10 TING DU IKKE MÅ SI TIL GRAVIDE

1. “Åh, jeg har så innmari vondt i halsen” Aha, du har det du ja. Det må virkelig være helt fryktelig! Ja, altså, siden du nevner det; jeg har det utrolig bra sittende her med en 3-kilos unge hengende over mine edle deler og urinblære altså. Tro ikke noe annet.

2. “Vi skal ikke kjøpe et månedskort på treningstudioet til deg da?” Det skal vi så aldeles ikke.

3. “Herregud, blir du aldri mett eller?” Nei, vet du at det blir jeg faktisk ikke. Og godt er det!

4. “Åh, du ser helt fantastisk ut!” NEI, NEI NEI. Og atter nei. Her sitter jeg, hvit som snøen etter 9 måneder uten solarium (og forsåvidt annen form for sol, da jeg kreperer i varmen som gravid) uten sminke, i den største joggebuksa jeg fant i skapet mitt, og med håret satt opp i en diger ball. Det siste jeg trenger å høre er hvor “Fantastisk” jeg ser ut. Jeg har nok med å holde meg i live, jeg.

5. “Graviditet er ingen sykdom” Mulig, jeg vet ikke hva du kaller det å spy konstant 5 måneder i strekk, og deretter ha smerter på steder i kroppen du ikke trodde det var mulig å føle smerter. Men men, for all del.

6. “Du er sikker på at det ikke er to der inne, da?” Nei, jeg er ikke sikker; men jeg har ikke annet valg enn å stole på jordmoren min. Har jeg ikke følt meg stor før, kan du vedde på at jeg hvert fall gjør det nå!!

7. “Var det planlagt eller?” Jaja, klart det. Begynner å dra på åra når man har passert 16, altså. Følte virkelig det begynte å haste litt..

8. “Er du ikke redd for at det skal skje deg noe under fødselen?” TAKK, da har jeg enda en bekymring. Den trengte jeg!

9. “Oi, du er gravid” Hæ, er jeg det? Og jeg som trodde jeg bare hadde spist litt mye dessert de siste månedene.. Virkelig, takk for opplysningen!

10. “Skal du ha flere eller?” Men i alle dager, den første er ikke en gang ute enda, og du vil vite om jeg skal ha flere?…

74 kommentarer
    1. God kveld 🙂
      Ja, mange er helt fantastiske når det gjelder både spørsmål og kommentarer til en gravid dame. Noen er jo så “nulle” at vi bare må le av dem, i alle fall etter vi får tenkt oss om.. Følger med og ønsker dere alt fint. Ville vært stolt over deg om du hadde vært min datter, skal du vite.
      Fin helg videre 🙂

    2. Anonym: Det har du helt rett i! Har tatt meg selv i å le såå mange ganger i løpet av svangerskapet av spørsmål.

      Dette må være en av de fineste komplimentene jeg har fått! Tusen takk 🙂 God helg!

    3. Slutt og klag. Du føler deg ikke fantastisk? Du bærer på noe helt nydelig. Slutt å tenk på deg selv og deg selv! Jeg er sikker på at du Er alt du bryr deg om. Jeg blir irritert når folk klager så under en graviditet.

    4. Lurte litt på det med halsen men så så jeg ironien i alt sammen egentlig. Men reagerte på den med solarium og alt det der med stor joggebukse også, du ser jo fantastisk ut uten alt det. Synes i hvertfall jeg 😀

    5. Tror jeg leser bloggen her litt vell mye, jeg drømte nemmelig i natt at Leo hadde blitt født og at du hadde skrevet et langt innleg om hvor flink fredrik hadde vært å passe på deg og alle de snille menneskene på sykehuset og sist men ikke minst hvor utrolig søt å fin Leo var!:D

    6. Har sittet å lest gjennom innlegg på bloggen din og vil bare si at du er en utrolig sterk jente. 16 år og gravid kan virke ungt for mange, men jeg vet at du vil bli en god mor. Din sønn er heldig som har deg som mor. Gleder meg til å følge med videre på bloggen din siden du skriver bra og står for det du mener. Masse lykke til, skal bli spennende å følge med videre:) Du er sterk!

    7. Det heter ikke konsekvent i 5 måneder, du mener nok konstant! Konsekvent betyr å gjøre det likt, og ha et likt prinsipp for alt/alle. Måtte bare si ifra, ser du har skrevet det flere plasser, og da blir setningen helt merkelig.

    8. du snakke sikkert om ka du ikke like. Det e da mage andre gravide der ute som synas mange tå dessa spørsmåla e hæilt greie.. det e litt tåpeleg at du ska seie ka man alder ska seie te gravide.. Gratulere foresten!

    9. At du ikke tar solarium er ditt valg, lest mye rundt det, spurt min jordmor. Det går helt fint, strålingene når ikke inn til fosteret.

    10. Maria: Hei Maria!

      Og jeg har snakket med andre som mener at man kan overopphetes og at fostervannet da kan begynne å koke. Jeg tar ikke sjansen i hvert fall 🙂

    11. Så enig!! Tok solarium gjennom hele svangerskapet, gikk heldigvis helt fint, men kunne ikke ligge lenge siden gravide kan besvime når vi ligger på ryggen :p

    12. den første var bare dum. Du har somregel valgt selv å være gravid og da får du bare ta konsekvensene også, selv om du har der jævlig her og der kan fortsatt andre som ikke har et barn i magen også klage om de har vondt.

    13. Hei, synes også mange av disse punktene ble ganske drøye å si at man aldri kan si. Og at det er tull er greit, men du må tenke på at det er ikke lett for de som leser å skjønne at det er tull når det står sånn skriftlig.

    14. Lo godt nå :p akkurat slik jeg følte det. Er så spent på hvordan det Går. Ha aldri hatt keisersnitt, men jeg kan love deg at en naturlig fødsel er helt fantastisk. Vondt ja, men det kan ikke beskrives. Hvis det blir flere barn så anbefaler jeg deg å prøve det :)) å vil bare si at du virker veldig moden for alderen. vet at du kommer til å bli en Super mor. Lykke til. Hilsen en som sjekker blogger flere ganger om dagen for tiden 😉

    15. Nr 1 var ganske patetisk. Du mener altså at andre ikke har lov å klage over deres tilstand siden du har det bedre? Det blir som å si at når du henger over do å spyr med store smerter i hele kroppen så har du ingen grunn til å klage, det er folk som lever med kroniske smerter.
      Slutt å være så egositisk, når noen gir deg et kompliment så si takk! Gravid er ikke ett synonym til ustelt… Hva har det å si om du ikke få ta solarium? Du skal få et barn, som er den største gleden i livet

    16. Utrolig bra skrevet har ikke vært i situasjonen selv men har nok forståelse til å ikke si ting som det altså. leser også mange av kommentarene her at du klager vil ikke si at du klager heller . ha en fin kveld 🙂

    17. Mener du virkelig at fostervannet kan begynne å koke?? Vet du hvor høy temperaturen må være for at væske skal begynne å koke eller? Er det mulig..

    18. Anonym: Hei “Anonym”

      Jeg vet ikke om du leste kommentaren min ordentlig (virker ikke slik) men dette er hvert fall eksakt hva som står: “Og jeg har snakket med andre som mener at man kan overopphetes og at fostervannet da kan begynne å koke. Jeg tar ikke sjansen i hvert fall :-)”

      Altså, dette er ikke spekulasjoner jeg selv har kommet med, det er informasjon jeg har fått fra andre mennesker som jobber som helsepersonell. Jeg påstår ingenting i kommentaren min, jeg henviser kun til informasjon jeg har fått av andre.

      Ha en flott kveld! Veldig fint om du kan ta deg tid til å lese ordentlig hva som står neste gang 🙂

    19. Alvorlig betalt! Du sitter på nettet å fortelle 10 ting som man ikke forteller til gravide. Synes jeg er helt feil av deg å si. Det at folk sier til deg at du ser flott ut skal du ta til deg og si til deg selv at du ser faktisk jævlig flott ut. Du bærer på en liten engel som mange mennesker ikke har mulighet til, og som kunne gjort hva som helst for å bli gravid! Det at du sier at folk er helt teite som ikke skjønner ironi er fryktelig dårlig sagt av deg. Det å være gravid kan være både en fryd for mange og rent helvete for noen. Du er 16 år gammel og sitter her å skriver om ting man ikke sier til en gravid kvinne, jeg mener er det rart folk reagerer!?! Du har valgt å bære frem barnet og du som mor skal gi trygghet og støtte til barnet ditt. Hvordan tror du barnet ditt kommer til å reagere når han leser at moren brydde seg mer om hvordan hun så ut enn om babyen!?! Og det at folk spør deg om du ønsker flere barn er fordi de lurer på hvordan du egentlig har det. Det å gå igjennom en graviditet I så ung alder, kan være en stor påkjenning. Dette kan jeg si av erfaring at en graviditet kan være utmattende og fødselen kan virkelig ødelegge et menneske etter 4 dager med rier før plutselig sykehuset finner ut at keisersnitt kan være løsningen! Så jeg blir så provosert av å det du skriver, for du har ingen peiling på hva du kommer til å gjennomgå etter at ungen er kommet ut. En ting er bollen som vokser, men jeg skal love deg at du får hele livet snudd opp ned på hodet når babyen kommer til verden. Skjerp deg kvinne og enjoy the life!

    20. skal helt ærlig si, jeg er ikke en stor tilhenger av mammabloggerr, enda mindre når ungen(e) ikke er født og du ikke vet noe omd å være mamma enda. Men dette fikk meg til å felle en tåre i latter. FANTASTISK! Nr 5 er jeg virkelig enig i (men til etter fødselen vil jeg bare si, ikke begynn med dep provera – skal skrive innlegg om hvorfor i morgen eller i nær framtid). Spydigheten, og den småfrekke tonen er akkurat slik jeg liker det, dryppende med sarkasme c:

    21. Guri jeg blir helt oppgitt over hvor mange slemme kommentarer du får! Virker som om mange har noe i mot unge mødre, og er nødt til å si noe vondt til hver eneste de ser. Håper ikke disse kommentarene går inn på deg, ser du svarer veldig godt til de som er negative 🙂
      Masse lykke til med fødselen og tiden fremover. Gleder meg til å følge dere videre 🙂

    22. Maria: Hei Maria!

      Ja, jeg får virkelig mye rart! Tar meg ikke nær av det, synes mesteparten er ganske underholdende 🙂 tusen takk for det, og kjempe koselig at du vil følge med videre! 🙂

    23. Man må jo ha lov å si at vi har vondt i halsen, selv om gravide synes det er vondt og mye snerter forbundet med å gå gravid, hehe. Og så syns jeg virkelig at en gravid bør kunne høre at noen syns du ser nydelig ut. Du kan føle deg det helt motsatte, men er det ikke bare positivt at noen synes du ser mydelig ut? Det er ikke alle som mener man plent må være brun eller ha sminke på for å se bra ut. For ikke å snakke om at å gå gravid er noe av det vakreste et menneske kan gjøre! 🙂 men skjønner at mange av de punktene kan være litt kjipe å høre som gravid! Stå på. Lykke til som nybakte foreldre når den tid kommer 🙂

    24. Synes du er morsom og ironisk jeg. Noen tar jo alt seriøst og andre må jo bare kritisere, uansett. Jeg (som er ei gammel dame) oppfatter deg som ei utrolig tøff jente jeg da. Du står for den du er og det er bra for ei jente på din alder.
      Aner ikke hva solarium betyr fra eller til for fosteret, men det er jo ikke bra uansett, huden skal overleve et helt liv, bedre blek og fattet enn brun og syk 😉
      Uansett, folk stiller jo mange dumme spørsmål, enten det er til gravide eller det er andre ting som vises utenpå. Det er jo lov å bruke hodet før ordene ramler ut noen ganger.
      og til Hønemor og en del andre her, hallo!!! Om du føler deg dritt så vil du ikke høre at du ser flott ut, og hva har det med hennes alder å gjøre, ikke vær så nedlatende. Denne flotta unge jenta har kommet i en situasjon og tatt et valg, respekter henne for det, hun er vel mer moden enn de fleste av dere som er så negative.

    25. det du sir nu e at ingen andre enn dæ får lov å klage på smertan sine fordi du e gravid å har smerta pga det?! værste æ nånsinne har hørt. Og hvis nån sir te dæ at du ser bra ut, ta det nu te dæ å si takk istedet for å bli sur. jesus

    26. kan folk slutte å ta alt som blir skrevet så jævlig seriøst!! Blir så sinnsykt oppgitt.. Anyways.. Vet er et veldig mye ironi osv men jeg kjenner meg faktisk igjen på mange av punktene :p
      Btw, man kan få varige pigmentflekker av å ta solarium men det skader ikke fosteret :). Men kan fjernes med laser.

    27. nr 1 var bare teit -.- selv om du har det vondt kan alle andre ha det vondt selv og!! Slutt å vær så selvoptatt!

    28. Må sei meg fult enig! Er 35 uker på vei å har fått spørsmål fleire ganga om eg ska ha to! Sjøltilliten stige ikkje akuratt då nei :p

    29. synn på deg som skrever og blir gravid i en alder av 16.. tenk ¨å ikke kan ta sol, eller sminke seg. du bør faen meg endre dine prioteringer.

    30. Syns innlegget ditt var veldig fint, og helt sikkert ting man ikke skal si til de som er gravide, men for meg virka deg som om du tok alle under en kam… Hadde det vært jeg som hadde skrevet det, hadde jeg nok skrevet det litt mer “personlig” om du skjønner?:) Og for all del, ingen hat over innlegget ditt! Gleder meg til å lese innlegget når prinsen din har kommet:)

    31. Karoline: Hei! Innlegget er sterkt preget av ironi og humor, så ikke ta det så alvorlig 🙂 Trodde ikke det skulle være nødvendig å skrive det i selve innlegget; men dette er jo ikke seriøst ment. haha..

    32. Herregud så mye tragiske mennesker som kommenterer. Om det er ironi eller ei, så kjenner jeg meg igjen på alle punktene folkens….
      Og at andre klager over litt vond hals eller sliten etter jobben eller fordi de har lekser som skal gjøres så ER det irriterende! Vi sitter med uutholdelige smerter 24/7 også klager en person over litt slim I halsen.
      Ja, når jeg ser på disse kommentarene så er det fader ikke rart det er krig ikke verden.

    33. For et latterlig innlegg. Du overdramatiserer det å være gravid. Det kunne vært SÅ mye værre!
      1. “Åh, jeg har så innmari vondt i halsen” Aha, du har det du ja. Det må virkelig være helt fryktelig! Ja, altså, siden du nevner det; jeg har det utrolig bra sittende her med en 3-kilos unge hengende over mine edle deler og urinblære altså. Tro ikke noe annet. Stakkar deg… Nei.
      Kan det ikke være synd på andre, selv om de har mindre plager? Enhver plage er jo synd og irriterende. Folk må jo få ha vondt i halsen og klage over det, selv om du er gravid? Og om det skal være sånn at man ikke kan klage over egne plager fordi andre har det værre; slutt å klag! Folk har kreft å er ut å inne av operasjon. Barn dør i syria. Folk blir sprengt i lufta. Å her sitter du å klager over at andre har vondt i halsen, fordi du har det så mye værre? Det fungerer ikke. Alle har vært sitt. Noen vil alltid plages mer enn andre. Det betyr ikke at de som plages mindre IKKE skal få nevne det! Latterlig! Voks opp.
      2. “Vi skal ikke kjøpe et månedskort på treningstudioet til deg da?” Det skal vi så aldeles ikke.
      Hvorfor ikke? Ingen forventer du skal løpe maraton. Men fysisk fostring er ikke bare bra for DEG, men også barnet ditt. Vær heller takknemmelig for at noen bryr seg! Det er jo ikke for å være slem de gir det tilbudet?
      3. “Herregud, blir du aldri mett eller?” Nei, vet du at det blir jeg faktisk ikke. Og godt er det!
      Du blir så ekstremt fornærmet for småting. Ta det med humor da! dette er jo standard å si til gravide. Det er jo bare bra de spiser mye, dere spiser jo for to! Slutt å vri det om til noe negativt.
      4. “Åh, du ser helt fantastisk ut!” NEI, NEI NEI. Og atter nei. Her sitter jeg, hvit som snøen etter 9 måneder uten solarium (og forsåvidt annen form for sol, da jeg kreperer i varmen som gravid) uten sminke, i den største joggebuksa jeg fant i skapet mitt, og med håret satt opp i en diger ball. Det siste jeg trenger å høre er hvor “Fantastisk” jeg ser ut. Jeg har nok med å holde meg i live, jeg.
      Skjønnhet kommer innenfra 🙂 Selv om man sitter i joggebukse, kan man jo se fin ut! En gravidmage veier jo opp for den værste hårdag. Gravide ER jo nydelige fordi de har verdens vakreste mage med mye kjærlighet i seg! DET ER VAKKERT Å VÆRE GRAVID!
      5. “Graviditet er ingen sykdom” Mulig, jeg vet ikke hva du kaller det å spy konstant 5 måneder i strekk, og deretter ha smerter på steder i kroppen du ikke trodde det var mulig å føle smerter. Men men, for all del.
      Ingen sykdom, men en plage. Ikke bli så fornermet. Ser hva du mener, å er enig i at man ikke skal dømme gravide om de blir sykemeldt for plager. Men en sykdom er det ikke. Men en tilstad som fører til kvalme, desverre. Å det må man respektere på lik linje som vanlig sykdom.
      6. “Du er sikker på at det ikke er to der inne, da?” Nei, jeg er ikke sikker; men jeg har ikke annet valg enn å stole på jordmoren min. Har jeg ikke følt meg stor før, kan du vedde på at jeg hvert fall gjør det nå!!
      Ser ikke hvorfor dette er en fornærmelse. Heller tolk det som at mest sannsynlig er ungen din frisk og fin, som vokser så godt.
      7. “Var det planlagt eller?” Jaja, klart det. Begynner å dra på åra når man har passert 16, altså. Følte virkelig det begynte å haste litt..
      Sorry, men du må godta folk lurer. Du er ung og det er sjokkerende. De vet nok det ikke er planlagt, men en finere måte å “state the obvious” på.
      8. “Er du ikke redd for at det skal skje deg noe under fødselen?” TAKK, da har jeg enda en bekymring. Den trengte jeg!
      Enig med deg her 🙂 Unødvedig. klapp på skuldra, det sitter jo litt fornuft her jo 🙂
      9. “Oi, du er gravid” Hæ, er jeg det? Og jeg som trodde jeg bare hadde spist litt mye dessert de siste månedene.. Virkelig, takk for opplysningen!
      10. “Skal du ha flere eller?” Men i alle dager, den første er ikke en gang ute enda, og du vil vite om jeg skal ha flere?…

    34. Meg som skrev kommentaren over her: Jeg ser at jeg ikke er eneste som ikke forstår humoren i dette. Vi er mange som reagerer, å syns dette var et veldig barnslig innlegg. Ville vurdert å slette dette innlegget, da det ikke viser særlige voksne holdninger.
      Virker kun som du ønsker å provosere, for å så stikke hodet under dyna å rope “Tulla”. Skremmende at du skal oppdra et barn. Men vi får nå se hvordan det går. Kanskje du modnes ekstremt under fødsel.

    35. Anonym: og jeg ser at det er minst like mange (nei, ikke nødvdigvis som har kommentert her) som synes det var morsomt, fått enormt med meldinger og kommentarer på facebook 🙂 innlegget er en spøk, men alle kan selvsagt ikke ha lik humor. Aldri i verden om jeg sletter det, jeg synes det er festlig. Humor har forsåvidt lite med hvordan jeg kommer til å klare mammarollen å gjøre 🙂

    36. Det du ikke forstår, er at det er folk som ser opp til deg, da du får alt til å se så bra ut. 13,14 og 15 åringer som forstår humoren. De er bare barn. Det er jo du og, men du har tatt på deg en voksenrolle. Å i en slik rolle er dette upassende. Du vil kanskje etterhvert ikke se humoren i dette lengre når du vokser opp, du som “fansene” dine. Å da innser du dette er idiotisk, å ikke holdninger du burde spre over på sønnen din. Lykke til! Siste ord i saken fra min side.

    37. Anonym: kan ikke noe for at vi ikke har lik humor 🙂 takk for at du besøkte bloggen min!

      “Får alt til å se så bra ut” Beklager, kan du være mer spesifik? Har nemlig skrevet titalls innlegg om hvor vanskelig denne situasjonen er, i håp om å hjelpe andre unge jenter som er i samme situasjon. Ta en titt i arkivet, her er det tydelig at du ikke vet hva du snakker om.

      Jeg synes innlegget var morsomt, det gjorde også en god andel voksne mennesker også.
      (I og med at du synes det var så ekstremt barnslig med humor og ironi)

      Tusen takk!

    38. vel, folk kan si hva man vil til gravide.. Hvis du mener at å være gravid er en sykdom så wow xD og folk kan si at man har vondt i halsen om man har det.. Er sånn folk sier kanskje bare for å få oppmerksomhet men også tips kanskje for å få det vekk.. Jaja det er jo ditt eget valg å være gravid da.. Som 16.

    39. Greit nok at du skulle spille på humor her, men hele innlegget var bare teit.. 🙂 Folk kan ikke si du ser fantastisk ut? Hvorfor kle deg som en slask? Har termin om 4 dager og det går an å fikse seg litt, haha

    40. Du må ikke ta alt så negativt! 🙂 Da blir ikke livet gøy å leve, eller hva?
      Jeg blir kjempeglad når jeg får høre at jeg er nydelig, når jeg går gravid! Både første og andre svangerskap var det noe jeg virkelig satt pris på! Det er jo nydelig med gravide kropper!

    41. Åh, er det rart det er krig i verden..? Blir litt oppgitt av kommentarfeltet, nesten så jeg måtte finne fram popcornet. Haha!
      Kjenner meg så absolutt igjen, på alle punkter! Gjennom begge mine svangerskap. Og du er heller ikke den første som har skrevet en typ slik “aldri si dette til gravide” – skjønner ikke hvorfor det reageres så sterkt på akkurat din.
      Lykke til som mamma, det klarer du helt fint. Alle i min familie har blitt foreldre i veldig tidlig alder, og vet hvor dømmende samfunnet er mot unge mødre.

    42. Uff.. Håper ikke ta deg nær av alle de stygge kommentarene! Hvorfor er det “lov” å slenge dritt til andre på nett?! Ønsker deg masse lykke til:)

    43. Veit jeg er seint ute til å kommentere men Gud å mange negative mennesker her… -.-‘ synes det var festlig jeg og veit om flere ting som kan legges til på den listen. Det ene er å gå bort å ta på magen!! Som om det er helt greit… 😛 hehe, men fortsett sånn du gjør! 😉 blir:har blitt en flott mor du! 😉

    44. innlegget var kjempe morsomt!
      Men kommenterer kun for at jeg la merke til at du refererte Fredrik som kjæresten, er dere sammen igjen?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg