LYKKELIG OG SINT PÅ SAMME TID

God kveld, dere! Plutselig var helgen over. Leo og jeg kom hjem fra en 4-timers reise fra Gjøvik tidlig i kveld/ettermiddag. Det har vært en lang tur og jeg er sliten – likevel orket jeg begynne å rydde når jeg kom hjem. Noen ganger overrasker jeg meg selv såpass at jeg er litt forvirret i etterkant. I dag var en sånn dag.

Togturen i dag fra Gjøvik var et eget kapittel, men gikk overraskende bra. Bedre enn togturen vi hadde inn til Gjøvik, i det minste! Med det sagt skulle jeg ønske jeg aldri måtte ta tog med NSB fordi jeg mener veldig mange ansatte er uhøflige og ukoselige folk (skal ikke skjære alle over samme kam her, men det er helt ærlig min erfaring på generelt grunnlag) – og så irriterer tanken meg over at de kan ha så ræva kundeservice de bare vil og folk vil likevel benytte seg av tilbudet deres – fordi det er det eneste togtilbudet her til lands.

Mulig jeg er bitter over alle de dårlige opplevelsene jeg har hatt med NSB, men kom igjen a. Sist gang måtte jeg kjøpe ny togbillett fordi det første toget jeg tok inn til Oslo var forsinket og det derfor var fysisk umulig for meg å kunne rekke overgangen fra Oslo S til Larvik. Sånn var det visst bare og jeg måtte pent kjøpe ny billett til fullpris såfremt det første toget inn til Oslo ikke var over 30 minutter forsinket, sa det. Men det nye toget rekker jeg da uansett ikke når vi kommer inn til Oslo og toget jeg skulle rekke til Larvik har kjørt for 15 minutter siden. Så om det første toget er 20 minutter forsinket eller 30, spiller da ingen rolle. Morsomt at man skal måtte betale for ting som er helt utenfor hva man kan kontrollere. Jeg kan fint kjøpe meg både en og to og fem nye togbilletter jeg altså, selv om det er blodpris og fort ender opp med og koste totalt mer enn tur-retur med fly til Dubai, men det er synd å tenke på de som ikke har økonomi til å gjøre det samme. Ja, og det faktum at det er stygt å kreve kundene sine for penger for noe de har absolutt ingen kontroll over – what so ever. Nei, NSB er rett og slett helt pyton. Det var dagens utblåsning for min del, haha..

Tross sinnet jeg kjenner på knyttet opp mot NSB og det sirkuset de kaller “bra kundeservice” så ble det brått glemt da jeg kom hjem. Det var ubeskrivelig godt å komme hjem igjen i hvert fall, men mest av alt var det fantastisk å se lille Noah igjen. Så lykkelig jeg ble over å se han igjen! Han har hatt en kjempefin helg her i Larvik mens vi var borte. Han har lært mange nye ord bare siden jeg dro på torsdag. Så gøy det er når de små har kommet til det stadiet hvor de lærer bemerkelsesverdig mye på bare noen få dager.

Jeg gleder meg til denne uken, for jeg har ikke like mye skolearbeid som vanlig – så da blir det endelig litt ekstra tid til å gjøre alt annet jeg ikke rekker til vanlig. Heldigvis har jeg en halvveis ryddig leilighet etter i dag, så forhåpentligvis er den så og si helt ryddig til helgen! Det gleder jeg meg også til, det er få ting som slår det å vite at man ikke har så mye man skulle gjort. Ofte kan jeg fort føle det litt sånn at det er mye her hjemme jeg gjerne skulle gjort og som henger over meg – men dessverre øker ikke antall timer man har i døgnet med hvor mye man har å gjøre. På sett og vis lærer man en del om prioriteringer, da. Jeg måtte bare innom med en liten oppdatering fra dagen, jeg håper dere har hatt en fin helg og ønsker dere en god start på den nye uken som starter i morgen!

8 kommentarer
    1. Er det ikke en «regel» da at man må legge inn en sikkerhetsmargin (usikker på hvor lang) ved togbytte for at nsb skal ha noe ansvar? Sånn er det jo om man flyr også. Jeg tar tog mindre enn deg og på en bane som nok er mye mindre trafikkert enn gjøvikbanen feks. Men der er konduktørene superkoselige. Kommer forbi og sjekker at jeg er våken litt før stasjonen hvor jeg skal av.. haha…

    2. Monica: Så godt å høre noen som har gode opplevelser med NSB. Hørets jo ordentlig koselig ut 🙂 Vet ikke noe om det med sikkerhetsmargin, synes bare det er helt idiotisk at man skal måtte betale for noe som er helt utenfor ens egen kontroll på den måten.. Blir jo helt opp til flaksen om man må betale 400 kroner ekstra eller ikke..

    3. Det er dessverre sånn at de har noen regler ved togbytte. Ikke noe det står skrevet på en stor plakat, men de eksisterer. Husk det til neste gang, når du skal ha togbytte, så bestill de det er 30 minutter (tror jeg) venting på neste tog. Da får du returnert om toget er forsinket.

    4. Jeg jobber ikke i NSB, men i et annet transportfirma. De fleste vet at ved buss, tog og fly så kan det bli forsinkelser. Når du skal rekke en videre transport må du ta høyde for nettopp forsinkelser og beregne god tid mellom avgangene. De fleste selskaper har reisegaranti, men beregn god nok tid. Ha gjerne en time mellom avgangene så minsker du risikoen for dette.

    5. Mulig de i nsb også har små barn å komme hjem til, og gjør så godt de kan, men de har fortsatt et regelverk å forholde seg til. Opplevde ei dame på trikken i dag (jeg bor i Oslo) som begynte å gråte hysterisk når hun ble tatt uten gyldig billett. I Oslo er det også slik at du må betale ny billett dersom transportmiddelet ditt ble forsinket, men jeg synes ikke det er rettferdig å holde de NSB-ansatte ansvarlige for å ha full oversikt over alle planlagte avganger som muligens er forsinket. Skal de liksom vite at tog #13 fra larvik var 15 minutter forsinket, samtidig som at buss nr 12 var 10 minutter forsinket, T-bane nr 6 var syv minutter forsinket og tog nr 32, 37 og 41 var resprektivt 4, 12 og 18 minutt forsinket? Det kan bli mye for en person som ikke kan forsikre seg om hvilket (eller noe) transportsmiddel du kom fra. Dersom du selv hadde jobbet i nsb i et år ville jeg ikke sagt noe, men da ville du nok følt en viss empati med de ansatte. Synes ikke du har noen grunn til å føle deg ‘sint’, alle andre må også planlegge ekstra tid til reise…

    6. Eg føle eg må forsvara NSB litt nå altså. Ein god ting må sies om de, ivertfall på Østlandet, og det er at de har jækla høye seter, som er sykt digg. Dette er i motsetning til de lave og skittne setene som bussfirmaer har. Dessuten kjenne eg minst ein snill konduktør :). Selv om, de må chilla når det komme te å ha føttene på setet, Jesus. Mvh Marius

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg