene. De siste årene har vi sett en markant endring på det norske markedet med veganske og vegetariske produkter i mathyllene. Noen liker å kalle det en mattrend, jeg velger å kalle det et samfunn i utvikling.

Alle skal få spise det de ønsker, melkeprodukter eller ingen melkeprodukter, men vi trenger ikke bedrive skremselspropaganda av vegetarisk og vegansk kosthold. Vet du hva du driver med når du setter sammen et kosthold med eller uten ekspertisehjelp, så er det til syvende og sist viktigst at man får i seg alt man trenger av næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Og når selv Helsedirektoratet går ut og sier at et «Godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer» samt at «et vegankosthold kan settes sammen slik at det gir tilstrekkelig av av alle næringsstoffer» så tenker jeg at vi kan ta dem på ordet.

Jeg tror på at vår oppgave ikke bør være å definere hva slags “vanlig mat” som er bra nok ovenfor barna våre og at det nødvendigvis være melk og kjøtt, men å ha heller ha et fokus på hvilke næringsstoffer som er nødt til å inntas ernæringsmessig.

33 kommentarer
    1. Enig, ble så overgitt over dette innslaget selv!
      Det med melk er spesielt provoserende. Kunne ønske vi kunne spurt dem hvordan folk i Asia har overlevd i tusenvis av år – uten melkeprodukter (samt svært lite brød). Her er den plantebaserte kokosmelken ingrediensen som erstatter vår bruk av melk, fløte og smør. Kumelk har kun vært vanlig de siste årene grunnet turisme.
      Og forresten har ikke Asiatere bare overlevd, men regnes for å ha et av verdens sunneste kosthold. De har absolutt ingen problemer med feks beinskjøret, noe vi er på verdenstoppen av i Norge. De har også lavere rater av kreft, samt hjerte- og karsykdommer, som kan ha sammenheng med deres lavere inntak av kjøtt, og høyere inntak av grønnsaker, frukt, nøtter etc.
      Som du sier Jessica, her trengs nøytrale perspektiver. Ja – mennesker har tilpasset seg med enzymer til å kunne fordøye kjøtt (og i noen verdensdeler, som Skandinavia, også melk, men det er absolutt ikke normalen). Men! Konsumet er høyt, svært høyt, og her i Vesten kan de aller fleste ha godt av et kosthold som i større grad er plantebasert. Det burde kommet frem.
      Mvh SH, kommende biolog

    2. Hei!
      Vet ikke så mye om bakgrunnen til hvorfor du har lagt om kostholde ditt, men du skriver her at du har kuttet ut melk og meieriprodukter av etiske årsaker. Så da lurer jeg veldig på hva du legger i det?
      Du har sikkert sett dokumentarer på Netflix om hvor brutalt og dårlig bønder behandler gårdsdyr, men hvilket forhold har du til norske bønder og for eksempel melkeproduksjon?
      Vet ikke hvordan du har satt deg inn i norsk gårdsdrift, men generelt sett er det mye synsing, og veldig lite fakta.
      For det er faktisk fult mulig å drive gård, OG behandle dyrene sine ned respekt og kjærlighet….

    3. Anonym: Hei!

      Nå drar du ting helt ut av kontekst – jeg har skrevet at grunnen til at jeg var undervektig, var fordi jeg etter bruddet i mars var langt nede og ikke hadde matlyst. Ikke så uvanlig, akkurat. Det har aldri handlet om at jeg har vært underernært eller feilernært.

      Beklager om det ikke har kommet tydelig nok frem tidligere, men nå vet du i hvert fall det 🙂

    4. Anettte: På hvilken måte kan vi behandle dyrene med respekt og kjærlighet når de konstant går gravide for at vi skal få melk, som er beregnet til kalven? Og hvor mye respekt og kjærlighet har vi når kalven blir fjernet ifra mor hurtig slik at vi mennesker som er voksne skal drikke melken til kalven? Dyr har følelser de også, og på ingen måte har vi respekt for dem ved å stenge de inne og utnytte dem. Også til slutt sende dem til slakt fordi de ikke gir oss noe utbytte lengre…. Flott liv må jeg si

    5. Anette: Hei Anette!

      Jeg har skrevet mer utfyllende om hvorfor jeg valgte å legge om kostholdet mitt i dette blogginnlegget: http://jessicaenerberg.blogg.no/1520108382_2_mneder_som_veganer.html (klipp ut og lim inn i browseren/nettleseren din)

      Det stemmer ikke at jeg har lagt om kostholdet mitt på grunn av en og annen dokumentar på Netflix. Her har jeg gjort massiv research om blant annet miljøutfordringer tilknyttet kjøttproduksjon og dyrehold samt helseutfordringer og problemer knyttet opp mot kjøttinntak og andre animalske produkter. Jeg er kritisk av meg, så har jeg sett noen dokumentarer er de blitt sett med et kritisk blikk og faktasjekket i etterkant.

      Det er i utgangspunktet ikke dyreholdet jeg reagerer mest på, men ideen om at dyr skal spises – når vi har så mye annen mat vi kan spise og likevel få i oss alt vi trenger av næring og som ingen må lide for (for til tross for at det ikke nødvendigvis er sånn at dyrene lider hos bønder her i Norge eller andre land, så dør de jo fordi vi skal spise dem) bare fordi dyr ikke er så intelligente at de kan motsette seg den handlingen, så er det noe jeg ikke ønsker å støtte. Griser og kuer kjenner også på glede, det å være trist, og at de ønsker å leve.

      Når det kommer til norske bønder, har jeg også likt å tro at de behandler dyrene sine bedre enn i andre deler av verden. Det forandrer jo selvsagt ikke det faktum at jeg synes det er feil i utgangspunktet, men selvfølgelig er det å foretrekke at dyrene har det fint før slakt, enn at de skal leve under dårlige forhold. Likevel kom det frem på Mattilsynets nettsider, at det i fjoråret ble oppdaget brudd på regelverket i 40 prosent av dyreholdene.

    6. Hei, om en vil legge om kostholdet i den retningen du har gått, hvor vil du anbefale at en søker etter kunnskap, både i forhold til hva en må få i seg at vitaminer osv for å kompansere, og ikke minst gode oppskrifter? 😊 Jeg synes du er veldig troverdig og inspirerende forresten 😘

    7. Når jeg var 17 bestemte jeg meg for å bli vegetarianer. Jeg gjorde ingen research, og sørget ikke for å få dekket den anbefalte mengden vitaminer/mineraler fra andre kilder. Et drøyt år etter at jeg ble vegetarianer besvimte jeg under øvelseskjøring sammen med trafikklæreren min, som heldigvis klarte å bremse og forhindre opptil flere dødsfall. På sykehuset fikk jeg vite at dietten min hadde gjort at jeg hadde en så lav blodprosent at legene mine var overrasket over hvordan jeg greide å fungere fra dag til dag. Sannheten er at jeg hadde levd i en “tåkelagt” tilstand i månedsvis, med mye svimmelthet, slapphet og en generelt likegydlig tankegang som gjorde at jeg ikke gadd å besøke legen, som et direkte resultat av blodprosenten min. Blodprosenten skal vanligvis ligge på mellom 11,7 og 15,3 hos kvinner, mens min var på under 2. Jeg tror mennesker trenger animalske produkter (eller kostholdstilskudd) for å fungere, og synes det er ekstremt viktig å ikke oppfordre til vegansk eller vegetariansk kosthold uten å advare mot eventuelle bivirkninger. For all del flott at “babykuer “(evt. kalver eller kyr) får melken som var ment for dem, men pga. evolusjon kan ikke mennesker leve på isbergsalat uten å utvikle mangelsykdommer. Det er nå drøyt ti år siden jeg kalte meg selv vegetarianer, og jeg har verken før eller siden den tid slitt med mangelsykdommer.

    8. Helt enig med deg! Viktig å sette fokus på at denne “informasjonen” kommer fra opplysningskontoret for melk, som har egen interesse i at folk fortsetter å kjøpe melkeprodukter. Jeg er selv veganer og har aldri følt meg så bra som jeg gjør nå. Jeg var IKKE bevisst tidligere på hva jeg puttet i kroppen, og er helt sikker på at min nye kunnskap om ernæring og vitaminer gjør at jeg i dag faktisk har et riktigere kosthold på alle måter. Det er selvsagt viktig å fokusere på at matvarer som tas ut av kosten ofte må erstattes med noe, men da bør informasjonen som gis heller fokusere på det, ikke si at “vanlig mat er bra nok”. For sorry, det er ikke det, verken for helsa, miljøet eller dyrene!

    9. Til hun over her som skrev at du svimte av pga anemi (lav blodprosent): var nok ikke vegetarkosten som gjorde det. Ved nok kunnskap og undersøkning kan du se flere kilder til jern som er nødvendig for blodprosent utenom kjøtt. Kjenner jeg faktisk blir provosert når du, som tydeligvis er ganske intetanende over egen kost, kommenterer slikt.
      Jeg ble veggis i februar i år etter 20 år som kjøttetende. Aldri har blodprosenten min vært bedre enn etter overgangen til (nesten helt) vegansk kosthold. Jeg kjenner min kropp og kjenner til de næringsstoffene jeg trenger. Jeg får jern gjennom så mye, blant annet spinat og kombinerer det med en kilde for c-vitamin. Det sørger for bedre opptak av jernet fra spinaten.
      Så unnskyld meg om jeg er litt kvass, men du bør virkelig være klar over de tingene du skriver offentlig på internett uten tilsvarende kunnskap 🙂

    10. Du skriver så godt, og har mye gode argumenter! Det er veldig viktig for og få en bærekraftig verden at vi spiser mindre kjøtt og animalske produkter generelt. Hvis våre fremtidige generasjoner skal kunne bo på jorden er dette essensielt, det er vi som må starte. Og det at du påvirker andre til og spise mindre kjøtt er ene og alene en god ting så lenge man lytter til rådene dine om og få i seg nokk av alle næringsgrupper og vitaminer!

    11. Jessica du sier at mennesker tar melka fra kalvene ved å drikke den, vet du ikke at kalvene umulig kan drikke all den melken selv ? Vet du hvor mye melk ei ku kan produsere ? Det er mye. Vet du også at kalver faktisk kan drikke seg ihjel ??
      for meg som har vokst opp med nær familie som driver fjøs eller har drevet så fremstår du litt uvitende ang det å ha melkekyr. Melkekyrne er avlet fram for å produsere melk, og de har det ikke vondt. Tvert imot så virker de veldig harmonisk.
      Blir ikke kyrne melket får de gjerne melkspreng og det fører til store smerter til kyrne akkurat som til mennesker.
      Jurbetennelse er like individuelt hos kyr som det er til mennesker, noen kan få mens andre ikke.
      Har ikke noe imot deg bare så det er sagt men har litt kjennskap til melkekyr.
      Ønsker deg en fin uke 🙂

    12. Klart man kan klare å få i seg det man trenger på vegan kost, men det er, som du sier, svært viktig å vite mye om kostholdet og ernæring dersom man skal klare det, da det er betydelig risiko for feilernæring. Noen klarer det, men mange gjør faktisk ikke det! Ingen tvil om st det er sunt med mye bønner, frø, linser, grønt etc. Men om man får i seg for lite mineraler/vitaminer/proteiner, så er det jo ikke bra!!! Det er veldig bra at du lar guttene dine spise “vanlig” mat, da barn i vekst er i stor risiko for feil ernæring og underernæring ved å kutte viktige matvarer i kosten.Min lille tålte ikke melk før, og da fikk han en spesial melk på apoteket for å dekke opp behovet. Og det var bare melk han ikke kunne ha (alt av melkeprodukter), men spiste jo egg og kjøtt.
      I tillegg til det du har lest, bør du se på jod.
      Ser du stilller spørsmål ved opplysningskontoret melk. Vil ikke akkurat kalle det reklame.

    13. Nok ett reflektert og godt innlegg 🙂
      Det er helt sykt at melk.no får gjøre forskning, som om de var nøytrale.. (Minner om helse og forskning og av medisiner osv av legemiddlindustrien. Burde vært nøytral forskning uten egeninteresse.)
      Jeg har lært mye om veganer kosthold og etiske aspekter takket være deg. Og veldig interesant! (Er ikke selv veganer). Jeg tror de fleste idag gjør grundig research før de evt endrer kosthold. Og selvfølgelig vil melk.no synest det er ugunstig med bloggere som har kosthold uten melk 😉
      I kommentarfektet brukte du ordet ikke intelligent nok om dyr.. Men ville personlig ikke valgt ordet intelligent selv om dyr ikke har de mennesklige egenskapene (prate menneskespråk osv) for å unngå den sjebnen menneskene bestemte..? Hvis jeg forstod det riktig. 🙂
      Ha en fin dag Jessica! <3

    14. Alle vet at et vegansk kosthold kan føre til infertilitet hos kvinner. Statistikk viser også at veganere scorer dårligere på kognitive tester siden de ikke får i seg nok b12. Jeg håper du forstår hvor alvorlig det kan være å spre denne vranglæren til de som leser bloggen din og at du snur om i tide.
      Mitt råd til deg:
      Start dagen med et godt glass iskaldt melk og få i deg minst 100 gram rødt kjøtt, f.eks. en god spekepølse eller noe lignende. Det er fortsatt tidlig på sommeren og dette kan være en glimrende måte for å komme i mål med #sk18.
      Håper dette var informativt 🙂

    15. Til deg A
      Tror du virkelig at det alltid har vært slik at kyrne produserer mer melk enn kalven kan drikke? Tror du det alltid har vært slik at kyrene er avhengig av melking for å unngå melkespreng? Du sier vel egentlig selv at melkekyrene er avlet opp slik – og hvem sin skyld er det?
      Spørsmålet er altså om man ønsker å støtte opp under en slik avling (og utnytting) eller ikke. Videre er det ofte ikke uvitenhet om melkekyr som gjør at veganere tar avstand, du må faktisk tåle at noen mener meieriindustrien er etisk forkastelig. Uansett hvordan en snur og vender på det vil melking av kyr innebære et svangerskap hvorpå melkeproduksjonen holdes igang av melking. At noen mener dette er feil må du kunne akseptere uten å skylde på uvitenhet.
      Kan man drikke melk med god samvittighet så er det fint og flott det, you do you, men at andre velger å la vær må man godta.

    16. Kristen Ulv:
      Jeg visste ikke dette. Hadde vært flott med noen kilder på disse påstandende du kaster ut. Og ettersom du mener det er almennkunnskap, bør det ikke være vanskelig for deg å finne flere gode kilder. 🙂

    17. Eg tror dette handler også om hvordan vår kropp fungerer.
      Når eg spiser lite animalske produkter som egg, ost, fløte , kylling ,fisk og kjætt raser eg ned i vekt-eg klarer ikkje å holde mine proteinbehov oppe ved å leve på bønner, brokkoli og andre ting som skal være fullverdig proteinkilder ( vet det er flere enn eg nevner her, så derfor skriver eg OG andre ) eg tåler ikkje soya, og blir uvel av endel vegetarmat. Lager eg vanlig mat og kutter ut animalsk protein er det helt ok, men da mangler eg jo ne viktig kilde. Etter nesten å ha vært syk i 2 mndr og raste ned i vekt begynte eg å spise middag flere ganger for dagen med masse proteiner og eg har lagt på meg over 3 kg på 2 uker. Dette høres kanskje ikkje så mye ut for mange,men for en som trenger laaaaaang tid for å legge på seg og sliter med å holde på vekt er eg hoppende glad. Sist eg var syk og fikk råd av ernæringsrådgiver og skiver med pålegg, melk, youghurt og annet dritt så tok det 6 mndr å legge på meg etpar kg
      Eg tåler ikkje melk eller mel..fløte, smør og ost går bra.
      Som barn hadde eg konstant ørebetennelse fra 2 års alderen til ca 12-13……og eg ble tvuget til å spise *sunt* altså melk og brød, eg var tynn som en sild og alvorlig undervektig-spiste selvsagt middag, frukt og grønnsaker også. Men å spise mest middager og mindre brødmat og kutte melk gjør at eg fungerer bedre.
      Legen min advarer meg sterkt mot å kutte ut animalsk protein da han også ser hva som skjer med blod og vekt når eg ikkje får i meg nok av det
      Man må lytte til kroppen såvel som samvittigheten. Eg tror ikkje vegetarisme er for alle,men vi kan fint kutte NED på kjøttforbruket og vi kan fint behandle dyrene med verdighet og respekt, samme gjelder i grunn også fugl og fisk, da spesielt laks som det drives rovdrift på med lakselus og sånt.
      Syns det er flott at flere gjær ting for miljøet-vi har alle et ansvar,men kan kutte ned på mye, både mat og for ex ikkje dyrestet makeup og kosmetikk, eller regjøringsmidler til hus og hjem , eller kropp og hår 🙂
      Prøver å være så naturlig og organisk som mulig der 🙂

    18. O.G.: Hei! Mange tror feilaktig at proteiner kun finnes i animalske produkter som kjøtt, egg og meierivarer. Proteiner finnes naturlig i de aller fleste matvarer, med varierende innhold og sammensetning. Veganere som er litt påpasselige med hva de spiser vil enkelt kunne få nok proteiner i kosten. Eksempler på proteinrike matvarer som ikke er av animalsk opprinnelse, er blant annet Quinoa, tofu, kikerter, røde linser, kidneybønner, og kjøtterstatning.

      Det skal også sies at med et normalt, variert kosthold, tror jeg det er vanskelig å ikke få i seg nok proteiner. Vanlige voksne menn skal ha i seg mellom 55 og 60 gram proteiner per dag, vanlige kvinner 40-50 gram og ca 70 gram om du er gravid eller ammer. Selvfølgelig mer om man trener masse, men igjen – med et variert kosthold og viktigst: at man spiser nok – så løser det seg helt fint 🙂

    19. Tusen takk for at du motbeviser propaganda til meieriindustriens pr-organ melk.no! Stadig flere nordmenn kutter ut melk, og melkesalget har falt jevnt og trutt. Men meieriindustrien har ambisjonen om å snu trenden. Meieriindustriens pr-organ melk.no (eller opplysningskontoret for melk og meieriprodukter) har satt i gang pr-kampanje med budskapet om at “vanlig mat er bra nok”. Tar man i betraktning at meieriprodukter øker risiko for sykdom og er ingen trygg kilde til næringsstoffer, kan man neppe si at “vanlig mat” som meieriprodukter er bra nok. https://hepla.no/vanlige-sporsm?/er-melk-nodvendig-i-kosten/ Det å satse på meieriprodukter som kilde til næringsstoffer har ført til jodkrisen i Norge, noe staten nå endelig forsøker å rydde opp i, og Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) har satt i gang utredning av hvordan berike norsk salt og mat med opp til ti ganger mer jod. Det er fordi over halvparten norske kvinner får i seg for lite jod – dette er noe troen på at melk er god jodkilde ført til.
      Videre viser ny oppsummert forskning at melk øker risiko for kviser https://hepla.no/hjem/helsefordeler-plantebasert-kosthold/meieriprodukter-oker-risikoen-for-a-fa-kviser-viser-en-studieoppsummering/
      Og igjen, tusen takk for at du står imot denne kyniske markedsføringen fra meieriindustrien!

    20. Jeg skjønner at du føler deg truffet, for du går i fullt forsvar og faktisk så langt at du kommer med sterke beskyldninger.
      Det er blitt en trend å gi diverse råd, (du er ikke av de som kommer med sammensetninger av vegankosthold) gode eller ei, dette funker for meg, men det kan derimot være direkte livsfarlig for deg (og andre) og bør ikke anbefales offentlig.
      Du beskylder norstat og en lege for å være kjøpt og betalt siden undersøkelsen er bestilt av melk.no
      Nå er vel norstat et uavhengig organ, litt usikker på om de har noen spørreundersøkelser på meningstorget.
      På slutten av innlegget skriver du at helsedirektoratet sier at det er trygt å spise vegan, men du sier ikke et ord om at rådgiveren til direktoratet kommer fra hepla (helsepersonell for plantebasert kost eller noe i den retningen), altså ikke helt upartisk de heller da.
      Det blir en smule søkt når du beskylder den ene for å være kjøpt og betalt, men ikke den andre.
      Det er dessverre ikke sånn det fungerer ute i den store verden at eksperter lar seg kjøpe til å si det du ønsker (noen er korrupte, men de blir fort avslørt). Det er en kjent sak at mange bloggere og andre påvirkere (engelsk:influencers), altså såkalte amatører som liksom skal være bestevenn med lesere, er de som er kjøpt og betalt for å si og skrive det sponsoren ønsker om produkter. Alle ting er så enormt bra, enten de har prøvd det eller ei. En avsløring om sko som var de beste i verden – annonsert solgt ubrukt ikke så lenge etterpå gir ikke mye troverdighet (det var ikke du)
      Forøvrig er det en kjent sak at vitamin b-mangel kan føre til permanent nerveskade (du kan påføre kroppen din skader som dessverre ikke er mulig å reversere), psykisk sykdom, depresjon, mm. Les gjerne litt om hva mangelen kan gjøre med hjernen.
      Hvis du har og har hatt ekstrem b12-mangel i årevis,som du skriver er det rart den ikke er behandlet. Jeg hadde det og fikk sprøyter med b12, først ukentlig, så annen hver uke, etterhvert månedlig og nå kun for vedlikehold et par ganger i året, samt at jeg tar tilskudd av b12, for ikke å komme i samme situasjonen, da kroppen aldri vil kunne ta opp nok gjennom tarmen. Nå har ikke min mangel noe med kosthold å gjøre men sykdom. Man må nemlig få kontroll fort på denne ekstremt alvorlige manglen, så det er merkelig at ingen leger har tatt deg under behandling for å få det under kontroll.
      Du skriver; hva er vanlig mat?
      Hvis du ikke vet det så har du faktisk et problem, men jeg tror jo at du så absolutt vet det men ønsker å provosere litt.
      Vanlig mat er egentlig litt av alt. Kjøtt, fisk, korn, grønnsaker, frukt, bær, egg og meieriprodukter. Har du, som et voksent frisk menneske, et godt sammensatt kosthold så har du ikke behov for tilskudd av noe som helst, men det kan være lurt å ta feks tran eller andre d-vitaminer vinterhalvåret, skjønt folk har da overlevd i årtusener uten slike tilskudd. Som veganer MÅ jeg understreker MÅ du ta tilskudd av b-vitaminer. Da er det ikke er fullverdig, sunt kosthold.
      Forøvrig er det beste kostholdet tradisjonskost, men det krever mye planlegging og er nok ikke for alle.
      Problemet er ikke vegankosten i seg selv, et godt sammensatt vegankosthold er kanskje bedre enn de fleste andre kosthold, problemet er at et dårlig vegankosthold er mye farligere enn alle andre kosthold.

    21. 00.43: Amen !
      Hvis det etiske og miljømessige er viktig for deg bør man spise kortreist mat, ikke nødvendigvis vegansk. Du mener altså at i stede for å drikke melk eller spise egg produsert lokalt skal man spise bønner og drikke soyamelk produsert på andre siden av verden, skippet med skip (som går på disel) rundt halve verden og slipper ut masse eksos?

    22. Jeg spiser ikke kjøtt, og jeg synes det er helt sykt hvor fort andre kommer med spydige kommentarer som «men får du i deg all næringen du trenger da?»
      Jeg spiser veldig sunt, spiser for det meste veldig mye grønnsaker, bønner og kikerter, samt frø og mye sunne og naturlie råvarer. Jeg er opptatt av hva jeg spiser, og passer på å få i meg alt jeg trenger.
      Folk vet at jeg er opptatt av disse tingene, likevell er det så lett å slenge ut kommentarer som «men får du i deg all næringen du trenger da??»
      Og da pleier jeg å svare: vet du, det er så mange som spiser kjøtt som ikke bryr seg om hva de putter i seg, mange som «ikke liker» grønnsaker og bare spiser dritt. Ingen bruker energi på å uroe seg om disse menneskene får i seg alt de trenger, selv om de lever en utrolig usunn livsstil. De har garantert mangler, men ingen henger seg opp i det, fordi de spiser «vanlig norsk husmannskost» uansett.
      Det er urettferdig at vegetarianere og veganere skal få så mye urettferdig og unødvendig hets når de har tatt ett etisk, miljøvennlig og ett helsemessig sunt valg. De aller fleste av oss liker godt smaken av kjøtt, men har likevell valgt å gi det opp, fordi det faktisk er nødvendig for ag våre barn og barnebarn skal få muligheten til å vokse opp i en verden som ligner litt på den vi har i dag. Vi har gitt opp noe ganske stort fordi vi ikke har samvittighet til å overse fakta.
      Det er utrolig nange uhøflige kommentarer i dette kommentarfeltet. Vær så snill å vis litt mer respekt da.

    23. Hei!
      Når jeg leser innlegget ditt Tv2 sin artikkel virker det for meg som at du har misforstått litt. De sier nødvendigvis ikke at et vegansk kosthold ikke er bra nok, men de kritiserer bloggere for å gi ut råd om kosthold som de egentlig ikke har greie på FORDI dere bloggere (rosa eller ikke) har så enormt stor påvirkningskraft på leserne. Og som du helt sikkert vet, er leserne unge og gjerne ned i 13-års alder. Videre forteller de at alt for mange unge har et problematisk forhold til mat og sunn mat. Altså er hun her bekymret for hvordan dette påvirker ungdommen (og foreldre), ikke nødvendigvis at folk blir vegetarianere og veganere.
      Og der er jeg faktisk helt enig med fastlegen i tv2 sin artikkel. Å gi ut kostholdsråd uten å være autorisert for dette syns jeg ikke er greit. Det er en grunn til at for å jobbe som Klinisk ernæringsfysiolog kreves det 5 år utdannelse, og autorisasjon fra Helsedirektoratet. Dere har rett og slett ikke den kunnskapen som trengs.
      Forskning fungerer slik at man ønsker resultater i sin favør (ofte) så det er ikke noe nytt. Problematisk kanskje generelt, men det er nå ofte sånn det fungerer i forskningsverden 🙂 Jeg har forøvrig en master innenfor dette feltet og kan mye om forskning som ligger bak uten at jeg skal ta opp det nå.
      Ellers tommel opp for at du er miljøvennlig, men jeg tror at bloggere må bli mer oppmerksom på hvor grensen går for hva som er greit å gi ut råd om 🙂

    24. Syntes dette var veldig bra skrevet av deg. Du er flink til å skrive reflektert, få med begge sider, men likevel få med din mening. Men det jeg tror de i hovedsak mener når de snakker om bloggere o.l. i denne sammenhengen er nok mer det at flere “hobby-ernæringsfysiolger” tar på seg oppgaver som bare en ernæringsfysiolog kan ta på seg. Man skal ikke uttale seg om hva som er rett og galt i forbindelse med andres kropp, da dette er totalt ulikt fra kropp til kropp. Og de siste par årene har antall mennesker med spiseforstyrrelser økt kraftig. Jeg har selv slitt med dette, og oppfattet derfor videoen om denne artikkelen fra melk.no veldig bra. “fortell barna dine om kosthold før internett gjør det”. For som ung, tok jeg inn ALLE disse rådene og trodde at alt gjalt meg. “fordi hun ble jo tynn av det” “hun ble jo frisk av det” Denne reflektsjonsevnen de snakker om er en man ikke har som ung. Man er rett og slett ikke “grodd” den enda

    25. Jeg syntes at samme hvilken diett/livsstil, i forhold til mat, man “oppfordrer” til, så MÅ man legge på at dette var det som hjalo på meg eller dette var MIN erfaring med dette. For jeg tror det er så alt for lett for unge å ikke gjøre opp egne meninger og prøve ut ting selv, litt etter litt. “noen andre har jo klart det” og så legger man alt på dem. Jeg syntes det er viktig å oppfordre alle til å snakke med en som kan dette (ikke som hobby, men som utdannet) og som kan gi råd i forhold til din kropp og funksjonsnivå. Så kan dere sammen legge en plan om hvordan du skal trappe ned og hva du skal erstatte med for å få i deg alt du trenger.

    26. Utrolig bra at du tar opp dette!
      Med tanke på noen av kommentarene over her er det tydelig at det er mange som mangler kunnskap om kosthold og ernæring. For det første så har størstedelen av befolkningen B12-mangel, selv om størstedelen av befolkningen spiser kjøtt. B12-mangel er altså ikke er problem bare blant vegetarianere og veganere. Vi trenger på ingen som helst måte å få i oss verken kjøtt, melk, egg eller andre animalske produkter. Tvert imot så viser forskning at inntak av rødt- og prosessert kjøtt fører til kreft, og inntak av melk og egg kobles mot hormonelle sykdommer, hjertesykdommer etc. Det er mye sunnere å få i seg de samme næringsstoffene fra planter. Alle næringsstoffene som man får i seg ved å spise kjøtt, er jo i kjøttet fordi dyrene har spist planter.
      For det andre så vil det alltid være noen som ikke kan å sette opp et velbalansert kosthold, både hos kjøttspisere og vegetarianere/veganere. Kjøttspisere har ikke så mye å “arrestere” usunne veganere på, da rundt halvparten av dere tross alt er overvektige – og dermed trolig kommer til å få hjertesykdom, hjerneslag, diabetes type 2 eller andre sykdommer som vi veganere har veldig lite av. Så jeg vet ikke helt hvem som er sunnest jeg? Ifølge forskning: veganere. Vi lever lengre, har mye mindre forekomst av livsstilssykdommer, og det er nok ikke tilfeldig 🙂
      Se mitt nyeste innlegg om produksjon av gris i Norge som viser at 3 av 4 norske grisebønder har avvik i driften sin: http://fysioterapeuten.blogg.no/1529425916_frigi_grisen.html

    27. Tøft av deg å stå for dine meninger, og ikke la deg knekke av idiotiske kommentarer og saker i media. Er mange som ikke klarer det.
      Er selv veganer, så blir glad når jeg ser at du taler “vår” sak :p <3

    28. Til fysioterapeuten
      Du snakker enten mot bedre vitende eller så lyver du bevisst, hva som er verst er jeg usikker på, men som muligens autorisert helsepersonell så bør du holde deg til fakta, og legge ved dokumentasjon på en sånn påstand. Størstedelen av noe er mer (mye mer) enn 50%. Inntil 14% av befolkningen kan ha b12 mangel, da spesielt hos eldre og enkelte syke.,
      Videre påstår du at rødt kjøtt fører til kreft, igjen bør du dokumentere, dette ligger under gruppe to, sannsynligvis, men ikke sikkert. Du kommer med påstander om en del matvarer udokumentert. Du er faktisk i kategorien «livsfarlige rosabloggers kostholdsråd» (ser du har egen blogg) og det som helsefagutdannet. At halvparten av ALLE nordmenn-/kvinner er overvektige er nok ikke bare på grunn av mat, men du nevner ikke med ett ord at mange veganere er undervektige, også denne bloggeren, og mange har store, farlige underskudd på vitaminer og mineraler.
      Jeg håper ingen går inn på bloggen din, som helsefagutdannet bør du faktisk utvise et større ansvar og bruke en smule sunn fornuft i stedet for å provosere for å få oppmerksomhet om egen blogg.

    29. 22:49: det finnes mye forskning og rapporter om det han skriver, men det er selvfølgelig ingen som forventer at man skal referere til forskningsrapporter i ett kommentarfelt i ett blogginnlegg? Lol

    30. Jeg tar selvkritikk, og ser at jeg har skrevet feil (begynte først å skrive om jod). B12-mangel finnes ikke i over halvparten av befolkningen, det er feil (såvidt vi vet, selv om det er lite studert, og noen studier tyder på at tallet ligger på opp mot 40 %). Men 14 % er kun ETT av tallene som nevnes, og er ikke en etablert sannhet. Men her har du forskning som viser at B12-mangel er mer utbredt enn man skulle tro: https://www.ars.usda.gov/news-events/news/research-news/2000/b12-deficiency-may-be-more-widespread-than-thought/
      Poenget mitt var at B12-mangel også er utbredt hos kjøttspisere, og at veganere og vegetarianere trolig er mer oppmerksomme på det, og derfor tar tilskudd. Nå har det seg slik at B12 ikke kommer fra dyr, ei heller fra planter. B12 produseres av bakterier i jorden.
      Rødt kjøtt er klassifisert som sannsynligvis kreftfremkallende ja, det er riktig. Rødt kjøtt har med andre ord samme klassifisering som anabole steroider og UV-stråling, noe de aller fleste anser som kreftfremkallende.
      Prosessert kjøtt er klassifisert som at det ER kreftfremkallende, dette VET man alså (http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/), så tenk nøye over det neste gang du eller noen du er glad i spiser skinke, bacon etc. WHO (Verdens Helseorganisasjon) sier: Eating red meat has not yet been established as a cause of cancer. However, if the reported associations were proven to be causal, the Global Burden of Disease Project has estimated that diets high in red meat could be responsible for 50 000 cancer deaths per year worldwide.
      Hvor er din dokumentasjon på at veganere og vegetarianere er mer undervektige enn kjøttspisere? Eller har større vitamin- og mineralmangel?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg