SMINKELØS OG URETUSJERT

Etter “Det nye” ga ut sitt nye eksemplar av bladet med kjendiser avbildet uten sminke og uretusjerte kropper, har det ikke vært mangel på delte meninger. Noen ble sinte fordi de følte de bare fikk dårlig selvtillit av å se kjendiser som så like bra ut uten sminke, andre synes konseptet er genialt. Jeg er en del av “andre”.

For vi må jo ha rom for alle typer utseende? Alle type kropper? Alle typer ansikter? Jeg er heller ikke dekket i strekkmerker, men det kan fortsatt være vanskelig for meg å dele bilder av de jeg har

Jeg tenkte egentlig å poste noen bilder uten sminke i dag. Men nei, jeg klarte det ikke. Jeg føler meg virkelig ikke vel uten sminke, og det er vel ikke et ukjent fenomen heller. Retusjering derimot benytter jeg meg aldri av. Det har jeg aldri gjort, og kommer nok heller aldri til å gjøre det heller. Jeg har bare aldri sett noen grunn til det. Kroppen min er sånn den er, jeg lurer ikke meg selv.

Fikk en del strekkmerker på det ene låret etter svangerskapet. Så her er jeg, 2 måneder etter fødsel. Mini-fødemage har jeg også enda, men jaja. Uansett, jeg var faktisk ikke klar over at det var en ekstremt stor prosentandel av tenåringer som hadde strekkmerker! Leste et helt svimlende tall for ikke så lenge siden som var tatt fra en undersøkelse. Før jeg ble gravid hadde jeg null og niks, og siden det er så lite snakk om det ellers i media (og er et tema jeg anser som litt tabu) ante jeg ikke at det var vanlig. Tro det eller ei.

Jeg synes allikevel at alle, uavhengig av utseende, er tøffe som stiller uten sminke i et magasin som dette. All respekt! Vi må huske på at selv om du kanskje ser ei nydelig, usminket jente, kan hun føle seg grusom. Hun kan føle seg stygg. Hun kan ha slitt med selvtilliten i åresvis, og endelig fått mannet seg opp til å gå uten. Det er så ufattelig lite vi ser, for vi ser kun fasaden. Viktig å huske på!

Håper dere nyter lørdagen, sminkeløs eller ei! ♥

18 kommentarer
    1. Jeg har også strekkmerker, og føler at det er så synd at samfunnet ‘tvinger’ oss til å dekke oss til og at jenter spesielt ikke kan gå ut av huset uten å kunne være naturlige.

    2. Jeg fikk strekkmerker over ALT 4 dager før datteren kom til. Det gjør til at jeg er veldig ukomfortabel med magen min. For pga keisersnittet har jeg en slik epleform nederst på magen. Men, det er stolthetsmerker så jeg klager ikke 🙂

    3. jeg har strekkmerker og det uten og ha vært gravid, jeg tenker ikke over dem lengere siden jeg har hatt dem så lenge jeg fikk dem vel i 14-15 års alderen er nå snart 19.

    4. Jeg fikk strekkmerker nedenfor “rumpa” og innside lår i tenårene selv om jeg aldri har vært overvektig. Jeg fikk basicly “former over natta”. Har litt på “sideflesket” også, men dette har blitt relativt usynlig sammenlignet med de andre stedene. Har følt meg ubekvem i bikini i alle år etter de første strekkmerkene dukket opp. Selv om jeg har gått noe ned i vekt etter tenårene har jeg likevel fått flere strekkmerker på samme område. Virkelig rart.. Jeg er dermed klar over at dersom jeg blir gravid en dag så forbereder jeg meg på at jeg kommer til å se ut som et verdenskart.. Jobber med å føle meg bekvem og tenke at det er helt vanlig, for som du skriver er det ekstremt mange som har strekkmerker!
      Over til deg – du ser superfin ut. Utrolig etter så kort tid etter fødsel 🙂

    5. Til deg siste anonym: tusen takk for at du skrev det! Jeg er helt lik som det du beskriver! Fikk selv strekkmerker veldig tidlig, men var kjempe tynn, og har fått mer og mer siden. Jeg også vet at den gangen jeg blir gravid kommer jeg også til å få enormt mye, men det er vell vanlig egentlig 🙂 igjen takk for at vi er flere som føler det slik.

    6. Respekt! Det er utrolig tøft og bar gjort av deg som legger ut bilde av hvordan du ser ut, og selv om du har strekkmerker så ser du helt fantastisk ut!

    7. Utrolig tøft av deg, respekt! 🙂
      fikk selv strekkmerker etter jeg kom i puberteten, men disse er blitt så bleke at dem syntes nesten ikke lengre! Jeg er nå i uke 29 av svangerapet å er spendt på om det kommer strekkmerker nå, men jeg kommer til å være stolt av kroppen min uansett hvordan den ser ut etter fødselen! 🙂

    8. Å bli komfortabel med å gå uten sminke er en vane- og treningssak. Før kunne jeg aldri tenkt meg å gå så mye som en tur på butikken uten sminke. Den dag i dag bruker jeg sminke kun ved spesielle anledninger (bursdager for eksempel). Har fått utrolig fin og perfekt hud og stortrives. 🙂

    9. Anbefaler deg å prøve å bruke castor olje på strekkmerkene, har selv brukt det på strekkmerker innenfor lårene. Strekk merkene går ikke helt bort, men de blir mindre synlige:)

    10. Jeg har ikke strekkmerker , men syns det er utrolig fint noen ganger av en eller annen grunn. Det er bare så naturlig og skjønner ikke helt hvorfor man er så gærne på å skjule det

    11. Er så enig! 🙂 At folk blir “sinte” fordi kjendisene ser bra ut uten sminke blir for dumt!
      Har selv strekkmerker som jeg fikk pga. p-staven 🙂 Liker de ikke, men ser på dem som tigerstriper 😉 Hehe!

    12. Jeg har ikke barn selv, men fikk mine første strekkmerker da jeg var 14, etter at jeg gikk opp 10-12 kg på 2 måneder(ufrivillig- slitt med spiseforstyrrelser siden jeg var rundt 12. De på rompa har endelig bleket, men etter jeg begynte på p-piller har det kommet “nye” på puppene mine. Det er kjipt, men sånn er det bare. Kropp er kropp 🙂

    13. 17 år: Jeg er overbevist om at du ser flott ut uansett om du har strekkmerker! De kommer til å blekne med tiden også 🙂 Men forstår at det kan være vanskelig å gå i shorts! Har du prøvd å gå i hudfarget strømpebukse under shortsen? Det hender det at jeg gjør 🙂

    14. Strekkmerker tabu? seriøst? er en liten og tynn jente på 20 år og jeg kunne ikke brydd meg mer om strekkmerkene mine. jeg får veldig fort strekkmerker. etter jeg begynte å trene har jeg fått nye strekkmerker på rompa og det er jeg veldig stolt av da vet jeg at jeg har gjort fremgang. Er jo helt normal å få strekkmerker når man er puberteten. kjenner ingen som faktisk ikke har det?!

    15. Så fantastisk bra at du legger ut ekte bilder! Du er virkelig et forbilde for mange! De aller fleste har strekkmerker og det er virkelig ingenting å skamme seg over! Fortsett sånn, vi trenger flere “ekte” bloggere:)
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg