EN LITEN PAUSE, VEGANERE, OG EN DEL GRÅTING

God kveld, alle sammen! Håper dere har det bra, her storkoser vi oss med høsten og travle dager. I dag tenkte jeg å dele noen personlige tanker med dere fra den siste tiden, siden disse blogginnleggene ser ut til å slå så godt an hos dere!

❤️ Jeg har tatt meg en liten pause fra blogg i dag. Prøvd å ikke tenke så mye og hatt mest fokus på skolearbeid når jeg var på skolen, og barna når jeg først kom hjem. Ofte ligger alltid tankene om bloggen i bakhodet – hva jeg planlegger å skrive om de neste dagene, hvordan jeg skal formulere det, notere på mobilen mellom slagene i løpet av skoledagen og så videre – i dag valgte jeg en pause fra det. Smålig dårlig samvittighet for det nå i og med at klokken nærmer seg faretruende 21.00 om kvelden og bloggen enda ikke er blitt oppdatert i dag, men er det ikke dårlig samvittighet for bloggen – så er det dårlig samvittighet for barna og/eller skolen. Jeg tror jeg bare er nødt til å innfinne meg med at dårlig samvittighet er en del av livet, og at det er helt greit – så lenge det ikke egentlig er grunn til det, og at den dårlige samvittigheten ikke tar helt overhånd.

❤️ Jeg så barnefilmen Monsterbedriften i går med barna, og det er altså SÅ gøy å se igjen gamle barnefilmer jeg ikke har sett på sikkert 10 år. Siden jeg selv var et barn, og enda yngre enn det også. Det er så mye mer man legger merke til når man ser igjen slike barnefilmer som “voksen”. Det har slått meg flere ganger det siste halvåret – da det går i en del barnefilmer kan man si. Veldig morsomt å se dem igjen sammen med mine egne barn, filmer jeg husker godt fra egen barndom. Tenkte å lage et blogginnlegg med en liste med de beste barnefilmene du kan se sammen med barna dine/nevøer/nieser – eller som bare er koselig barndomsmimring for din egen del. 

❤️ Veganere får mye kjeft om dagen. Noen tipset meg om saken om hvor noen veganere hadde reagert på norske barnesanger som på en måte normaliserte utnyttelse av dyr. “Bæ bæ lille lam” ble trukket frem som et eksempel. For meg er ikke akkurat det med barnesanger noen kampsak, men jeg klarer ikke å forstå all hetsen rettet mot veganere i kjølvannet av denne saken? Hva med å reflektere litt på egenhånd og prøve å tenke på hva enkelte veganere kan mene er problematisk, fremfor å avfeie? Poenget til veganerne ble i stor grad vridd på i overskriftene til media (Nrk, tv2.no etc) 

Veganerne i saken spesifiserer jo faktisk at barnehager selv skal velge hvilke sanger de velger å bruke og synge med barna, men at de ønsker en mer åpen dialog rundt ords betydelse og hvilke holdninger vi har til dyr i samfunnet. Personlig har jeg for øvrig ikke noe i mot barnesangen “Bæ bæ lille lam” og synger den selv for barna mine, men er man virkelig så på vidda med å mene at man bør snakke med barn om hvilke holdninger man har til dyr? Skjønner ikke egentlig at det kan være noe negativt, men media elsker å blåse ting ut av proposjoner og spille på folks fordommer – her for eksempel – i form av fordommene som har med at veganere er ekstreme å gjøre. For meg ødelegger det kjernen av saken, hvilket er ufattelig synd. Her kunne vi faktisk fått til en god debatt.

❤️ Jeg har funnet ut at jeg har utviklet et hat/elsk forhold til hvor følelsesmessig vrak jeg har blitt etter jeg ble mamma. Det er selvfølgelig noe koselig over å være lettrørt, men det tar litt overhånd noen ganger og da blir det litt pinlig for min egen del. Jeg vet jeg har nevnt det tidligere, men det virker som om det bare blir verre og verre jo eldre barna blir.. Gud forby at jeg blir gravid igjen, da topper det vel seg fullstendig. Jeg kjenner klumpen i halsen bare jeg henter barna i barnehagen og ser hvor glade de blir..

❤️ Litt i tråd med forrige punkt. Som jeg nevnte på Snapchat her om dagen (Mammasom16) begynte jeg å se den nye Utøya-filmen som nå ligger på Netflix. Og vet dere hva? Jeg er enda ikke ferdig med den. Fordi jeg gråter. Og gråter. Og gråter. Og må ta pauser for å orke å se den. I dag så jeg 30 minutter til og var stolt. Og hadde mascara i hele ansiktet.

❤️ I dag var jeg innom favoritt-barneklesbutikken min her i Larvik, Miniklær. For dere som bor i Larvik eller i nærheten og har barn, vil jeg anbefale dere å ta en tur innom. De ansatte er alltid så hyggelige og de har så mye fint! Jeg får ingenting for å si dette, jeg bare synes det er viktig å støtte oppunder lokale virksomheter som tilbyr så mye fine og bra klær til de små. Spesielt i disse tider hvor sentrum av enkelte byer utvikler seg til å bli tomme på grunn av at kjøpesentrene tar helt over. Kjempefint med utvalg av både kjedebutikkene på kjøpesentrene og feks lokale – men da er det viktig å ikke glemme å bruke de lokale butikkene også, og ikke bare de aller billigste kjedebutikkene.

Klem fra noen som snart sovner på sofaen. Haha! Snakkes i morgen!

5 kommentarer
    1. Har enda ikke sett uta øya filmen, og den høres sterk ut!
      Veldig interessant å høre ditt synspunkt angående vegansaken/barnesanger. Jeg er helt enig med deg, og det du skriver ser ut til å ikke langt unna noe jeg selv skrev om det. Som du skriver kunne dette blitt en veldig god debatt om hva holdninger samfunnet lærer barn om dyr og dyrs verdi (nytteverdi/egenverdi) osv, istedenfor å bli til hets. Jeg kan rettogslett ikke forstå ekstreme (og etter min mening ufortjente kritikken) som stormet i sosiale medier.
      Kjempeviktig det du poengterer med å huske å bruke de lokale butikkene ! Ellers firsvinner de 🙂
      Kjempebra innlegg! Håper du får en fin kveld! Utrolig hva du får til med to barn, skole og blogg – jegvsynest duber kjempeflink <3 Og du er veldig reflektert.

    2. Flott at du fremmer butikker som er lokale, så enig med deg. Synes det er trasig at uansett hvilken by man besøker så er det samme kjøpesenter med samme butikker. Så kjedelig med denne iniformeringen av samfunnet.
      Nå var det vel ikke bæ bæ lille lam de snakket mest om, det var vel at kua mi jeg takker deg. Den har en skrevet om fordi kua ikke gir deg melk, den tar vi.
      Helt ærlig, jeg blir helt satt ut av sånn flisespikkereri. Vi tar vel grønnsaker fra jorda og? Og frukt? Det er vel ingen som gir oss den heller?
      Jeg har ingenting mot veganere, men de må vel ha hjernesvingninger nok til å skrive egne barnesanger i stedet for å ødelegge/forby andre sine, det fører bare til irritasjon. Men det er muligens det de ønsker?

    3. Kjempeflott innlegg, dette synes jeg var interresant å lese. Og jeg må si jeg virkelig liker hvor mye du løfter frem lokale butikker versus kjedebutikker her på bloggen, det har faktisk fått meg til å tenke mer over det å faktisk se etter utenfor de «vanlige» butikkene man alltid går i.
      Når det er sagt, er jeg litt uenig med deg angående den veganske barnesang greia (kan man kalle det det?? Haha). Jeg synes at det å ville skape en diskusjon rundt hvilke holdninger man instiller i barn til dyr kan være meget interresant og ikke minst viktig – men måten disse personene (som for all del ikke representerer alle veganere) valgte å gå frem på ble nok litt feil. Å henge seg fast i barnesanger av alle ting, altså folk kommer ikke til å reagere bra på det fordi det blir oppfattet som altfor «pirkete», hvis du skjønner? Hvis vi først skal se gjennom sanger/eventyr for å fjerne/forandre på såkalt «galt» eller «upassende» innhold, vil jo sanger som «kua mi» og «bæ bæ lille lam» være de minste av våre bekymringer 😅 Og du nevner jo stereotypier og fordommer, og jeg føler at å ta tak i saken fra den vinkelen helt ærlig er å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste fra disse individuelle veganerne. For å prøve å gjøre en stor sak ut av barnesanger vil bli oppfattet som veldig ekstremt av de fleste.
      Så, ja, min mening er: Hensikten/målet var godt, fremgangsmåten var fullstendig bom.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg