UKENS SPØRSMÅL OG SVAR

Det spekuleres på Jodel i om du og bloggeren du hevder kopierte deg har avtalt dette som en bloggkrig for å få lesere. Stemmer det?

– Jeg burde kanskje ikke være overrasket, men det ble jeg faktisk over dette spørsmålet! Ikke meningen å være ufin her, men det provoserer meg at noen i det hele tatt kan tenke det. Skjønner at jeg alltid må tåle at noen stiller spørsmålstegn ved hva jeg skriver på bloggen og at det er noe man burde regne med om man skal drive en offentlig blogg, men til tross for mine feil jeg har gjort som blogger, har jeg alltid vært ærlig, og jeg synes derfor ikke jeg fortjener disse spekulasjonene. Jeg ville aldri startet noen “bloggkrig” for å få lesere. Beklager, men det synes jeg er skikkelig lavmål. Dessuten hadde ikke den andre bloggeren i denne saken så veldig mange lesere heller, så det gir ikke mening om man skal bruke samme tankegang. Dette har utelukkende handlet om prinsippet for min del: At man ikke får lov til å kopiere andres verk.

Processed with VSCO with a5 preset

Hva vil du studere når du er ferdig med VGS?

– Jeg har så lenge jeg kan huske ønsket å studere psykologi – så det vil vel bli svaret mitt, men med tanke på at jeg ikke føler at jeg kan flytte rundt og ta barna ut av nettverket sitt her i Larvik, vet jeg ikke hvor realistisk det blir å få til når den tid kommer. Spesielt ikke om det å studere psykologi er noe jeg må flytte for å få gjort. Det er noen av ulempene med å få barn tidlig, man må legge en del drømmer på is. Går for øvrig helt fint for min del det altså, jeg føler meg trygg på at jeg kommer til å ende opp i et yrke jeg trives med. Og først er det uansett videregående!

Jeg har i likhet med deg også et barn som begynner i barnehagen denne høsten – kunne du laget et blogginnlegg om barnehagetøy og tips ellers?

– Det kan jeg selvsagt få til! Jeg skal få det ut i god tid til barnehagestart. Helt sprøtt at lille sønnen min skal begynne i barnehagen nå denne høsten også. Det at jeg har vært gjennom dette en gang tidligere med eldstemann, gjør naturligvis meg litt tryggere på hele situasjonen. Jeg er selvfølgelig ingen ekspert – men jeg har jo litt erfaring og den deler jeg velvillig om dere skulle ønske det (Forresten, bildet under er ikke noe godt eksempel på barnehageklær på grunn av hettene. Det er å foretrekke uten. Haha, litt har jeg lært siden vår første barnehagestart!)

Hva bestiller du ute på restaurant og kafe nå som du er veganer? Jeg vil gjerne prøve ut noen veganske alternativer selv om jeg ikke er veganer eller vegatarianer, og lurer på hva du liker best!

– Det varierer veldig fra hva de har på menyen! Jeg velger jo bare det veganske som er på menyen, så det blir jo de alternativene de eventuelt har. På “vanlige” kafeer har de vanligvis ingenting av bakverk som er vegansk, så da blir det iskaffe med soyamelk vanligvis. Ellers er jeg veldig glad i Frappe laget på soyamelk med vaniljesmak – den er alltid safe. Vet at soyamelk høres ut som det kjipeste i ca hele verden, men jeg tror virkelig du blir positivt overrasket om du tester ut det istedenfor “vanlig” kumelk om du skal ha iskaffe eller frappe en dag

Når det kommer til mat ute på restaurant er det litt verre (Peppes Pizza har for øvrig kjempegod vegansk pizza) – men her varierer utvalget noe enormt fra sted til sted. De fleste steder har pizza, så jeg har funnet ut at jeg bare tar med meg vegansk ost når jeg skal dra ut på det som ikke er kjederestauranter (litt rart, kanskje – men da vet jeg hvert fall at jeg får noe å spise) og så spør jeg dem bare om de kan lage pizza med den osten. De aller fleste restauranter, så og si alle tror jeg, har i hvert fall vegetarretter – så det går det jo an å teste ut. Vil du veganisere retten, kan du bare be om uten ost/rømme eller andre egg og meieriprodukter – samt be om å få feks bbq saus, olivenolje etc istedet. Om du bor i Larvik-området kan jeg anbefale et helvegansk spisested i Tønsberg som heter Beet&co – hvis du vil teste ut noe nytt som er vegansk. De har kaker og nydelig mat!

Hvilke andre bloggere liker du (både privat hvis du har møtt dem og bloggen deres i seg selv?)

– Jeg skal være såpass ærlig å si at jeg er ekstremt dårlig til å følge skikkelig med på andres blogger – jeg trodde jeg kom til å klare å følge helt med, men det gjør jeg virkelig ikke. Jeg har møtt en del av de andre bloggere og synes Andreaasveinsdottir er veldig hyggelig, det samme med Martinehalvs, Fitliving, Pappahjerte, Konatil og Supporterfrue. Isabel Raad og Stina hadde kjempefin utstråling da jeg hilste på dem. De fleste har jeg bare hilst på og kanskje utvekslet et ord med, noen har jeg snakket litt mer med. Også er det enkelte som jeg ikke har hilst på fordi de ikke vil hilse på meg, og det er jo også greit 😂

Siden du er ung mor selv, har du sett Teen Mom OG og synes du det er et bra program?

– Jeg har sett noe av det men langt i fra alt, og hittil synes jeg det er et ganske trist program. Jeg vil ikke virke dømmende og er heller ikke det – jeg forstår at det garantert er mye som skjer bak kulissene og at når man skal lage TV så er det nødt til ende opp med å være ja, nettopp bra TV. Men ut i fra serien å dømme er det mye konflikter, uansvarlige foreldre, dop, fraværende fedre og ja.. Det meste jeg ikke liker å tenke på i sammenheng med små barn, om jeg skal være ærlig. Sånn jeg har tolket det har de fleste mødrene slitt en del på flere måter, både med fedrene og med det å være forelder i seg selv – og selvfølgelig liker jeg ikke det bildet av unge mødre generelt. Jeg skulle ønske produksjonen var flinkere til å få frem og presisere at hvordan man takler mammarollen handler mer om hvem man er, enn alderen sin. Men jeg burde vel kanskje bare ta det for hva det er – lett underholdning. Og underholdende er det, jeg skulle bare ønske at underholdningen ikke resulterte i fordommer, noe jeg dessverre tror den gjør i dette tilfellet. Sånn jeg opplever denne serien er den en blanding av skremselspropaganda mot det å få barn tidlig, og noen skrekkscenarioer fra de som har endt opp med å gjøre det likevel.

Jeg tok med litt færre spørsmål denne gangen fordi det ikke er lenge til spørsmål og svar-videoen kommer ut, og da blir det kanskje litt overload med så mye spørsmål og svar. Haha! Håper dere har en fin tirsdag, alle sammen ❤️ 

13 kommentarer
    1. Jeg føler veldig ofte at du prøver så hardt å være perfekt på bloggen din. Enten det er svar på ting eller bare vanlige dager. Du kan si at det er slitsomt å ha barn for eksempel, men så at det er jo verdt det. Og ja det er det jo, men jeg føler virkelig at du legger mye i det å virke perfekt. Om du har dårlige dager så skal det vinkles på rare måter som får deg til å framstå perfekt og det gjelder egentlig alt du legger ut. Hvorfor har du det sånn? Jeg skjønner de er tøft med kritikk og alt sånt, men jeg synes det blir feil når absolutt alt skal vinkles til det perfekte uansett hvor tøft og vanskelig det er.

    2. Lizzie: Hei Lizzie!

      Så synd å høre dette! Jeg prøver på ingen måte å fremstå perfekt, jeg gjør jo også feil og kan nevne i fleng. Forrige uke skrev jeg blant annet et blogginnlegg om at jeg bannet foran sønnen min og at han tok etter meg. Gjorde litt morsomt ut av det ja, men det går nok mer på hvordan jeg er som person. Jeg synes det er viktig å kunne le av seg selv.

      Jeg ble i grunn ganske overrasket da jeg leste kommentaren din, for selv føler jeg at jeg er veldig langt fra perfekt – og at jeg ikke gjør noe for å virke perfekt. Jeg er jo et positivt menneske, så jeg velger å fokusere på det som er positivt selv når jeg har dårlige dager – men det igjen handler om hvem jeg er som person. Ikke at jeg etterstreber noe 🙂

      Når det handler om akkurat det eksemplet du viser til med at jeg kan si at det er slitsomt å ha barn, for å så alltid måtte legge til at det er verdt det – tror jeg handler mye at jeg har blitt massiv kritisert de gangene jeg tidlig i min bloggkarriere skrev at det var slitsomt å ha barn, og at jeg var slitsom, trøtt osv. Da var det alltid noen som skrev “at jeg ikke klarte det å være mamma” at jeg “måtte tåle litt” osv. Jeg har faktisk ikke reflektert noe over det tidligere, før jeg så kommentaren din nå – at det muligens er kritikken som har gjort at jeg skriver det sånn for at ingen skal ha noe å ta på meg, hvis du forstår?

    3. Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg kan ikke forestille meg kritikken man kan få som blogger. Men jeg synes de siste par åra at du uansett vinkler ting perfekt. Du ser det som en positiv vinkling, men jeg digga deg før da det ikke var fokuset. Det er ingenting galt i å være sliten og lei. Jeg har 2 barn selv på 2,5 og 4,5 og ja det er jævlig noen ganger. Og det forteller jeg folk uten at jeg skal vinkle det over på noe positivt og perfekt. Jeg har kommentert før om at jeg synes du forsvarer deg veldig mye uten grunn, du virker som en fantastisk mamma og person. Jeg skulle bare noen ganger ønske at du faktisk dreit i det perfekte og skrev mer ærlig om det tøffe 😊

    4. Du kan studere til psykolog senere også:) når barna dine blir 18-19 år så er de jo såpass gamle at de sikkert vil flytte for seg selv, da kan du jo flytte til Oslo eller Lillehammer for eksempel for og studere. Det er jo en ulempe med å få barn tidlig, men en bra ting er jo at du ikke er såå gammel når de flytter da:)

    5. Du er jo allerede vant med å jobbe hjemmefra og på den måten være strukturert, så hva med å studere psykologi over nettet? Med en bachelorgrad i psykologi (som du kan ta som nettstudie) kan du arbeide som miljøterapeut etterpå – et yrke jeg selv sikler veldig etter. Jeg er dog i gang med TO (!) fagskolestudier akkurat nå så jeg tør ikke å tenke så langt frem i tid riktig ennå, men om jeg skal studere mer blir det utvilsomt den retningen jeg tar. Etter bachelorgraden i psykologi kan du alltids se på mulighetene for å studere videre, da er det jo en viss sjanse for at du må flytte ettersom videre studier innen psykologi så vidt jeg vet ikke eksisterer som nettstudier. Men, med “bare” bachelorgraden kan du likevel jobbe som blant annet miljøterapeut. Bare et tips der, altså 🙂

    6. Ville bare si at Vegansk pizza uten ost under store og det hele kan være fantastisk!
      En veldig grei løsning av og til 🙂

    7. Enig i at du må bruke masse tid på å forsvare deg. Det trenger du ikke. Du er kjempeflink til å skrive og syns du virker både oppegående og ærlig. heia deg videre…?.

    8. Du har hilst på noen av de andre bloggerne, noen ville ikke hilse på deg og det er greit. Nei, vet du hva, det er ikke greit. Det er skammelig stygg oppførsel, har de ingen oppdragelse? Folkeskikk? Flott at du hilser/ønsker å hilse på alle, uten å sette de i bås før du overhodet har møtt dem. Kred til deg👍🏻😊

    9. Er i grunn enig med deg, men tror kanskje du blander ‘Teen Mom OG’ med ’16 & Pregnant’, eventuelt med ‘Teen Mom Series 2’? Den originale (OG) ‘Teen Mom’-serien fulgte fire jenter i årevis, og bare to av dem ble fremstilt på en problematisk måte – fordi de var, og er, problematiske mennesker og foreldre. De to andre seriene setter unge mødre i et mye mer negativt lys, der er det bare masse kaos og drama.

    10. Hei. Jeg skal overnatte i Larvik på hotell i sommer. Husker ikke hva det heter,men det ligger nede ved vannet.. 😅 Har du noen tips til resturanter eller andre ting man kan gjøre. Har med to barn i alderen 3-6 år.

    11. Sanna: Hei Sanna!

      Så gøy. Håper det er fint vær når du/dere er her, for da er Larvik helt nydelig 🙂

      Ja – hvis dere har litt tid vil jeg anbefale Foldvik Gård som ligger et lite stykke utenfor Larvik, 4 km fra Stavern. Dyr, aktiviteter, ja – fantastisk sted for barn på sommeren. Krabbefisking på seilerhytta utenfor Gon i Larvik er også kjempekoselig og morsomt for barna. Går også an å ta en is i Stavern, de har en isbar der som har mye forskjellig, det er jo et fint alternativ om man ikke har mange timer å avse.
      Det er dessuten også mange fine strender i området, både mot retning Stavern/Helgeroa, Gon i Larvik, samt i retning Sandefjord. Ta med noen bøtter og spader så koser barna seg i evigheter. Haha!

      Av spisesteder er det masse å velge i. Pakkhuset nede ved bryggen i Larvik har nydelig mat (spesielt pizza!) de har en italiensk her i Larvik sentrum på torget – den liker jeg også veldig godt. Peppes nede ved havnen er jo også et alternativ, den er jo i det minste rimelig barnevennlig (mener og huske de har tegnehefter osv til barn)

      Og så liker jeg maten på Sanden veldig godt. Det ligger også nede på havnen.

      Ha en fin tur til Larvik når den tid kommer!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg