16 ÅR OG GRAVID

Etter en lang, hard kamp mot designbyggeren her på bloggen i går kveld, klarte jeg endelig å få det littegrann mer som jeg ønsker å ha det! Så fort jeg har tatt noen finere bilder med magen vil det selvfølgelig komme bilder på headeren også ♥ Kanskje har jeg noen lesere som er flinke med design?

Jeg tenkte egentlig å dele litt mer av “historien min” og hvordan det hittil har vært å være 16 og gravid, siden dette er noe mange ønsker å høre om.

Jeg husker veldig godt dagen jeg fant ut at jeg var gravid, rundt 10 Juli 2014. Mamma hadde kommet til Larvik for å tilbringe litt tid med meg, og vi skulle til legen for å undersøke noen smerter jeg hadde nederst i magen, ettersom det var noe som plaget meg. Legen kjente på magen min og fortalte meg at alt kjentes normalt ut, hvert fall. Jeg hadde ingen mistanker om at jeg var gravid, men var heller redd for at noe var galt med meg, derfor lettet det meg litt. Legen kunne ikke finne noe galt med meg, men siden det var smerter i nedre mageregionen, var det visst rutine å bare ta en graviditetstest, for sikkerhetsskyld. Vi var egentlig på vei ut døren når legen ber oss komme inn igjen. Joda, jeg var gravid. Ca 5 uker på vei. 

Jeg husker det første mamma sa var “Dette er første gangen jeg trenger vin klokka 11 om morgenen” (ikke hat meg for dette, mamma) Og jeg ble selvsagt helt sjokkert og litt svimmel der jeg satt. Hvordan kunne det stemme? Jeg er jo bare 16 år? Eller, jeg hadde faktisk fylt 16 år kun én måned tidligere. Hvorfor meg? Det var mange tanker som surret i hodet mitt. “Vet du nå hva du skal gjøre, eller vil du tenke litt?” husker jeg legen min spurte meg. Jeg trengte selvsagt tid til fordøye det, det var jo helt uvirkelig. Jeg kan vel si det sånn at det enda ikke har gått ordentlig opp for meg, så det var veldig vanskelig for meg å forstå at dette faktisk stemte.

Jeg ringte Fredrik nesten med en gang vi var ute av legekontoret. Det eneste han sa var “OI”. Det skjønner jeg jo godt, “OI” er faktisk et veldig godt svar til det hele, om jeg skal si det selv. Vi avtalte å prate om det når jeg var hjemme igjen.

De neste ukene var veldig tunge for meg. Hva skulle jeg gjøre? Hvordan ville vennene mine reagere om jeg beholdt? Hvordan skulle jeg gjøre det med skolen? Jeg hadde så alt for mange spørsmål, og alt for få svar. Jeg skal faktisk være dønn ærlig med dere, for det synes jeg at er fair.

Jeg tvilte lenge på hva jeg skulle gjøre, jeg visste ikke verken hva jeg ville eller hva jeg skulle gjøre frem til uke 9. Den måneden mellom da jeg fikk vite det og denne ekstra ultralyden i uke 9 var fylt med usikkerhet. Når de gjorde ultralydundersøkelsen så jeg en bitteliten kropp, med tydelig skille mellom hode og kropp. Det var nok etter dette jeg innså det. Hjertet gikk, kroppen var der. Bare fordi vi mennesker har kommet så langt at vi kan avbryte svangerskap, føltes det ikke riktig å ha den slags “makt” over andre forsvarsløse mennesker. For det var et menneske, det visste jeg. Det var et bittelite menneske.

Det føltes heller ikke riktig for meg at jeg skulle avgjøre skjebnen på noe kroppen min hadde lagd. Noe kroppen min gjorde alt for at skulle ha det bra. Noe som ikke får valgt selv om det ønsker å leve eller ikke. Det var urettferdig. Barnet mitt skulle ikke lide for at jeg hadde vært uheldig, det ble ikke riktig for meg. Jeg sa i fra til Fredrik at jeg ønsket å beholde, og  at jeg ikke kommer til å ta abort. Fredrik ønsket at jeg skulle ta abort, og det gjorde det hele mye verre for meg. Jeg følte meg veldig alene, på dette tidspunktet var det kun 2 av mine nærmeste jentevenninner som visste om det, og de var 4 timer unna meg. Familien til Fredrik ønsket også at jeg skulle ta abort. Jeg hadde det veldig vanskelig, for jeg hadde ingen venner her i Larvik, og de eneste jeg følte jeg kunne åpne meg helt til var flere timer unna. Jeg var mye lei meg.

Noe det største jeg har lært av hele situasjonen er at man ikke alltid trenger å ha en mening om noe. Min mening betyr svært lite i de fleste situasjoner som ikke har med meg å gjøre. Jeg har veldig sjeldent et ønske om å utdype min mening om alt lenger, for alt er ikke min sak, og min mening betyr kun alt i de situasjonene jeg er i selv. Sånn er det. Jeg har lært meg å leve med at den personen jeg kan endre på noe slags vis, er meg selv. 

Skulle jeg risikere å miste kjæresten min for dette? Hvordan skulle jeg ta valget mitt? Basert på hva andre mente, eller på hva jeg mente?

Jeg var selvsagt veldig redd for å miste Fredrik. Vi var dypt uenige, rett og slett.  Men når du kommer i en slik situasjon, så kan du faktisk ikke tenke på hva andre måtte mene. Du må være egoistisk. Skikkelig egoistisk. Og det var det jeg var. Fredrik spurte ofte om jeg hadde endret mening, og da hadde jeg valget, enten kunne jeg si “ja” og gjøre han fornøyd, eller så kunne jeg si “Nei” og gjøre meg selv fornøyd.

Ikke misforstå. Jeg er en veldig omsorgsfull person, og setter så og si alltid andres behov foran mine, fordi jeg heller vil se andre lykkelige enn å være lykkelig selv. Men i denne situasjonen, så kan det gå så hardt utover deg om du ikke er ærlig mot deg selv. Jeg sto i mot og valgte en tung, vanskelig vei, fordi jeg visste innerst inne at dette var det rette å gjøre. Og når jeg ser tilbake på det nå, kunne jeg ikke vært mer stolt av meg selv. 

Alle som måtte mene noe, kunne mene hva de ville. Men jeg bestemte meg for at ingen andre enn meg selv skulle endre på noe i valget mitt. Ingen andre skulle ha muligheten til å kunne gjøre noe med hva jeg hadde valgt. Og da ble det sånn. Andre mennesker mente mye rart, og det gjør de forsåvidt fortsatt, men jeg angrer ikke et sekund på hva jeg har måtte gå igjennom for å sitte her i dag og være så fornøyd med valgene jeg har tatt, og at jeg ikke har latt noe eller noen påvirke valget mitt.

Ukene gikk, og plutselig snudde situasjonen med meg og Fredrik seg. Plutselig gledet han seg så mye. Plutselig takket han meg for at jeg valgte å beholde barnet vårt. Og plutselig så jeg hvor mye tiden kan hjelpe. For han trengte bare litt tid på seg, litt tid på å venne seg til alt! Han ville plutselig være med på alt som skjedde. Han begynte å lese i bøkene jeg hadde fått fra jordmoren min, han ville være med å kjøpe inn klær til den lille, og valgte ut flere ting han synes at vi skulle kjøpe. Han er veldig glad i både meg og den lille, og han har sagt mange ganger hvor takknemlig han er for at jeg sto på mitt. Og i dag kan han helt ærlig si at han gleder seg så uendelig masse til å bli pappa. 

Det hele er egentlig litt klisje, for det endte jo godt, selv om veien dit var lang.

Dette er nok et av de vanskeligste innleggene jeg har skrevet noen gang. Og dette er kanskje noe som er veldig personlig å dele offentlig, det er jeg fullt klar over. Men jeg håper at min historie kan hjelpe andre som er i samme situasjon, og jeg håper min historie kan inspirere andre mennesker som går igjennom det jeg gikk igjennom da, for det var ikke lett, men veldig, veldig verdt det ♥

28 uker og 2 dager (28 Desember 2014)

 


22 uker og 6 dager! ( 20 november 2014)

18 uker og 6 dager ♥ 

Var visst et par stykker som synes at det er drøyt å legge ut bh bilde når man skal vise frem gravidmagen? Søk på gravid på google, alle gravid fotograferinger blant annet blir ofte (alltid?) tatt i undertøy eller naken. Ser ikke helt problemet? Dette er slik du ser meg i bikini om sommeren? Hva er da forskjellen?

DEL GJERNE INNLEGGET VIDERE ♥

138 kommentarer
    1. Flotte, sterke jenta mi❤️ Så reflektert, så ” voksen” i uttalelser og meninger. Jeg er så innmari stolt av deg ❤️ Klem fra mamma😘

    2. Forferdelig stolt av deg verdens beste gull!! Du er tøff som tørr, uendelig glad i deg ❤️❤️❤️

    3. Du er utrolig tøff Jessica! Ikke så veldig ulik mammaen din i måten å tenke på, og det er utrolig positivt! Det skal ikke være så lett alltid, men når alt kommer til alt så er det viktigste at du gjør det som er rett for deg! 🙂 er du glad, så blir babyen glad <3 stå på! Heier på deg! 🙂

    4. må bare få si, at jeg er stolt av deg. Kjenner deg ikke, men med din holdning så kommer dette til og gå veldig bra.masse lykke klemmer fra meg

    5. Lykke til! Må bare si at du er utrolig heldig hvordan det endte.. Mange som mister kjæresten og foreldrene sin støtte,.. Er utrolig glad på dine vegne at det endte sånn.. Du har en god gutt, og du burde være stolt og glad over å ha en så snill og fin kjæreste, masse lykketil! Barnet ditt blir sikkert helt nydelig❤️

    6. teheheh: Det har du helt lov til å synes 🙂 Alle har forskjellige meninger, og det gjør meg ingen ting at du har et annet syn på dette enn hva jeg gjør!

    7. Jill: Åh, så koselig av deg, Jill! Jeg er forbredt på at dette kan bli steintøft, men også veldig klar for å gjøre så godt jeg kan og få til det jeg ønsker. Du har helt rett, det viktigste er hva man selv føler er rett og riktig å gjøre! Igjen, tusen takk <3 Utrolig hyggelig å høre!

    8. Jeg fant ut at jeg var gravid i mai. Typen ville jeg skulle ta abort jeg ville beholde så kom bv å sa jeg ikke kom til å få beholde ungen min. Jeg ble tvunget til abort. 8juli 10 uler på vei. :'( Jeg angrer! De tok ultralyd men de nektet meg å se. Hadde jeg fått sett hadde jeg ALDRI TATT ABORT. Vel nok om meg. Jeg troe du/dere tar det rette valget likevel om du/dere er unge enda. LYKKE TIL ♡ Jeg må bare si jeg sitter her med tårer i øynene. Bra skrevet å nydelig bilde søt liten baby mage. 🙂

    9. Katarina: jeg kjenner jeg blir skikkelig lei meg når jeg leser dette.. er det ikke ulovlig å tvinge noen til abort? Det trodde jeg virkelig at det var!

      Tusen takk for at du synes det, og det er veldig rørende for meg å høre! Tusen takk skal du ha <3

    10. Så lenge du er like voksen og sterk som du virker, og har gode støttespillere når du trenger det, så går dette super bra! 🙂 Jeg tror nok du blir en veldig fin mamma, med masse kjærlighet og omsorg! <3 Gøy å følge med deg! Leo er heldig som får så fin mamma!

    11. Wow, du er sterk! Gleder meg til å følge med deg videre, du virker som en helt fantastisk person, og er et forbilde! Stå på❤️

    12. Jeg kommenterer aldri blogger, men kom over din helt tilfeldig. Og må si du virker veldig voksen og reflektert! Det her kommer til å gå bra 🙂 du tar ansvar for handlingene dine. Det vil så klart bli noen tøffe år foran deg,få ferdig utdannelse med en liten bebis er ikke lett. Fikk selv barn midt i lærerutdanninga, ble alene med han da han var 1. Men kom meg gjennom det fordi jeg var bestemt på at det skulle gå, og hadde en familie som støttet meg. Det virker som du har og. Lykke til 🙂

    13. aww <3 bare det endte bra til slutt <3
      kanskje litt tidlig å si det men Gratulerer så mye til dere begge to <3

    14. Hvorfor mener du at du skal være egoistisk når du tar valget å beholde det?
      Skjønner du ikke at det er like mye typen sin sak som din?
      Jævla idiotiske feminister som tror de eier barnet fordi det ligger i magen deres.
      Hvis du ville valgt abort men typen din ville beholde barnet
      Vet vi alle hva som hadde skjedd, det hadde blitt abort.
      Seriøst, våkn opp. Du er 16, mulig typen også
      Du ødelegger livet hans, og ditt eget ..

    15. Hvorfor mener du at du skal være egoistiak når du tar det valget ?
      Skjønner du ikke at det er like mye han sin sak som din.
      Jævla idiotiske feminister som tror de eier barnet.
      Hvis du ville valgt abort men typen din ville beholde barnet
      Vet vi alle hva som hadde skjedd, det hadde blitt abort.
      Seriøst, våkn opp. Du er 16, mulig typen også
      Du ødelegger livet hans, og ditt eget ..

    16. Du som skrev det rett over meg. Er du helt overkjørt I hue eller?
      Har du noen som helst peil på åssen det er for en jente som faktisk bærer barnet inni magen, å dra på en ultralyd å se babyen å det faktum att ett hjerte står I magen din, å du ser barnet rører på seg. Å det å ta abort er å drepe ett barn, tenk om man angrer seg da er det for sent.
      Bedre å bære frem barnet da å vis man finner ut att man ikke klarer det, så kan man adoptere bort barnet til noen som ikke er så heldig att de kan få barn,men som ønsker seg barn.
      Å prøv å si at om det var gutter som gikk gravide I stede for jenter. Så hadde ikke gutter gjort akkurat det samme som vi jenter Gjør, om dere ønsket å beholde barnet å jenta ikke ønsket.
      Si noe annet så lyver du….

    17. Så bra det endte bra til slutt. Håper dere og den lille får det bra i fremtiden og at du trives her i Larvik 🙂 Ønsker dere all hell og lykke på veien. 🙂

    18. Wow!! Stå på!! synes det er flott av kjæresten din å endre mening!! Også det at han gleder seg nå!!! Som regel vist kjæresten er uenig bare forlater han, men han er et utrulig bra eksemplar av kjæreste som blir!!😊 Ønsker deg så mye lykke til videre!!👪

    19. Til en kommentar lengre opp:
      Kødder du eller?
      Grunnen til at det er jenta som bestemmer til syvende og sist er fordi det er HENNES kropp som skal gå igjennom en abort eller en fødsel. Det er også noe som heter “morsinnstinkt” noe som fedre aldri blir å forstå.
      Det er en grunn til at det skal være moren som bestemmer om det skal gjennomføres en abort. Faren har rett til å bli hørt, men han kan ikke ta det endelige valget.
      Men så til blogg skriver 🙂
      Gratulerer masse med graviditet, dette blir du å takle kjempefint!
      Har selv spontanabortert en gang da jeg var 16, og det er det værste jeg noen gang har opplevd. Jeg kunne aldri tatt en frivillig abort. Har (u)heldigvis ikke blitt gravid i ettertid.
      Men uansett; så lenge du gjør ditt beste, og elsker barnet mer enn overhodet mulig så går nok alt helt fint 🙂
      Masse lykke til! <3

    20. Jeg fant ut at jeg var gravid, i begynnelsen av desember 2013. Hadde ikke vært 18 år lenge, blei det i august. Hadde også mange, som mente jeg skulle ta abort, innkludert barnets far. Men jeg tenkte frem og tilbake en stund, og tok avgjørelsen om og ikke straffe barnet, var jo ikke dens feil, at den var der. Så jeg beholdte fordet om, mange mente jeg ødelegger livet mitt. Men hadde og har masse støtte, fra familien og noen venner 🙂 Å 3 dager etter jeg ble 19 år, så fikk jeg en nydelig datter^^ Og nå er hun en nydelig jente, på 2 å en halv månede <3 Nå er ikke vi like gamle, men mange i min familie har fått barn tidlig og klart det fint. Og jeg tror ikke man ødelegger livet, bare får at man får en vakker baby. Tror om man virkelig går inn får det og er klar får det, så kan du klare det fint uansett om du er 16,17,18,19 år osv. Å du er heldig og ha barnefar sin støtte i tillegg, lykke til dette klarer du stå på ! Og ikke bry deg, om de som mener at det ikke går eller at du er får ung. Det var jo vanlig og få barn i en alder av 16, i gammle dager. Så kan da ikke være så galt, de klarte seg fint og da klarer ungemødre i dag det også ^^ jeg heier på alle ungemødre og kommende mødre, som gjør det beste får seg og barnet sitt 🙂 !

    21. Malin: Så fint av deg å dele din historie. Jeg synes du er kjempetøff, jeg vet hvor vondt det kan være når barnefar ikke er enig.

      Tusen takk, setter enormt stor pris på denne fine kommentaren fra deg, Malin! Jeg skal gjøre alt jeg kan for at den lille får det best mulige livet han kan få <3

    22. Hva faen? 16 og gravid..du øddlegger ditt eget liv, du er ikke klar til å ta vare på et barn når du selv er forsatt et. Sånn seriøst hva tenker du når du har sex så ung?

    23. Hei 🙂
      Jeg var 15år og gravid for 6år siden. Det har gådd utrolig fint, og livet har vært hærlig! har aldri angret ett sekund på det! Stå på! Dette klarer du fint! 🙂 Og de som sier livet er ødelagt har virkelig ikke peiling, du setter bare ungdomstiden din på vent litt! 🙂
      lykke til!

    24. Hei ett råd fra en tenåringsmamma til en annen, du skal ikke være så sikker på typen din før du vet ordet av det så blir det for mye for han allikevell og han går i fra deg, å ha barn er ikke en dans på roser.

    25. koselig!! Jeg er 17år og fikk min sønn 10 juli 2014:-) Du har alt og glede deg til og mammalivet er helt fantastisk. Jeg ble også gravid når jeg var 16 år, og var 5mnd på vei når jeg fant det ut. Nå er han snart 4 mnd, frisk og bare glad og fornøyd 😀

    26. Anonym: Åh, så herlig å høre! Jeg gleder meg enormt mye, men er også forberedt på at ting kan bli tøft 🙂 Du er heldig som har en frisk og glad sønn, Anonym! Lykke til videre <3

    27. hei.jeg pleier heller aldri å kommentere blogger på nett. men måtte bare gjøre det nå.
      jeg har tre barn, var 22 første gang. med nummer tre så var d ikke mangen som støttet,samboer ønsket ikke flere barn,men jeg har alltid følt at noe manglet.kort fortalt,jeg valgte å beholde og å rett og slett drite i hva folk mente, det er vår kropp,vårt liv og vårt barn og vi bestemmer . lærte å drite i hva folk menet å syntes. min samboer snudde på meningene,kjempe glad og takket meg for at jeg var sterk nokk for oss begge som beholdt det,selv når d var som værst. mannfolkene trenger ofte litt lengre tid på seg enn oss jenter/damer uansett alder 🙂 du er kjempe god! sterk og d står respekt av det valget du har tatt:) masse lykke til:) dette kommer til å gå kjmepe fint:) utfordringer vil det alltid være uansett hvilken alder en får barn.klem fra meg 🙂

    28. Kjenn deg ikke , men du verk som ei veldi tøff jenta å eg trur du kommer tel å bi ei fantastisk mamma tel den lille 😁

    29. Så utrolig bra at du stod på ditt, og nå gleder deg til å bli mor. Tøft av deg å ta et så stort valg i en alder av 16. Du skriver utrolig bra. Lykke til videre med kjærligheten og barnet. Det kommer nok til å gå utrolig bra.

    30. haters gonna hate. Greit nokk att all har hver sine meninger, men att dere som sitter å skriver stygt ikke engang tørr å oppgi navnene deres er iallefall barnsligt, haha..
      Suns du er tøff jeg, stå på! <3

    31. Veldig imponert! du har tatt et kjempe valg og valgt helt riktig! 🙂
      jeg er veldig i mot abort fordi du dreper jo et menneske eller et foster som er på vei til å bli det! 🙂
      jeg hadde kanskje ikke tenkt sånn vist jeg var i situasjonen å få høre at e skulle blitt pappa, men hadde ikke vært i mot å beholdt barnet uansett da det ikke er noe jeg kan bestemme! 🙂
      Har en venninne som ble gravid å tok abort.. jeg fikke ikke vite noe om det før etter ho hadde gjort det..å når jeg hørte det ble jeg faktisk litt sur fordi jeg vet at ho hadde klart det uten mer problemer en andre som blir foreldre! akuratt som jeg tror du kommer til å klare dette kjempe fint! 🙂
      Du må ha masse lykke til å gratulerer!! 😀

    32. så utrolig fint skrevet!
      Jeg ble gravid som 14 åring, fødte som 15 åring! Nå er jeg 17 år med verdens nydeligste datter på snart 2 år. Alle sa til meg at jeg var for ung og ditt og datt, men jeg har klart dette mye bedre enn folk kan skjønne. Jeg angrer ikke ett sekund på valget jeg tok, du får så mye mer glede i livet. Du blir mye mer voksen og ikke minst, du blir en like god mamma som alle mammaer. Alle er like uansett alder. Ønsker deg masse masse lykke til ❤️ og drit i de som sier du er for ung, de er bare sjalu.

    33. Altså, jeg har ikke noe imot de som blir gravide som unge – det er bra fint! Men sånne ting som ” oi hvordan kunne dette skje meg? “…. Hallo? Har man sex uten beskyttelse skjer dette de fleste gangene. Men gratulerer :):)

    34. Lykke til som mamma. Det er en stor omveltning, men går nok bra skal du se. Syns de rundt deg har takla dette bra, og ikke minst du! 🙂 Ønsker deg alt godt.

    35. Hei, jeg vil bare si at du er tøff som sto for ditt. Og du har mye glede i vente. Jeg selv har gått igjennom ett hælvete om jeg kan være så ærlig. Jeg ble mor som 13 åring og tre år etter så fikk jeg en sønn til med en annen gutt. Så jeg har ikke hatt det lett i mange år, men jeg har det mye bedre nå og det er takket være dem som har støttet meg og ikke minst barna mine som lyser opp hverdagen min! Så du har mye i vente og du må vite det at du er tøff når du går igjennom en graviditet og etter vært en fødsel. Gled deg, det er så mye kos, glede og masse mer du kan få av den lille som ligger i magen din! 🙂

    36. Et utrolig fint innlegg, Jessica!:) Jeg tror dere kommer til å klare dere helt fint og masse lykke til!:))

    37. Pleier IKKE kommentere på blogger, men måtte nå. Du virker veldig voksen og reflektert, og jeg er helt sikker på at du tok rett avgjørelse! Det kommer til å gå superbra, godt du har familie og kjæreste som støtter deg 🙂 Gratulerer så mye med en liten i magen, og ønsker deg all mulig hell og lykke fremover 🙂

    38. Mia mamma til 1: Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar 🙂
      Setter stor pris på det! Jeg er kjempe heldig som har en flott familie og støttende kjæreste! Tusen takk, jeg er sikker på dette vil gå kjempe bra 🙂

    39. Du er 16 år og bare et barn.. Vet du ikke kan forstå dette enda, men det er helt noe annet å være gravid, og når barnet kommer. Det er fantastisk ha, men HARDT, hardere enn man kan forestille seg, alt forandrer seg, du blir aldri den samme, livet ditt blir aldri den samme. Man vokser fra mase personer man ser er umodne.
      Man jan ikke forstå det før du har barnet i armene dine. Jeg er 6 år eldre enn deg, men fortsatt ble jeg sjokkert da jeg endelig fødet, var som deg hele svangerskspet, men man vet ikke hva man går til før man er der. Angrer ikke, elsker barnet mitt, men kunne jeg gjort alt på nytt hadde jeg ventet noen år. Levet livet, reist, gjort ting for meg. For det blir det ingenting av i mange år frem. Og du ef SÅ ung, virkelig, SÅ UNG! du virker moden, men uansett.. 🙁

    40. Og som en over her skriver, ikke vær for sikker på typen din, du har ikke født engang enda .. Mye kan snu.
      Så en over her og skrev “om du ikke klarer det kan du jo bare adoptere bort barnet til noen” lol nettopp derfor 16 åringer ikke bør få barn.. Og det at dere tror dere eier babyen, feil igjen, ser mange her sier “det er jentas kropp” ja men dere var to om å knulle, to om å lagd ungen!! Deg blir som å si bare jenta skal ta vare på babyen siden det var Hennes kropp, men der vil jo de fleste ha typens hjelp eller?
      Og det at du sier man skal være egoistisk er også helt feil, som mor jan du ALDRI være egoistisk, du må tenke på barnet! Beholder man et barn skal det være fordi man har mod reelt å tilby barnet, ikke av egoistiske årsaker..
      Du aner ikke hva du går inn til 🙁 nyt siste tiden, for det blir HARDT!!! Absolutt ingen dans på roser nei .. Synes egentlig skikkelig synd på dere, for livet deres er kanskje ikke ødelGt, men ikke optimalt for verken dere eller barnet..

    41. Stakkars barnet. Dette ødelegger både utdanningen din og livet. Det finnes noe som heter kondom, det skal forhindre at noen blir gravid. Jeg syntes det er så tåpelig når jenter mellom 16-18 får en unge. Det virker så fint og herlig men det er så forbanna dumt.

    42. Tom:

      Hei Tom!

      Det at du bastant kommenterer at dette garantert ødelegger utdanningene min og livet (?) mitt synes jeg blir for dumt. Det er veldig individuelt hvordan mennesker klarer seg senere i livet, og det uavhengig av om de har fått barn eller ikke. Hadde du kjent meg, hadde du ikke tvilt et sekund når det gjaldt utdanningen min. Jeg har planlagt fremtiden og studiene jeg skal ta, og om du tror på det eller ei får så være. Det er nok at jeg tror på det selv, og at min svært oppegående familie støtter og vet at dette blir gjort.

      Hvorfor er du så bastant, Tom? Ser du ikke at det kan være lurt å vite hva du snakker om, før du snakker om det? Det ble brukt prevensjon, og den ble brukt riktig. Men den kan svikte, og det gjorde den i mitt tilfelle. Det skjer også andre jenter, snakk med legen din om dette om du ikke tror at det stemmer. Synes det er dumt av deg at du ikke leser innleggene mine før du kommenterer, for dette har jeg nevnt i utrolig mange innlegg!

      Helt i orden at du synes det er tåpelig og alt det der, alle har forskjellige meninger 🙂 Men du bør absolutt lære deg å respektere andre mennesker uansett hvilke valg de tar i livet, og uansett hvor forskjellig de måtte være fra hva du ville valgt.

      Jessica.

    43. Wow, du er en sterk person. 🙂 Jeg var 17 første gang jeg var gravid, og klarte ikke gjennomføre. Det var vondt lenge etterpå. Nå er jeg 19, og egentlig ganske over det.
      Lykke til med baby.. 🙂

    44. Interessant innlegg. Og du skal være stolt over avgjørelsen din og at du ikke lot deg påvirke. Jeg ønsker ikke noe totalforbud mot abort, for det kan være gode grunner til at noen har det. Men det er flott at du valgte å beholde barnet, synes og føler på meg at du har gjort det rette.

    45. Hei, syns du er tøff som er så ærlig og står på ditt (: Hadde minimalt med støtte fra mamma’n tel gubben i starten siden hu ikke trodde jeg var klar. Fikk min første sønn i 2012 og var da 22, men angrer ikke et sekund. Men når jeg leser blogger til de fleste mammaer så er det kun det positive som står, det er til tider tøft og ikke alltid like lett. Lange netter, du kommer til å bli sliten lei og trøtt, men jeg skal love deg alt det som følelse dritt og kjett blir borte når du ser den lille smile, le og vokse (: Jeg har nå fått nr to i å og han er 10 mnd og det har vært tøft men verdt det ((: Uansett utfall mellom deg og gutten din så må du ALDRI tvile på valget ditt ((: Du vil skjønne hva jeg snakker om når du for den lille og ser hvordan ting går. Men stå på og husk du vil alltid ha en liten en som elsker deg og det er det ingen som kan ta fra deg ((:

    46. Kjære unge mamma.
      Jeg blir så rørt av det du skriver. Uansett hva stygt noen skriver her, er det ingen andre enn de som har vært eller er i din situasjon som forstår deg.
      Selv er jeg 26 og gravid i 6 uke selv. Jeg blir 27 før jeg får mitt første barn, men det er fordi jeg ikke hadde møtt den riktige, og at jeg følte tiden ikke var riktig.
      Men når man vet eller ser ett hjerte banke, så er valget plutselig veldig enkelt!
      Jeg håper alt kommer til å gå strålende med deg og den lille!
      Hadde jeg ikke vist alderen din, hadde jeg tatt deg for å være 16 år!
      Jeg forstår deg, men myefordi jeg er i samme situasjon og venter barn.
      Stå på 😊

    47. Tom!!!
      Det å bli gravid kan sje enhvær jente. Men sex er en risiko uansett. Alt av prevensjon er IKKE 100% SIKKER å når du sier : kondom: så merker jeg att du har ikke peiling fordi kondom beskytter bare sykdommer å ikke graviditet.. dere gutter skulle virkelig satt dere i våre jenters sko.
      Stå på som 16 å gravid er ikke lett altid har selv hatt noe lignende men var 20.:)

    48. Innlegg fortsetter.
      Jeg fikk en kolikk onge så var sliten var ikke sammen med bf da men han tok sin del av ansvaret 😊 nå er lillegutt snart 7mnd å ler å smiler 😊 å har vert kjærest med bf i snart 3mnd +5år tidligere ting går kjempe bra. Alt blir bra med tiden skal du se 😊 mine å hans foreldrer ble kjempe gla spes svigermor pga sitt første barnebarn å det var etterlengtet. Men uansett du bør stå på ditt valg for det er du som må gå med det hele livet så støtter deg helt å på alt 😊 jeg hadde prevensjon men det svikta. Å angrer ikke et sekund på valget mitt 😊😊

    49. anonym: Så utrolig godt å høre at alt ordnet seg og ble bra til slutt! Og utrolig bra at du og pappaen til gutten fant tilbake til hverandre, det var skikkelig koselig å høre!

      nesten all type prevensjon er jo “bare” 99% sikkert, så det finnes jo de som oss som er blant de 1 prosentene, det er det mange som ikke tenker på! Står absolutt på mitt valg, og jeg er så sikker på at jeg har gjort det rette! Lykke til i fremtiden til deg og den lille familien din <3

    50. Anonym: Hei Anonym!
      Nei, selvfølgelig kan man aldri være sikker på typen/mannen sin. Men det kan man vel egentlig aldri uansett? Jeg setter pris på at jeg har han i livet mitt nå, og hvordan ting er nå, og det må jeg kunne si uten at jeg skal bli hakket på fordi ting kan skje i fremtiden. Brudd eller ikke brudd i fremtiden, vi har det hvert fall veldig fint sammen nå, og det er vel det som teller mest.
      Det blir ikke aktuelt å adoptere bort barnet mitt, det skal jeg ta vare på selv. Om jeg klarer det? selvfølgelig. Vent å se.

      Vi var to om å ha sex ja, det har du fullstendig rett i. Men det er nok en grunn for at loven sier at dette er jentas beslutning til slutt. Det går ikke utover gutten på noen slags fysisk eller psykisk vis uansett hva utfallet av valget blir, og det gjør det for jenta. Jeg synes du burde reflektere litt over ting, og ikke bare se så bastant på det at det er begge sin beslutning og at begge skal ha like mye å si når det er jenta som eventuelt må bære frem dette barnet.

      Tror du må lese delen om egoisme i innlegget mitt om igjen, for dette er det tydelig du ikke forsto noe av. Jeg mener man skal være egoistisk i valget sitt (ikke senere i livet eller i andre situasjoner??) fordi om du kun velger avhengig av hva andre tenker eller synes, så vil det slå hardt tilbake på deg senere. Fatter ikke helt hva du har tolket ut av dette, men der fikk du iallefall hva poenget mitt var.

      Nei, jeg aner ikke hva jeg går til. Men det gjør vel heller ikke en førstegangsgravid noen gang? Man vet aldri hva man går til første gang man får barn, uavhengig av alder. en 30 år gammel dame og en 16 år gammel jente står derfor likt der. Det blir nok hardt, og jeg er forbredt på det verste.

      Du kan dessverre ikke uttale deg om hva et optimalt forhold for meg eller kjæresten og barnet vårt er. Du aner ikke hva vi har å tilby et barn, og det er trist å se at du er så fordomsfull at du lar alderen min bestemme om barnet vårt vil få et optimalt liv eller ikke. Ta deg sammen, ærlig talt.

      Jessica.

    51. Lykke til med resten av graviditeten 🙂 du klarer det nok fint! Jeg ble gravid når jeg var 13 år og beholdt og har I dag en liten (stor) gutt på 5år! 🙂

    52. LOL høres ut som du er overrasket over at det går an å bli gravid i din alder 😛 så lenge man har fått mensen , da er alt mulig
      du kunne da bare brukt prevensjon eller brukt både p-piller , angre piller , kondom , det burde vært mer safe

    53. Hanne: Hei “Hanne”
      Så dumt at du er så forhåndsdømmende og fordomsfull. Hadde du lest litt inne på bloggen min og undersøkt før du trekker konklusjonene dine, hadde du visst at prevensjon gikk jeg på og den ble brukt 100% riktig av meg. Du må huske på at ingen prevensjon er 100% sikker, og det er noe verken jeg eller andre mennesker kan styre. Jeg gjorde det jeg kunne for å ikke bli gravid, og når jeg alikevel ble det valgte jeg å beholde, fordi jeg mener at mitt ufødte barn ikke skulle lide for at jeg hadde vært en av de uheldige.

      Håper du i fremtiden kan lese litt mer før du uttaler deg. Dette er pinlig lesning fra min side, ettersom jeg har skrevet ofte i innleggene mine at prevensjon er blitt brukt.

      Jessica

    54. Anonym: Hei anonym!

      Må si du virker svært umoden i uttalelsene dine! Men nå skrev jeg ikke dette innlegget for at du skulle synes det var spennende, men for å hjelpe andre i samme situasjon. Håper du har en fin kveld videre 🙂

    55. Hei, der!
      Jeg synes jeg var ung selv om jeg var en del eldre enn deg når jeg ble gravid.
      Det jeg vil si er at dette går knallbra! Det er lett å bli redd, usikker og føle seg alene. Og spesielt med gravidhormonene på toppen av dette igjen, men du har så mye å glede deg til som mamma. Ja, du er ung. Og det er greit. Det betyr bare at du kan elske barnet ditt litt lenger.

    56. du er utrolig sterk, og jeg tror du kommer til å bli en fantastisk mor! Lykke til 🙂 det skal bli gøy å følge bloggen din videre <3

    57. Dette klarer du uten problem, du virker veldig voksen og reflektert. Det er et enormt ansvar å få barn, og en ubeskrivelig glede og kjærlighet. jeg ble selv uventet gravid som 21 åring, hadde vært sammen med kjæresten min i 3 mnd. Men her er vi, 4 år senere, med nummer 2 på vei, hus , bil og god økonomi. Alt ordner seg, og man angrer ALDRI på barna man får, uansett 🙂
      Alle over som skriver så mye tull, ikke hør på det, de har tydeligvis ikke barn selv, og aner ikke hva dette vil si. Umodne barn, som ikke har evne og empati til å sette seg inn i andre sin situasjon. Lykke til når babyen kommer og nyt graviditeten 🙂

    58. Sånn btw til alle idiotar her i landet. Abort er kje drap, visst du VEIT du ikkje er i stand til å ta deg av deg sjølv, så er du faen kje i stand til å ta deg av ein unge. Då har du kje eit valg. Da er nok av barn som blir henta av barnevernet her i Norge. OG visst du ikkje eingong har hjerne nok til å få deg ditt eget hus/leilighet eller ei utdanning så ser framtido di ganske så jævlig mørk ut.
      Ungar kan ikkje leva på luft og kjærleik. Og du som mor kan heller ikkje leva på foreldro dine for resten av livet ditt, dei dør ein gong dei og.

    59. :): Hei “:)”

      Oi, jeg håper du er klar over at du fremstiller deg selv som svært umoden og lite reflektert når du bastant sier at abort ikke er drap. Abort er et sårt tema for mange, og du må akseptere at alle ikke mener det samme som deg.

      Det skal en del til før barnevernet griper inn, og jeg håper og regner med at barnevernet gjør det de kan til det beste for barnet (derav navnet barnevernet)
      Jeg leier da leilighet, hvorfor skal jeg kjøpe når jeg ikke en gang er fylt atten? Så lenge man har fast inntekt i måneden som dekker husleie(evt huslån hvis man velger å kjøpe) så er det vel for pokker det samme om du leier eller eier? Håper du følger med på bloggen fremover, for min fremtid ser svært lys ut, og det er synd at du forhåndsdømmer før du i det hele tatt vet om jeg har økonomi, sted å bo etc.

      Har aldri antydet at barnet mitt skal leve på luft og kjærlighet. Hvor står det skrevet at jeg lever på foreldrene mine egentlig? Vil gjerne se at du refererer og siterer til hvor det står i teksten. For et umodent menneske du er.

      Jessica.

    60. Så utrolig modig gjort. Jeg ble glad av å lese at kjæresten din endret mening, for jeg hører at mange går fra dama når de er blitt gravide. Lykke til og ta godt vare på barnet, begge to 🙂

    61. Hei! Jeg syns du er flink. Du virker moden! Stå på, gjør det du føler er riktig. Er du og kjæresten sammen ennå? 🙂
      Hilsen fra 21åring – mamma til en 3 åring

    62. Jeg er full av beundring for deg og veldig imponert! Du virker svært oppegående, reflektert og moden. Barnet ditt kommer til å få det veldig bra, det er jeg sikker på. Lykke til og kos deg masse!! Hilsen en gammel dame på 44 😉

    63. Anonym: Så utrolig koselig av deg!! Setter stor pris på at du synes det 🙂 Er helt sikker på at barnet mitt kommer til få det veldig bra selv! Tusen takk <3

    64. Det blir litt dumt å si ”hvorfor meg”, ettersom dette er et valg du selv har tatt. Selv om dette er noe du tenkte, så burde du ikke skrive det helt åpent på nett. Bare tenk deg når lille gutt i magen blir eldre. ”hvorfor meg” får det til å høres ut som om dette er en forbannelse, og at du ikke hadde lyst på ditt eget barn. Dette var ikke ment på noen negativ måte, men synes bare du må bruke ordene med omhu. Stå på videre 🙂

    65. Bedre ung mor enn gammel mor. Når uhellet er hendt og valget var å beholde så er der sleipt å skjelde ut ei hormonell blivende mor. Det er bedre å ha energi til barnet enn at man skal bli stive alvorlige å slite å holde tritt med barnet. Vi har pratet åpent om slike ting hjemme med tenårene våre om forsiktighet osv. Men aldri om jeg ville slått hendene av derimot gjordt alt for å hjelpe om jeg var blitt farmor el mormor ville vært der 24/7. Og syvende sist er det jenta som bestemmer det er hennes kropp og en abort kan serlisere deg og det er en risiko å ta. Tøfft gjordt og valg Jessica og lykke til videre og nyt tiden for barna vokser fortere enn vi ønsker 😉💖

    66. Heisann 🙂 du ska it vørt å tænk p ka andre seij, eg sjøl va gravid såm 15åring å beli mamma såm 16åring 🙂 du ska it føl nåkka skam før at du e så ong såm du e 🙂 se heller fram p at du kjæm t å vær eij ong å flått mamma. Eg vart mamma t 2 før eg va 18år. Eg tænk heller at dt e bedre at ongan har eij ong mamma såm faktisk kanj vær litt barnslig innimella, mn sammtidi e våksn å tar ansvar 🙂 alder før å bi eij mamma har ingen betydning så længe manj veijt ka så står i venjte 🙂 ongdomstia kanj manj ta når manj bi gammel åg 😉 løkke t vidre 🙂

    67. Lykke til!! Så glad på dine vegne! Har selv lyst til å bli en sånn ung mor (kanskje bare ikke så ung) Hehe! Håper alt er bra med han, og at alt går bra!!

    68. Så godt å lese at du valgte og sette dette barnet til verden. Du vet, man kan angre på å ta abort. Men man angrer aldri på å få ett ❤️

    69. Tøff du er! Ja, tidlig å være mamma som 16, og sikkert ikke det lureste, er jo hardere når du er ung. Men selvfølgelig kan man bli en god mamma, det kan ingen andre bestemme 😉 At andre bare sender ut slibrige kommentarer uten videre beviser jo bare hvor umodne de selv er. Masse lykke til! 😀

    70. Alle som selv har barn, burde vite at man ikke ødelegger livet sitt om man får et lite barn. Uansett om man er 16 eller 30, så er det å få et barn det største man kan oppleve. Bare gled deg til lille babyen kommer. Og det er helt opp til en selv hvordan man er som forelder. Ønsker deg/dere masse lykke til 🙂

    71. Skriver sjeldent på slike sider. Men må bare si at du er kjempe tøff. Du kommer aldri i verden til å angre på valget du har tatt. Jeg ble selv gravid når jeg gikk på prevensjon, og valgte å beholde barnet. Angrer ikke et sekund på valget mitt. Lykke til, du kommer til å bli en god mor<3

    72. For et 5 uker siden fant jeg ut at jeg vsr gravid jeg også i uke 5, og din historie er så sinnsykt lik min, gråt og gråt når jeg leste dette innlegget! Du er så sterk, virkelig! Kunne ønske jeg kjente deg, for du virker som en helt fantastisk person!
      Stå på <3

    73. Wow, jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert dersom jeg hadde funnet ut at et lite menneske var inni meg. Du kommer nok til å bli en veldig god og omsorgsfull mor, nettopp fordi du valgte å beholde barnet ditt, selv om de fleste nok var uenige om valget ditt. Håper du i fremtiden er like sterk når du må begynne å stå på egne ben, og så langt har jeg ikke møtt et eneste menneske som angrer på å ikke ha tatt abort. Du vil kanskje angre på å ha blitt gravid så tidlig, men aldri kommer du til å angre på barnet ditt. Lykke til i fremtiden! 🙂

    74. Dette kommer til å gå så bra!
      I forhold til mange andre mammabloggere skriver du på en måte som virker veldig mye mer moden enn mange voksne over tredve. Du burde være stolt av deg selv, med dette innlegget kapret du i allfall èn ny bloggleser <3

    75. Wooow, just wow. Du er smellvakker og du kommer til å være en utrolig fantastisk mor, det skal jeg love deg. Er ikke mange som får den muligheten du har nå, du er sterk, du er tålmodig, du er lykkelig, du er rett og slett den beste mammaen noen kan ha, selv når Leo ikke engang er født enda, så han ELSKER deg og faren sin. Ønsker deg lykke til med alt, og jeg håper faktisk en dag at jeg møter på deg en dag hvor jeg kan gir deg en stor klem for å ta dette valget.
      U ARE SO BRAVEEE! Stå på, fantastiske deg<3

    76. Når jeg leste dette ble jeg veldig lei meg, nettopp fordi jeg valgte å ta abort for litt under et år siden. Da var jeg nettopp fylt 17 år, og hadde en kjæreste som nå er samboeren min. Han var veldig støttende, men med tanke på hvor ung og ikke minst redd jeg var, i tillegg til at jeg bodde på hybel alene ble valget til slutt abort. Synes du virker veldig moden, og tror du vil takle det som måtte vente fint! Grunnen til at jeg ble lei meg, var for at jeg ikke fikk sett det lille mennesket i magen min. Jeg var i uke 8/9, og merket godt at jeg var gravid. Når jeg leser dette, får det meg til innse at jeg kunne klart det. Hadde jeg sett barnet ville jeg ganske sikkert vurdert å beholde det, men siden det ikke var tilfelle, virket det ikke som virkelig. Vanskelig å skrive dette, men jeg tenker ofte på at jeg kanskje tok et helt feil valg. Du virker ekstremt sterk, og du burde være stolt over valget ditt til tross for motgang. Ønsker deg alt godt!

    77. Hvordan kan du si at ditt barn ikke skal lide pga dine uheldigheter? Han har jo så vidt kommet til verden. Du har 20 år på å jobbe med om han skal lide eller ikke. Sier ikke han kommer til å gjøre det, men i mange tilfeller er det småjenter som velger å beholde barnet av ren egoisme, dette går så utover barnet. Det er jo nettopp lidelse mange barn går igjennom fordi en uansvarlig jente satte barnet til verden. Mener ikke at du er det, det vet jeg ikke noe om. Men tror du må reflektere litt over at det ikke bare er sort hvitt, det er mange gråsoner rundt dette.

    78. Anonym: Hei!

      Så klart ville jeg ikke satt barnet til verden dersom jeg visste jeg ikke hadde mulighet eller midler til å gi barnet et godt liv. Det føler jeg at jeg kan og gjør, og føler valget jeg tok var rett den dag i dag.

    79. Heihei!
      Jeg pleier aldri å komentere blogger men etter å bare ha lest halvparten av komentarene her klarer jeg ikke lavær.
      Jeg vil først å fremst si du er utrolig moden med måten du forteller ting på, fra alle sider å blir så stolt over hvor høfflig å voksen du svarer alle komentarer både posetiv å negativ, kjempe bra!:-)
      Så vil jeg og si at du virker som en kjempe god mor, moden nokk å ansvarsfull! Dette handler du bra å du virker som en kjempe god mor 🙂
      Så må jeg si til alle negative komentarer, først å fremst slik som du svarer dem : det er deres meninger.
      Og det er helt sant!
      JA – Du er enda ett barn
      JA – du er en ung mor
      JA – du går glipp av ting
      JA – ting blir aldri det samme
      JA – du burde ha ventet noen år
      JA – du visste risikoen for å bli gravid me å ha sex
      Kunne komt med mange slike setninger men her eg noen “svar” til disse setningene som en del her burde lære seg 🙂
      Ja selv om du er enda ett barn, kan du fort vokse, du kan fort lære å bli mer moden enn alderen din. Du kan lære fra de eldre,kansje mor,tante,far , osvosv hvordan man skal håntere ting som en “voksen”
      Ja selv om du er en ung mor kan du fortsatt lære det samme som en mor på 30 lærer når hun får en unge, du kan fortsatt klare å passe på å ha god omsorg for ungen som en 30 år gammel mor.
      Ja selv om du går glipp av ting går du ikke glipp av alt!!! Dette er noe ofte unge får høre når de får barn “du går glipp av så mye ” osv, både ja og nei! Ja – du går glipp av noen ting, men hallo? Du får oppleve ting andre ikke får i den alderen, å på en helt annen måte. Ikke nokk med det men du går ikke glipp av alt, du må enten bare planlegge mer, endre prioriteringene dine å evt vente! F.eks ” du får ikke reise på byen på 18års dagen din for du har ett barn” hmm vell , du kan enten fikse barnevakt for den ene kvelden å ut å kose deg å ta hensyn til at du skal ha ungen din dagen etter (tanke på alkohol osv da) eller du kan faktisk velge å droppe byen å heller ha enn feiring med noen nærme veninner hjemme rolig å koseligt mens ungen sover f.eks? Eller du kan faktisk vente, vente til ungen din er stor nokk, ordne barne vakt å reis ut å feir 18 års dagen din ! Samma deg vell om du er mye eldre, du feirer uansett 🙂
      Ja ting blir heller ikke det samme. Innse det folkens – det er IKKE bare negativt!!! Det er såå mye posetivt også.
      Ja du burde kansje ha ventet noen år, men hey? Sånne ting skjer. Det var ikke planlagt men man må gjøre det man føler er det beste ang situasjonen. Å viss det var planlagt – javell da ville man ikke vente noen år, det må en sjøl kjenne på seg selv om er riktig eller ikke.
      Og ja selvfølgelig viste du risikoen med å ha sex. Men ingen prevangsjon er sikker. Sånn er det bare folkens!
      Og jeg må bare få si : dere som sier unge mødre ødelegger ungen sitt liv, sjerp dere. Unge mødre får somregel alt hjem en kan få, av familie, evt svigerfamilie,venner ,kjæreste osv viss de er i bilde.
      En ung mor kan ødelegge ungen sitt liv ja, men av samme grunner som en “gammel” mor, ikke pga en er ung, men viss man rett og slett ikke kan ta vare på ungen, og/eller sei selv. Det finnes mange eldre damer som faen ikke (unskyld ordspråk) kan ta vare på en unge, men dem snakker vi ikke om right?
      Så ikke si unge mødre er dårligere, det kommer ikke ann på alderen, men hvor selvstendig å voksen man er i hode å om man faktisk kan få litt hjelp 🙂
      Beklager super lang komentar, men dette må folk lære seg. Jeg er 19 år å skulle hatt en gutt på 9mnd nå (som desverre døde 4mnd på vei..) å jeg har fått høre alt dette pisset, å jeg har fått nokk av det.
      Jeg synes du er en moden jente for alderen, du er sterk å ansvarsfull å eg god mor 🙂 merker du er voksen ikke bare for det du skriver i innleggene men hvordan du svarer posetiv å negative komentarer, lykke til videre å ha en fin jul 🙂

    80. leste at du brukte prevensjon og at du brukte det riktig. men lurer på hvordan type prevensjon du brukte? jeg bruker ppiller av merket Microgynom, hva brukte du? Hilsen en som er redd for å bli gravid

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg