SYKEHUSET

Heihei, og håper alle har hatt en flott start på dagen ♥ Her i Larvik er det helt fantastisk vær, og det er så deilig å føle at det går mot vår. Vinteren varer alltid alt for lenge!

..Og neida, vi har ikke fått Leo enda! Men i dag tidlig var jeg oppe klokken 5 for å rekke toget til Tønsberg siden jeg hadde time på sykehuset. Timen gikk veldig bra, og jeg fikk snakket med jordmor som forklarte litt rundt keisersnittet, litt kort hvordan det ble når jeg skal inn, og så snakket vi litt om tankene mine rundt operasjonen. Som jeg nevnte i går er det ikke lenge før vi skal på forundersøkelsen som er neste uke, og jeg gleder meg veldig!

 

Mange lurer fortsatt på grunnen til at jeg skal ha keisersnitt, og det forstår jeg godt at dere gjør – men jeg har som sagt valgt å holde det utenfor bloggen. Jeg har svart på det tidligere, men har nå kommet frem til at jeg føler at dette er noe jeg vil holde for meg selv. Det er til det beste for meg og Leo, og mer enn det ønsker jeg ikke å si.

Til tross for at mange har veldig sterke meninger når det kommer til planlagte keisersnitt, vil jeg bare gjøre alle klar over at ingen (hvert fall når det kommer til sykehuset som jeg har valgt å føde på) får keisersnitt uten at det er helt nødvendig. Det er ei heller et stort ønske for meg å gjennomgå en så stor operasjon i så ung alder, men barnet må ut på et vis.

Jeg både gruer og gleder meg til operasjonen, og gleder meg selvsagt aller mest! Fredrik skal være med, og vi satser på at det blir en fantastisk opplevelse, noe vi selvsagt også tror ♥

Fredrik er hjemme relativt tidlig i dag, så derfor skal jeg om ikke så alt for lenge begynne å lage litt lunsj til oss! Resten av dagen skal gå til avslapning ettersom formen ikke er helt på topp, så legger meg muligens litt for å sove en time eller to etter vi har spist. Vi snakkes hvert fall om ikke så alt for lenge, så håper jeg alle får en riktig flott dag videre ♥

11 kommentarer
    1. jeg kjenner flere som ikke har hatt noe valg annet enn å ta keisersnitt av diverse årsaker syns ikke det er noe galt i det, det er noe som må til noen ganger 🙂
      Hun ene jeg kjenner vises nesten ikke arret til heller.
      syns ikke det skal være nødvendig å forklare til folk hvorfor heller .
      du gjør det som er best for det og barnet så hva andre utenforstående mener trenger du ikke bry deg om 🙂

    2. Gled deg! Du har en helt fantastisk, men allikevel sårbar tid i vente<3<3 Viktig at du har noen som forstår deg tilgjengelig for deg om du måtte trenge det:)

    3. Hei!
      Har fulgt bloggen din en stund og aner hint av dobbeltmoral i den. På tross av dine påstander om å drive en åpen og ærlig blogg som skal være til hjelp, er der mange viktige faktorer vedrørende det generelle svangerskapet som du velger å legge skjul på. Selvfølgelig er det mye man av forskjellige årsaker ikke ønsker å gå ut med offentlig, men du burde ofre noen tanker til hvilke aldersgrupper som sitter å leser din blogg. Spesielt med tanke på at blogging kombinert med svangerskap i ung alder er dagens trend.
      Jeg ønsker ikke å sette spørsmål ved din økonomi og hvor du får ditt fra, men heller viktigheten av å vite hvordan systemet fungerer. Derav trekker jeg konklusjoner som ikke nødvendigvis er sanne. Du var student da du ble gravid!?! Dermed kan man tenke seg til at du ikke hadde jobbet deg opp foreldrepengerett. Har man ikke jobbet seg opp denne retten får man ikke mye fra det offentlige å leve for i svangerskapet. Så da sitter man i en vanskelig situasjon, med mindre man har oppsparte midler eller mottar i det private. Dette er uhyre viktig å understreke for dette kan virke missvisende i din blogg. Kun et fåtall er like heldige som deg i denne situasjonen. Så hvis du virkelig ønsker å hjelpe andre i samme situasjon, oppforder jeg deg til å undersøke hva man i realiteten kan motta av støtte under et svangerskap og lage et lite innlegg om det.
      Jeg har forståelse for at du forsvarer din situasjon som ung gravid. (Alle ville forsvart seg selv i dine sko selvfølgelig.) Men dette ønsker jeg å utfordre deg litt på. Faktum er at du er et barn som venter barn. Kanskje du føler deg psykisk anlagt for å bli mor i din alder, men det betyr ikke at kroppen din nødvendigvis er moden for dette. Faren for komplikasjoner ved et svangerskap i for ung alder er større. (Sant skal sies er dette situasjonen i svangerskap for folk i voksen alder også for å være rettferdig.) Det kan ene og alene være grunnen til at du må gjennomføre et keisersnitt. Rett og slett fordi kroppen din ikke har rukket å modnes for en eventuell fødsel på grunn av din unge alder. Skulle dette være tilfellet så taler det imot din sak som ung gravid, men av og til må man kunne heve seg over sitt eget ego og heller statuere et eksempel på hvorfor man burde vente. Som sagt er dette kun konklusjoner.
      Misforstå meg rett jeg mener ikke dette som hets, men heller et forsøk på saklig kritikk. Personlig føler jeg at det ligger en falsk fasade på denne bloggen som skaper falske forhåpninger i unge mennesker.

    4. Anonym: Hei du!

      Du burde vel strengt tatt undersøke litt hvilke økonomiske muligheter en gravid student har. Man får fødselstipend fra lånekassen, og mer økonomisk hjelp fra blant annet husbanken og nav dersom man er aleneforsørger. Til tross for at jeg ønsker å hjelpe andre unge gravide, er det ikke mitt ansvar å forklare dem hva de eventuelt har rett på av økonimisk hjelp og ikke dersom de skulle bli gravide. Det kan forsåvidt et enkelt google søk hjelpe dem med. Jeg er allikevel ekstremt tydelig på at vi føler oss heldige som klarer oss såpass bra økonomisk, da jeg er fullt klar over at få på min alder gjør det. Se bare svarene på spørsmålsrunden.

      Jeg er tydelig på jeg ikke oppfordrer til barn i ung alder, på samme måte som jeg ikke oppfordrer til abort dersom man skulle bli gravid. Jeg er tydelig på dette fordi jeg synes det er svært viktig at alle mennesker tar valg de selv kan leve med, og at jeg ikke uttaler meg om hva jeg anbefaler alle og en hver da unge mennesker også er i forskjellige livssituasjoner.

      Tja, jeg vil ikke si forsvare. Skal det være nødvendig å forsvare seg for å ta et valg man føler er riktig?

      Per definisjon er jeg et barn, det stemmer. Nå skal det sies at jeg langt i fra valgte å sette meg i denne situasjonen da jeg gjorde det jeg kunne for å beskytte meg. Jeg ville ikke blitt gravid med vilje, noe jeg også er ganske tydelig på. Som sagt, jeg føler ikke at å oppfordre eventuelle gravide lesere til å ta abort bare på grunn av alder. Hva vet jeg om hver og en av deres livssituasjoner? Hva vet jeg om hvor moden de er? Nei, da står jeg heller og oppfordrer til at de skal ta et valg de selv kan leve med.

      Trist at du føler at jeg har en falsk fasade bak bloggen da jeg har vært ærlig om situasjonen min fra start til slutt. Man kan, som jeg har skrevet tidligere, ikke tilfredsstille alle. Jeg gjør mitt beste med bloggen og prøver å vise et ekte syn på hvordan det er å sitte i denne situasjonen som 16-åring, hvilket jeg føler jeg får til godt.

      Jessica

    5. Anonym: Glemte helt å besvare delen med keisersnitt.

      Alle jordmødrene jeg har snakket med har tydelig forklart at det ikke noe i veien for at en 16-åring skal kunne føde et barn. Det finnes unntak selvsagt, men det gjør det jo i alle situasjoner. Faktisk, har flere av dem fortalt at så unge jenter har lettere fødsler og man i den alderen er gunstig anlagt for å føde. Og dette er deres ord, ikke mine. Jeg kan med det avkrefte at min unge alder har null og niks med keisersnittet mitt å gjøre.

      Ja, sjansen for komplikasjoner er større da man er ung. Men enda større er den da man har fylt 40 år, så her ser jeg ikke helt poenget ditt.

    6. Folk glemmer at før i tiden var det normalt å føde i ung alder. Nå er du ung hvis du er 20, før var det”gammelt.og keisersnitt er noe mange kan ende opp med. Pågrunn av komplikasjoner da jeg ble født så måtte jeg tas ut med keisersnitt. Når min tid kommer til å bli gravid har jeg stor sjangse for å måtte ta keisersnitt fordi jeg kam ha “arvet” fødeproblemene moren min hadde. Så keisersnitt varierer for alle uansett alder.

    7. Kan du ha en sånn ”svangerskapsoppdatering” før du får Leo? Og fortsette med noen videoer en gang i mnd eller noe om hvordan du har det som ung mor? hadde vært veldig gøy å se!

    8. Bare for å kommentere noe HELT annet enn det du har skrevet om; hvor er den buksa på det siste bildet kjøpt? Den var helt nyydelig! 🙂
      Forøvrig er det helt sant; man får overhodet ikke keisersnitt bare på grunnlag at man ønsker det. Det skal forsvares medisinsk! At du er ung har overhodet ikke noe med det å gjøre! Stå på, og masse lykke til! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg