NÅ ER JEG SÅ LEI!

På sommeren blir det en del måltider som spises ute siden mye tid naturligvis blir tilbrakt ute sammen med barna. Men fare for å virke som en ytterst irritabel og sutrete person er jeg bare nødt til å si noe om en ting jeg er skikkelig lei av.

For jeg har hatt med meg barna i flerfoldige lekeparker med tilhørende kiosk/spisested, lekeland, og familieparker. 

Og hva står på barnemenyen mon tro – om man mot formodning ikke har med seg niste eller tenkte det kunne være hyggelig med et måltid ute med barna?

Pølse og hamburger!

Og muligens en kjip variant av en eller annen rett fra Kanda med pommes frites. Skikkelig næringsrike greier.

Fra spøk til alvor: Jeg forventer ikke noe delikatesse-mat eller uhyre sunn veganmat til barna mine når jeg er ute og velger spisested eller er på lekeland med barna, men herrefred så ensformig da! Det er jo bare pølse og hamburger som står på barnemenyen! 

Ikke bare er jeg lei av at det ikke går an å få en ordentlig barnemeny på plass, eller i det minste få en annen barnerett på menyen også som ikke er pølse og burger – men hadde det vært meg som måtte velge fra barnemenyen hver gang vi var ute og skulle spise, ville jeg vært sur. Jeg skjønner at tanken er at barnemenyen må inneholde noe «alle» barn liker – men vi er i 2018 nå. Det finnes så mye annen mat som barn liker! Er det ikke egentlig virkelig på tide at barnemenyene snart begynner å bestå av annet enn junkfood og gatekjøkkenmat?

Lik gjerne blogginnlegget ved å klikke på “liker”-knappen under om du er enig 👍

17 kommentarer
    1. Helt enig i det du skriver!
      Barnemenyen bør egentlig inneholde det samme som voksenmenyen, men ha mindre porsjoner. Da kan man bestille en rett med næring til barna også, de trenger det minst like mye som voksne!

    2. Nå kan jeg være enig med deg i at barnemeny er en vits. Kanskje ikke av samme grunn som du oppgir. Opplever ofte at det på meny er både pannekaker og kylling nuggets og kylling til og med noen har biff. Men. Mine barn kan ofte ikke velge annet enn kylling. Det er ekstremt få menyer som det ikke er laktose eller gluten i, tom pølsene er det melk i og burgeren er det gluten i brødet. Så barna ender oftest opp med Kjøttet til burger og pomes. Det er deprimerende det

    3. Hei!
      På en del restauranter kan man bestille fra den vanlige menyen og enten be om en mindre porsjon eller en ekstra tallerken + bestikk. Vet ikke hvordan dette er på steder som lekeland og sånt, men det er mulig å høre hva som er mulig så slipper barna å måtte spise det samme hver gang dere er ute 🙂

    4. Du må jo ikke velge fra barnemenyen. Da mine var små bestilte jeg fra (voksen)menyen, ba om en ekstra tallerken, problemet løst. Og har du bare ett barn med så er det vel bare å be om mindre porsjon? Har aldri opplevd at det har vært noe problem når jeg har hatt med barnebarna på tur. Minstemann er heller ikke så glad i kjøtt, pannekaker og sånt, han liker best fisk så da får han det. Skjønner ikke helt hvorfor det skal klages på alt.

    5. Jeg er enig i at barnemenyene på enkelte restauranter er kjedelige. Vi løser problemet med å ta med mat hjemmefra eller bestiller mat til barna fra voksenmenyen.

    6. Nå har jeg til til gode å møte på noe barn som vil ha fisk fremfor hamburger/pølse o.l om de får velge selv.
      Hvorfor skal foreldre absolutt velge sundt for barna, men så selv ofte kjøpe usunt?
      Er vell de færreste voksne også som kjøper fisk o.l ute.
      Hadde forstått problemstillingen om man måtte spise ute 2-3 ganger i uken, men det gjør de færreste familier.
      Ofte blir det 4-5 gang i mnd og da kan man vell unne barna sine pølser/hamburger eller pannekaker.
      Om ikke så bestill fisk/kylling fra hovedmeny.

    7. Man kan bestille halv porsjon fra voksen menyen som regel 🙂 Og da er det mye forskjellig å velge i! Her elsker min å gå på restaurant/cafe og kose seg med nye og spennende smaker! Og de fleste større fornøyelsesparker tilbyr annet enn pølse og pommes frittes.. Så man må ikke velge dette.

    8. Slankeopererte får bare plass til halv barnemeny i magen 🙂
      Men du har to barn. Kjøp voksen meny. Og be om to fat. Del i to. “Problem” løst 🙂

    9. Hei
      Jeg er helt enig med deg, når vi startet vår egen restaurant lagde vi en meny med de fleste av «voksen» rettene. Dette bar noe jeg mente var viktig for unger blir lei av pølser og burger. Nå har vi salat , fiskesuppe, sandwicher o.s.v i tillegg til 85% kjøtt pølser og hjemmelagde burgere

    10. Anonym: Hei!
      Og det er jo helt greit. For oss, deriblant meg, som ofte spiser ute er det jo fint at restaurantene har litt variasjon 🙂 Dessuten handler det for meg litt om at det irriterer meg at normen på barnemenyer generelt er begrenset til burger og pølse.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg