SVAR

 

Nå har jeg tenkt til å svare på spørsmålene som har kommet inn, tusen takk for så mange!! ♥

Har forholdet mellom deg og Fredrik forandret seg etter du ble gravid?

Ja, det har vel det! Til det bedre selvsagt, jeg føler ting har blitt mer seriøst, og det er jo bare bra.

 

Ettersom ting begynner å smake litt annerledes når man er gravid, er det noe du har likt veldig godt som du nå ikke klarer å spise?

Ja, faktisk! Klarer ikke kyllingkjøttdeig lenger, og det var favorittmaten min før jeg ble gravid.

 

Hvordan taklet Fredrik at du ble gravid? Hva var hans første reaksjon?

Fredrik har tatt det hele veldig bra! Jeg husker jeg ringte han rett etter jeg hadde vært hos legen, og da sa han bare “OI”. Det her er jo selvsagt noe som tar litt tid å venne seg til, men han har hele tiden vært støttende.


Hva sa mammaen din til dette?

Hun sa at dette var et valg jeg selv skulle ta, og at jeg uansett ikke skulle føle jeg ble presset til verken det ene eller det andre. Hun sa også at hun støttet meg uansett hva jeg ville.

 

hvordan fant du ut av at du var gravid?

Jeg var hos legen min på grunn av smerter i magen, også tok hun noen blodprøver og fortalte meg det.

 

når begynte magen din å vokse?

Jeg føler den har vært stor lenge, men før uke 12 er det fysisk umulig å se livmoren utenfra.. Så jeg må nok svare i løpet av de siste ukene.

 

Hvordan har du tenkt å forsørge barnet?

Siden jeg er så heldig at jeg bor i Norge, er det gode støtteordninger for de som blir gravide i ung alder og ikke har jobb/opparbeidede penger.  Selvfølgelig vil jeg ha en jobb selv så fort det er mulig, men jeg vil få støtte fra lånekassen osv når barnet er født. Fredrik vil selvfølgelig skaffe seg jobb så fort han er 18, og vi vil klare oss helt fint!

 

 

Hvilket etternavn vil barnet få?

Johannessen og Enerberg. Så våres begge.

 

Hva tenker du i fremtiden at barnet skal få og ikke?

Jeg tenker at jeg må ta det litt som det kommer, se hva som er til det beste for barnet og ta avgjørelser derifra.

 

Tror du at du kommer til å ha regler som innetider og pengebruk?

Det blir litt det samme som det forrige spørsmålet, så tenker svaret er det samme.

 

Hva er dine tanker om fremtiden, nå som du blir mor som 16-åring?

Jeg tenker at jeg kommer til å klare det veldig bra, og at jeg gleder meg til fremtiden og alt som følger med.

 

Hva kommer angsten fra tidligere av? Burde du kanskje snakke med jordmor og en psykolog for å få hjelp til å takle denne angsten? Det finnes mange gode støtteapparat for dette.Har du noe type støtteapparat i Larvik? Hvis angsten er så sterk så vil den på en el annen måte påvirke både deg, barnefaren og ikke minst det vesle barnet.

Jeg hadde en veldig mørk periode da jeg var ca 10 år gammel, og sleit da med angst, og gikk til psykolog. Så jeg vil tro at dette har noe med det å gjøre, en slags “ettervirkning”. Men husk også på at kroppen min ikke engang er ferdig utviklet, jeg er 16 år gammel, og det er ikke rart jeg er redd for å føde.  Jeg synes det blir for dumt å ta abort kun fordi man er redd for å føde, ettersom det finnes behandling for det, og eventuelt keisersnitt som er planlagt. Det er jo en grunn for at slike ting finnes i Norge, og at det er mulig å få det innvilget dersom man skulle slite veldig med dette. Redselen for fødsel er sterk, men jeg er ikke redd for andre ting som eventuelt kan komme til å påvirke meg i hverdagen senere i livet, så nei, jeg tror ikke at fødselsangsten vil påvirke verken meg, barnet eller barnefar. Når barnet er her er jeg jo ferdig med fødselen, så barnet vil ikke bli påvirket av det. dvs, jeg har ikke angst i forbindelse med noe annet, og sliter ikke ellers.

 

Fester du mye?

Nei, det gjør jeg ikke. Og hvis jeg er på en fest drikker jeg selvsagt ikke alkohol, eller gjør noe annet som kan påvirke fosteret på noen som helst negativ måte.

 

Kan du begrunne hvorfor du velger de navnene du har valgt?

Fordi jeg og fredrik synes de er fine, rett og slett. De er enkle, ikke risiko-navn, og fungerer bra i både utlandet og Norge.

 

Kan du vise hvordan det ser ut der du bor?

Akkurat nå bor jeg i en liten hybel/leilighet, og det blir så lite å vise frem. Når jeg flytter i Januar derimot, kan det godt hende jeg viser litt av hvordan stuen osv ser ut når vi har fått ordnet det.

 

Hva er fremtidsplanene dine?

Gå ferdig videregående med gode karakterer, også gå seksårige profesjonsstudiet i psykologi. Derifra kan det godt hende jeg utdanner meg litt videre innenfor psykologi.

 

Gruer du deg til fødsel?

Skal jo ha keisersnitt, så gruer meg ikke så veldig til det nei. Gleder meg selvsagt mest.

 

Kan du svare med video?

Nei, jeg synes det er litt rart å snakke inn i et kamera.

 

Har du mistet venner etter at du ble gravid?

Nei, tvert imot!

 

Hvordan reagerte vennene dine på at du var gravid?

De ble selvfølgelig overrasket, men alle har tatt det veldig fint, og det er noe jeg setter enormt stor pris på ♥

 

Har du søsken?

Jeg har to søsken.

 

Er du religiøs?

Nei, det er jeg ikke.

 

Får du mange negative kommentarer?

Nei, det gjør jeg egentlig ikke. Jeg får mest hyggelige, koselige kommentarer! De mindre hyggelige tenker jeg ikke så mye over, men prøver å svare. Noen er så ille at jeg sjekker dem og hvem de er. Kommer ikke til å godta at folk er stygge mot meg bare fordi jeg har valgt å lage meg blogg.

 

Hvorfor tok du ikke abort?

Det har jeg skrevet et innlegg om HER

 

Det var noen av de spørsmålene jeg fikk inn, håper de av dere som lurte på noe fikk et svar dere er fornøyde med! Hvis ikke er det bare å legge igjen en kommentar. I dag er jeg endelig 18 uker, og babyen har sparket veldig tidligere i dag etter jeg hadde våknet, det er så sinnsykt rart!

Nå skal jeg straks lage taco, så håper jeg dere alle sammen har en fin fredagskveld ♥

UKE 18

27 kommentarer
    1. ”Siden jeg er så heldig at jeg bor i Norge, er det gode støtteordninger for de som blir gravide i ung alder og ikke har jobb/opparbeidede penger.” Hvilke snakker du om?! Vi snakket med nav maange ganger i 3 forskjellige kommuner, men de sa alltid at det var umulig for oss å få noe støtte, selv om jeg var 17 da jeg ble gravid..

    2. Engansstønad er jo et eksempel, “mamma mio” 🙂
      Gratulerer så mye! Var selv 15 år da jeg ble gravid med gutten min og nå er han snart 5 år! Tiden flyr, nyt svangerskapet! 🙂

    3. Mamma Mio!: jeg snakket om det at man får fullt lån+ stipend (må ikke betales tilbake så lenge du begynner på skolen det neste semesteret) fordi du får barn i løpet av skoleåret. Det er en del, og får i tillegg engangsstøtnad 🙂 dette vet jeg med sikkerhet fordi tanta mi har jobbet med blant annet aleneforsørgere, og har greie på alle slike regler. Jeg får heller ingenting av NAV, men Lånekassen 🙂

    4. Skjønner ikke hvorfor folk må gjemme seg bak tastaturet å skrive stygge ting og rakke ned på andre.. Blir så oppgitt.. Uansett, flotte svar fra en flott mamma 🙂

    5. Gratulerer så masse!! Kos deg med tida framover, det går fortere enn du kan tenke deg!
      Veit hvordan det er å være ung og gravid selv, å få dritt kommentarer fra anonyme folk…
      Hvordan finner du både navn og adresse? Skulle gjerne fått gjort det selv! ☺️ Kan sende epost hvis du hellere vil svare der

    6. Gratulerer så mye:)! Kjempe fin blogg! Kos deg masse fremover og ikke bry deg om negative kommentarer. De er ikke verdt bryet:) Stor klem<3

    7. Hvordan fant du det ut? Spør ikke fordi jeg tviler! Men fordi jeg skulle likt å kunnet det selv, til personlig bruk 😊 har fått vite man kun får navn osv hvis det er ordentlige trusler osv :/

    8. Sofie: bruker en nettside som jeg ble tipset om, får alltid opp adressen og hvor i Norge det er, og må ofte bruke litt lenger tid på det om jeg vil finne navn, men det funker! Har fått det til flere ganger så funker som bare det 🙂

    9. Du må også huske at det du kan gå videre med er trusler osv, at noen kommenterer kvast skjer på de fleste blogger! Har selv kommentert hos deg, og som du sikkert husker hadde jeg andre meninger enn deg. Dette er helt lov, akkurat som du får ha dine meninger! Om noen truer deg elns så skal du selvfølgelig ta dette videre 🙂

    10. Profesjonsstudiet i psykologi, ja! Da får du det travelt de neste årene, hehe… Det er jo noe av det aller vanskeligste å komme inn på, sammen med lege, tannlege og dyrlege. Men hvis du virkelig bestemmer deg skal det jo være mulig 🙂

    11. Jeg syntes du virker veldig voksen, og veldig fornuftig, jeg har selv en liten gutt på 6 mnd, så jeg vet hvor tøft det er, men også hvor fantastisk det er, så ønsker dere alt godt, men det jeg ikke forstår, hvorfor er det så viktig for deg å nevne hvor gammel du er? :p
      Di fleste blir jo foreldre som 14 åringer nå, men ønsker dere all lykke til <3

    12. Hey hey hey, jeg leste ikke skikkelig igjennom noe her, før nå.
      “Hvorfor tok du ikke abort” hva slags fælt menneske er du som spør et annet menneske om noe sånt, dere anonyme drittunger, ta å skam dere!!!!

    13. June Jensen: Så hyggelig av deg, June! <3 Det kommer nok til å bli tøft ja, men aller mest fint 🙂 Hvis du tenker på bloggadressen min, så handler det mest om at det tiltrekker lesere, å være gravid som ung eller ung mor er det mange som finner interessant, så når jeg først skulle blogge om å være gravid og ung, kunne jeg like gjerne inkludere alderen min! Tusen takk, vi skal gjøre så godt vi kan!

    14. Anonym: Hei Anonym!

      Hvorfor skulle jeg ha det snittet nå da? jeg er ute i perm.
      Betyr selvsagt ikke at jeg ikke kan oppnå det når jeg skal søke meg inn, for det skal jeg 🙂 Gikk ut med ca 5 fra ungdomsskolen, så det kommer nok til å ordne seg! Jobber man hardt får man til det man vil 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg