7 TIPS TIL NYBAKTE MØDRE

… Eller kanskje også kommende mødre? I og med at jeg vet det er en del gravide og kommende mødre som leser bloggen min, tenkte jeg å dele litt av mine erfaringer og tips med dere!

– Klesshopping. ikke kjøp for mye klær til babyen når den er som minst! Jeg gikk i den samme feilen selv, endte opp med 15 kg klær som han ikke rakk å bruke en gang. Det er kjipt det!

-Hårbøyle. Ja, dere vet de med glitter på og digre sløyfer som alle jentene gikk med i 5 klasse? Ja, de. Skal sies at jeg selv foretrekker de som er helt nøytrale og uten masse dilldall da. Genialt når du har en baby som eeelsker å dra i hår, og det skal jeg love dere at Leo gjør! Strikker fungerer jo også utmerket, men jeg er ikke særlig glad i å sette opp håret, så derfor er dette helt topp.

– Prøv ut ting! Jeg har for eksempel hørt om mange som aldri i verden skulle sove sammen med barnet sitt, og gjett hva de endte opp med? Å sove sammen med barnet sitt. Det er lett å si at man ikke skal ditt og ikke skal datt før man har barnet i armene sine, og det er definitivt ingen krise å prøve ut før man finner ut hva som passer deg og ditt barn best! 

– Ikke la deg påvirke av kroppspresset etter fødsel. Vær glad i hvordan du ser ut uansett hvordan det er! Jeg må innrømme at jeg gruet meg litt til å se hvordan jeg selv kom til å se ut etter fødsel, i og med at det florerer av bilder av flotte, veltrente kvinner bare dager etter fødsel på internett og blogger. Alle kropper er forskjellige, og det tar tid før kroppen kommer seg tilbake igjen.

Min kropp 2 måneder etter fødsel. Ting tar tid!

– Ikke stress så! Dette ble jeg selv rådet til på slutten av graviditeten. Ikke avtal milliarder av barselbesøk når dere kommer hjem fra sykehuset. Og det kan jo være lurt å ikke stresse med å komme seg fort ut på både kafè og alt mulig rart. Ta hver dag som den kommer og se an hva du orker, det hjalp meg veldig!

– Dette er noe jeg virkelig skulle ønske at jeg hadde tenkt på selv! Siden jeg alltid ønsket å amme, hadde vi ingen morsmelkerstatning i skapet. Nå oppfordrer jeg ingen til noe som helst for dette er forhåpentligvis sjeldent (?), men noen uker etter fødsel når jeg fullammet, stoppet plutselig produksjonen opp litt (selv om den tok seg opp igjen rimelig raskt noen dager senere!) og jeg hadde plutselig ikke nok melk. Dette var jo litt krise, i og med at vi ikke hadde noe annet å gi ham! Heldigvis kom svigermor så fort hun kunne med med morsmelkerstatning, slik at han fikk mer mat. Og heldigvis var han ikke kjempesulten! Altså, hadde jeg visst dette hadde jeg definitivt kjøpt hvert fall en liten pakke med mme bare for å være på den sikre siden.

– Tørrsjampo. Jeg har nevnt det tidligere, men dette er virkelig livredderen min av og til! Spesielt de dagene jeg ikke rekker å vaske håret. (Som jeg for øvrig må innrømme at skjer en del!)

Min favoritt tørrshampo!

– Stol på at du kjenner ditt eget barn best! Og selv om ting kan kjennes litt håpløst når barnet skriker og er urolig uansett hva du gjør, så kommer du til å klare deg! ♥

18 kommentarer
    1. Greit med litt tips 🙂
      Selv har jeg handlet to bodyer og to bokser i str. 50 ellers ingenting. Regner med jeg må ha litt fler i tillfelle? Eller vil du anbefale å handle større klær? 🙂

    2. Det er jo faktisk ganske mange som ikke får til å amme, så det kan nok være lurt å ha mme i skapet ja 🙂

    3. Har mest klær i 62. Litt i str 50, må ha litt til i 56. Men lurer på hvor gammel Leo var, når han begynte å bruke str 62?:) kjipt å kjøpe for mye nå i de minste str, hvis det ikke passer lenge. Glemmer så fort, 5 år siden jeg hadde baby jo:) Også vil jeg bare si, stå på, du er flink! Var selv 16 år når jeg ble gravid med datteren min!

    4. Jeg kommer til å kjøpe 2-3 bodyer i ull i strl 56. Så bretter jeg heller opp. Og kommer nok mest til å bruke strømpebukser/stilongser. Så gidder ikke kjøpe masse bukser osv, da jeg får babyen i januar. regner med jeg får endel gaver også 🙂

    5. Så mange gode tips! Kommer helt klart nyttig med<3
      Jeg vet allerede at jeg har altfor masse klær i små størrelser, og det er litt kjipt for jeg vil jo få brukt alt! Ellers har jeg faktisk kjøpt inn et lager med tørrshampo og morsmelkerstatning 😀
      Er så enig når det kommer til besøk, føler mange ikke forstår at du trenger litt tid til bare deg, babyen og kjæresten. Det er så viktig å ta det i sitt eget tempo <3

    6. Hvilken linje skal du gå til høsten og er det slik at du må gå vg1 omigjen, hva er dine meninger rundt det?

    7. Hei!
      Etter min mening er var det unødvendig av deg å legge ut bildet av deg etter fødsel, og si at ting tar tid. Det ser ikke ut i ditt tilfelle.
      Hva skal du med dette bildet? Hva ville du bevise?
      Du vet at din kropp ser bra ut med tanke på at det er kun 2 måneder siden fødselen.
      Det virket som om at du er veldig annerledes enn de andre bloggere som ligger nå på topplisten.Men så måtte du gjøre akkurat det samme.

    8. Fine tips. En ting er å legge ut bilde som sier ” her er jeg 2 mnd etterpå”. Men å legge ut dette bildet til denne teksten forteller meg at du er overfladisk og har ingen evne til å tenke lengre enn nesa di. Jeg tror du vet godt selv at magen din ser bra ut, i forhold til mange andres. Budskapet i teksten din var veldig bra! men å legge ved det bildet provoserer da du ikke har noe overflødig fett, hud eller strekkmerker. Det er ganske sårende for oss som faktisk ikke ser ut slik vi engang var, ikke i nærheten en gang.
      Jeg begynte å lese bloggen din fordi jeg tenkte at dette var ei jordnær jente med innsikt, men jeg tror du jobber for det samme innholdet som de fleste andre dilldallbloggere. sukk

    9. Er som du skriver ikke alle som får til ammingen, men å ha mme i skapet er ikke noe man må. Hvis man har fått til teknikken bør man absolutt ikke begynne å gi flaske bare fordi man føler man har for lite. Det er de dagene vi kaller øke døgn. Så lenge babyen legger på seg og har det bra. Helsesøsteren sier ifra hvis babyen har behov for ekstra mat.

    10. ennovy: Hei du! Så bra du likte tipsene.

      Vet ikke om du har følgt meg noe særlig lenge eller ikke, men jeg postet bilder av kroppen også etter 1 uke fra fødsel. Da var jeg rimelig stor enda, og så gravid ut. Synes ikke kroppen min ser så fryktelig fin ut som du skal ha det til, og veldig langt fra hvordan den så ut før jeg ble gravid, men hyggelig at du synes det.

      Samtidig synes jeg det må være rom for alle type kropper. En ting er veltrente, flotte kropper bare dager og uker etter fødsel, dette er jo 2 måneder etter. Men beklager om du fant det støtende, det var overhode ikke hensikten.

      Og veldig synd om du føler jeg ikke eier innsikt og ikke finnes jordnær på bakgrunn av bare dette innlegget, for det føler jeg da at jeg har!

      Ha en fin kveld videre!

    11. Sykt provoseranes å legg ut bilde dær du e helt plain på magen 2 mnd etter fødsel når du sitt å skrive at man ikke skal stress. Du ser bra ut, det e ikke det æ sir. Men det e så ord mot ord det du sir. Du vet du har en fin kropp, å skryt gjerne av den med å legg ut et sånt bilde. DA e det plutselig stress, eller ka?

    12. Kjære der her oppe, som kritiserer henne for å legge ut bildet, ser dere ikke at det ikke er noe stress? Hun strekker seg og vrir seg i en sli posisjon at kroppen hennes ikke er gjenkjennelig, i tillegg er det i svart/ hvitt. Så ja, ting tar tid, bare se på alle andre bilder av henne, lubben, med strekkmerker og dobbelthake.. ikke slik som på dette bildet 🙂

    13. Fy søren for en mage:o Jeg har ikke vært gravid, og du har på det bildet en mage som er en drøm for meg! Heldig:)

    14. hva er det å være sjalu på? Du har et fantastiskt vakkert barn, det skal du så absolutt ha og en god mor er du helt sikkert også, det kunne jeg vært sjalu på. Men ikke kroppen, ikke etter en fødel engang! å legge ut det bildet og si at ting tar tid blir helt feil, hvertfall når man ser på resten av bildene dine og ser at det så langt ifra er virkeligheten. At det er strekkmerker, valker osv etter en fødsel er en selvfølge og det er ingenting i veien med at de er litt på avveie på resten av bildene dine. Men ikke fremstill en gal virkelighet. Strekk og vri deg så mye du vil, trutmunn skal du få lage også, men vi ser at du er lubben, du trenger ikke skjule det 🙂

    15. til cecilie! du er et nettroll. wow. Blir sjokkert hvordan samfunnet har blitt. At det finnes sånne som deg. du starter med komplimang og avslutter med et ikke komplimang. Å si at hun er lubben,det gjør meg så fortvila,skuffa og oppgitt av at sånne som deg finnes. Alle har rett til å si sin mening,men det er grenser. Å skrive til en 16 åring at hun er lubben,noe som er så langt ifra sannheten som d går ann. Du er en av de som er med på å skape dårlig kroppspress blant unge jenter. Jeg skjønner du må være under 20 år og ha veldig lite mellom øra. håper for din skyld at du vokser opp! jeg skjemmes over sånne jenter som deg. Blir kvalm..blir spennende den dagen du blir mamma. Hvordan skal du takle å få litt kvinnelige former. Men for all del,du har sikkert blitt litt mer voksen til den tid.
      Jessica,du gjør en kjempe flott jobb. Blir så vanvittig positivt overrasket over hvor moden du er for din alder. Stå på.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg