JEG BLIR FORBANNA

Alvorlig talt, klikk.no?..

I går leste jeg denne artikkelen.

Jeg personlig er ikke superglad i crocs og speedotruser, men hvem er jeg til å fortelle hva andre mennesker burde gå med og ikke? Gå med det du føler deg komfortabel i, ikke det klikk.no sier at du kan og ikke kan.

“Ser du hva som er galt på dette bildet?” spørr klikk.no 

Foto: Klikk.no

Jeg, som av naturlige årsaker er fryktelig nysgjerrig, må selvsagt klikke meg inn. Jeg angrer litt etterpå. Det som møter meg er selutnevnte moteeksperter som forteller meg hva jeg burde gå med, og hva jeg burde styre unna. Eller, faktisk også hva de synes er det verste du kan gå med, for å være helt konkret. Jeg synes det er litt pussig at en noen jeg aldri har hørt om skal fortelle meg hva som er riktig å kle seg i og ikke, men det er kanskje bare meg? 

Ikke gjør ditt, ikke gjør datt. Jeg skroller meg nedover i teksten, og blir nesten sittende å riste på hodet til slutt. Jeg lurer ikke lenger på hvorfor det finnes begreper som klespress.

Klikk.no velger da faktisk å heller skrive en “ikke gjør ditt, da ser du sånn og sånn ut” mote-artikkel, kontra å oppfordre alle menneskene som leser dette til å gå med hva de selv ønsker. Hvorfor ikke heller en “Slik kler du deg etter din kroppsfasong”-artikkel? Eller hva med tips til sommerantrekk? Jeg vet ikke med dere, men selv om jeg ikke roper hipp hurra for nedslitte uggs, så skriker jeg heller ikke ut at dette er en motetabbe og noe man bør unngå å ta på seg. Spesielt ikke på nett hvor flere tusen mennesker kan lese det. Faktisk, så synes jeg dette med nedslitte uggs var et fryktelig dårlig eksempel. Selv om Norge er et rikt land, er det langt fra alle som har råd til å kjøpe seg nye uggs med en gang de er slitt.

Det eneste jeg får ut av denne teksten er “ikke vær deg selv, da ser du kjip ut” og det er plutselig ikke så rart lenger at unge mennesker kjenner et press på alle kanter i samfunnet vårt, når til og med voksne mennesker legger opp til det.

Her er jeg med hudfarget strømpebukse. KRISE! Og kanskje det aller verste av alt? Jeg foretrekker nude strømpebukse fremover bare ben. Forferdelig, sant? 


Noen slitte uggs jeg dro frem for anledningen. Disse brukte jeg i heele vinter. Du kan til og med skimte strømpebuksen min på dette bildet. Grusomt? Oh yes

Hva tenker dere?

17 kommentarer
    1. Satt og leste. Hadde på meg shorts og nylonstrømpe. Passer meg helt fint 🙂 går sånn jeg vil jeg.

    2. Er helt ening med deg! Leste også artikkelen i går, og tenkte går det ant.
      Helt forferdelig hvordan kropp og klespresset har blitt i verden.

    3. Er så enig med deg! Kom over den artikkelen i går, og jeg ble ganske satt ut egentlig. Synes det hele bare er latterlig. Man burde da kunne gå med hva man vil!

    4. Hei, jeg kjønner din frustrasjon og du er ikke alene om den. Moteverden ar for mye makt i dagens samfunn og er man ikke tynn eller fit ja da er man ikke god nok. de fokuserer bare på hva man IKKE skal gjøre. hvorfor ikke skryte av dem som tørr være seg selv og som gjør de de vill med klær.

    5. Hvis det der klassifiseres som slitte uggs, ville nok mine uggs blitt rullet i både tjære og fjær før de ble brent på bålet!

    6. Hei! Er en veldig aktiv leser av bloggen din, og den er herlig:D helt enig med deg, idiotisk av moteekspertene å hakke ned på alt vi går med, la oss for guds skyld være oss selv! (PS: gutten din er såå vakker, du er så flink med barn, ha en finfin sommer<3)

    7. Jeg leste også det innlegget der. Eller jeg så bildet og leste “hva er galt med dette bilde”. Tror jeg satt å så på bildet i rundt 3 minutter, skjønte søren ikke hva jeg skulle se på som var så “feil”. Og grunnen til at jeg ikke så det var jo at, herregud det der er jo normalt?! Blir satt ut av sånne ting.. Man skal jo kunne gå i det man vil..

    8. Jeg er helt enig!
      Det er jo meningsløst å si hva folk skal gå med .. Også skrive “dette må du ikke gå med/ gjøre”, det blir jo for dumt! Alle burde få lov til å gå med hva de vil, hvordan de vil, uten at folk skal si at det rett og slett er stygt ..
      Er helt rart hvordan verden har blitt .. kroppspress, klespress og prss over alt i alle anledninger ..

    9. HERREGUD. så sinnsykt flaut, at de kan få seg til å si slikt er helt på trynet, skammelig rett og slett.

    10. Hva jeg tenker? Jeg tenker at du er ufattelig god til å skrive, og at det er en fryd å lese innleggene!

    11. Jeg er enig med klikk! Ser forferdelig ut med slike strømpebukser! som om man har benproteser. Men er forøvrig enig at i folk må få bestemme selv hva de vil gå med 🙂

    12. Hvorfor hermer du etter Julia Nyland? Hun skrev ett lignende innlegg før deg så gjør du det samme. Hva med å bruke egne ideer??

    13. Du blir kvass i svaret fordi jeg påpeker noe som er riktig? Var ikke bare det at tema er det samme, du kunne likesågodt bare kopiert hele innlegget til Julia Nyland.. For all del, din blogg og du skriver om det du vil men syns det blir for dumt når du kopierer ett innlegg en annen blogger har skrevet. Du bruker nok egne ideer ellers, hvertfall som jeg har sett, så den formulerte jeg litt feil.

    14. Ååå, blir så irritert! Skikkelig teit. Gjør jo bare kropps og klespresset i samfunnet enda verre. Helt enig med deg!

    15. Maria: Hadde ikke en gang sett innlegget til Julia, leser heller ikke bloggen og har aldri gjort det. Kom over artikkelen til klikk.no gjennom facebook, og så massiv kritikk i kommentarfeltet. Synes kritikikken var vel fortjent, og bestemt meg for å skrive om temaet.

      Uavhengig av dette tror jeg du har misforstått grådig hva “kopiere” betyr. Å skrive om samme tema er langt fra å kopiere noe.

      Å hente inspirasjon er en ting, og jeg ville linket til innlegget til Julia dersom jeg fikk inspirasjon av innlegget hennes til å skrive dette, noe jeg ikke gjorde. Har ingen problem med å innrømme det om dette hadde vært tilfelle.

      Jeg blir kvass når jeg blir beskyldt for ting jeg ikke har gjort. Tipper jeg ikke er den eneste.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg