DIY: KLESSTATIV TIL BARN

God torsdag alle sammen! Jeg føler denne uken bare har flydd forbi, og at det akkurat var mandag. Det er jo egentlig en god ting, i og med at jeg offisielt er ferdig med dette året på skolen allerede i morgen. Uansett – her om dagen fikk jeg spørsmål om jeg kunne begynne å dele litt DIY-prosjekter. Jeg gjør ikke veldig mye av dette, men tenkte jeg kanskje kunne dele noen i tiden som kommer? Tenkte å begynne med et gjensyn av mitt aller første DIY-prosjekt tilbake i 2017, da jeg lagde klesstativ til barna. Og det ble så fint! Det ferdige resultatet:

Alt i alt kom regningen på ca 400 kroner – som jo egentlig er ganske rimelig vil jeg si. Jeg måtte for øvrig også kjøpe sag, treskruer, og maling/spraymaling – noe som kanskje de fleste (som er handy) allerede har i hus?

Dette er hva du trenger:

  • Kosteskaft/Treskaft eller en rund stokk på 130 cm med diameter på 25mm.
  • Sandpapir
  • Treskruer
  • Håndsag/sag
  • Elektrisk drill og treborr i størrelse 25mm
  • Spraymaling/maling i valgfri farge
  • 4 Stykker planke (Lekt) 36X48mm som er 1,2 meter lange.
  • Målebånd/målestokk
  • Penn eller blyant

Slik gjør du:

Finn frem de 4 plankene/lektene og sørg for at alle er like lange. Du kan selvsagt lage dem kortere enn 1,2 meter lange slik jeg har skrevet i utstyrslisten over, men da vil også selve klesstativet bli lavere. Stativet blir jo heller ikke 1,2 meter høy om man følger min utstyrsliste og målene jeg har satt – fordi plankene på det ferdig resultatet skal krysse hverandre over stokken mellom plankene som klærne skal henge på. (Se det første bildet i blogginnlegget)

Dermed må man kutte av eller sage av ca 10 grader under hver bunn av plankene, slik at det skal stå stødig selv om plankene skal krysse hverandre øverst i det ferdige resultatet. Når man er ferdig med det, skal man pusse plankene med sandpapir til de er fine og myke. Dette er viktig for et fint resultat når man skal male dem.

Når de er pusset ferdig og man er fornøyd med resultat, skal man bruke måleband og lage en liten strek 10 cm ned øverst på plankene. Dette for å huske hvor du skal bruke treborret. Når du har målt opp likt på alle plankene, er det bare å sette i gang med treborret på alle fire plankene.

Deretter skal man begynne å male dem. Jeg gikk for hvite planker, og jeg ville ha selve stativet som kleshengerene henger på, i en lys trefarge som jeg synes passet godt til. Man kan selvfølgelig velge å male begge deler, eller bare en – det og hvilke farger man bruker er helt opp til en selv.

Når malingen har tørket er det på tide å sette plankene sammen med kosteskaftet. Siden selve klesstativet har en skrå effekt som jeg snakket om tidligere i fremgangsmåten, så må plankene med de kuttede bunnene stå to på hver sin side for at denne effekten skal fungere. Gjennom de fire treplankene (med to på hver side) trekker du kosteskaftet gjennom på hver side. I krysningspunktet mellom kosteskaftet og plankene på hver sin ende – valgte vi å skru inn to skruer på hver side for å forsikre oss om at den ikke faller sammen. Det kan gjøres nesten usynlig om du skrur de inn motsatt vei av hvilken vei klesstativet skal stå.

Ferdig! Nå trenger man bare barnekleshengere eller vanlige kleshengere. Om noe er uklart, still gjerne spørsmål i kommentarfeltet – så skal jeg svare så godt jeg bare kan!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg