KJÆRE MARIANNE AULIE

Jeg ser du får mye pes om dagen fordi du ammer din (snart?) 4 år gamle datter. Fra andre bloggere, i kommentarfeltet på nyhetssider på facebook, nettforumer, ja, jeg kunne faktisk nevnt i fleng. Men jeg velger å la være, for det er ikke poenget her.

Jeg vil bare si at jeg synes du er tøff. Neida, ikke fordi du ammer – men fordi du står frem med det valget du har tatt, og at du har tatt det fordi det føles mest riktig for ditt barn og deg. Jeg er selv blogger, men jeg tror sannelig ikke jeg har fått så mye refs i hele min bloggkarriere som du har fått de siste dagene. Totalt ærlig.

Det ordet som går mest igjen er “æsj”. At folk rett og slett synes ammingen er ekkel når barnet er faretruende nær skolealder. Men Marianne, jeg velger å tro at disse menneskene glemmer at de selv drikker morsmelk livet ut. Ja, bortsett fra at denne egentlig er forbeholdt kalven

Jeg kjenner at jeg faktisk blir litt paff når jeg leser i diverse kommentarfelt her. Det er ikke måte på hva man synes om dette og at det er helt forferdelig ekkelt. Og det er nå greit, jeg må innrømme at det er fryktelig sjeldent jeg hører om noen som ammer barn i 4-års alder, men hvem er jeg til å dømme andre foreldre for valgene de tar?…

Og jada, mange er lite begeistret for at du stilte opp i se&hør, jeg kan ikke si at jeg ikke er en av dem, men det handler mest om at jeg er lite begeistret for se&hør i utgangspunktet 😉

 Og vil du amme ditt barn til hun er 10 år for min del, hva angår det meg? Akkurat. Jeg tror vi glemmer at vi ikke ha en mening om absolutt alt.

For folkens, som mamma må jeg bare lære å velge mine kamper, på samme måte prøver jeg å velge å ytre mine meninger om ting som faktisk betyr noe.

30 kommentarer
    1. Du burde se dokumentarene “Forks Over Knives” og “Milk?” dersom du ikke allerede har gjort det.

    2. “en Marianne, jeg velger å tro at disse menneskene glemmer at de selv drikker morsmelk livet ut. Ja, bortsett fra at denne egentlig er forbeholdt kalven”. Den dagen jeg ser barn og voksne sitte på jordene rundt om å drikker denne melka rett fra kua, så ville jeg nok sagt æsj til det også. Debatten her er jo ikke hvorvidt barnet får morsmelk til det er myndig. Det er snakk om hvordan barnet får denne melken. Slik er livet, det er en tid for alt, og det er virkelig en tid for å slutte å drikke fra mammas pupp når man klarer å finne frem puppen selv!
      Ps. Beklager skrivefeil, skriver fra tlf

    3. bipolarfrue: men hvorfo i alle dager skal vi legge oss borti noe som fungerer bra for dem? Utradisjonelt, ja, men dog. Jeg ser ikke helt hvorfor dette er et problem om det ikke er et problem for dem selv?

    4. Enig med “bipolarfrue”. Vi drikker alle melk, ja, men ikke rett fra kua vel?? Jeg har ingen spesielle meninger om morsmelk og alder, men det blir desverre ganske forstyrrende at barnet selv finner fram sitt mors bryst og sutter på det. Babyer som blir ammet klarer ikke ta hånd om seg selv, og blir derfor matet fra mor. Barnet til Marianne Aulie har ikke dette som en nødvendighet. Som “bipolarfrue” sier – det handler om HVORDAN barnet får denne melken.

    5. Veldig bra skrevet! Verdens helseorganisasjon anbefaler amming i minimum 2 år, gjerne lenger. (Gjelder også for kvinner i i-land). Jeg ammer mitt barn på snart 2, og hun klarer fint å finne fram selv. Ekkelt? NEI! Unaturlig? Nei! Stopp overseksualiseringen av kvinnebrystet.
      Dette blogginnlegget er et av de beste jeg noensinne har lest! *tommel opp*.

    6. JA da, det er deres/hennes sak å avgjøre når de skal slutte å amme, men HVORFOR trykke både bildene og informasjon om dette i ansiktene på folk????
      Hva er greie med å stille opp for en fotograf, ta bilder av ammestunden og vise det fram på forsiden av sladdermagasinet?
      Det er ikke normalt med tanke på hva dette gjelder UANSETT
      Folk er rare!

    7. Anna: Joda, det at hun stilte opp i se&hør er nå en ting.

      Men dette er jo snakk om å amme barn som er større enn hva vi er vand til. Hvorfor skal vi lage det til et problem om det fungerer godt for både hun og datteren? Jeg skjønner ikke. Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal bry oss så fryktelig med det, det har da null og niks med våre valg å gjøre.

    8. Anita: Men hvorfor skal vi lage det til et problem når det i utgangspunktet ikke er det? Det fungerer godt for dem, så hva er egentlig problemet her? Jeg skjønner ikke hva det er å bry seg med.

      Så lenge valget ikke skader noen, så er det vel helt irrelevant.

    9. jeg er veldig enig i at man ikke skal legge seg opp i andres saker og at folk stort sett må få gjøre som de vil, så lenge der går utover dem selv og ingen andre. I dette tilfelle går det utover andre enn henne selv, jeg tror på ingen måte det er bra for et barn å bli ammet så lenge. Det er en grunn til at både mennesker og dyr slutter med dette. Vi vokser til og utvikler oss, og i denne utviklingen skal man jobbe mot å bli selvstendige mennesker. Ikke minst så kan man jo også stille seg spørrende til hvorfor ei voksen dame vil la et stort barn sutte på puppen sin. Det er en grunn til at det settes intimgrenser mellom barn og unge. Og fedre kan knapt bade/dusje naken sammen med barna sine før de får stempel på seg for det ene og det andre. Men når det kommer til mor og amming så skal liksom det være helt greit, fordi det må være opp til henne hva hun gjør? I mine øyne blir det helt feil, og det må også være lov til å si ifra hva man mener. I tillegg må hun nesten regne med å få reaksjoner når hun stiller opp i media med slike kontroversielle saker!

    10. bipolarfrue: Så klart, jeg mener ikke at hun ikke at hun ikke skal forvente reaksjoner, det må man når man eksponerer seg selv i blader, blogg eller andre medier.

      Amming er helt naturlig (i likhet med mange andre ting) og det er ingen forskning som viser at ammingen ikke er bra når man bikker 2, 3 eller 4 år. Helsefordelene er vel de samme, antar jeg. Hvorfor skulle de avta med alderen?

      “Ikke minst så kan man jo også stille seg spørrende til hvorfor ei voksen dame vil la et stort barn sutte på puppen sin. ”
      Dette er jo ikke et hvilket som helst barn da, dette er datteren hennes. Om dette gir datteren trygghet og kos så er vel ikke det så ille.

      Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal bry seg så fryktelig om hva andre mennesker velger å gjøre når det ikke er til skade for noen…

    11. Veldig godt skrevet!
      Vi må slutte å ha meninger om alt og alle absolutt hele tiden!
      Synes hun har fått utrolig mange lite hyggelige kommentarer.
      Alle tror de vet best.
      Amming er ikke æsj!

    12. amming er overhodet ikke ekkelt i seg selv, men når barnet begynner å bli over 2 år er det kun perverst. ja en pupp er til for å lage melk, jeg prøver ikke å seksualisere amming, men når barnet blir større er det feil uansett. amming er for babyer for at de skal få i seg næring. når barnet kan tygge, og drikke “vanlig” melk fra kua, kan jeg ikke forstå behovet for amming? det er ikke noe bedre for barnet så vidt jeg vet.. jeg synes æsj er riktig ord når man ammer sin 4 år gamle datter og samtidig sier hun skal ammes til hun er “stor” suge pupp er noe babyer gjør, det er perverst og ekkelt å fortsette etter rundt 2 års alder.

    13. Kunne du tenk deg å fortsatt bli ammet? I den alderen vi er i nå er det selvfølgelig ekkelt og unaturlig? Jeg vet ikke helt hva jeg skal syns om at hun ammer en fireåring, egentlig bryr jeg meg ikke så mye. Den eneste grunnen til at folk syns det er rart er vel for at det er uvanlig. Men jeg syns synd i denne jenta som uten samtykke havner i se og hør, med et slikt bilde! Hvem vet hva jenta vil tenke om denne saken når hun blir større. jeg ville ikke likt det om det var meg, men igjen så lærer hun kanskje at det er bra? Jeg vet ikke.

    14. Handler mer om at det barnet der kommer til å få høre det når hun blir eldre, en at det er ekkelt. Tror det fort kan bli gjort veldig narr av når hun begynner på skolen etc.

    15. I andre kulturer der man ikke har et helt skrudd forhold til kvinnekroppen er det ikke uvanlig å amme 4-åringer. I dyrevernere stopper pattedyr å die når de når en viss prosentandel av mors kroppsvekt. For menneskebarn tilsier det en alder på 3-5 år. Hvor mange konfirmanter ammes egentlig, hæ? :p Snakk om å lage storm i vannglass. I fare for å gjenta meg selv påpeker jeg igjen at verdens helseorganisasjon anbefaler amming i MINIMUM (ikke maksimum) 2 år, gjerne lenger. Perverst å amme eldre barn? Det eneste perverse er voksne kvinner og menn som klarer å gjøre amming til noe seksuelt.
      Nei, det er ikke vanlig å amme 4-åringer, men det er ikke skadelig. Dessuten, et nyfødt spedbarn er i stand til å finne puppen selv. Er det ekkelt da eller?! Det er heller ikke snakk om fullamming, så store barn spiser på samme vis som andre barn – de har bare et ekstra tillegg. Mange som gir mme til barnet er godt over 2, så hvorfor ikke pupp? De som er redde for at barnet skal bli mobbet bør ta tak i egne holdninger først. Barn vet ikke at amming er “rart”, det lærer de hjemme først.

    16. Anita: vi som er bønder drikker faktisk melka som kommer rett fra kua, den er den beste og mest næringsfulle melka du får.

    17. Dattera hennes vil bli mobbet for dette av andre barn etterhvert. Ikke så smart å gå offentlig ut med det ihvertfall.

    18. “Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal bry seg så fryktelig om hva andre mennesker velger å gjøre når det ikke er til skade for noen”
      Helsemessig- sannsynligvis ikke, men når man ser hvor mye oppstyr det blir rundt det her og hvor få som faktisk er enige i at det her er normalt så kan ingen være sikre på at det ikke vil skade barnet i form av mobbing og uthenging! Jeg er enig i at man ikke skal legge seg så mye opp i hva andre mennesker velger å gjøre, men at det ikke er til skade for noen er jeg på ingen måte enig i! barn blir jo gjerne hengt ut bare for å bruke smokk eller suge på tommelen, hva vil skje med denne lille jenta når hun fortsatt suger på puppen til moren sin? det handler om å skjerme barnet sitt litt og

    19. KJempe flott hvis denne dama vil amme datteren sin til hun blir stor, selv om jeg egentlig tror det er mor som har ett større behov en ungen, amme for kosens skyld.
      Jeg tenker mest på barnet her, hun har neppe bedt om å bli avbildet i ett blad der hun suger tak i mamma sin pupp.
      Mobbing oppstår i barnehage alder å jeg syns synd på jenta hvis dette bildet skal få konsekvenser fordi mor er så pr kåt og må rope ut at hun ammer.
      Igjen, flott at dama ammer, men hele norges befolkning behøver ikke vite det, for vi har ikke en dritt med det å gjøre.

    20. Kaia: Jeg skriver som Silje lenger ned her, om man er redd for mobbing bør man ta tak i egne holdninger først.

      Det man kan gjøre er å prøve å oppdra barna til å respektere hverandre uansett hva man velger/ikke velger. Jeg synes det rett og slett blir for dumt at Marianne ikke skal kunne amme datteren sin fordi andre mennesker er redd for at hun skal bli mobbet! Da er jo det svært, svært tydelig at det ikke er ammingen som er problemet her?!

      Mulig det ikke var høyst nødvendig av henne å stille opp i se&hør, men det er nå hennes valg. Ammingen fungerer godt for dem, så får vi bare håpe at andre barn har nok oppdragelse til å la være å mobbe andre som tar andre valg eller er litt annerledes enn dem selv.

    21. Ekkelt, den dagen vi drikker fra kua med kalvene er noe annet.. Barnet kan kle av mor, hente brystet selv og melken.. Og det kan utmerket godt spise på normalt vis, og drikke fra kopp.. Man slutter med bleier og smukker i denne alderen.. Det handler om selvstendighet.. Og det er ikke ofte man ser 3-4åringer amme? Rart hvis det anbefales da? Nei det er ekkelt..

    22. Såklart er det en forelders ansvar å lære barna sine å ikke mobbe eller plage andre det er jeg helt enig med deg Jessica.
      Men dessverre så er det slik at det fortsatt vil finnes barn/tenåringer/voksne som mobber andre. Når jeg så bildet av Aulie og datteren så var dette det første som slo meg. Jeg syns det er litt egoistisk av Aulie å måtte la seg og datteren avbilde der hun ammer den 4 år gamle datteren sin for alle å se bare for å få frem et poeng.
      Om hun vil amme datteren sin til hun blir 10 foreksempel er hennes sak, men å eksponere datteren sin på den måten syns jeg er feil… Hvis det hadde vært min mor som hadde ammet meg som 4 åring på forsiden hadde jeg i ettertid blitt veldig lite fornøyd .. I værste fall kan denne lille jenta bli mobbet for at moren absolutt måtte lage et “poeng”. Det Aulie kunne ha gjort er å heller stått frem å sagt som hun gjorde at ja hun ammer og kun la seg intervjue og IKKE måtte ha et bilde av at hun ammer sin datter for hele Norge å se. Ikke misforstå meg. Amming er den mest naturlige ting i verden selv ammer jeg min datter, men med tanke på at hun absolutt måtte stille opp på er sånt bilde som “kan” dessverre gå ut over datteren en dag det blir helt feil …

    23. Kjære folk! Sitter å leser nyheter og etter en stund kommer jeg over dette… Om alle dem som har en mening om dette/amming/Aulie bare kunne engasjert seg for barn som har det vondt, barn som ikke har mat/medisiner osv! Et barn som får brystmelk 4 år, hun lider da ingen nød! Synes selv det er rart å amme et så stort barn, men hva så???

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg