1 UKE ETTER FØDSEL

7 dager har det gått siden verdens fineste kom til verden. Har det ikke gått ufattelig fort? Det føler i hvert fall vi.

I forbindelse med dette vil jeg gjerne poste noen bilder av hvordan kroppen min ser ut nå, 7 dager etter fødselen. Magen min har enda ikke fått nok tid til å trekke seg ordentlig sammen (naturligvis) men jeg ser virkelig stor forskjell fra dag til dag. Dagen etter operasjonen så jeg faktisk enda smålig gravid ut! Jeg har jo tidligere skrevet et innlegg hvor jeg uttaler meg om hvorvidt jeg synes alle kropper skal være akseptert etter en fødsel, ikke bare de som fremmer gjennomsnittskvinnen.

Jeg gjentar meg selv; glemmer vi at vi også er forskjellige når det kommer til hvordan vi ser ut etter en fødsel? Glemmer vi det vi prøver å fortelle hverandre dag inn og dag ut alle andre dager i året, “at alle er bra nok slik de er”? Eller gjelder dette kun hvis man ser gjennomsnittlig ut?

Jeg er ikke et sunt forbilde fordi jeg ser relativt slank ut 7 dager etter fødselen. Nei, jeg er et sunt forbilde fordi jeg aksepterer at alle kropper er forskjellige, og at vi ser forskjellige ut etter en fødsel.

34 kommentarer
    1. Er det ikke normalt at magen trekker seg sammen fortere enn det har gjort med deg da?? Jeg nevner ikke dette for å være frekk på noen måte men du skriver at du har vært relativt heldig men jeg tror egentlig ikke du har vært såå heldig, du ser du vell egentlig fortsatt litt gravid ut! Men supert

    2. Er det ikke normalt at magen trekker seg sammen fortere enn det har gjort med deg da?? Jeg nevner ikke dette for å være frekk på noen måte men du skriver at du har vært relativt heldig men jeg tror egentlig ikke du har vært såå heldig, du ser vell egentlig fortsatt litt gravid ut!

    3. du er vakker som du er :- ) <3 kroppen din har gjenomgått en fødsel, og så klart man ikke kommer tilbake til "normalen" med engang. men jeg synes du er veldig fin akkuratt sånn som du er :- ) <3

    4. Slik så magen min ut dagen etter fødselen, etter en uke vistes det ikke tegn etter graviditeten engang..

    5. Min mage er ca like stor som din, å det er 2mnd siden jeg fødte! Du er heldig! Å gratulerer med Leo!💙

    6. Må si du virker veldig reflektert og voksen til å være 16 år! Imponert altså! Sant det du sier om kropp også, alle er forskjellige! Synes den kommentaren over om at du ikke hadde vært så heldig var rimelig teit, en uke etter fødsel er da ingenting! Jeg så like gravid ut lenge etter fødselen jeg og, nå 3,5 mnd etter er magen like flat som før og jeg veier mindre enn det jeg starta med.(Ikke med vilje)
      Stå på videre du, kos deg i barseltiden, for som du sier – det går alt for fort!!<3

    7. Hennes mage ser slik pga operasjonen!keisersnitt er en ett stort inngrep!tar 6uker før det er grodd.Og vanvittig smertefullt.Spesielt første uken ene
      Uken!Samma gjeld et kroppen det tar tilsvarende lang tid
      Du er så flink!Så stå på
      på!Etter min vaginal fødsel var kvikk og rask kjapt! Kroppen lignet dem gamle etter3uker. Etter keisersnittet det 6-7mnd!

    8. Så tøft av deg å gjøre dette og å stå frem på denne måten slik at flere forstår at alle ser forskjellig ut etter en fødsel! Kos deg masse denne tiden og stå på!

    9. Utrolig hvor barnslige noen her er med sine kommentarer. Jeg synes bare du ser fint ut du. Vær stolt over kroppen din, No matter what! Har termin I august så spennene å se hverdagene dine med NY født ung.

    10. Synd at folk må rakke ned på deg og være så frekk! Jeg syntes du ser flott ut<3 det er så synd med denne kroppsfokuset, det er jo helt tydelig at noe er galt når folk forventer at magen trekker seg tilbake 1UKE etter fødsel!! Det er så forferdelig synd denne utviklingen!
      Jeg må også påpeke hvor imponert jeg er over hvor reflektert og ansvarsfull du er, og du er bare 16! Stå på videre, du er helt fantastisk<3

    11. Du ser kjempe fin ut. Jeg 24 år og har en sønnen på 4. Her ble det akutt ks og det tok noen mnd Før magen kom seg men ikke samme som Før jeg ble gravid. Alle er forskjellig og vi har tross alt hatt en baby I 9mnd inni der. Og alt grunn til å Være stolt.

    12. Heii! Du ser kjempe flott ut. Jeg er 19 år og har en datter på 10 måneder, og jeg er kjempe stolt over meg selv for og være en ung mor. Du er tøff, stå på!
      Magen din ser kjempe bra ut etter ett keisersnitt, siden det tar lengre tid før den trekker seg sammen etter en oprasjon. Jeg måtte ta akutt keisersnitt etter alvorlig savngersakpsforgiftning.. Og magen min er helt som før graviditeten, så jeg er fornøyd. Tok vell en måned før den var trukket seg helt sammen:-) lykke til og nyt barseltiden.

    13. Kroppen er først tilbake slik den var 2 år etter en fødsel. Ikke 2 måneder. Og noenting blir aldri som før

    14. Folk må slutte å snakke som de vet fakta og på vegne av andre, feks Tove nord. Det tar like lang tid for magen å trekke seg sammen fra en vanlig fødsel som keisersnitt! Faktisk får man ved keisersnitt sprøytet inn sytocin som gjør at magen skal trekke seg sammen, noe man ikke får ved vanlig fødsel.
      Det er forskjellig fra person til person, og selvfølgelig avhengig av hvor stor mage man hadde da man var gravid, hvor stor barnet var osv.
      Jeg fødte for 10 mnd siden og har enda mage. Det forsvinner nok aldri. Men fødte tross alt et barn på 5kg.
      Magen min var mye verre enn din 1 uke etter fødsel, min var som di. Kanskje 3 mnd etter fødsel. Magen din forsvinner nok helt 🙂

    15. Anonym: det er vel veldig individuelt når kroppen blir den samme igjen. For noen blir den jo aldri det, for andre blir den det 🙂 jeg er i hvert fall optimistisk, og satser på at kroppen kommer seg med tiden!

    16. Du ser veldig bra ut, utrolig hva kvinnekroppen går igjennom i prosessen. Du virker forresten utrolig oppegående og reflektert 🙂

    17. Du ser fantastisk ut! Å det tar en stund for magen å trekke seg tilbake , har hørt det tar litt lengre tid om man har tatt KS – men det er vel ikke det viktigste å tenke på akkurat nå? Gratulerer med en nydelig sønn!

    18. Syns du ser veldig bra ut jeg! 🙂
      Gratulerer så mye med den lille! Du virker som en flink og reflektert mamma, til tross for at du er veldig ung! Ønsker deg masse lykke til!

    19. Du ser fin ut, og helt normal ut ei uke etter fødsel 🙂 Magen din har trekt seg fint tilbake, du har tross alt gjennomgått en stor operasjon da du fødte Leo.
      Tror mange i disse dager har et urealistisk forhold til hvordan en mage ser ut rett etter fødsel. Et fåtall ser ut som fotballfrue 4 dager etter for å si det sånn (og det bildet var jo redigert også…).
      Synd at så mange skal henge seg opp i at man skal se “fit” ut idet sekundet babyen er ute av magehuset. Det sier seg egentlig selv at det er unormalt at magen blir flat og stram ei uke etter.
      Som sagt; du ser flott ut Jessica, og magen din har trekt seg fint tilbake ift hvor kort tid siden det er at du fødte.
      Jeg jobber på ei fødeavd og ser naturlige mager hver eneste dag.

    20. Skjønner at jeg var heldig jeg da, smatt rett inn i den gamle olabuksa etter 4 dager når vi skulle hjem fra sykehuset 😃

    21. Morsomt at mange folk som ikke sier ting for a være frekk… men er akkurat det!!!
      Ikke for å være frekk, men du er ikke akkurat så heldig med den magen, den er ikke såå slank akkurat.
      Hahaha, så frekk, _så_ janteloven. Du skal ikke tro du er noe, du skal ikke tro du er bedre enn oss.
      Hva med å fokusere på det fine? Jeg skal.
      Wow du har satt et liv til verden… magisk! Og veldig vakkert. Lykke til på foreldre ferden <3

    22. Samme her, Tine. Trodde det var vanlig jeg..
      Magen min var helt flat dagen etter fødsel og kroppen var lik som før jeg var gravid (likt som et bilde du har lagt ut av kroppen din før du ble gravid), men med pupper fulle av melk. Men uansett så er kvinnekroppen fantastisk på alle mulig måter 🙂 og jeg ønsker dere en fin tid fremover, ubeskrivelig følelse å være foreldre! Jeg selv var utrolig stolt som ung mor hvertfall, 17 år, ble 18.

    23. Så flott du er!!
      Når man ammer raser enkelte ned i vekt så bare spis sunt og amm og kos deg med prinsen💙
      Jeg var ikke så heldig med vekttap og ser helt jævlig ut den dag i dag, enda det er rett over 1,5år siden jeg fødte.. Men du har en flott kropp og vær stolt av det:-) magen min er ihjel sprekt av strekkmerker og skikkelig mamma”aktig” enda :-p så jeg må nok jobbe litt for å få den bort:)
      Stå på videre!
      Klem fra mamma til ei prinsesse på 1,5💕

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg