ER GROV HETS GREIT?

Det er så mye jeg vil skrive til dere. Så mange ting jeg vil ta opp og diskutere.

Jeg har ikke vært på topplisten lenge, tvert i mot, men jeg har allerede fått kjenne på det mange bloggere synes er overraskende greit. For siden jeg “utleverer meg selv på nettet, så må jeg faen meg tåle å ble hetset”. 

Jeg må le. Hvorfor skal jeg det? Klart skal jeg tåle at andre mennesker mener noe annet enn meg, og det er det jo helt tydelig at jeg gjør. Her på bloggen min får alle og en hver dele sin mening uten at jeg noen gang kommer til å stenge kommentarfeltet. Dere har like mye rett som det jeg har til å dele meningene deres, så det er jo helt selvsagt at dere skal få lov til det. Såpass skjønner jeg.

Men er det da riktig at jeg skal “tåle” å bli hetset og bli skrevet stygge kommentarer til? og da snakker jeg ikke typ “jeg har en annen mening enn deg fordi…” men “æsj stygga brenn i helvete” 

Hvorfor skal jeg tåle det? Fordi jeg blogger og er åpen og ærlig om livet mitt? Nei, det er jeg fullstendig uenig i. Det er ingen som er mer riktig å hetse enn andre, verken jeg eller andre bloggere. Men vi skal helt klart tåle at andre har forskjellige meninger, og ser annerledes på livet enn hva vi gjør. 

Nå har ikke jeg blitt utsatt for grov hets av noe slags alvorlig slag (drapstrusler o.l) men jeg har absolutt fått kommentarer som er ulovlige å skrive. Hvordan kan de av dere som kommenterer slikt mene at det er riktig bare fordi jeg utleverer meg selv gjennom internett? Er det liksom en OK ting å gjøre bare fordi jeg blogger? Nei, vet du hva, det synes jeg rett og slett blir for dumt.

 Noe annet jeg ikke kan forstå, er at politiet så og si aldri gjør noe med sakene som omhandler grov hets anonymt over internett. Alt blir henlagt. Og selvsagt fortsetter det da? Når politiet i mange tilfeller prioriterer å gjemme seg bak buskene for å få tak i de stakkarslige menneskene som kjører så vidt over fartsgrensen, istedenfor å virkelig ta tak i problemene ved roten, da er det klart det fortsetter i mye større grad enn hva det ville gjort om politiet hadde tatt tak. Det er mye som er viktigere enn dette, ja, det er vi fullstendig enige i, men det gjør ikke dette temaet noe mindre viktig av den grunn. Det samme gjelder også dyrevern i Norge. Politiet er (dessverre) også mye ute etter å tjene penger, selv om det er fælt å si det. Og hvordan gjør det de? jo, de skriver ut fartsbøter på mennesker som i mye mindre grad er kriminelle enn de som for eksempel sender drapstrusler. (Misforstå meg rett, nå snakker jeg ikke om de som kjører i 200km/t i 60 – sona)

Og nei, jeg mener absolutt ikke at politiet er den store stygge ulven her, for det er jo de menneskene med så lite medmenneskelighet og følelser som klarer å skrive slike ting til andre av sin egen rase. Det er de som er problemet. Men nå er det jo politiet sin jobb dette her, og det er synd å se at blant annet grov hets anonymt over internett ikke blir tatt tak i, og gjort noe med. Kanskje er det derfor det er så lett for mange å kommentere rett og slett grusomt stygge kommentarer på blogg? Fordi de vet at politiet ville ikke tatt tak i det uansett, og da er det jo irrelevant hva man skriver?

Jeg er selv overbevist over om at hvis politiet hvert fall hadde tatt tak i de sakene som omhandler anonyme drapstrusler over for eksempel facebook og blogg, så ville det blitt mindre av det. Da ville disse menneskene forstått at konsekvensene kommer, og at politiet lett kan finne ut hvem du er (for det kan de).

Enig? DEL INNLEGGET VIDERE ♥

10 kommentarer
    1. er det mulig???? hvordan kan folk skrive noe sånt til noen? en ting er det og ha de meningene, men man trenger jo ikke og si det selv om. at folk kan være så frekke og grusomme!

    2. Vi alle har forskjellige meninger, og ja, det finnes grenser til hvpr langt man kan drøye ord. Vennen min, folk dømmer deg fordi de aldri kunne tørt noe som du har gjort, har aldri tørt å tatt sjanser,sol du har gjort. Prøv å tenk på all den positive siden, og drit langt faen i de som ikke tenker lengre enn nesa si.

    3. bra skrivit Jessica…tycker dom som håller på med netthets ska läsa denna paragrafen..
      Etter straffeloven § 390 a kan den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Jeg er ikke kjent med hvilke lovregler som eventuelt regulerer dette etter andre lands lover.
      Det lønner seg å oppføre seg pent og oppføre seg sånn som du vil at andre skal oppføre seg mot deg, når du er på nett.

    4. Jeg skjønner meg ikke på folk som kan være så jævlig feige å skrive sånn over nettet, det er jo såå mye koseligere å skrive en hyggelig hilsen?? Jeg støtter deg uansett jeg, og respektere deg 100 %!

    5. Jeg skulle ønske du ikke skrev så mye om all negativiteten rundt bloggen din.. Det er mye morsommere og fristende å lese innleggene som er positivt ladet 🙂
      Idioter får man nok ikke vaksinert seg mot, hev deg over det, hadde de møtt deg face2face hadde de nok ikke en gang turt å se deg i øynene.

    6. Sofafruen: Jeg skriver nok ikke så mye om negativiteten, dette var jo generelt om hets mot bloggere, og er jo et innlegg som har med meningene min rundt det hele å si 🙂

    7. Sofafruen: Også er jo dette en blogg hvor jeg er fullstendig åpen og ærlig om ting, og realiteten er ikke alltid like koselig og positiv. Derfor kan det nok hende du føler det er mye negativt i bloggen min, noe jeg ikke helt føler selv. Men det er nå sånn det er!

    8. Folk er fæle, en en ung mamma kan vær like god som en eldre mamma. Dette kommer du til å klare kjempe fint det er jeg sikker på!! Du virker som en kjempe koselig og omsorgsfull person så ikke la dette tullet gå inn på deg. Stå på!! 😀

    9. Tøff, ærlig og rett frem, det er den du er snuppa mi- og vi var vel alle veldig klar over at slike meldinger kunne komme .. Det håpløse er at mange av disse menneskene er “anonyme” ( altså feige idioter) som ikke tør stå frem med sine ” sterke meninger” som en person, men heller gjemme seg bak et ” anonymios” så de slipper å stå til rette for de utrolig sterke meningene de har! Rart og motstridende der altså..
      NÅR vi finner ut av hvem disse er, skal det ikke stå på oss – da skal vi virkelig hjelpe dem ut i verden med sine fordomsfulle meninger😊med fullt navn og nummer!

    10. Visse folk er ganske enkelt hjerneskadet. Det eneste en får håpe på er at de en dag innser dette og oppsøker psykoterapeut.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg