KJÆRE NORGE

Noe som jeg har reflektert litt over som gravid 16-åring, er noen av de rare lovene vi har i Norge som har med aldersgrenser å gjøre. For jeg er 16 år og gravid, og jeg vil fortsatt være 16 år når barnet mitt blir født. Men selv om jeg har et barn, så kan jeg faktisk ikke kjøpe meg et flaxlodd i kiosken om jeg skulle få lyst på det. 

Jeg kan altså ha ansvar for en annen persons liv, men å kjøpe meg nesespray eller flaxlodd kan jeg glemme? Logisk?

Jeg kan også skaffe meg mopedlappen, ta abort uten at foreldrene mine vet om det, øvelseskjøre i bil med en “L” i bakruten og med en ledsager ved min side, ja, til og med begynne med fallskjermhopping så lenge foreldrene mine synes det er OK, men å kjøpe meg en nesespray? Nope.


Ja, og for ikke å glemme det faktum at man kan komme i fengsel når man er 15 år, men at man kan ikke dra til legen uten at foreldrene vet om det før du er 16. Hva er dette for noe tull?

Jeg kan også gifte meg som 16 åring, teknisk sett. Jeg må ha foreldres og myndighetenes tillatelse, men det at jeg da allerede har barn med ham jeg ønsker å gifte meg med øker sjansene betraktelig for at jeg skal få det godkjent. Så jeg kan være gift og få barn i en alder av 16, men å ta meg en solariumstime? Nei, det kan jeg bare glemme.

Så da kan jeg sitte der da, gift og med barn. Men hvis mannen min blir syk, og jeg går bort på dagligvarebutikken for å kjøpe smertestillende (paracet/ibux) så vil faktisk de i kassen si “Beklager, men vi kan ikke selge deg smertestillende her i butikken fordi du er under 18 år”

Men hva vet vel jeg?..

20 kommentarer
    1. Ja, og så er du faktisk bare et barn enda. Det utbetales BARNEtrygd for deg til du er 18, glemte du å ta med det eller? 😉

    2. Regelverket er ment til å være for barns beste og frem til man er 18 er man strengt tatt et barn og det er gode grunner bak selv de merkeligste aldersgrenser.
      Hadde man kunne bestemme over kroppen til et menneske så ville nok det å bli gravid før 18 også vært ulovlig. Men det er ikke mulig å sette slike regler av mange grunner. Og hadde det vært mulig ville det vært en grusom regel.
      Jeg er på ingen måte i mot de som blir gravid veldig tidlig, men mener likevel at det er best å vente til man er myndig. Nettopp fordi det er så mye man ikke kan gjøre før den tid. Som å kjøpe paracet, som du nevner her i innlegget ditt.
      Dette er mange av grunnene til hvorfor man burde vente med barn, fordi man er veldig begrenset og på mange måter er avhengi av foreldrenes hjelp til å ta seg av barnet sitt. Du er 16 år, så 2 år skal du ta deg av barnet ditt før du kan kjøpe paracet og skrive under viktige papirer. Ikke en gang bokklubber kan du melde barnet ditt inn i uten dine foreldres hjelp.
      Jeg ønsker deg for all del lykke til og ut i fra hvordan og hva du skriver om i bloggen din så tror jeg du vil klare deg godt. Men alderen din vil desverre begrense deg og du vil være tvunget til å få hjelp fra foreldre i enkelte situasjoner. Eller barnefar da, om han er over 18. Jeg har ikke fått med meg hvor gammel han er.

    3. Kan du ikke kjøpe på apoteket heller? Sånn apropos liksom. Mener du kan kjøpe der siden de er spesialforretning men ikke i butikk fordi de ikke har god nok kompetanse på legemidler.

    4. Det med nesespray er nok forskjellig fra butikk til butikk. Jeg kjøpte nesespray (alene) da jeg var 13 år;)

    5. Ang. Nesespray, paracet o.l. kan de ikke selge på butikken til folk under 18 for da får butikken problemer hvis du tar overdose på smertestiller eller blir avhengig av nesespray. På apoteket kan du kjøpe slikt for der har de ansatte mye bedre kunnskap om smertestillende og nesespray som er avhengighetsskapende.

    6. Et sted må grensen gå, og du er vell en hel del mer moden enn dine jevnaldrende 🙂 Lykke til med den neste uka! ☺️

    7. Fikk sjokk da regelen om 18-års grense på neseprayen fremtrådte. Som en 19 år gammel russ i røde russebukser kom meg snufsende inn i den lokale Kiwibutikken og skulle ha en nesespray. Lommeboka hadde jeg glemt igjen hjemme, alt jeg hadde var en bilnøkkel og småpenger i lomma. De nektet meg den nesesprayen, og aldri før har jeg blitt så overrasket over et nei!

    8. Kanskje fordi staten ikke tror folk på 16 velger å få barn.. Kan vel ikke akkurat snøre igjen heller? Det går ikke an å ta styring over andres autonomi.. Gah, men ja. Du er ung, er vel sånt du ikke har lært enda.. At du kan gifte deg er vel bare en trøst for de som velger å få barn mens de er under 18år, eller for de smålig fjerne som tror de har møtt kjærligheten i livet som 16åring

    9. Må le litt over anonym som sier at det å gifte seg bare er en trøst for de som velger å få barn når de er under 18. haha 🙂
      Jeg synes innlegget var morsomt.. utrolig rart at man faktisk kan oppdra et barn og gifte seg osv, men ikke kjøpe nesespray. det er ganske sykt, faktisk.

    10. Hahahaha!!! Jeg skulle inn på butikken jeg og mannen pleier å handle på. Bor i en liten by, så regner med at han bak kassa kjente meg igjen. har en datter på 5, og er gravid i 6 mnd og gift. Skulle bare innom å kjøpe ibux, så spør han meg om leg!!! Så sier jeg HÆ? Må du se d får at jeg skal få kjøpe det, ja de under 18 får ikke lov å kjøpe. Hahaahhaha fikk jo litt sjokk kan man si. Der sto jeg med magen og gifteringen på fingeren 😀

    11. Når man velger å få barn i en alder av 16 så virker ikke det så ansvarsfullt heller spør du meg, så kanskje den aldergrensa faktisk ikke er så borti natta allikevel. Med mindre du vil at barnet ditt når h*n blir 10 år skal hoppe i solariumet og kanskje bli hekta på nesespray. Tror du vil sette pris på den aldersgrensa når du først blir mor. Yngre er også mer påvirkelige, pga press fra andre hold og en periode hvor man fremdeles prøver å finne seg selv. Ikke så vanskelig å skjønne det!.

    12. det er 18 årsgrense på nesespray og ibux pga det er medikamenter. Nesespray kan faktisk være avhengighetsskapende, derfor får du ikke kjøpt.

    13. Så strenge er de virkelig ikke på kjøp av nesespray og smertestillende.. Jeg har vært selvforsynt med dette siden jeg var typ 16. Aldri blitt spurt om legg, og tro meg, da jeg var 16, kunne jeg gått for å være 12.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg