JEG VIL IKKE AT DET SKAL TA SLUTT

Jeg har akkurat dusjet og laget kveldsmat til Leo, før jeg setter på en serie på pcen min og setter meg ned i sofaen i joggebukse, hettegenser og sminkeløs.

Leo sitter borte ved middagsbordet og spiser kveldsmaten sin pent og ordentlig. Jeg husker at jeg raskt så bort på han og bare prøvde å ta det innover meg at hans neste fødselsdag er 4-års dagen. 4 år. 2 år til skolestart, med andre ord. 

Jeg henter et teppe, setter meg ordentlig ned med pcen min foran meg og skrur opp lyden på serien – før jeg merker at Leo ser forbauset bort på meg.

“Mamma! Hysj!” 

Jeg ser tilbake på han som et stort spørsmålstegn før han svarer meg: “Det er høy lyd! Noah sover mamma, kan ikke vekke Noah nå!”

Jeg blir litt overrasket over at han er den som tenker over dette og sier at det står kanskje litt høyt, og at det sikkert er lurt av meg å skru litt ned.

Så hvisker han følgende og ser gravalvorlig bort på meg: “Stolt av deg mamma, du klarte det! Noah er sliten etter barnehagen vet du mamma. Må sove nå han.”

Noen ganger tenker jeg at jeg vil at han skal være 3 år for alltid, for jeg vil aldri, aldri, aldri at disse øyeblikkene skal ta slutt.

31 kommentarer
    1. Ville ikke sett på en TV-serie for voksne mens barnet sitter og spiser kveldsmat. Han ønsket vel din oppmerksomhet, bedre å lese en bok for ham istedet. Bare et velment tips 😊

    2. Det er en travel men magisk tid, det er en tid hvor en enda har en viss kontroll, de er åpne som bøker, deler alt med deg, vil fortelle. Når de blir eldre er du masa, du skal ikke bry deg om alt, de holder noe for seg selv, og sånn skal det være. Gode hemmeligheter kan de ha for seg selv, de vonde skal de kunne fortelle, og du og jeg skal aldri slutte å bry deg, uansett hvor gamle de blir.

    3. Kaja: Hei Kaja!

      Jeg sitter vanligvis alltid ved han og spiser alle måltider og jeg er en svært dedikert mamma. Akkurat denne kvelden, så jeg 15 minutter på en serie jeg har fulgt med på Youtube før det ble litt lek, nattastell og legging. Jeg leser for øvrig bøker for han hver eneste dag.

      Han (Og lillebroren hans) har min fulle oppmerksomhet hver eneste dag i året ellers, og det var snakk om 15 minutter etter jeg kom ut av dusjen. Så slik jeg kjenner gutten min kan jeg ikke se for meg at dette var et “stunt” fra hans side for å få oppmerksomhet 🙂

      Skjønner at du mener det godt slik du også skriver!

    4. Kaja: sånne idioter som deg irriterer vettet av meg! Enda det ikke er meg det angår! Så for å pirke på deg; hvorfor lese en bok for barn som spiser ? La barnet sitte å spise i fred uten forstyrrelser. Og kjenner du Leo så godt at du vet han vil ha oppmerksomhet ? Idiot.

    5. Hei Jessi! Vi leser alltid bok under kveldsmat, og barnet elsker det 😊. Setter aldri på TV med programmer som ikke er for barn mens barn kan se/høre det, da de ikke forstår og kan fordøye det som skjer. Hvordan det gjør meg til idiot, vet jeg ikke, men synd at du synes det. Det var, som jeg skrev, bare ment som et velment tips. Synes også Jessica svarte fint og hyggelig på det, og flott at hun leser for barna 👍😊 Ha en fin dag!

    6. Skjønner ikke hvorfor Kaja blir kalt idiot her. Jeg syns også det er rart å sette seg til med teppe og serie mens 4 åringen sitter alene og spiser kveldsmat. Greit at alle har forskjellige rutiner på ting, men blir for dumt å kalle noen idioter for det

    7. Anonym: Forskjellige rutiner på ting???

      Tror du oppriktig at det er en rutine for meg å sette meg ned for å se serie mens sønnen min spiser kveldsmat? Nå får det være nok her, ærlig talt altså. Jeg skriver i kommentarfeltet her at det var snakk om en episode av en serie på Youtube. 15 minutter!! Det har aldri skjedd før, jeg sitter alltid borte med barna når de spiser og bruker all min våkne tid på dem. Jeg er så dedikert som mamma atte hjelp, så vær så snill og spør før du antar ting – for dette var vilt provoserende!

    8. Det er lurt om du sitter sammen med barna når de skal spise, og ikke sitte med en data mens barna spiser alene.

    9. En kan ikkje slutte å leve sjølv om ein får barn. Så tenker eg at det er mammaen som kjenner sine barn best. Men om ein aldri skal kunne slå på fjernsynet,og kun ha på barnekanalen på TV i barnas våkne tid, kva når dei blir type 8-9 år. Dei vil jo være opplært til at ein skal ha oppmerksomhet heile tida, også når ein eter. Og TV-en den tilhøyrer barnet, for barnet har jo aldri sett at mamma ser på TV, eller vil ha forståelse for at mammaen kan ha ting ho vil gjere. Dette blei sett veldig på spissen. Og eg er glad eg ikkje har ungar, men innser no at eg er tidenes dårligste barnevakt som gjerne har spurt tantegullet på 5 om han kan gå og finne pysj, og den boka han vil ha mens eg berre ser raskt innom nyhetene. Og når han kjem stolt som ein hane med nattas antrekk og favorittboka så slår vi av og går og kosar oss med boka. Men han veit at av og til kan han leike sjølv medan vi vaksne ser på TV. Om det er ting som verkeleg ikkje egnar seg skrur vi av. Men vi kan og diskutere det som skjer på fjernsynet. Lære av det. Lære om menneske og verda.

    10. Nå får det ærlig talt være nok? Du synes tydeligvis det er greit å kalle Kaja en idiot, samtidig som du forvarer ditt eget fravær under måltidet?
      Forøvrig, du bruker ordet dedikert et par ganger, en svært dedikert mamma… Vet du betydningen av ordet?
      Forøvrig dedikerte jeg tiden min til barna mine under måltider.

    11. Hei igjen, jeg som kalte kaja idiot og jeg står for det jeg har sagt haha 😂 Jessica synes sikkert ikke noe om ordbruket men det er ikke noe hun skal beklage eller ha en mening om for dette er MIN mening om sånne idioter av mammapoliti som alltid skal pirke på hver eneste jævla ting i hvordan andre oppdrar barna. I dette tilfellet så vet dere ingenting om kveldsrutinene til Barna hennes, eller noen ting men bare begynner å leke pedagogisk rett ved å pirke på noe kun for å få den følelsen av at en selv er bedre. Hvis dere ser at barna blir mishandlet så vær så snill for all del bland dere! Men at Jessica skriver om at hun satt aeg ned med data og skrur opp lyden på en serie mens leo spiser er faen meg ikke noe å henge seg oppi og begynne å gi «velment» råd om??!! Hva faen vet dere egentlig om hvordan kveldene er der hjemme bortsett fra den ene setningen hun skriver om akkurat denne kvelden! Uansett om hun gjør dette vær kveld så hvem faen er dere foe å bry dere?? Tar barnet skadet av å ikke bli lest for mens det spiser?? Hahaha hva faen? La oss si at det er slik det er hjemme hver kveld, sitter dere idioter å glor på barna mens det spiser? Lærer barna at de må ha fulle oppmerksomhet 24/7 og at foreldre ikke kan se bort eller gjøre noe på egenhånd og barna ikke kan få fred til å gjøre noe på egenhånd? At Leo er veloppdratt ee det ingen tvil om. Gutten sitter å spiser kveldsmaten rolig og klager ikke på det, men innlegget handler om hvor omtenksom han er som tenkte på lillebroren som sover. Prøv å forstå poenget med innlegget istedenfor å sitte å prøve å finne noe feil å ta en på uten å se hele bildet. Idioter 😌

    12. Og en ting til kaja; jeg ønsker deg lykke til med barneoppdragelsen videre når dere der hjemme aldri tar på TV eller noe som ikke er for barn mens barna kan se eller høre det🤣 altså hva slags sekt tilhører du? Jehovas vitne? Og at du sitter å leser til barnet ditt mens det spiser høres for meg latterlig ut. Jeg må le. Men uansett du skal for all del gjøre det på den måten. Håper du gjør dette hver dag til alle måltider uten unntak! Og for all del håper virkelig du ALDRI tar på TV eller data og setter på noe som we for voksne mens barna er våken 👀😳 Tror de hadde fått problemer med å fordøye det altså 😩

    13. Morsomt hvordan kaja bruker ordet «alltid» og «aldri». Tipper det aldri gjøres feil. For meg høres det nesen ut som det barnet har autisme eller Asperger syndrom måten det blir oppdratt på. Aldri setter på tv som er for voksne fordi barne kan ikke forstå eller fordøye det.. ikke rart noen unger blir tilbakestående pga hvor A4 foreldrene er.. Poor kids

    14. Lillemy: du får det sagt såå mye bedre og høfligere enn meg! Håper kaja leser kommentaren din og heller tenke over hvordan hun gjør det med sitt eget barn istedenfor å prøve å gi andre «velment» råd om andres barn❤️🙏🏾Takk for meg.

    15. Hei Lillemy! Jeg er enig i mye av det du skriver. Det er forskjell på et barn på 3 og et på 8-9 når det gjelder bruk av TV ja, de store barna forstår mye mer og det vil da kunne være uproblematisk å se på feks nyheter mens barna er i nærheten. Og situasjonen som du beskriver med nevø høres fin og hyggelig ut, slik jeg oppfatter det sitter jo heller ikke barnet her og ser på nyheter med deg, men ordner seg mens du gjør det og så har dere en hyggelig stund etterpå. Det er jo bare fint! 😊 Jeg tenker at det er fint for barn å lære å gjøre ting selv og at de ikke får oppmerksomhet hele tiden, og fint å diskutere med barn så de lærer og forstår nye ting. Men i akkurat situasjonen som ble beskrevet her synes jeg det var rart å la barnet sitte alene og spise mens man selv setter seg til med serie. Måltider er fin sosial tid. Ikke dermed sagt at ikke mange ting gjøres på en fin måte også.
      Jeg gidder ikke kommentere mer usaklige innlegg og påstander om meg/mitt barn, de taler for seg selv.

    16. Kaja kan du forklare hva som er problematisk ved at voksne ser på nyhetene med barn på ca 3 år i nærheten? Kan de få traumatisk opplevelse av å se på nyheter? Skjønner HVos det er vold-blod-sex osv men nyheter eller en serie.. hvordan problemer kan de få? Jeg tror det må være noe alvorlig galt med ditt barn hvis det ikke klarer å håndtere at voksne gjør sine ting mens barnet er i nærheten. Enten det er DU som er super sensitiv og overanalysere og tror barna kan ta skade av det ellers så har du sikkert erfaring med at ditt barn ikke tåler det. Da synes jeg synd på deg men du må ikke anta at alle barn er som ditt barn og kan slite med å forstå eller håndtere at voksne ser på nyheter. Du gjentar flere ganger at du synes det er rart at Jessica lot barnet sitte å spise mens hun satt seg ned med serie, men må man virkelig forklare alt i hver minste detalj når man skal blogge om noe kun for at sånne barneoppdragelsesnazister skal misforstå med vilje? Feks hvis Jessica hadde skrevet det hun skrev men i tilegg måtte skrive «altså dette er en YouTube serie på 15 min og jeg leser for barna mine hverdag og sitter ellers til vanlig med barna under måltider» da hadde du forstått? Er du så trangsynt og ikke klarer å forstå at det ligger mye mer bak hva en blogger skriver og mye mer bak bilder som legges ut så burde du kanskje slutte å lese blogger og holde deg til Barne-TV sammen med 3 åringen. Du er ikke i stand til å forstå og fordøye ting som folk skriver på blogg..

    17. Jessi, som jeg skrev så kommenterer jeg ikke usaklige innlegg eller usaklige påstander om meg/mitt barn. Jeg kom bare med et velment tips, du har en veldig sint tone og blåser dette opp til noe veldig stort, som det ikke var ment som fra min side. Derfor velger jeg ikke å kommentere denne typen ting, men synes Lillemy hadde et fint og saklig innlegg som jeg ville svare på. Ønsker deg en god dag og lykke til videre! Nå skal jeg jobbe (eller vent, kanskje jeg skal se litt på barne-TV 😉)

    18. Du burde kanskje ikke sitte å lese i kommentarfeltet til en blogger når du er på jobb. Sjefen din synes sikkert du sitter for mye på telefon. Bare et velment tips☺️

    19. Regner med du har forstått at du drita på deg med den kommentaren hvor du påstår at Leo kun ønsket oppmerksomheten og at hun burde heller lese for han istedenfor å sitte med serie. Du kan ikke anta ting og fortelle andre om andres barn kun fra en enkel setning. Og siden du ikke velger å svare meg på mitt spm om hvordan «problematisk» det blir av at barnet ser at voksne ser på nyheter eller andre voksne programmer så regner jeg med at du ikke har noe ordentlig svar å komme med så da avslutter vi her😊 jeg kan bare ikke skjønne hvordan Jessica holder seg så rolig i svarene når hun alltid må forklare sånne idioter som deg. Men uansett, ha en fin dag på jobb men husk å gi arbeidet ditt oppmerksomhet 😂 tror ikke det er lurt å sitte så mye på sosiale medier og blogger når du skal jobbe.

    20. For en omsorgsfull storebror han er. Og du? Disse kommentarene skal du ikke bry deg et snev om! Her sitter jeg både med telefon, TV, hører på radio, tar ut av oppvaskmaskinen og plukker opp leker eller rett og slett slenger bena på sofaen noen minutter, mens barna mine spiser kveldsmat! Vi har en hyggelig felles middag 1-2 timer før kveldsmat, så om jeg trenger noen få minutter for meg selv før vi starter opp mer kveldsstell som for øvrig inneholder både sang og lesestund, og i tillegg ørten og førti turer opp og ned trappa pga «jeg er tørst» «jeg må på do» «ekstra nattakos» «nattlyset» så tar jeg de minuttene med GOD samvittighet. Tar barna mine skade av det? Ja, nei, kanskje, hvem vet? Det jeg vet er at jeg trenger de minuttene for å gi barna mine en god avslutning på dagen! Det jeg vet er at jeg trenger de for å ikke gå på veggen. Det jeg vet er at disse minuttene gir meg akkurat det overskuddet jeg trenger etter 7,5 timer på jobb og en ettermiddag med tre barn. Det jeg vet er at jeg trenger det! At mammapolitiet er dedikert og påkoblet 100 % av tiden tviler jeg også sterkt på. Nyt tiden med fine små på DERES måte, alt annet betyr ingenting ♥️

    21. Hei Jessi, nå er jeg ferdig på jobb men jeg ser ikke poenget med å gå i dialog med deg når du ikke holder en høflig og saklig tone. Så jeg kommer ikke til å svare mer på det du skriver. Forskning om småbarn og TV-bruk kan du lett finne ved å google litt.
      Til trebarnsmamma så er det en litt annen situasjon med tre barn som sitter og spiser sammen, da. Da har de jo en sosial stund sammen. Litt annerledes å la et barn sitte alene med maten.
      Når det er sagt så var ikke dette så hissig ment fra min side. Synes Jessica gjør mye bra og viser stor omsorg for barna sine, jeg. Men jeg tenker at når man lager en offentlig blogg og legger ut om seg og sine barn, så må man tåle å få et innspill på og råd for annen håndtering av situasjonen man beskriver. Synd det ble oppfattet som så ille av enkelte, det var ikke meningen. Mange er glade for å få råd og tips fra andre, meg selv inkludert, men skjønner at dette med mammarollen er veldig sensitivt for noen og at det falt på steingrunn i dette tilfellet…. Så takk for meg!

    22. At du gir råd er ikke galt. Det er fint og mange andee kan også få tips og innspill fra å lese rådene som gis i kommentarfeltet. Du mente godt, men se på din kommentar igjen og kanskje ordlegge deg på en annen måte neste gang du skal gi velment råd. Du skriver at du ville ikke sett på TV mens barnet spiser alene, og at han ønsker vel oppmerksomhet. Her synes jeg du burde tenkt deg om hvordan du sier det. Ville du sagt dette ansikt til ansikt til noen i virkeligheten? Det høres ut som du er en person som gjør det, men hvordan kan du anta at han ville ha oppmerksomheten? At det var derfor han sa at lyden må skrus ned forsi Noah har hatt en lang og slitsom dag i barnehagen og sover. Hvordan får du det til å bli at han ville ha oppmerksomhet ? Kanskje det var det han ville men du kjenner ikke barnet hennes bare fordi du leser bloggen hennes, og istendor å skrive på den måten kunne du skrevet «kan det hende at han ikke likte å sitte alene med maten mens du så på serier og ville ha oppmerksomheten din?» jeg synes uansett at det er ikke din sak og spekulere men det finnes måter å gi råd uten å bastant påstå noe kun fordi du gjør det annerledes hjemme hos deg. Hun spurte heller ikke hvordan dere lesere gjør det hjemme , for måten du starter med å si «jeg ville ikke gjort det» altså Ok greit, du ville ikke gjort det sånn, er din måte den mest riktige og fasiten? Jeg har barn selv og mitt barn spiser ikke hvis noen forstyrrer , prater. Da blir han for opptatt med å svare, kommentere, bable at maten går ikke inn. Alle barn er forskjellig, mitt barn spiser ordentlig når det er ro. At ditt barn elsker å bli lest for er jo bare fint, følg deres egne rutiner slik du synes det passer best for ditt barn. Og ikke vær for rask med å anta at det Jessica beskriver her er kveldsrutine. Jeg hisser meg vanvittig opp av din kommentar fordi det er så typisk at noen klarer å vri en søt og sjarmerende innlegg til å kritisere måten moren oppdrar barnet på. Jo for det er kritiserende måten du skrev det på, så det hjelper ikke å legge til et smilende emoji og avslutte med å si at det bare var et velment råd, når du påstår at den uskyldige hendelsen hvor et barn sitter å spiser ordentlig for seg selv mens mor ser på serie til å høres ut som hun lot barnet bade alene mens hun satt å aå på serier. Ja da skjønner jeg at man ville gitt et velment råd om å ikke la barnet badet alene. Men hun sitter å ser på Leo mens han spiser så HVa er det hun gjør galt? Du trenger ikke svare meg, men tenk litt på hvordan du gir andre «velment» råd om hvordan andre skal oppdra barna DERES! Ikke din!! Og hvis vi skal først pirke på andre så kan du i det minste gå litt i detalje å faktisk lese det hun skriver og samtidig prøve å bruke hjernen til å forstå at dette er en beskrivelse av en liten stund en kveld. En liten bit. Hun sitter med dataen og ser på serie, så Leo ser ikke på det samme som moren. Men du synes vel at det er farlig for barnet å høre lyden av noe annet enn barne TV?

    23. Håper hvertfall du Jessi ikke har barn, for det er barna til sånne mennesker som deg som blir de forferdelig slemme barna som mobber andre. Makan til arrogant drittslenging, jeg får helt sjokk. Så for din del håper jeg du holder deg langt unna det som heter barn og oppdragelse.

    24. Forresten Jessica – jeg mente ikke at det var rutine for deg å sitte med tv-serie mens Leo spiser alene. Jeg mener at det er greit FOLK har forskjellige rutiner og at ingen bør kalle andre for idioter uansett:) mange vil sikkert kalle Jessi her idiot, men hun har det nok sikkert bare veldig vanskelig og vondt inni seg selv.

    25. Jeg har barn, 1 gutt og han har det veldig bra;) jeg har det også bra og jobber faktisk på en bare habilitering senter for barn. Så klarer nok ikke å være helt borte fra barn og oppdragelse 😋 jeg vet jeg fikk satt idioter som deg og kaja på plass siden ingen vil svare på det jeg faktisk kommenterer. Så jeg vil si jeg har fått fram mitt poeng. Neste gang mammapoliti skal komme med velment råd så burde de tenke over hvordan de ordlegger seg. Jeg står fortsatt for det jeg har sagt og skulle jeg tatt denne diskusjonen med noen face to face så gjør jeg set gjerne

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg