ALENEMAMMA, MEN IKKE ALENE

Etter jeg ble alenemamma har jeg opplevd av og til at det er noen som synes synd på oss alenemødre. Noen ganger kan jeg til og med føle at at jeg går rundt med en merkelapp i panna, og jeg kan kvie meg litt for å si at ja, jeg er alenemamma. Men jeg har ikke lyst til det lenger.

Alenemødre er ikke alle i en bestemt situasjon, i en bestemt sinnstemning og med ett bestemt liv. Det kan godt være at det er mange alenemødre i den kategorien som ikke trives så godt i tilværelsen og som helst skulle ønske at det var annerledes, men jeg tror også det kan være en del som er som meg.

“Uff, du må ha det slitsomt” opplever jeg ofte å bli fortalt etter det kommer frem at jeg er alenemor. Så klart er det slitsomt å ha barn, det var også slitsomt da jeg var sammen med barnas pappa. Å ha barn bør nesten være litt slitsomt, for da vet man at man gjør sitt ytterste. Men det er en vanesak å tilvenne seg å være alene om omsorgen. Så klart var det en overgang å gå fra å være vant til å være to om å gjøre alt, til å bare være en person. Men det meste går seg til, så lenge man er positiv og kreativ med løsningene sine når det trengs.

Jeg vil ikke at du skal synes synd på meg. Til tross for at noen liker å tro det. Selv om jeg er alenemamma og vet at det er noe flere kan forbinde med noe negativt. Selv om ting ikke fungerte med barnets pappa. Det er ikke synd på meg. Jeg har det veldig fint.

Det heter “alenemamma” og selv om jeg egentlig er alene om omsorgen med barna mine, så er jeg ikke helt alene likevel. Jeg har mange gode venner, og en fantastisk familie. Jeg har også et velfungerende samarbeid med barnets far. Jeg vet ikke om det egentlig er helt innafor å si dette, men jeg stortrives som alenemamma. Og det siste jeg vil, er at noen skal synes at det er synd på meg.

14 kommentarer
    1. Hrm trodde definisjonen på en alenemamma var aleneomsorg for barna på heltid? Har ikke Fredrik barna noen helger? Blir vell feil å si at du er alenemamma..og samtidig litt respektløs ovenfor den jobben Fredrik gjør med barna.
      Men kan jo hende vi har ulike definisjoner på hva en alenemamma er, men i mine øyne så går ikke du under denne kategorien.

    2. Ordet alenemamma/alenepappa er ofte veldig misvisende, slik du beskriver. Singelmamma/pappa er et mye bedre ord.

    3. Anonym: Helt enig i det! Jeg omtaler heller ikke meg selv som alenemamma til vanlig, heller singel mamma, men opplever at andre omtaler meg som det – som blogginnlegget også er inne på. 100% Korrekt definisjon er jeg usikker på 🙂

    4. Tone: Hei Tone!

      Jeg tenkte at alenemamma tilsa at man ikke bodde med mann/kjæreste/pappa til barna. Når det er sagt omtaler jeg meg vanligvis ikke som alenemamma, men heller singel mamma. Det er andre som omtaler meg som alenemamma, som jeg også er inne på i blogginnlegget.

      Selvfølgelig har Fredrik barna noen helger. Igjen, er jeg usikker på 100% korrekt definisjon av alenemamma. Jeg er overhode ikke respektløs ovenfor jobben Fredrik gjør med barna. Han har også godkjent blogginnlegget før det ble publisert.

      Takk for kommentaren din!

    5. Jeg tenker at «alenemamma» er helt innafor når man feks har barna selv hele tiden, foruten da annen hver helg når de er med faren. Da er du som mor den som har all daglig omsorg, du oppdrar barna (skal du oppdra barn må du være rundt de mer enn fredag til søndag et par ganger i måneden) og er alene med alt daglig ansvar. Da er man jo alenemamma? Å være med faren annen hver helg feks er jo ikke mer enn andre barn ofte er med besteforeldre/andre familiemedlemmer, så tenker at alenemamma er noe som i dag vil si at man er en mor som er alene om den daglige omsorgen for barna 😊

    6. Så nå at kommentaren min kanskje kunne oppleves litt kvass, og det var virkelig ikke meningen. Ble litt usikker selv på definisjonen😅🙈
      Alenemamma eller ikke, jeg synes du gjør en kjempebra jobb. Min mann har noen kveldsmøter i løpet av en mnd og de dagene merker jeg godt hvor travelt det er. Priser meg lykkelig når mannen min kommer hjem. Du har en tøff hverdag, så all respekt til deg!!

    7. Jeg er så enig med deg! Jeg har selv vært alenemor en god stund nå, men det er virkelig ikke synd på meg. Det er jo langt enklere enn å måtte være to om det, spør man meg 😉

    8. Alenemamma betyr at du ikkje har forhold til barnets andre foreldre. samme gjelder alenepappa
      Altså at en bor alene og har ansvar for barna. Selvom Fredrik gjør en flott jobb som pappa er han nok kanskje en helgepappa da dere ikkje har et romantisk forhold eller bor sammen.
      I følge NAv er du alene om ansvar så lenge du er enslig altså singel og dette tar INGETING bort fra Fredriks flotte papparolle, det er ku en definisjon, ikkje noe som sier noe om ansvar eller hvor lykkelig man er 🙂
      uansett dere har løst dette på en flott måt e syns eg uten bitterhet og lar barna være trygge og lykkelige og DET er det viktigste <3

    9. Alenemamma er jo enhver mamma til sine barn da de fleste barn bare har en mamma (noen har to og noen har to pappaer), du er for tiden enslig mor.
      Forøvrig skjønner jeg ikke hvem som synes synd i enslige mødre i 2018, det er vel mer regelen enn unntaket, det er vel snart flere som er alene med barn enn det er samboere/ektepar med barn.

    10. Gutten min bor fast hos meg og er med pappaen sin noen timer et par dager i uken, så jeg vil definere meg som alenemamma.
      Jeg blir stolt når jeg sier det, for jeg klarer faktisk det som er “normalt” at man skal være to om!

    11. Et ord som er så fint, isteden for singel, enslig, alenemamma o.l. er “enestående” – et ord som har flere betydninger ❣

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg