KROPPEN ETTER FØDSEL

I forbindelse med kvinnedagen tenkte jeg at jeg kunne dele mine tanker rundt dette med bilder av en selv etter fødselen. Det siste året har dette fenomenet tatt rimelig av, og jeg for min del synes det er utelukkende positivt, i og med at jeg tror det er sunt at vi ser hvor forskjellige kroppene våre faktisk kan være. Jeg har jo selv fått spørsmål om hvorvidt jeg har planer om å poste bilder av meg selv, og det har jeg vært tydelig på at jeg skal. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Allikevel har jeg inntrykk av at det faktisk er relativt få ting som er akseptert etter en fødsel. Har du flat mage blir du gjerne beskyldt for å ha slanket deg under graviditeten, men dersom du ser gjennomsnittlig ut hylles du for å fremme et sunt kroppsbilde. Glemmer vi at vi også er forskjellige når det kommer til hvordan vi ser ut etter en fødsel?  Glemmer vi det vi prøver å fortelle hverandre dag inn og dag ut alle andre dager i året, “at alle er bra nok slik de er”? Eller gjelder dette kun hvis man ser gjennomsnittlig ut? Hvorfor blir ikke noen med flat mage sett på som et like sunt forbilde som det en gjennomsnittskvinne gjør? 

 

Jeg tror ikke at det vil hjelpe noen å ikke godta at enkelte ser annerledes ut enn gjennomsnittskvinnen etter en fødsel. Vi er forskjellige, og det er ingen fasit på hvordan man skal se ut etter en fødsel, er det vel? Jeg aner jo ikke hvordan jeg vil se ut etter min, men jeg er helt sikker på at jeg ser helt flott ut – akkurat som alle andre kvinner ♥ Gratulerer med kvinnedagen, dere! Ha en strålende fin dag videre ♥

4 kommentarer
    1. jeg er imponert over hvor smart og gjennomtenkt du er! Du er virkelig flink til og skrive,og flink til å få fram meningene dine på en riktig måte! er meget imponert! Lykke til med fødselen, tror du kommer til og takle det og være mor veldig bra! stå på!

    2. Godt skrevet! Det er viktig å tenke gjennom at hvis man skal akseptere at noen har noen ekstra kilo igjen etter fødsel, må det også være greit å ikke ha det. Kropper er helt forskjellige, og det er helt ok! Kos deg med forberedelser til den lille kommer 🙂

    3. hei er helt enig med det du skriver, alle er forskjellige. Jeg selv beholdt 12 kg etter fødselen og vart da gjennomsnittlig i vekt hvertfall. Men jeg leste at du har problemer med bekkene ditt og jeg kan gi deg et godt tips da jeg hadde det selv er og gå mye og ikke minst vrikke på rompa. Høres rart ut men det hjalp på meg, vart ikke så vondt men ble ikke borte da 😛

    4. Veldig enig. Jeg synes Caroline Berg Eriksen for eksempel, er et kjempesunt forbilde. Jeg skulle gjort mye for å ha hennes motivasjon. Når det er sagt kjente jeg at jeg forbannet henne bittelitt etter keisersnittet, da jeg SLETT ikke så ut som henne. Faktisk så jeg helt jævlig ut. De aller, aller færreste er like heldige (eller flink, om du vil) som det Caroline er, og sånn sett kan det være en knekk for mange å se realiteten i øynene. Dette er nok grunnen til at mange ser ned på de som ser så bra ut etterpå – det er ren sjalusi. Dessverre er det sånn at sjansene er større for å ha litt mage etter et keisersnitt, og det er vanskelig å få helt flat mage i ettertid. Man får gjerne et heng like over arret. Men selvsagt – noen er heldige her også! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg