HAR DU IKKE SETT EN GRAVID 16-ÅRING FØR?

Du som sitter der borte på bussholdeplassen, mens høygravide meg vugger avgårde forbi deg. Jeg ser at du stirrer. News flash; jeg har øyne. Og syn. Som i grunn fungerer utmerket godt! Jeg møter blikket ditt og ser på deg lenge med “Det holder nå, jeg ser at du er sjokkert og merket for livet”-blikket mitt. Men du slutter jo ikke å stirre? 

Etter relativt mange måneder med sjokkerte ansikter og halvsynlige ganer har jeg innsett at jeg må se ekstremt ung ut. Tja, så er vel ikke de stakkarslige 160 centimeterene mine med på å få meg til å se så innmari voksen ut heller da. 

Forrige uke en gang var jeg på butikken, og rundt hjørnet der inne møtte jeg på en litt eldre dame. Eller, “møtte på” blir vel litt feil å si. Men hun gapte nå hvert fall grådig, og jeg var et øyeblikk oppriktig redd for at hun skulle gå rett inn i varehyllen og rive ned hele sulamitten – opptatt var hun av å se på magen. Jeg finner det hele i grunn ganske komisk, da slike ting oppstår overraskende ofte. I starten var det jo litt ubehagelig, men nå? Jeg smiler og ler litt for meg selv før jeg trøsker videre i den gigantiske joggebuksen min. Det er jo ingen som tar skade av å bli stirret på i en hel evighet heller, tross alt. Men jeg setter allikevel et stort spørsmålstegn rundt andre menneskers sosiale antenner. Altså, jeg er jo langt fra blind. Og til tross for at jeg en stor andel av gangene stirrer tilbake, så er det ofte jeg som må gi meg når denne merkelige stirre-konkurransen har pågått en stund. Jeg pleier å sammenligne det smått med å stirre inn i øyenene på en bikkje, du ser at vedkommende er bevisst og lyset er tent, men ingen er hjemme.

 Så, har dere ikke sett en gravid 16-åring før eller?

44 kommentarer
    1. Bare hev deg over det! Det er helt latterlig, som du også sier, at folk skal stirre på den måten de gjør. Heh, også når de i tillegg vet at du har sett de. HAHA! sier jeg bare. <3 gleder meg til å få se det lille nurket!! 😀 ha en fin kveld videre og god helg! 😀

    2. Haha, morsomt også. Legger selv merke til når kvinner er gravide, og ser på de da selvsagt – men finnes grenser! Stirring blir det ikke mye av, haha 🙂 Stå på videre, gjerne stirr tilbake!

    3. Anonym: Hei Anonym!

      Er ingen ting galt med øynene mine! Hvor ser det slik ut? På bildet ser jeg nemlig ned på magen, så kan være derfor de så litt rare ut der? Haha 🙂 Har helt ordinære blå øyne i hvert fall.

    4. Haha! Veldig bra innlegg 🙂 Jeg fikk også blikk da jeg gikk gravid, enda jeg er godt voksen 😛 Tror folk er forferdelig nyskjerrige, jeg husker det var en gang jeg var på byen da ei dame kom bort til meg og begynte å ta på magen min, “er det gutt eller jente? Klarer ikke helt å se om det er jentemage eller guttemage!” sa hun. Haha, jeg syntes at det var utrolig ekkelt der og da 😛

    5. Tror du rett og slett synser litt for mye. Hva vet du om hva folk tenker?
      Vil vel kanskje heller si at at det er hos deg lyset er på, men ingen hjemme.
      Det virker rett og slett som om du skammer deg over graviditeten og den store magen, ellers hadde du ikke brydd deg om “stirringen”, som du kaller det, men gått stolt videre.
      Så enten får du slukke lyset, om ingen er hjemme, eller så får du flytte inn, om det skal stå på. Du er hverken verdens navle eller den første gravide sekstenåringen.

    6. Kan ikke dere som har så mye stygt å si til Jessica bare holde seg langt unna bloggen hennes? Hvis dere synes at hun er så tragisk så er det bare å la være å lese bloggen da vel? Og i hvert fall helt unødvendig å kommentere stygge ting gang på gang^^
      You go girl 💜

    7. nei! har aldri sett en 16-åring gravid. Men all heder til deg for å ta en så stor avgjørelse. Du er tøff! håper du klarer deg gjennom det, å det gjør du nok 🙂

    8. jeg var gravid som 15 og kunne få blikk men bare drit i å se på dem og bare gå smilende videre 🙂 kan fortsatt få blikk av folk og min datter er nå 4 år gammel og jeg 20. Jeg smiler og går med lille mor videre 🙂
      Lykke til videre med den lille og kos deg så ufattelig mye med baby tiden når den tid har kommet, For den blir fort borte.
      Stor klem

    9. I Norge og resten av Europa så har vi en negativ fødselsrate og av økonomiske grunner så veies dette opp med massiv innvandring. Litt flere 16 år gamle mødre kan snu den trenden så jeg syns det er flott, men det blir ingen “walk in the park”.
      Det er faktisk slik at vestlige samfunn siden 70-tallet har blitt skremt vekk i fra å få barn når man er ung. Virkemidlene har vært alt fra at det gjør forferdelig vondt å føde til at man mister sin ungdom og en masse annen skremselspropaganda. Flott blogg, stå på videre.
      Lykke til som mor.

    10. Haha kjenner meg såååå godt igjen! og jeg er snart 21, så tydeligvis må jeg også se ganske så ung ut for alderen. men hei! det blir jo bare kjekt når vi blir eldre 🙂

    11. Kan ikke helt forstå voksne folk som glaner uansett grunn, om det er unge gravide, gamle gravide, høye, lave, brede, folk med skader eller what ever… ja, du ser, du registrerer men glane? og i tillegg med åpent gap? Alminnelig folkeskikk er en god regel.

    12. Jeg har aldri sett en gravid 16 åring, utenom bilder 😮 Håper det går fint med deg og at fødselen går fint ☺️ Lykke til!

    13. Jeg vet ikke helt hvilket verdensbilde du har, men du for det til å virke helt normalt å være gravid når du er 16. Det vill jeg bare si meg sterkt uenig i at det er.
      De gamle damene du legger merke til at glor på deg, du må da kunne forstå de?
      16 år, ikke vet jeg når du ble gravid, men meget mulig at du ble det da du fortsatt var 15, altså strengt tatt ikke en gang lov å ha sex.
      Jaja, dersom dette er den nye normalen har mye forandret seg siden jeg var 16. Som var for 2 år siden.

    14. Nikko: hahahah, ser du virkelig ikke at innlegget er skrevet med en ironisk undertone?
      Nei, må nok skuffe deg og konklusjonene du trekker – Jeg var 16 år gammel. Tror forsåvidt du bør oppdatere deg på lovverket i Norge, da det er fullt lovlig å sex som yngre enn 16 år dersom partneren er på ca samme alder.

      Ikke for å skuffe deg eller virkelighetsbildet du har, men jeg tror nok 16-åringer hadde sex for 2 år siden også altså. Ha en flott dag!

    15. Føler med deg!
      Strekker meg ikke mer over bakken enn 160cm selv. Nå er jeg 20 år da, men fikk mange blikk når jeg var gravid. Husker spesielt en episode når jeg skulle kjøpe vitaminer. Jeg spurte damen på apoteket om jeg kunne ta slike multivitaminer for gravide, og lurte på hva som var forskjellen på merkene. Fikk tilbake et hevet øyebryn og beskjed om at det kanskje var bedre om moren min selv kom å kjøpte dem. Hun ble ganske lang i maska når hun la merke til magen og jeg sa det var jeg selv som skulle ha dem 🙂

    16. Jeg skjønner at det må føles frustrerende og vondt, men det er bare noe man må bli vandt til … Folk synes det fortsatt er sjokkerende med tennåringsgraviditet … sykt…….

    17. haha, skulle gjerne sagt at det går over, men det er ikke tilfellet her i gården ihvertfall! Folk stirrer enda på meg når gutten min kaller meg mamma (han er fem, jeg er tjueen)

    18. Ble gravid som 16 åring sjøl og vet godt hva du snakker om. Synes det er teit at eldre ser ned på unge mødre/gravide, alle er jo like uerfarne når det er første gang. Er fullt mulig og være voksen for alderen, og hvertfall når du er gravid så tenker jeg at bare på de 9 månedene forrandrer vi oss ganske fort. Det viktigste er at du må bare ikke bry deg om hva andre tenker for det er dy selv som vet best at dette klarer du 🙂

    19. Har to venninner som er gravide og de er 16, første gang de fortalte det ble jeg litt sjokka men nå tenker jeg ikke over det engang når jeg ser andre unge gravide. Jeg tenker at unge gravide kan være like flinke som eldre.
      Lykke til med fødselen, er ikke lenge igjen nå 😀

    20. er ikke rart folk stirrer, sett deg i andre sine sko, for det er ikke vanlig at 16 åringer er gravide.
      man kan gjerne få barn som 16 åring, uten at du skal dømmes.
      men at folk gjør det er ikke rart, syns selv 16 er for ung i forhold til den verden vi lever i idag. du kan sikkert bli en god mor, du er nok klar over ansvaret du tar på deg. Men du er ikke voksen, du er selv under utvikling både mentalt og fysisk, du skal oppdra et menneske men du har ikke vokst opp selv. jeg personlig vil ikke ta sjansen på og oppdra et barn før jeg selv kan være 100% selvstendig og voksen, jeg vil sørge for at jeg gir mitt framtidige barn den beste oppdragelsen mulig. jeg er selv 21 år og ser jeg 4 år tilbake var langt i fra moden nok, og er ikke det enda. du kan tro du er det, men er ikke mange du hører som er glad for at de fikk barn i en så ung alder. men dette er min mening, du får ellers ha lykke til.

    21. HVA ER PROBLEMET TIL MANGE? Altså i dette kommentarfeltet og i mange kommentarfelt her på bloggen til Jessica. Leser alltid noe stygt og blir helt sjokkert.
      Som en Anonym lenger opp her, og at det alltid er noen som skal rakke ned på henne. Hun er og blir sikkert en fantastisk mor. Jenta er 16, hva så? hun synes stirring er ubehagelig noe som er forståelig. Det er så mange fordommer mot unge mødre, trist, jeg var da en god barnevakt som 12 åring, og hadde jeg blitt mor i samme alder som Jessica hadde jeg jo vært like god til å ta vare på det barnet. Det er jeg sikker på at Jessica er også.
      Og Jessica, de stirrer ikke fordi du ser ung ut, jeg synes du ser eldre ut enn meg og du er utrolig pen! Lykke til med Leo, ikke lenge igjen nå! Elsker bloggen din!

    22. er enig med mr.K! synes mange unge velger å få barn uten å tenke over foreksempel utdanning, økonomi og slikt. De fleste unge mødre som ikke har jobb og slikt får støtte av foreldre fordi de ikke har råd selv da de ikke er ferdig på skolen engang! synes man skal være iallefall litt sikker på fremtiden sin og være selvstendig på alle mulige måter før en får barn. Men dette er min mening!

    23. Du som er enig med Mr.K… hva vet du om at Jessica ikke har jobb? eller er selvstendig? Det går fint an å få seg jobb uten utdanning, såklart blir det nok ikke verdens beste, og fremtiden kan være like lys med barn. Barn er lyset i fremtiden. Hvordan vet du egentlig om hun får masse masse støtte av foredlre? For meg virker hun veldig selvstendig som bor i leilighet allerede. Og man kan fint fullføre videregående og utdanning med barn. Hun kan ta privatist studier samtidig som hun har et barn å passe på, såklart er det ikke sånn at alle skal få barn så tidlig, men skjer det så skjer det. Og det er utrolig fint å se hvordan JEssica takler det!

    24. Ble gravid på 17årsdagen min. Er 155 cm på strømpelesten og fikk mange blikk. Så ut som en elefant gravid på overtid 😂 ikke bedre var det da jeg ble tobarnsmor som tjueåring. La de plapre å stirre. Herremin, enkelte eier ikke folkeskikk.. nå er jeg 23 å får støtt og stadig høre at det vises at jeg er en “stolt storesøster”. Hahah!

    25. Jeg hadde en ung oldemor, og mormor var bare 17-18 da mamma ble født, og moren min var ikke mer enn 19 da en av mine søsken ble født. Man kan få barn tidlig. Unge mødre har eksistert siden mennesker ble skapt. Haha, visste folk egentlig at for sånn 2000 år siden fikk man barn i 15-17 års alderen.

    26. jeg er imponert at du med dine få år på baken vet hva andre folk tenker….ELLER er det sånn at det er det du TROR alle tenker? Den gamle damen kan ha stirret fordi en gravid mage er nydelig å se, eller? Alle du tror SER/STIRRER på deg gjør kanskje det, men av helt andre grunner enn dine 16 år klarer å se…..

    27. Bare fordi man har lovlig sex når man er over 16, betyr det ikke at man skal ha barn heller. Altså, mange ser sikkert rart på deg fordi det er nettopp DET at det er unormalt at barn skal ha barn. Kall meg dømmende, men om du ikke hadde følt deg skammet som en over sier så hadde du ikke hatt noe å bekymre deg over all stirringen! 🙂

    28. Lol la de glo ;). Bare si why don’t you take a picture ?.. It lasts longer ;). Da drar de øya til seg te
      Erlig fort

    29. Ser dette er et gammelt innlegg, men følte bare for å si det. Jeg er 26 år og gravid, folk stirrer på min mage også. Alle jeg kjenner som har gått gravid, uansett alder, har også opplevd at mange stirrer. Så er vist noe man må gjennom uansett alder som gravid x)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg