DETTE ER UAKSEPTABELT!

I dag kom det frem at unge venstre leder Sondre Hansmark vil utvide grensen for selvbestemt abort fra nåværende 12 uker, til 24 uker – det skriver NRK.

23-åringen uttaler at unge venstre har en etisk refleksjon rundt spørsmålet, men at han ikke er enig i at det er moralskt galt å ta abort selv om fosteret er levedyktig. Samt at han etter egne uttalelser, mener at man kan sette fosterets verdi til når det begynner å føle.

Det er vanskelig å ikke engasjere seg i unge venstres egen leder sin uttalelse om det å ha en etisk refleksjon, spesielt når den rett og slett er ikke-eksisterende. Jeg vet ikke om tallet 24 bare er et nummer for unge venstres leder, men for meg er tallet 24 og svangerskapsuke 24 ensbetydende med å føle at barnet hikker, at kommende pappa kan kjenne sparkene gjennom magen tydelig og at man faktisk er 6 måneder på vei i graviditeten!

Jo, det er i aller høyeste grad problematisk å flytte den selvbestemte abortgrensen frem til da barnet i magen er levedyktig! Vi snakker ikke lenger om et embryo her, vi snakker om et rimelig utviklet barn i magen – som attpåtil har en sjanse på 56% for å overleve utenfor magen, og den neste måneden vil sjansen øke til å ligge på nærmere 90%. 

Dessuten skal det nevnes at Norsk helseinformatikk mener at hjernen til barnet i magen er så utviklet i svangerskapsuke 21 at fosteret allerede da kan føle berøring – så dersom unge venstres leder mener man kan sette fosterets verdi til når det begynner å føle og ønsker å endre grensen til uke 24 – så faller jo dette forslaget fullstendig på sin egen urimelighet.

Så vær så snill, Hansmark, fortell meg igjen hvor uproblematisk dette egentlig er. Samtidig kan du gjerne sjekke ut bildet av meg nedenfor tatt i svangerskapsuke 24.

23-åringen viser til andre land som har en selvbestemt abortgrense til henholdsvis uke 24 og 21, og at Norge derfor ikke er noen liberalt land i forhold. Han uttaler også at han mener det fungerer bra i disse landene, og viser til at det i Storbritannia, som et av eksempel-landene, kun gjennomføres 2 prosent av abortene mellom uke 20 og 24.

Personlig sitter jeg og lurer på hvorfor i alle dager unge venstres leder mener at vi burde øke grensen for selvbestemt abort såpass drastisk, om han tar høyde for at vi ikke vil få bruk for det og at tallene vil være ekstremt lave. For meg viser det bare at vedkommende ikke forstår omfanget av dette forslaget, og at abort på dette tidspunktet i et svangerskap ikke er noe man skal ta lett på. Moralskt forkastelig er det, uansett.

Skal en abort finne sted i svangerskapsuke 24, mener jeg det burde være tungtveiende grunner som skal ligge i bunn. Vi skal være takknemlige for muligheten vi har med selvbestemt abort frem til svangerskapsuke 12, og om det ligger tungtveiende grunner til det – kan søke om abort etter dette. Vi skal og burde ikke misbruke muligheten, og hvert fall ikke bytte den ut med prevensjon, eller øke grensene så drastisk at hele svangerskapet er godt over halvveis fullført – for vi møter et ekstremt vanskelig etisk spørsmål idet vi på sykehuset har leger og jordmødre som jobber for harde livet for å redde det ene barnet, mens man i naborommet selvaborterer et som er akkurat like gammelt. Især i de tilfellene hvor det ikke finnes noen tungtveiende argumenter for hvorfor man skal gjøre det! Det, Hansmark, er ikke respekt for valget om abort. Det er rett og slett et hån!

DEL GJERNE!

29 kommentarer
    1. Jeg er selv født i uke 24, så det kan bli et liv ut av det. Så nei til abort i uke 24. Så er enig med deg der

    2. What! Dette har jeg ikke fått med meg! Hva er det de tenker med?! Hvem er disse menneskene? Menn? Menn som ikke aner hva et svangerskap vil si… Dette kan vel neppe gå igjennom!

    3. Uff, jeg grøsser av tanken, hvis man skal kunne ta abort etter 3 mnd. Det kommer til å bli traumatisk for de kvinnene som velger dette. Og hvordan i all verden skal de kunne gjøre det på en human måte?
      Ser jo hvordan det er i andre land der dette er mulig, sykepersonalet må vitne til at levedyktige fostre må ligge å dø, helt forferdelig er det.
      Jeg fikk faktisk tilbud om abort når jeg fant ut av mitt første svangerskap da jeg var tro det eller ei 20 uker på vei, da er det en baby med armer og ben, så det var helt utenkelig for meg å gjennomføre det, han er idag en nydelig gutt på 5 år.
      Jeg tenker som så at man har ett ansvar når man blir gravid (hvis det ikke er skjedd etter en voldtekt selvfølgelig). Så har man blitt gravid og har gått over tre måneder så må man ta det ansvaret det er å sette barnet til verden å være den beste moren man kan være.
      Man har jo prevensjonsmiddel nå som er lett å få fra man er seksuell aktiv, skal man da være seksuell aktiv så må man jo ta ansvar, sånn er det bare.

    4. En leder for unge venstre har da ingen reell makt, så hva han synser og mener klarer jeg verken å bry meg om eller ta seriøst. Selvsagt er det galskap at grensen for selvbestemt abort uten tungtveiende grunner skal økes til uke 24, men sannsynligheten for at han skal få forslaget igjennom er tilnærmet ikke-eksisterende.

    5. Anonym: Uavhengig av om han har noen reell makt eller ikke, så er han leder i unge Venstre og når man går ut med et slikt forslag er det bra at han ser reaksjoner på det.

      Jeg skriver ikke dette fordi jeg virkelig tror at forslaget går gjennom.

    6. Uff, tenk om dette skulle blitt reelt, og ufrivillig gravide kvinner blir tvunget til å vente i mange uker før de får tatt abort fordi tidsgrensen er så høy… Jeg kan se de positive sidene ved å kanskje utvide det til 14 uker, med tanke på de som ikke finner ut av at de er gravid i tide til å kunne gjennomføre en selvbestemt abort, men 24 uker er rett og slett galskap. Det er hårreisende at noen i det hele tatt kan foreslå noe slikt

    7. Spennende tema/debatt! Jeg er selvsagt enig med deg, men tenker ikke å skrive så mye om mine synspunkter. Men vil gjerne lufte noen tanker likevel, da sånne debatter prinsipielt er interessante. For grensene må jo settes et sted (med mindre der er fri abort eller ingen abort). Men hvor skal grensen gå? Hadde vært interessant å høre dine tanker, du er jo reflektert og klok! Og god til å skrive (jeg er ganske dårlig til å formulere meg, så om jeg misforstås, så beklager jeg).
      Det er jo ikke akkurat forskjell på uke 11+6 og 12+0 på fosteret. Ved abort vurdering (som du sikkert vet, ettersom du har vurdert det selv), så måler jo legen på sykehuset hvor langt man har kommmet. Men om ulike leger måler akkurat samme kvinne akkurat samme dag, så vil jo målene bli litt ulike, som kan utgjøre få dager og vippe den ene eller andre veien. Grensen må jo klart gå et sted.
      Videre kan det jo søkes abort etter uke 12, via nemnd som avgjør. De har jo sine retningslinjer, men selvsagt er det en vurderingssak/skjønn. Hvor langt opp skal være greit? Og av hensyn til hvem? Mor eller barnet? Om barnet er sykt, og i så fall hvor sykt må det være? Er tilstanden uforenlig med liv, så er det igjen lettere og et klarere skille, men hva med alt i mellom? Vet du så klart ikke har fasiten, men hadde vært interessant å høre dine tanker, så håper du tar utfordringen og svarer når du har kastet deg uti debatten 🙂
      Ha en finfin dag!!

    8. Veldig enig.. om du har komt så lagt som til 18-20 uker, hvorfor kan man ikke da vente til man kan få ut barnet levende og friskt, og heller adoptere bort. Blir helt dårlig av tanken på at folk kan abortere bort et friskt og levedyktig foster..

    9. Tusen takk for at du skriver om noe som er så viktig!! Jeg selv er i uke 23 nå og får helt sjokk bare av å tenke på og skulle ha fått lov til å ta abort nå!
      Det finnes alt for mange rare mennesker der ute..

    10. Velger å være anonym. Har en venninne som fikk innvilget senabort i uke nærmere 20 pga skader på fosteret da hun sto på sterke medikamenter. Hun måtte føde ?fosteret? på sykehuset. Nei til dette forslaget! Han kan umulig forstå hvor store psykiske konsekvenser det vil ha for de jentene som da måtte velge å utsette aborten til max antall uker! Venninnen min har slitt MYE.

    11. Herlighet!! Sitter her 27 uker gravid og har kjent denne lille jenten i magen sparke og røre seg siden uke 14(!) pappaen har kjent henne sparke siden uke 19. Hun har flyttet seg etter hvor hånden har blitt plassert og det er ingen tvil om at hun søker kontakt når vi tar på magen eller hun hører folk prate ble vi fortalt for nesten en måned siden av jordmor. Det var i uke 22 …..
      Og så skulle abortgrensen blitt flyttet slik at man skal kunne ta abort opp i mot uke 24….. Hva feiler det Hansmark og de som står bak han i dette?!?
      Det er som du skriver, på det ene rommet løper jordmødre, leger, sykepleiere og kirurger rundt for å gjøre alt de overhodet kan for å redde den ene babyen mens på et annet rom hjelper de til med å abortere en annen baby. Begge like gamle. Begge husker stemmer og søker etter det eneste de føler er trygt, mammaen sin.
      Det kan snakkes mye om abort. Både for og imot men en abort så sent kan ikke sugarcoates. Det er jo rett og slett drap.
      Så utrolig skremmende om dette faktisk blir en endring på denne loven.
      Det er ufattelig trist og galt!
      Flott skrevet Jessica!

    12. Hva skjedde med innlegget om at du var forelsket. Lol. Hvis det er Fredrik så er det ganske komisk at dere er sammen ighen etter du tok silikon🤣

    13. Helt enig, dette er helt sykt!! Han er for det første mann, og det plager meg helt utrolig mye at en mann kan stå å utale seg om abort, fordi han kommer ALDRI til å sitte i sitasjonen selv og kommer aldri til å kjenne på følelsene som kommer etter abort. Han kan bare holde kjeft for min del, han har ikke peiling. Barnet mitt er nå 26 uker gammelt og når jeg så det på ultralyd for en uke siden så ble jeg helt rørt. Tenk at den kan høre meg, den kan kjenne igjen pappen sin håndflate og den gjør så utrolig mye mer. Hvordan kan folk tenke at dette er greit? Den er like mye menneske som oss selv, men å drepe noen uskyldige som går på gaten er ikke rett, men å drepe et uskyldig barn som DU SELV som vil ta abort har laget er helt greit? Eneste som er forskjellen er at den ikke har fått sjansen til å se verden utenfor magen. Det er ikke babyen sin skyld at du ikke merket det før, så om du er uke 24 så er du snart mamma og sånn er det bare, flere har klart det. Om det er liv og død som står på spill så vet legene hvordan de skal takkle det, moren får et valg om hun vil fortsette og hun vil få bestemme hvilket liv som skal prioriteres. Dette er helt usmakelig og jeg blir helt dårlig av å se hvor mange som er for det fordi de høres så lite reflektert ut! :'(

    14. utrolig enig med deg her, min gudsønn er født i uke 23, og har klart seg veldig fint, eneste plagen han har i dag er astma, han er snart 10

    15. Har selv en prematur, og som prematurforelder er dette noe som gjør meg oppriktig forbanna og knuser hjertet mitt. Hvis et barn kan reddes etter uke 23, hvorfor i all verden skal man kunne ta abort i uke 24 da? Min er beregnet som 28 uker prematur, kunne ikke falt meg inn å ta abort bare 5 uker før! Allerede ved uke 20 merket jeg at hun følte. Hun hikket eller var urolig når jeg var stressa eller gira, og roet seg ned med en gang hvis jeg satt på favoritt sangen hennes, som fortsatt nå, utenfor magen, er favoritten. Kjenner det at bare at dette kom som til forslag knuser prematurmor hjertet mitt.

    16. Første gang jeg leser bloggen din (leser så og si aldri blogger) men dumpet innom og ville bare si at jeg synes du skriver bra! Unge jenta! Virker veldig oppegående og reflektert, stå på:)

    17. Helt sprøtt at det skal vurderes abort så langt ute i svangerskapet. Hører om land som tillater abort i uke 32+! Grensen bør holdes der den er, og mulighet til å søke opp til uke 18. ved omstendigheter som eks. alvorlige avvik ved foster, risiko, incest og voldtekt o.l. Bør heller flytte den ordinære ultralyden til uke 11-12!

    18. Kjenner jeg blir sint. Personlig så kjenner jeg ei som er tante til en liten jente på 6 mnd nå. Hun ble født 3 mnd for tidlig. Foreldrene til jenta er like gammel som deg, begge to. De har gått igjennom helvete og tilbake igjen over at moren måtte føde i 6 måned av graviditeten pga at barnet ikke fikk nok oksygen.
      Den lille jenta deres lå to-tre måneder på sykehuset før hun fikk kommet hjem. I dag er hun 6 måneder og en nydelig lita jente uten noen særlige problemer

    19. Jeg personlig er i mot abort, så jeg kunne aldri klart å ta abort om jeg havnet i en situasjon hvor jeg var uønsket gravid. Jeg er derimot FOR at alle kvinner har rett til å bestemme over egen kropp. Men 24 uker(?!!!!) det er helt forkastelig, og jeg kjenner jeg blir kvalm!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg