DÅRLIG MAMMA

I dag er en sånn dag hvor jeg bare føler meg som tidenes mest elendige mor. Jeg er sliten, eier ikke overskudd, og har klart å ødelegge middagen to ganger på en halvtime.

Kort fortalt alt som har gått galt i dag: Glasset mitt med oboy klarte Leo å helle utover hele gulvet tidligere i dag. Vi forsov oss. Mobilen min har nå offisielt tatt kvelden for godt. Jeg har hodepine. Den ene av de to ødelagt middagene havnet på kjøkkengulvet. Jeg brant hånden min på kokende vann.

Og: Et innlegg jeg brukte to timer på å skrive er forsvunnet helt plutselig.

Artig, altså.

Jeg har brukt litt tid på å kunne le av meg selv i dag, mest fordi jeg er så sliten, men nå kan jeg prøve. Jeg sitter i en oversized hettegenser med en dott på hodet uten sminke og har ikke en gang på meg bukse. Og sokkene mine? De er egentlig Leo sine. Eller, hvert fall den ene..?

Jeg vil tørre å påstå at pulsen min har nådd et nytt nivå som jeg aldri har opplevd tidligere, selv ikke når jeg løp intervaller for et par måneder siden for første gangen etter svangerskapet. Og jeg får så skyldfølelse. Vondt i hjertet. Vondt for om Leo har merket at jeg har vært sliten når jeg lekte med han tidligere i  dag, og bekymret for at han føler at han har gjort noe galt om han merker at jeg har vært sliten. Ikke misforstå: Jeg har selvfølgelig gjort alt for å dekke over det, men likevel… Kan han ha merket noe?

Bør jeg egentlig være sliten? Eller er det slik at jeg tillater meg å være det? 

I dag var aller første gangen jeg gråt i det Fredrik kom hjem fra jobb.

Og jeg vil ikke klage. Det er heller ikke intensjonen med dette blogginnlegget. Jeg vet veldig godt at andre mennesker har det tusen ganger verre enn meg akkurat nå, og jeg er glad for at jeg kun er sliten av massivt husarbeid, jobb, rydding, og lite søvn. Jeg er veldig glad for at det kun er det jeg er sliten av. Det kunne tross alt vært tusen ganger verre, og tro meg: Det er jeg fullstendig klar over.

Men når jeg først har lovet dere å vise hvordan mammalivet (for meg) er, på godt og vondt, så må jeg faktisk gjøre det også.

For i dag føler jeg meg som tidenes dårligste mamma. Selv om jeg vet at jeg ikke er det.

19 kommentarer
    1. Har det litt sånn selv idag. Og mannen min slutter aldri på jobb før kl 18.00. Han kan også jobbe mye lengre. Så kjenner meg litt sliten selv! Men det er jo helt ok! Selv om jeg liksom får dårlig samvittighet av å være det. Tror det også kommer litt av mørketiden nå. :):) Men vi er flinke!:) Stå på videre. Klem

    2. Har d ofte sånn, og har ikke barn haha …
      Men mørketida spille nokk også litt inn! Men alle har lov å være sliten, uansett om man har 10 barn eller ingen barn

    3. Vell, alle har vell sånne dager! Det er mandag så det må være lov. Du er uansett en flott mamma, det er jeg sikker på, selv om jeg ikke kjenner deg 🙂

    4. Om han har merket noe,så gjør det ingen verdens ting.. barn tar ikke skade av å se oss foreldre ha følelser på både godt og vondt. Du er fantastisk mamma for sønnen din. Klem fra en annen mamma💚

    5. Du e overhode ingen dårlig mamma! Er sjøl mamma til ei jente som er 10 mnd og er også sliten, men er heldig som har beste kjæreste/barnefar som alltid stiller opp!
      Du e flink, lov å ha slike dager!❤️

    6. Jeg har også hatt den følelsen flere ganger, ikke følg emg god nok og sånt! Min lille blir 4 mnd i morgen og jeg har flere ganger holdt tårene inne! Noenganger bare spretter de ut ogs! Det hører med. Man kan ikke være smilende og glade hele tiden! Leo er forresten super skjønn og du er en utrolig god mor! ❤️

    7. Jeg et over 40 år og har 2 små barn.. Mannen min jobber 3 uker på og 3 uker av i Nordsjøen! Og jeg er i nesten full jobb:) Skal love deg at jeg er sliten mange ganger;) De tar ikke skade av og se det en gang iblant:) så ikke tenk på det! Du er en god mor, reflektert og voksen for alderen, så du må ikke ha dårlig samvittighet for det:) Men skjønner deg:) Ha en fin kveld videre:) klem

    8. For et utrolig bra innlegg av deg Jessica! Jeg må si at jeg blir imponert når du legger den ærlige siden til og deler av noe av det som kanskje ikke er like lett å dele.
      Du er ingen dårlig mor, alle blir slitne. Håper du klarer å nyte resten av uken nå før jul. Hils Leo 😉 hehe.

    9. Du er ikke alene… Hatt noen sånne dager jeg og, der jeg bare venter på at noen skal komme og hjelpe meg. Heldigvis skjer det ikke ofte.

    10. Det er lov å være sliten.. Ja det er alltid noen som har det værre, men det betyr ikke at du eller jeg har lov å bli litt sliten!! Så bare hold ut, i morgen blir sikkert en bedre dag

    11. Tror barn har sunt av å se att du har følelser som alle andre.
      Da lærer de seg att alle følelser er greit å ha.
      Er selv mor og har det sånn noen ganger jeg også.
      (Og dårligsamvittighet er en bivirkning man får når man blir mamma)

    12. Hei!
      Da jeg kom til helsesøster med min førstefødte for snart 30 år siden sa hun: “Det er helt normalt å ha lyst til å kaste sine barn ut av vinduet på en dårlig dag. Det unormale er å gjøre det.” Jeg må innrømme at hennes kloke ord gav meg styrke da jeg var som mest sliten, og Anna Wahlgren som skrev “Barneboken” supplerte med sin flotte filosofi; “Du skal behandle dine barn som dine beste venner. Aldri slå dem, aldri skrike til dem og aldri true dem.” Idag er mine barn voksne, flotte mennesker som skikker seg vel og står på egne ben, og jeg er utrolig stolt av dem!

    13. Mange glemmer at ungene blir store en dag. Husker du når du var (1år?) og moren din var sliten den ene dagen? Nope. Hvis han la merke til det, så glemte han det etter 10min! Dont worry !!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg