FERIE TIL BARNA FOR EN HUNDRELAPP!

For et rabalder det har vært rundt temaet sommerferie med barn i år! Jeg ler fortsatt av kommentaren jeg fikk tidligere i år om at det var synd på barna mine som ikke fikk dratt på utenlandsferie. Og i den anledning har jeg bare lyst til å dele noe jeg la skikkelig godt merke til i dag.

I dag tok jeg nemlig med meg begge guttene mine på en-dagsferie til et badevann like i nærheten. Jeg lagde hjemmelaget, enkel pastasalat som vi tok med oss, badehandklær, vannflasker, og så kjøpte vi noen billige lekebøtter- og spader på en lokal lekebutikk som også ble med. Prislappen ble totalt en hundrelapp!

Og vet dere hva? De ELSKET det!

Som mange av leserne mine allerede vet, hadde jeg med meg barna til et kjempefint barnevennlig hotell i Mallorca i fjor sensommer/høst – alt i alt ble det ingen råbillig affære, og selv om det selvfølgelig var koselig – så var det et stress uten like. Jo da, barna koste seg nok de – men hadde de den enorme store gleden av å reise til et annet land som jeg kanskje innbilte meg? Betyr det virkelig mest for barna hvor du oppholder deg i ferien? 

Ferie handler ikke om prislapp og destinasjon. Holdningene som vi foreldre viser om at ferie må tilbringes i utlandet med bamseklubb og ørten badesklier i badebassenget, smitter over på barna. Og plutselig blir det synd på de barna som «bare» skal ha hjemmeferie i år. 

Ferie handler ikke om prislapp og destinasjon, for barna sitter ikke igjen med å huske hvor mye ferien kostet og om hvorvidt den var verdt det, navnet på det ekslusive hotellet eller villaen du sjekket inn på, eller hva den fantastiske øya i Hellas het. De husker opplevelsene, uansett hvor de befinner seg!

16 kommentarer
    1. Helt enig. Det er de voksne som lager presset om utenlandsferie, ikke barna. Gi barna en dag der de får ekstra oppmerksomhet og dra på stranda, i parken eller i egen hage og ha piknik eller lignende. Barn ser ikke prislappen, og for dem er tilstedeværelse uendelig mer verdt enn penger. Sånn sett har vi voksne mye å lære av barna.

    2. Anonym: Det skulle egentlig ikke stå skrevet at det skulle være link der, det skulle bare være en synlig kobling på setningen min – men jeg hadde visst helt glemt å legge det inn før jeg publiserte innlegget. Nå er det i orden 🙂

    3. Så godt skrevet, vi har selv ikke vært på ferie i år, men vi har vært rundt omkring her vi bord, vi har egen hvit sandstrand vi kan være på osv, mi er 20 mnd gammel å blir ikke huske så stort av ferien like vell tenker jeg 🙂

    4. Enig! Flere jeg kjenner på østlandet valgte hjemmeferie i år fremfor å reise bort, på grunn av det utrolig gode været. Ungene har kost seg like mye som de ville gjort i syden, med bading og is hele dagen.

    5. Så flott vær så blir det nesten feil å reise utenlands. Dessuten er barna dine så små enda at de har ikke så stort utbytte av utenlandsferie. Små barn har det best i trygge omgivelser, en tur til besteforeldre der de får all oppmerksomhet, leking og kos.

    6. Helt enig, Jessica!
      Vi har hus i Spania men har ikke vært der siden jeg var gravid sommeren 2016. Har ingen planer om det med det første heller. Vi ser også at vår lille turbojente sliter med den varmen som er nå, så da er det hvertfall uaktuelt å dra til Syden før ho er større og kan regulere varmen selv 🙈
      Vi koser oss på stranda nesten hver dag og de dagene vi er hjemme har vi basseng i hagen. Ellers drar vi på bilturer til campingplasser med lekeplasser osv. Kjempeallright!!

    7. Hjemmeferie kan funke om en gjør det til ”noe mer” Et besøk på badeplassen er hyggelig, men samtidig noe dere kan gjøre utenom ferier ogåar. Om du forstår? Jeg mener ikke det må være utenlandsferie, men en ferie i Norge bør kanskje være litt mer gjennomtenkt 😉 Kanskje en rundtur? Telttur? Det trenger ikke koste mye.

    8. Jeg er helt enig med deg at man ikke trenger å reise for å ha det koselig i ferien 🙂 Vi er også et ungt par så vi kan heller ikke reise på ferie flere ganger i året 🙂 vi sparer gjennom året og frem til nå har vi pleid og reise ei uke til Danmark på feriesenter og det er absolutt og anbefale når man har små barn 🙂 i år er vi også bare hjemme og koser oss med årskort i dyreparken og badeland, båtturer og telt tur 🙂 Vi skal til syden neste år, da er barna 6 år og det blir nok en fin tur 🙂 vi reiser for å kose oss sammen som en familie, og ikke for å skryte av det 🙂

    9. Vår sønn har reist fra han var 3 uker. Maldivene, USA, Mauritius, Bali , Dubai, osv osv. Nå er han 15, og han husker en del. Han husker ikke før han var 4, og da husker han skliene, dyrene i Afrika, og mer og mer etterhvert. Nå jobber han såvidt som modell, og har vært litt rundt med det. Det vi ser, er at han har stor reiselyst, opptatt av severdigheter og flotte hotell. Han kommer fra et møblert hjem hvor han sikkert har fått interesse av vakre ting. Men, selvsagt, vi kunne spart oss for mange av turene for hans del, men vi ville og det var veldig enkelt å ha han med. Han sov hvor som helst og når som helst. Akkurat det gjorde det veldig lett å feks stikke en tur til Zanzibar. Selv var jeg aldri i «syden» som barn, hele sommeren på hytta i Kristiansand med turer til Dyreparken. Jeg husker jeg var misunnelig på alle som kunne skryte av å ha vært i syden. Så hva som er best, vet ikke jeg, men barn har aldri vært noe problem å reise med. Selv har vi sjøen og brygge i Hagen, og tiden brukes der i år. Det og hytta er toppers det også. Jeg synes du skriver utrolig godt J! Interessante innlegg, god og caring mor. Ønsker dere fine dager😀

    10. Vi tok teltferie i noen dager i år + en del bading på strender i nærheten av der vi bor. Ungen min er 4 og det er masse som er gøy for han som er gratis.
      Jeg husker at både min verste og beste ferie som barn skjedde på biltur i Skandinavia. Det var samme rute, bare forskjell årstall. Det eneste som gjorde den ene turen til den beste og den andre til den verste, var stemningen i bilen og turen generelt. Jeg husker hvor herlig det var når vi stoppet og kjøpte is og fikk lufte tærne på gresset, hvor godt humør alle var i og hvor tålmodige foreldrene mine var på den (beste) turen (i motsetning til den verste turen). Det sier bare litt om at det er de små tingene som teller som barn, og at foreldrene er avslappet. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg