SNART MAMMA

Mange av mine gravide lesere lurer på hva vi har brukt av utstyr til Leo, hva vi anbefaler, hva vi hadde behov for, og så videre. Jeg lovde flere av dere i kommentarfeltet å komme med et slikt innlegg som viste dette, så nå har jeg endelig fått gjort det!

Jeg understreker at dette er våre erfaringer, og hva vi har følt at vi har hatt behov for. Det er selvsagt forskjellig hva man føler man har behov for selv, og jeg tror man må prøve seg litt frem.

Klær

Jeg visste allerede 30 uker ut i svangerskapet at Leo kom til å ha alt for mye klær. Men det er virkelig vanskelig å la være! Jeg elsker å kjøpe babyklær, og det gjorde jeg også da. Jeg skulle allikevel visst litt mer om hvilke klær vi kom til å ha mer nytte av. 

Bodyene med åpning på siden er gull verdt! Jeg kjøpte knapt 3 stykker til å ha fra starten av, og det må ha vært det dummeste jeg har hørt. Det er nemlig åpning på siden i tilfelle babyen har et lite uhell, tisser seg gjennom eller verre. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det er veldig lite kjekt å dra en body full av kroppsvæsker over hodet på babyen. Så derfor, gå for åpning på siden! 

Sokker var noe herk i starten med Leo. Han sparket de av seg uansett hva, og det ble en evig kamp. Plutselig så jeg at de solgte bukser med ben på. Nå sparker han ikke av seg sokkene like mye som før, men buksene med ben er like gode å ha uansett! Og ikke kjøp for mye. De vokser så fort ut av det! Kjøp gjerne i en størrelse større også, klærne varer lenger og så lenge barnet ikke svømmer i klærne går det fint an å brette det litt opp på ben og armer. Kommoden til Leo som vi kjøpte på Ikea er vi også strålende fornøyd med. Masse plass, og han vil kunne bruke den i mange år før vi trenger å kjøpe en ny. 

Ellers vil jeg si det er lurt å kjøpe inn en del pysjer, det har kommet godt med her. Bomull og ull er selvsagt best.

Stelle utstyr

Når jeg skulle begynne å handle inn stell utstyr var jeg veldig forvirret. Hvilke kremer trengte vi? Salver? Trenger vi pudder? Hvilke bleier skal vi gå for? Men selv om det var vanskelig å vite før Leo kom, fant vi det rimelig fort ut når vi hadde begynt å skifte på ham.

Jeg kjøpte en god del salver, og fikk en god del i gaver. Det vi har fått mest bruk for er sinksalve, pudder, og selvsagt babyolje (alt fra Natusan). Det meste andre har knapt blitt brukt! Vi valgte også å ha stellematte på gulvet (i frykt for å miste barnet i gulvet, da vi har fliser på badet) men jeg tror egentlig det ikke er nødvendig å måtte ha stellematte så lenge man alltid følger med, aldri går fra barnet når han eller hun ligger på stellebordet (uansett om barnet ikke har lært seg å rulle over eller krype, plutselig skjer det!) og holder i barnet hvis man skal strekke seg etter bleier etc.

I starten brukte vi Libero sine bleier, men vi gikk over til pampers sine etter å ha prøvd dem 1 gang! Men det er smak og behag, selv om vi føler at bleiene til Libero lekker en del.

Soveutstyr

Jeg tror vi har fire dyner til Leo. To som vi egentlig ikke bruker, men som vi har i tilfelle noe skulle skje med de to andre, og en vi bruker i vognen, og en vi bruker i sengen hans. Nå sier ikke jeg at det er nødvendig med fire dyner, men vi har fått noen i gaver også, så da ble det bare slik!

Vi har også to senger. En på rommet hans, og en med hjul som vi bruker aller mest, dagsengen hans. Han sover oftest i den, også når vi legger ham om kvelden. Det har virkelig vært nyttig for oss å ha den ekstra vuggen i tillegg til sprinkelsengen hans. Men om man ikke ønsker å kjøpe to senger (som for så vidt er fullt forståelig) Går det jo fint an å bare kjøpe en med hjul på som man kan ha på rommet, men samtidig flytte litt rundt i huset der den trengs. 

Mange har lurt på hvor jeg kjøpte Uroen min, og den kjøpte jeg faktisk på amazon. Men den heter “Obaby uro” og er i fargen beige. Jeg anbefaler alle å kjøpe en med lyd i, for når jeg for eksempel skal ta på meg klær, gå på toalettet, eller lage med en brødskive (når jeg er alene med ham, riktig nok) så legger jeg ham i sengen på rommet under uroen, og han ligger å koser seg der til jeg er ferdig. Det har hjulpet oss veldig! 

Ellers har babynestet vårt vært helt nødvendig for oss. Spesielt med tanke på samsoving!

Vi har også en hel haug med tepper, og det har også kommet godt med. Vi har noen i fleece, men jeg liker de i bomull definitivt best. De har mange fine på for eksempel KID og princess!

Vogn og reiseutstyr

Vognen vår har jeg skrevet et eget innlegg om som du kan lese HER, men jeg kan jo forklare litt kort. Vi valgte å gå for Emmaljunga mondial de luxe i fargen paris, den har relativt store hjul som gjør at den er lett å trille, den er romslig, moderne og selvsagt superlekker! Vi har også fått så utrolig mange komplimenter på hvor fin den er når vi har gått trilletur, og det av vilt fremmede mennesker. Men, utseendet er selvsagt ikke alt! Vi er kjempefornøyde med den, og jeg vil si at dette er den perfekte vogn for oss.

Som dere vet holder Fredrik på med lappen, det har aldri vært noen problem at han ikke har lappen hittil, men det tror jeg kanskje har noe med at vi bor såpass sentralt. Uansett, vi fikk i hvert fall en bilstol, men vi er ikke superfornøyd med den. Jeg vet dessverre ikke hva den heter, men om det er noen oppdaterte mødre her så må dere gjerne kommentere det slik at jeg kan fylle det inn i innlegget. Den er fryktelig tung, og det har vært veldig negativt for oss. Det har også vært litt trøblete å montere den av og til.

Reisesengen vår har ikke blitt så flittig brukt, og jeg har ikke følt at det var nødvendig å ha kjøpt den. Overdelen på vognen funker helt fint som seng hvis man er bortreist noen dager, og det har aldri vært noen problem. Men det skal sies at jeg er fornøyd med den selv om den ikke har vært så fryktelig nødvendig for oss! 


Puh… Har jeg glemt noe nå? Skrik ut! Ha en flott dag, vi snakkes senere i dag ♥

14 kommentarer
    1. Tror kanskje det er BeSafe? Jeg er ikke mamma, men je veit at tantungen min hadde sånn, men bare i Rosa tror jeg, hvis den ikke var i rød:)
      Det er veldig fine, lett og å tur og ti, syntes no hvertfall je:)
      Tror det er sånn Isofix, eller hva det heter:)

    2. Mener absolut ikke noe ille, men du burde kanskje lese litt om bilseter ettersom det virker som du vet veldig lite om dem. De må til exempel aldrig monteres feil, brukes etter att de blir gamle (ja, de blir gamle), brukes av et barn som er for stort/lite osv. Rekomenderer virkelig å bli litt klok på bilseter, det finnes mye å vite og mye informasjon som kommer å hjelpe deg å holde Leo trygg i bilen! Ellers vill jeg si att bloggen din er virkelig bra!
      Hilsen en leser fra Finland 😊

    3. Vil bare nevne at de bodyene du nevner heter omslagsbody, og at de “vanlige” uten knapper på siden, ikke MÅ tas av over hodet, men er designet slik at man kan dra dem ned hvis det skal være behov for det. Åpningen er tøyelig, slik at den kan dras ned over skuldrene 🙂

    4. Supert innlegg!:)
      Men hvor lenge brukte dere str. 50?(vet det er individuelt pga lengde ved fødsel) Jeg syns det er så vanskelig og vite hvor mye jeg trenger i den størrelsen. Det er så kjedelig og sitte igjen ed masse ubrukt tøy, som du skriver.

    5. Pia: Hei Pia! 🙂 Vi brukte det ikke fast overhode, det var egentlig generelt sett for lite nesten hele tiden.. Dumt for meg da jeg kjøpte inn en del i den størrelsen! Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt inn litt, men ikke kjøp inn kjempemasse! Kjipt om det ikke passer. Dessuten kan du alltids kjøpe mer i den størrelsen om det viser seg å passe med 50 🙂

    6. Takk for svar! 😀
      Ja, er sant det, kan jo bare dra og kjøpe mere, er nok bedre det! 😛
      Kan du skrive om hva som er nyttig og mindre nyttig og ha med i sykehusbagen? 😀

    7. Bilstolen er lettere og montere uten basen når dere skal i noen andres bil, men om dere har en bil den skal være fast i er det greit med basen for da kan den bare stå der 🙂

    8. Babygym har kommet kjempegodt med her i hus hvertfall! lillegutt på nå 5 mnd eeelsker seg der. anbefales 🙂

    9. Jeg tror det bilsetet dere har et best egnet om dere har en bil som brukes fast. Jeg hadde samme sete (uten base) til min datter da hun var liten. Valgte det fordi da var blant de tryggeste, tror også det var et av de største, slik at hun kunne bruke det lenge. Bakdelen er at det er tungt å bære på, spesielt ettersom barnet blir større…

    10. Dette er en veldig gammel bil stol siden du nevner den er tung så er den ikke av dem nye modeller
      Jeg har selv bilstol fra 2015 og den veier ingenting og veldig lett montere ut og inn av bilen.
      Husk bilstoler skal byttes ut etter så å lang tid.
      Og vist jeg var deg villa jeg forhørt meg om den bilstolen er gammel eller ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg