RETUSJERING AV BILDER I BLOGGVERDEN

Den siste tiden har det vært en del fokus på bloggere og såkalte «influencere» som retusjerer bildene sine. Da især kroppene sine på bilder de legger ut på blogg og Instagram. Ikke at dette egentlig er noen ny problematikk, det har vært opptil flere tilfeller hvor bloggere har blitt tatt for å lyve om retusjering helt siden blogging ble et stort fenomen.

Nå tenker du sikkert “Åh, ikke enda et blogginnlegg hvor en blogger skriver om hvor uetisk det er å retusjere bildene sine, godt sammensatt med en skjennepreken” – men nei, jeg skal ikke det. Ikke at det ikke er uetisk, for det er det utvilsomt. Men det tror jeg bloggere som retusjerer bildene sine er fullstendig klar over – at det er uetisk altså. Så da blir det store spørsmålet her hvorfor noen bloggere likevel velger å gjøre det, selv om de åpenbart vet at det er galt.

Jeg redigerer ikke kroppen min selv, men jeg forstår hvorfor noen bloggere velger å gjøre det. Jeg sier ikke at det er greit, og at det burde vi akseptere. Men når noen pirker på absolutt alt du gjør, på utseendet ditt, på alle bildene av deg selv – så tror jeg noen kan reagere med å ta seg veldig nær av det – og derfor ønske å gjøre alt de kan for å unngå at slike situasjoner kan oppstå. Dermed retusjerer noen sin allerede tynne figur enda tynnere – for å være helt sikker på at ingen kan påpeke noen «feil». Om det er den riktige måten å håndtere det på, kan man alltid diskutere.

Det er nok veldig lett å sitte på sidelinjen som ikke-blogger å lure på hva i alle dager som foregår oppe i hodet til noen som velger å retusjere bildene sine, når man til og med vet at vedkommende er klar over at det er galt. Som blogger selv kan man ikke forvente at alle skal forstå hvilket press man kan føle på når det kommer til bildene man legger ut av seg selv, nettopp fordi man vet at man får høre det dersom noe ikke er “on point”. Og hvem er “on point” hele tiden, på alle bilder og i virkeligheten? Ikke jeg hvert fall.

Samtidig nekter halvparten av alle bloggere for at det kan gjøre vondt å lese stygge kommentarer man får daglig om sitt eget utseende. Hva i alle dager er galt med å være menneskelig? Selvfølgelig blir man herdet etter flere år med disse kommentarene, og nå kan jeg selvsagt bare snakke på eget vegne: Men jeg tror det alltid er enkelte kommentarer som stikker litt ekstra. Kropp er sårt, selvfølgelig synes mange bloggere det er vanskelig å forholde seg til disse kommentarene. Den enkle løsningen blir da å retusjere litt her og der på bilder man legger ut av seg selv. Det er ikke riktig og jeg ville ikke gjort det selv, men det at det skjer sier noe om hvordan disse bloggerne føler seg – og det gir meg absolutt ikke lyst til å gi noen en skjennepreken. Om noe, så får jeg lyst til å gi dem en stor klem.

6 kommentarer
    1. Virkelig godt sagt! Media og mennesker rundt oss oppfordrer til godt utseende begrunnet med at det vil få deg til å framstå som en mer attraktiv person. At din effort i sminke, klær og tilbehør vil måle dine kvalifikasjoner i andre ting. Det er en ond sirkel som vi alle bidrar med å holde om vi ikke er bevist på det. En skjennepreken må få være på plass til bloggere som faktisk har en så stor posisjon. Allikevel tenker jeg som deg, atl mest av alt, er det de trenger en stor klem i trøst for at synet på dem i dagens samfunn er så inni helvetes utseendefiksert. Hva vi har av personlighet er det som er vakkert, fokuset i blandt oss bør ligge der ❤️

    2. Kanskje ikke så rart at folk føler det sånn?
      Når min yngste var til nyfødtfotografering fikk vi tilbud om å redigere bort et sår barnet fikk under fødselen og fotografen sa at det er det mange som gjør.
      Dette er jo nå selvfølgelig ett arr barnet har i ansiktet, hvor rart ville det ikke vært å da ha nyfødtbilder uten såret?

    3. Mor til tre: Hæ? Jeg snakker ikke om fotografen og alt oppstyret med retusjering av bilder av barn.

      Jeg snakker om unge voksne bloggere som redigerer kroppene sine på blogg og instagram.

    4. Jeg skjønte det, tingen var vel heller at om man godtar å redigere små barn og fikser på utseendet dems så er det jo ikke så rart at unge voksne vil gjøre det samme. Man lærer jo da fra alle hold at man ikke er bra nok som man er og om du da legger konstante kommentarer om utseendet fra vilt fremmede på toppen så er det høyst forståelig at det frister å redigere på ting.

    5. For meg, føles i grunnen dette med retusjering helt greit, så lenge en ikke lyver om det. Dette har nok sin grunn i at jeg har tatt modelloppdrag i en mannsalder, og da blir dette med retusjering en like selvsagt del av det å ta bilder for offentligheten som styling og lyssetting. Jeg retusjerer bort skavanker selv, samt at en betydelig del av bildene er modellbilder, men dette er aldri lagt skjul på.
      Jeg lagde oxo et innlegg på dette kort tid etter jeg åpnet bloggen på nyåret, og er derfor noe jeg vil re-poste for å nå ut til langt fler enn den gang. Dette gikk på at ‘alle’ retusjerer, og at nesten alle lyver om det. Jeg mener.. Det er sykt mange bloggere her i landet, og ifølge bildene, har en betydelig del av disse perfekt utseende. Det er så mange av disse underskjønne menneskene ifølge bloggverden at dersom vi virkelig hadde sett slik ut i virkeligheten, ville denne skjønnheten syntes i gatebildet. -Men her er jo imidlertid alt normalt, hvor det er langt mellom de som virkelig skiller seg ut med en bloggers utseende i virkeligheten..
      Hva kommentarer som treffer såre punkt, har vi vel alle en og annen kroppsdel vi har kompleks for og dermed lett blir såret [om det så er mot all fornuft]. Her mener jeg faktisk at bloggere og andre må begynne å bruke hodet litt selv også. De vet hvordan ting er, og det er faktisk ikke vanskelig å mer eller mindre styre drittkommentarene unna kompleksområdene. For mitt vedkommende, vil det f.eks neppe komme særlig med bikinibilder forfra, da min ‘akilles-hel’ er relatert til et padde-flatt frontparti. Alt annet som måtte komme, vil passere umerket, men mulighetene finnes så absolutt for å kunne treffe på den delen der.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg