GRAVIDITET; EN SYKDOM?

For en stund tilbake var det mye oppstyr rundt det å reise seg for gravide på tog, buss, og andre typer kollektiv trafikk. Jeg fikk også med meg det Suzanne Aabel mente om saken, som du kan lese HER.

NRK debatt og TV2 er bare få av mange medier som hadde debatter florerende i kommentarfeltene sine på blant annet Facebook. Jeg, som på dette tidspunktet var omkring 19 uker på vei og i tidlig permisjon på grunn av min mildt sagt elendige form, følte meg passe dum der jeg satt når jeg så alle kommentarene komme tikkende inn om hvordan graviditet på ingen måte var noen sykdom, og hvis jeg orket å komme meg på bussen klarte jeg for pokker meg å stå hele bussturen også.

Jeg har stått opptil flere ganger på toget jeg, altså. Til og med sittet på de grusomme klappsetene som gjorde at jeg flere dager i ettertid gikk som at noen hadde sparket meg hardt i underlivet mitt. Jeg har også vært på nære nippet ved å besvime de gangene jeg tidlig i graviditeten måtte stå på bussen i flerfoldige minutter, selv om jeg helt fint klarte å komme meg på den.

 

Jeg skjønner det ikke helt, jeg. Hvorfor skal vi være usympatiske bare fordi vi kan? Jeg ville da aldri krevd at noen ikke skulle sykemelde seg under sin graviditet, bare fordi jeg selv var frisk nok til å jobbe gjennom hele svangerskapet? På samme måte vil jeg alltid tilby andre mitt sete på tog, buss, fly eller hva enn det måtte være, dersom de ga uttrykk for at de trengte det mer enn meg. Hvorfor skulle jeg ikke det?

 Jeg er på ingen måte interessert i å sykeliggjøre eller promotere svakhetene under svangerskapet mitt, bare å gjøre ikke-gravide mennesker (og forsåvidt kvinner som har hatt ukompliserte svangerskap) fullstendig klar over at det faktisk finnes gravide som trenger den plassen på bussen mer enn 40 år gamle Tor. Eller andre friske, vanlige mennesker, for den saks skyld.

 

 

 

Så mye mulig graviditet ikke er en sykdom. Jeg vet ikke hva alle andre kaller det å spy konsekvent i 5 måneder, og deretter få servert smerter på rekke og rad både her og der med regelmessige (og relativt få) pauser, men jeg vet hvert fall hva jeg ikke har kunne kalle meg selv store deler av svangerskapet; Frisk.

11 kommentarer
    1. Du har så rett! Det er helt på tryne hvordan folk skal behandle andre folk, spesielt dette med buss og tog, og seter. Nå vet ikke jeg hvordan det er å være gravid, men jeg vet såpass at en voksen mann ikke har peiling på hvordan det er å skulle brødfø to stykker gjennom en person, og jeg vet også at man er mye dårlig når man er gravid. Det er jo ikke en sykdom å være gravid, men det tar jo på. jeg blir sint når jeg hører om folk som behandler andre folk på denne måten. Det er godt å se/høre at det er noen fornuftige folk rundt!! stå på videre, Jessica! jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, at veslegutten er heldig som får deg som mor! 😀 😀 <3 ha en fin dag!

    2. Graviditet i seg selv er jo ingen sykdom, men fy søren så dårlig man kan føle seg. Man må nesten ha kjent det på kroppen for å forstå det tror jeg. Jeg har hatt litt av begge deler. I den første halvdelen var jeg så elendig at jeg måtte legges inn på sykehus på grunn av ekstrem kvalme, mens jeg den siste halvdelen har vært frisk som en fisk. Det er med andre ord veldig store kontraster. Det at man reiser seg for gravide, eldre, folk med barnevogn og liknende handler etter min mening om å være et medmenneske. Man er på ingen måte nødt til å gjøre det, men man bør gi fra seg sitteplassen til dem som trenger det mest, bare for å være grei med andre 🙂

    3. Helt enig med deg ! Det å være gravid er ikke noen sykdom nei, men som jeg har fått med meg så blir man dårlig. Det er ikke slik at du går på jobb om du ligger hjemme å kaster opp bare fordi det ikke er en sykdom , vell? haha. Jeg tilbyr alltid et sete til gravide siden jeg som 14 åring ikke trenger det sete så mye. Kanskje ikke den gravide damen trenger det heller, men jeg føler meg alltid i stand til å stå 🙂 Stå på Jessica ! du er en vidunderlig person ! heldige Leo som får deg som mamma. <3 God helg ! <3

    4. Graviditet er så absolutt ingen sykdom, men med mindre man har vært gravid selv eller opplevd et litt komplisert svangerskap så har man absolutt ikke NOE grunnlag for å uttale seg heller!! Hvis du ikke har vært borti det, og bare skal kritisere så hold heller kjeft! For om noen av de som håner gravide for de er så “syke” skulle virkleig ha prøvd å være i våre sko i MINST 1 uke, og så kan de komme til meg å si hva de mener, for jeg kan banne på at alle mann alle hadde sutret og klaget etter bare noen timer! Og ha bekken plager eller gå i 9 mnd med mange ekstra kilo er ikke bare bare for kroppen. Det er TUNGT og det er SLITSOMT, så å gi fra seg sete på bussen/trikken/whatever er det aller minste de kunne gjort…fy skam dere som ikke gjør det når dere ser en gravid dame, gammel person eller en med et handikapp som sliter og sårt trenger å sitte. Late, uoppdragne mennesker er noe av det værste jeg vet!

    5. utrolig bra blogg! men du tar kjedelige bilder! det blir rett og slett for kjedelig. Du tar bilde av deg i em “Baggy” genser hvor du ser tomt ut i rommet! Kanskje på tide gå ut og ta bilder? der du smiler og der mot kamera?? Bildene blir for like!

    6. Marte: Hei Marte!

      Så dumt du synes det. Jeg står opp tidlig for å rekke å ta bilder med godt lys, og bruker lang tid på å få dem så fine og i så bra kvalitet som mulig. Jeg bor i en leilighet med samboeren min som er borte på dagtid, og har derfor ingen til å ta bilder av meg om jeg skulle tatt dem ute.

      Gjør virkelig så godt jeg kan med å ta bilder til bloggen, så beklager om du føler det ikke strekker til 🙂

    7. Graviditet er absolutt ingen sykdom. Jeg er gravid for andre gang selv, og vil virkelig skrive under på dette! I min forje graviditet var jeg ikke vekke fra jobb ( 100% stilling) en eneste gang. Jeg jobber veldig mye overtid der imot. I tillegg tok jeg eksamen i ett fag bare 4 dager før termin. Denne gang har jeg følt meg værre, men vil fremdeles ikke kalle det en sykdom.
      Har du vært kvalm i 5 mnd har jeg all verdens medfølelse for deg! Det vil jeg tro er 100 ganger mer slitsomt enn å være syk. Det er jo ingenting du kan gjøre med det, annet enn å vite at graviditeten din faktisk kan vare opp til 10 mnd. Det høres forferdelig ut! Er du syk der imot går det over innen ett par dager.
      Grunnen til at jeg tenker det er viktig at folk ikke tenker på graviditet som en sykdom er at det er mange som blir late når de blir gravid. De sykemelder seg fra jobb så fort de vet de er gravide. De fleste klarer værtfall langt over halvparten av graviditeten i full jobb. Man bør ikke utnytte seg av situasjonen. Igjen, jeg har den dypeste medfølelse for DEG, men ikke for alle gravide( Som meg selv. Ingen grunn til å syntes synn i meg).
      Ellers vil jeg si at jeg ikke har vært innpå bloggen din før, og at etter det lille jeg har lest føler jeg jeg ser en moden jente bak bloggen. Til tross for dine unge alder og andre dømmende mennesker er jeg sikker på at du skal klare deg kjempebra som mor. Masse lykke til til deg og din kommende familie!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg