DU MÅ TA DET RETTE VALGET!

I dag leste jeg en artikkel på Tv2.no om en barnehageleder i Kristiansand som driver en barnehage hvor de sier nei til barn som ikke er vaksinerte. Uvaksinerte barn som søker, får beskjed om å finne en annen barnehage.

Valget hennes blir både hyllet og møtt med kritiske spørsmål. Jeg kan ikke annet enn å prise meg lykkelig over at det endelig er noen barnehageledere som tar sitt standpunkt i vaksinasjonsdebatten. Og før du spør, nei, jeg mener ikke at barnehageledere har noe de skulle sagt på absolutt alle valgene til foreldre til barn i barnehage. Valget om vaksinasjon mener jeg på sin side er annerledes. For det og bevisst velge bort vaksiner innebærer uten tvil en risiko for den som ikke blir vaksinert. Og hadde det stoppet der, så hadde det i likhet med valget om hva barna dine skal spise, vært greit for min del at du også tok det valget uten tanke på andre. Men det stopper dessverre ikke der.

For at vaksinene skal fungere er vi faktisk dønn avhengig av at så mange som mulig tar dem. Som en direkte årsak til at det er noen som nekter å vaksinere barna sine, så dukker det med jevne mellomrom opp nyheter om meslingutbrudd – og andre svært smittsomme sykdommer som spres i lommer i Europa hvor det er uvaksinerte. Det seneste jeg fikk med meg var i desember i fjor, hvor det var meslingutbrudd i Gøteborg i Sverige. Sykdommer som egentlig er blitt utryddet for godt (!) dukker altså med jevne mellomrom opp igjen fordi enkelte nekter å vaksinere barna sine mot disse sykdommene!

Hvordan blir dette da i barnehager hvor det finnes uvaksinerte barn, sammen med de aller yngste og mest sårbare som enda ikke har rukket å få alle vaksinene de skal ha – simpelthen fordi de ikke er store nok enda?

Hvordan blir det med alle barn, både små og større, som har lavt immunforsvar? Et uvaksinert barn i samme barnehage, er ikke bare generelt i risiko for å bli syk av sykdommene vaksinasjonsprogrammet dekker – men utgjør også en fare for disse barna! De minste, og de mest sårbare.

Et tankekors oppstår når man oppdager at man ikke en gang får gå ut i praksis som sykepleier dersom man ikke har vaksinert seg. Ei heller får du levert hunden din på kennel en gang, om du ikke har vaksinert den. 

Du som forelder har rett til å ta valg på vegne av ditt barn. Jeg tviler ikke på at du som forelder som lar være å vaksinere av frykt for eksempelvis bivirkninger, virkelig er redd for at barna dine skal oppleve noen bivirkninger. Det tviler jeg faktisk ikke et sekund på at du er. Men hva er bivirkninger sammenlignet med at små barn står i fare for å få sykdommer som potensielt kan ta livet av dem? Vil vi virkelig ha et samfunn hvor vi utelukkende tenker på oss selv?

Jeg har lyst til å spørre dere som ikke vaksinerer barna deres: Hvilken rett har du til å gamble med helsen til andres barn?

16 kommentarer
    1. Ueinig med deg i ein del, men her 🤲🤲👍🏻👍🏻👏🏻👏🏻 Det er framtida vår/borna si vi sikrar ved vaksinasjon. Sjølv jobbar eg ein stad det er påkrevd med vaksine, samstundes som eg er i risikogruppa grunna sjukdom som gjer til svekka immunforsvar – så eg er takknemlig for alle som er vaksinert. Og innrømmer at eg helst skulle hatt ei eiga ventesone for dei utan vaksine – isteden for å sjå at dei sitte opp etter sjuke utan immunforsvar og nyfødte som endå ikkje er vaksinert. Ein må akseptere og respekter det, men det betyr ikkje at eg meiner det er greit. . Såg ei som meinte det var ikkje nødvendig å ta sorgene på forskot, om det blei utbrudd av meslinger skulle ho ta det opp til ny vurdering. Men om det blir er kanskje ho medverkande årsak til at det blir ved å ikkje forebygge, kanskje blir hennar uvaksinerte barn skyld i at eit Anna barn dør/får skadar.. det er ganske seriøst..

    2. Hei!
      Studerer sykepleien nå, er ikke noe krav om å være vaksinert før man går ut i praksis, men absolutt en fordel. Men jeg er for all del enig med deg, vaksiner er sååå viktig!!
      Videre så er det ikke bare små barn som som står i fare, men personer som av en eller annen grun ikke kan ta vaksinene, for eksempel allergier eller sykdommer. Disse personene lever i konstant fare for å bli syk fordi noen “vet bedre” enn det norske helsevesenet.

    3. Hei,
      Bra innlegg som tar opp et viktig tema, men du må bli flinkere til å skrive saklige tekster og ta en skikkelig faktasjekk. Flyten i flere av innleggene dine er ikke så god og det blir derfor tungt å lese. Dette er noe man lærer i norsk på skolen så du vil snart se hva jeg mener 😉 Dessuten er ikke barnehageleder et begrep, men det er her snakk om en barnehageeier og styrer i barnehagen. Med et enkelt søk på nettet kunne du lett funnet ut av når det medslingutbruddet du snakker om skjedde. Innlegget hadde dermed fått et løft hvis du kunne vist til noen kilder og sjekket opp i begreper. Jobb også litt med flyten i innleggene dine. Ellers et veldig bra og viktig innlegg som en som er for vaksiner selv er jeg enig i budskapet. Enkelte barn i barnehagen som de yngste og andre med sykdommer er avhengige av en såkalt flokk immunitet, det vil si at alle rundt er vaksinerte. Da blir de også beskyttet. Ha en fin dag videre!
      Håper ikke du tar dette som hat, men mer som konstruktiv kritikk. Jeg tar gjerne imot en tilbakemelding på kommentaren dersom du opplever det ubehagelig eller lignende. Det er ikke meningen å hate mot deg, men bare gi litt tips for hvordan du kan gjøre bloggen enda bedre enn den allerede er 😊

    4. Utrulig godt innlegg, jeg spør om det samme. Jeg kan faktisk ikke fatte hvorfor det skal være lov å velge bort å vaksinere barna sine, det skulle ikke gått å velge. Jeg vaksinere datteren min å er så sinn sykt glad for at jeg har gjort det. Ja det er grusomt når de får feber noen dager etter vaksine, eller kanskje dem får feber rett etterpå eller kanskje de ikke får reaksjon før 2 uker senere. å ja det er også grusomt når de får stikke å begynner å skrike fordi det gjør vondt, men det er jo da vi foreldre skal være der for barna våre å si at det går bra. Jeg syns det er helt fantastisk hva denne barnehage lederen har valgt å gjøre, å jeg håper flere gjør det samme 🙂

    5. Connie: Hei! Så rart, søsteren min gjør det samme og hun sa det var et krav og at det de ikke fikk lov til å gå ut i praksis om de ikke hadde vaksinert seg. Kan godt hende jeg tok feil her, mener du sikker?

      Ha en fin lørdag videre 🙂

    6. Hvilken rett har du til å bestemme hva andre skal putte i sin kropp? Eller barnas kropp? Spør du meg så blir det en ny motens overgrep. Og det er faktisk frivillig. Om det ikke er frivillig lenger blir det et overgrep. Skal det liksom være greit?

    7. Enig! Forutsatt at det gjelder sykdommer av en viss alvorlighetsgrad, og ikke slikt friske barn er best tjent med at immunforsvaret får ta selv (ex influensa). Det blir imidlertid for omfattende å gå inn på alskens eventualiteter som følger disse tilfellene her, så.. Grunnen til at jeg er så positiv til vaksiner, er at jeg ble født få år etter at koppevaksinen var avsluttet. Mamma kranglet imidlertid til seg at broren min og jeg fikk den alikevel, pga det var I ferd med å spre seg en ny epidemi I hennes hjemby, Halden, etter at denne sykdommen var erklært utdødd første gang. Vaksinen ble da gjeninnført, før kopper igjen ble erklært utdødd og vaksinen fjærnet en gang på siste halvdel av 70 tallet. Mamma stole ikke nok på dette til å ta risken, og nå viser det seg pokker ta at ‘samples’ av viruset er lagret flere steder I verden, – bla.a steder de overhodet ikke burde være. Om disse finner det for godt, vil dette skape et helvete I en ev en kjemisk krig.. Så jeg bare; Tusen takk for at du trumfet igjennom dette (mens det enda var mulig) mamma !!..

    8. Hei!
      Bra, og viktig standpunkt.
      Men min kommentar går egentlig til vedkommende over her, som hadde ganske mange meninger om skrivingen din.. «å hate mot deg» er alt annet enn korrekt norsk. Verken muntlig eller skriftlig. Det er et kleint forsøk på å kopiere engelsk talemåte, og det fungerer ekstremt dårlig!

    9. Anette: Så du mener at Jessica skriver kjempebra og det er ikke noe problem med det? Syns faktisk at når man lever av å skrive burde det være på et bedre nivå enn en kommentar man skriver. Er jo ikke skrivefeil det blir pekt på heller, men flyt, kildekritikk og ordbruk. Blir ofte veldig tungt å lese fordi de samme ordene brukes i flere setninger etter hverandre og det finnes ingen variasjon.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg