JO, GRAVIDITETEN MIN ER ET MIRAKEL

I dag klikket jeg meg inn på tv2.no og noe av det første som møtte meg var en overskrift som sa “GRAVIDITETEN DIN ER IKKE ET JÆVLA MIRAKEL” Jeg våknet til og tenkte bare noe ala “Javel, hva nå da?!”

Kjære Nicole Ryden.

Jeg leste innlegget du skrev i avisen om mødre og meningen med livet. Og først og fremst; Jo, graviditeten min var et mirakel. Hva kaller du det å bære frem et nytt liv, Nicole? Hva kaller du det å skape et nytt menneske, nesten helt på egenhånd? Jeg kaller det et mirakel.

Jeg er vel en av de mødrene som provoserer deg jeg da, Nicole, ettersom jeg også mener at livet er forandret for alltid etter at jeg fikk barn. Lykke har fått en ny betydning. Og livet er mer verdig å leve nå enn før, for nå har jeg noen som trenger meg mer enn jeg trenger meg selv.


Før jeg fikk barn hadde jeg massevis av gode venner og en stor familie. Ikke at jeg har mistet dem nå, men du legger jo fryktelig stor vekt på mødrene som snakker om at “livet ikke var verdt å leve” før de fikk barn, og at de samme mødrene hadde mangel på livsglede og kjærlighet før de valgte å få barn. Og ikke bare det, jeg var lykkelig. Svært lykkelig. Så beklager å måtte skuffe deg, men nei. Jeg tror for øvrig det er vanskelig for deg å forstå deg på morskjærligheten fordi du ikke er mamma selv, men det er en annen sak.

Jeg skjønner heller ikke helt hvor “Bygda” kommer inn. Er ikke alle mødre ekstremt opptatt av barna sine? Elsker ikke alle mødre barna sine betingelsesløst, uansett hvor de bor og hvor de kommer fra?

Men du skriver at du mener det er ja, “forbannet krenkende” (For å bruke dine ord) å uttrykke seg på en slik måte ved å vise og snakke høyt om at livet ikke var verdig før barn. Dette mener du fordi det eksisterer barnløse. Men Nicole.. Hvis vi alle skal la være å utrykke glede over ting (og muligheter, for så vidt) som ikke alle har, så kan vi jo egentlig bare sette oss ned og holde kjeft hele gjengen?

“Å sette spørsmålstegn ved hvorfor en kvinne ikke vil ha barn, burde likestilles med spørsmålet om hvorfor en annen kvinne velger å få barn” Joda, det kan du jo si. Men så er det nå (og kommer nok mest sannsynlig alltid til å være) vanligere å få barn, enn å la være å få det.


Du nevner at “ungene skal faen meg vite hvordan de skal oppføre seg mot medmennesker og planeten” men vi vet jo alle hvor lett det er å snakke om oppdragelse når man ikke har barn, eller hva?

Jeg er for øvrig enig i at man bør ha orden på sitt eget følelsesliv og livet generelt før man får barn, men det tror jeg alle oppegående mennesker forstår uten at vi trenger å fortelle dem det. Jeg er derimot ikke enig i at man ikke har orden på sitt eget liv kun fordi man skryter uhemmet av barna sine og bor på “bygda”

Jeg sier ikke at jeg ikke tror det finnes mødre som får barn kun fordi de tror det kan få livene deres til å føles mer verdig og “verdt å leve”, jeg sier bare at jeg tror det er fåtallet.

Helt til slutt må jeg bare stille deg et ganske enkelt spørsmål. Hvorfor i alle dager blir du provosert av andre menneskers lykke?

25 kommentarer
    1. Jeg elsker å lese bloggen din, det er kjempe gøy å høre om deg,barnet og livet ditt 🙂 Jeg er 13 år, og er en daglig leser på bloggen din som stadig sjekker om du legger ut noe nytt.

    2. Der fikk du jammen satt ord på det igjen, jeg er helt satt ut over måten du alltid får satt ord på saker og ting. Og igjen må jeg si meg helt enig med deg!

    3. spot on. Helt enig i hva du skriver. Var lykkelig før, men har aldri vært så lykkelig som jeg er nå. Min datter betyr alt. Og det at hun ikke har opplevd det enda, og allikevel kan uttale seg om det, er skremmende. Hun gjør dette bare for å provosere.

    4. Helt enig! Jeg reagerte også veldig på det hun skrev. Det er da ikke slik at livet mitt ikke hadde mål og mening før jeg fikk barn – men det har en helt annen (og mye større) mening nå! For noen er ikke det å få barn så viktig, men for andre er det faktisk barn livet handler om, og hva er så galt med det?

    5. Bra skrevet! Du virker som en utrolig flott jente, med masse styrke! You go girl!
      Ta gjerne en titt innom min blogg:)

    6. Jeg leste artikkelen hennes, og må få legge til at hun tydelig har et litt forvrengt bilde på virkeligheten. Som om at de i gamledager valgte å få 8 barn fordi de skulle hjelpe til på gården?! Rydén må ta noen historietimer og friske opp litt. At noen orker å være så sint og fordomsfull over andre mennesker som er glade, er et mysterium for meg. Folk drukner i Middelhavet og flykter fra krig og nød, og hun sitter og sturer fordi noen finner mening i det å få barn.
      Hilsen mamma på 22 år som absolutt hadde en mening før livet med barn, men elsker jenta si over alt på jord! Og fant enda mer mening etter at hun kom til verden 🙂

    7. Sååå enig med deg. Ble så provosert da jeg leste det selv.
      Ingenting kan måle seg med morskjærligheten, sånn er det bare <3

    8. Første gangen i løpet av mitt 23 år lange liv at jeg har delt et blogginnlegg på facebook. Du er rå på å argumentere og formulere deg, digger at du satte Nicole på plass med dette innlegget. Enig i alt du skriver, som vanlig 🙂

    9. Veldig bra skrevet. Jeg liker at du klarer å reflektere over viktige temaer og trenger ikke å ty til sjokkerende overskrifter og spekulasjoner for å ha en blogg som er verdt å lese. Hver gang du skriver om et viktig tema føler jeg at du tar ditt eget standpunkt og står på for det du selv mener. Fortsett sånn sier jeg bare.

    10. Bare hyggelig! 🙂 Du fortjener all skryten du får! Håper du tar til deg alt, for jeg har virkelig aldri møtt noen som er så reflektert og velformulert i skrivemåten sin som deg, hvertfall ikke noen som er under 20 i tillegg! Du bør seriøst være stolt Jessica! 🙂

    11. Jeg synes innlegget hun skrev faktisk var ganske morsomt, da det tydelig er overdrevet og satt på spissen (ville ikke tatt det seriøst). Men når det er sagt synes jeg du hadde et veldig godt svar tilbake, du skriver så bra til å bare være 16! Kos deg med søte Leo 🙂

    12. Veldig enig med alle over her!
      – Jeg har blitt en fast leser av bloggen din i flere måneder nå. Må innom hver dag, og at det skulle være bloggen til ei 16 år gammel jente hadde jeg ikke trodd 🙂 Det sier veldig mye om deg Jessica! Fantastisk reflektert, ærlig og TØFF (og da mener jeg i mange sammenhenger).
      Kos deg med det lille mirakelet ditt du! For det er han virkelig! Ett liv skapt på 9 måneder. Ett helt nytt lite menneske som du er så heldig å få passe på, gi omsorg og kjærlighet til. Og ikke minst: Du er mamma til noen <3 Hvis det ikke er et mirakel, så vet jeg ikke hva som er det..
      Hilsen jente på 28 år, som er veeeeldig baby-syk selv 🙂

    13. Enig med deg! 🙂 Så en overskrift i går, men trykket ikke inn. Kanskje jeg skal lese den selv, men fikk mye inntrykk av hva det gikk ut på gjennom å lese innlegget ditt 🙂
      Jeg gikk fra å være rusmisbruker til mamma. Jeg er et perfekt eksempel på hva et barn og mammalivet generelt kan forandre livet til noe positivt og meningsfylt! 🙂 Mirakel, så absolutt!
      Ha en flott dag videre du skjønne! 🙂

    14. Jeg har ikke barn selv, men jeg blei utrolig provosert av den dama! Er også helt enig med det du skriver, kan ikke fatte at hu kan være så uvitende om gleden barn bringer.

    15. Tolka innlegget hennes som at hun støtter kvinner som ikke ønsker å få/ikke kan få barn, og hvordan det oppleves for dem. Det er nok utrolig sårt for en kvinne som ikke har mulighet til å få barn at hele internett florerer av utsagn om at livet ikke gir mening uten barn. Det er nok derfor hun nevner at adopsjon er et mirakel.
      I tillegg så vet jeg at kvinner som velger et liv uten barn møter ekstremt mange fordomsfulle mennesker som hetser dem for å ikke ønske seg “mirakelet”, eller “livet” som mange sier. Poenget er at livet KAN gi mening, uavhengig av om du velger å få barn, kan få barn, velger bort barnet eller fjerner barnet.
      Dette er en sak hvor man må bli enig om å være uenig.

    16. Enhver idiot kan få barn, de aller fleste KAN få barn og de aller fleste får barn. Det er sånn kroppen er. jeg har selv barn og det er det fineste og beste jeg har opplevd, jeg er evig glad for det selvfølgelig. Men et mirakel er det ikke, om jeg hadde vært steril og plutselig bli gravid fordi et eller annet endret seg i kroppen min, jo da hadde det vært et mirakel. Om noe som ikke egentlig kan skje, skjer; mirakel. Men min kropp er skapt for å bære frem barn. Det er ikke et “mirakel” men det er veldig fint.

    17. Det er ikke gitt å få barn og med Julia sitt følelsesløse utsagn blir jeg mildt sagt oppgitt.
      Jeg får ikke egne barn og etter som tiden gikk måtte jeg bare la meg selv forstå at livet er verdt å leve selv om jeg ikke har egne eller adopterte barn.
      Men jeg har ingen problemer med å forstå den lykken det må være å få bære frem og føde et barn, følge det i oppveksten og fostre dem frem til å bli fine mennesker. Det må være den største lykke på jord.

    18. Det Julia skriver er jo helt korrekt. Enhver idiot kan få barn , dessverre. Ingen så må ta iq test før dem har sex så jo de fleste kan og får barn.
      Som hun sier : Det er veldig fint og få barn men ikke ett mirakel. Alle dyr får avkom , er jo ikke ett mirakel.
      Om man blir dødsdømt for så og bli frisk , da er det ett mirakel.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg