DET ER DIN FEIL!

Du som forelder er ansvarlig for vanene barnet ditt får. Det er derfor veldig viktig for meg at jeg lærer Leo å spise sunt, men at det selvsagt er lov å kose seg i blant!

Jeg er klar over at jeg mulig kan provosere litt med dette innlegget, men det er helt ærlig ikke hensikten. Hvis du vet at du er for ettergivende med å gi barna pølse når de roper pølse, så bør du kanskje gå litt inn i deg selv. Ikke sett deg i forsvars modus med en gang, men tenk litt over det. For er det ikke egentlig ditt ansvar at kostholdet til barnet ditt inneholder mest sunn og næringsrik mat?

Jeg sier ikke at det letteste i verden er å gå ned i vekt når man er overvektig, langt der i fra. Jeg er nok reflektert til å forstå at det må være en forferdelig kamp mot seg selv, og jeg har full forståelse for at det er tungt både fysisk og psykisk. Det eneste jeg sier er at man aldri bør la sine egne spisevaner gå utover barna sine. Som aldri, noen gang, har bedt om overvekt eller fysiske følger av dette på samme måte som overvektige kanskje har.

(OBS: Advarer mot sterke bilder i videoen)

Jeg mener heller ikke at vi alle skal trene oss i hjel og kun spise friske grønnsaker til frokost, lunsj og middag. Men fokuset på å spise sunt har aldri vært større enn i dagens samfunn, men vi, menneskene, er allikevel fetere enn noen gang.

 

Vi kan skylde på for dårlig og usunn mat i kantinene på skolen, dårlig utvalg i butikkene, og at usunn mat er lettvin og rask mat. Men ansvaret ligger fortsatt hos oss. Foreldrene.

Voksne mennesker er ansvarlige for sin egen overvekt, men når barna deres er små selv og rett og slett ikke kan ta ansvar for sin egen helse, så er dette også foreldrenes ansvar. Jeg tror også et viktig poeng i denne saken er at ingen er født overvektige. Og hvis man mot all formodning skulle være det, så vil ikke overvekten vedlikeholdes ved mindre du spiser så mye at den gjør det. Jeg er sikker på at mye av dette handler om ren viljestyrke, spisevaner hos foreldre, og vilje.

Jeg vil si at det er ditt ansvar som forelder å passe på at barnet ditt ikke ender opp som overvektig. Jada, vi kan skylde på sykdommer (og noen ganger er også sykdommer grunnen!) men til syvende og sist er det du som har ansvaret for hva barnet ditt putter i munnen sin.

14 kommentarer
    1. Så sant så sant 🙏🏼 og nei, man kan ikke spise hva man vil! Spiser man pølser og drikker brus hver eneste dag, men fortsatt i moderate menger – vil man ende opp overvektig, få høyt
      kolesterol, diabetes, mangel på næringsstoffer og andre livstilsykdommer. Man kan spise usunt en gang i blant! Men det sunneste er å ha et variert kosthold som består av rent kjøtt, grønnsaker og pasta/poteter/ris.
      Jobber i barnehage, og hører altfor mye om barn som skal ha både pølse, pannekaker og pizza hver dag.

    2. Her må jeg komme med ett slags unntak til det du skriver. Er helt enig i at foreldre har stort ansvar når det kommer til barnas helse/overvekt, men det er ikke alltid så svart hvitt det virker som du beskriver her. Jeg og min søster har alltid fått servert den samme normale, sunne og norske maten, og begge har spilt håndball i flere år. Likevel er hun overvektig, og jeg normalvektig. Mine foreldre er også normalvektige, og de har spist den samme maten som meg og min søster. Ingen av oss har noen andre helseproblemer av noe slag. Så det er ikke bare å si at det “bare” er å spise sunn mat, for det er akkurat det vi gjør, og har gjort.

    3. Jeg har også et annet eksempel på det du skriver her. Jeg kjenner en familie bestående av mor, far og deres to sønner. Sønnene spiser de samme måltidene, men den ene er betydelig større enn den andre. Selv om han spiller fotball flere ganger i uken gjennom organisert aktivitet. Han er ellers mye ute å leker og en aktiv kar, akkurat som broren. Uansett er det stor forskjell på dem. Faren deres var akkurat slik han også når han var liten. Da han var liten var han også ganske kraftig, mens søsteren var liten OG de fikk de samme måltidene. Etter min mening betyr ikke mat alltid alt, men arv spiller også en stor rolle. Man kan ikke si st deres foreldre er “dårligere” pga at de er kraftig bygd…for jeg kjenner de så godt at jeg VET at de får sunn og variert mat, og ikke pølser hver gang de maser etter det!
      Til slutt vil jeg si at jeg er en fast leser av bloggen din og vil si at du er utrolig flink, både til å skrive innlegg og til å passe på din lille skatt. Du virker veldig voksen og reflektert og jeg tror du inspirer mange!! Stå på videre Jessica, du klarer hva du vil! 🙂
      Hilsen Elise 🙂

    4. Synes man skal lære barna at man ikke trenger usunn mat for å “kose seg en gang i blant”
      Frukt er godt, og det finnes mange gode, sunne og sukkerfrie veganske kakeoppskrifter.

    5. WORD! Alt for mange unnskyldninger fra foreldre. De er trist å se at barna deres blir feitere og feitere, og foreldrene er “blinde” eller vil ikke innse det.

    6. Bra skrevet, og jeg skjønner det her kan provosere folk, men poenget ditt er at foreldrene har ett ansvar over hva barnet har i seg, og det er jo helt sant!
      Veldig bra!

    7. Du har egenskaper og refleksjoner som mange voksne ikke tenker på engang og du virker ansvarsfull og fornuftig. Du kan klare morsrollen like bra, om ikke bedre, enn eldre mødre. Stå på og vær stolt!

    8. Vet du hva, nå et du akkurat så bastant som en “unge” er. Det kan nemlig være mange årsaker til at unger er overvektige, akkurat som at det kan være mange årsaker til at voksne er det.
      Stakkars lille Leo om han skal være så uheldig å veie et kilo for mye, hva går du da?
      Unger kan faktisk være født “overvektige”, det kan skje om mor har sukkersyke.
      Les deg opp litt før du uttaler deg.
      Og så vil jeg håpe du ikke går og glor like mye på overvektige unger som du gjør på røykende mødre, selv om de ikke er i ditt bilde.
      De fleste som får barn er godt voksne, med en fullvoksen og mindre elastisk kropp enn en 16-åring, derfor kan det ta lengre tid å komme tilbake til normalen.

    9. Så klart det er foreldrenes ansvar at barna spiser sunn og næringsrik mat. Hvem andres ansvar skulle det vært? Det finnes sykdommer som påvirker vekt og man reagerer ulikt på matvarer, men det er i utgangspunktet mengden mat (les: antall kalorier) som er avgjørende. Problemet ligger vel i at mange foreldre ikke vet hva maten egentlig inneholder og hvordan den påvirker kroppen, og dette problemet bare øker i omfang når kos og belønning knyttes opp mot mat. Jeg heier på en ny generasjon av foreldre med økt fokus på og kunnskap og mat!

    10. “Og så vil jeg håpe du ikke går og glor like mye på overvektige unger som du gjør på røykende mødre, selv om de ikke er i ditt bilde.” Hahahah kem som IKKJE vil ha sett stygt på ei mamma som gikk å røyka ilamme ungen sin?
      Sykt bra innlegg, så enig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg