10 TING DU ALDRI MÅ SI TIL EN MAMMA!

 1. “Nei, du burde ikke gjøre sånn! Jeg har gjort dette sånn med barnet mitt, og slik burde du også gjøre det!”

-Joda, jeg tåler kritikk. De fleste av oss gjør vel det. Men jeg liker ikke når noen skal belære meg med hvordan jeg skal oppdra barnet mitt og hvorfor. Ligg unna min barneoppdragelse, så ligger jeg unna din!

2. “Åja, går du bare hjemme du da?”

– Lurer på hvor mange ganger jeg har hørt dette mens jeg har vært i permisjon hittil. Nei, det er ikke bare å gå hjemme! Ta deg en bolle.

3. “Er babyen din snill da?”

-Nei, han er en 4 måneder gammel demon…!

4. “Så søt hun er!”

– Eh.. Det er en gutt..

5. “Du kan jo bare la h*n ligge å grine litt, de dør ikke av det”

– Ja, og så kan vi bare stikke på byen en tur uten barnevakt i samme slengen. De dør jo ikke av det heller!

6. “Ammer du ikke?!?

– Nei, det gjør jeg ikke, og til din informasjon har du ingen verdens ting med det å gjøre.

7. “Min baby gråt aldri så mye”

– Neivel. News flash: Barn er forskjellige!!

8. “Ikke lenge igjen nå vel?!”

– Jeg fødte for 4 måneder siden…

9. “Babyer som blir tatt opp med én gang de skriker blir bortskjemte.”

– OK. Barnet mitt skal få lov til å bli bortskjemt.

10. “Du ser trøtt ut i dag!”

– Det er bare en pen måte å si at jeg ser stygg ut i dag. Spar meg.

NB: Innlegget kan inneholde sarkasme og ironi. 

Takk til babyverden.no (direktelink til innlegget) fyveor inspirasjon!

24 kommentarer
    1. Man bør heller ikke si: Dattera til venninna di er mye søtere baby.
      Det er sånt man kan tenke, ikke si høyt.

    2. Jeg har ikke barn selv, men jeg forstår veldig godt hva du mener! Mye av det er så respektløst å si synes jeg. Mange som trenger å tenke seg om to ganger før dem sier noe. Har selv hørt mye av det samme da lillebroren min var liten, og til og med da skjønte jeg at man ikke burde si alt. Ha en fortsatt fin kveld, Leo er nydelig, og det samme er dere som familie, alle tre! Stå på videre, du er helt fantastisk! Ser virkelig opp til deg!

    3. Jeg har selv barn,men må si meg uenig i noe av det. Når Leo blir litt større,så vil du nok merke at du går på en smell om han får komme opp hver gang han skriker under feks legging. Men mye av det folk klarer å lire ut av seg er både frekt og lite passende til tider….

    4. Søstra mi sin svigersøster tok opp barnet sitt hver gang det skrek og ga det trøst, mora hennes bare himla med øya og kommentarer om hvor bortskjemt den kom til å bli og hvor vanskelig med leggetid hun kom til og bli osv. Idag er hun en 4 år gammel engel, hun er så trygg og rolig at det er ikke vanskelig å legge henne i det hele tatt. hun sier ifra selv når hun er trøtt! Hun ser ikke på leggetid som en dårlig ting. Så bare ta opp barnet ditt når det skriker! det er bare naturlig. Barnet til svigersøsteren til søstra mi vet at hun ikke blir forlatt, hun vet mora er i rommet ved siden av og er helt trygg nå. Dette fordi mora ga trøst når hun skrek.

    5. Jeg syntes du er dritmorsom til tider, jeg skjønner så utrolig godt at du vil ta opp Leo når han gråter, ville jeg også ha gjort!
      Dere er så utrolig nydelige alle tre!

    6. Jeg skjønner også godt at du vil ta opp babyen når han skriker, men å sammenligne det å ikke ta opp en baby med en gang den skriker med å gå fra den for å dra på byen virker rimelig lavpannet..

    7. Enda et klageinnlegg. Jada, kall det sarkasme, ironi. Uansett er den negative, umodne “jentungen” tydelig til stede.
      Ikke lær meg noe, jeg har vært mamma i fire(!!!) måneder, her er det dere som skal belæres med hva dere kan si til en mamma.
      Godt tips; som voksen så tenker en stort sett ikke over sånt, det går inn og ut av øret.

    8. Anonym: Enda et klageinnlegg, skriver du. Dette er slett ikke ment som klaging, men det får nå være. Det var et forsøk på et humoristisk innlegg, fant lignende på klikk.no og andre babynettsider, regner med du mener de voksne damene som har skrevet disse artiklene også er umodne? 🙂

      Nå snakker jeg om å belære andre om hvordan de skal oppdra barna sine (såkalte bedrevitere) Man kjenner jo sitt eget barn best, uansett hvor lenge man har vært mamma, og uansett hvor gammel man er.

      Tips fra andre mødre tar jeg i mot med åpne armer, har forresten fått masse fra bekjente og fra andre mødre i kommentarfeltet her på bloggen, og jeg takker alltid for dem og tenker at det er supert. Jeg tror alle har godt av kritikk 🙂

      Kjipt at du ikke så humoren i det og ikke synes det var noe morsomt, men man kan heller ikke tilfredsstille alle.

      Det jeg imidlertid synes er ganske trist her er at du må gjemme deg bak anonym for å tørre å skrive hva du mener. Det er vel noe som er mer nyttig å ta opp.

      Og jada, bruk mot meg at jeg er ung. Som sagt tror jeg dessverre ikke alle som benytter seg av humor i blogginnleggene sine er unge, men da finner dere vel andre ting å bruke mot dem.

      Ha en flott kveld!

    9. Eg synest du er tøff som tørr og si hva du mener og Leo ligner ikke på en jente han er kjempe søt liten gutt!

    10. På samme måte som at noen mødre ikke vil høre slikt er det også andre som bare synes det er morsomt og ikke orker å bry seg om det..

    11. Haha! Bra skrevet 🙂 jeg er mye eldre enn deg og har mange flere barn, men du som jeg kjenner meg igjen i dette. Jeg fikk spesielt mye kritikk av familien min og andre for hvordan jeg gjorde ting da min eldste var liten. Jeg tok han opp når han gråt (what!?), tvang han ikke til å spise ting han ikke likte, samsov, behandlet han med respekt, han brukte smokk lenge osv. Jeg fikk hint om at han kom til å bli en bortskjemt drittsekk med smokk som alltid ville få det som han villle. Jeg stolte på min dømmekraft, og i dag er han like gammel som deg. Og som jeg trodde sluttet han med både bleie, smokk,og samsoving for en evighet siden;-) han er i dag en kjempeflott omsorgsfull storebror full av selvtillit og sjarm. Stå på du og stol på deg selv. Du vil høre så mye slik i alle år fremover. Jeg hørte hvertfall mest med min eldste siden jeg var ung da jeg fikk han. Men du, utifra det jeg leser på bloggen din virker du som en kjempegod mamma. Utifra det jeg leser når jeg er innom bloggen din er du bedre mamma enn mange jeg kjenner som er rundt 40. Leo er heldig som har en mamma som er så omsorgsfull og ikke minst trygg på seg selv som det virker som du er. Og så godt at du tar han opp når han gråter. Det eneste barn lærer av det er empati, trygghet og kjærlighet. 🙂

    12. Dette innlegget ble egenlig ganske dårlig. Og tro meg, jeg forstår ironi men dette var ikke morsomt. “Er babyen din snill da” er da et spørsmål som er helt normalt å spørre om? Jeg må også si meg enig i at du kansje trenger litt mer erfaring enn 4 måneder for å skrive ett innlegg som dette. Jeg elsker bloggen din og liker deg som person altså! Og har aldri før lagt inn noe negativt hær!

    13. Anonym: Helt greit at du ikke synes det var morsomt. Man kan ikke tilfredsstille alle, og det er rimelig vanskelig for meg å skrive et innlegg som absolutt alle synes er bra og morsomt. Jeg har i hvert fall fått mange tilbakemeldinger på at mange synes dette var et bra innlegg.

      Hvorfor trenger jeg det? Som jeg skriver lenger ned i kommentarfeltet så snakker jeg om å belære andre om hvordan de skal oppdra barna sine (såkalte bedrevitere) Man kjenner jo sitt eget barn best, uansett hvor lenge man har vært mamma, og uansett hvor gammel man er.

      Jeg antyder ingen steder at jeg kan alt og vet alt, men jeg vet at jeg kjenner mitt eget barn best.

      Dessuten tar jeg gjerne i mot tips fra mødre som har mer erfaring enn meg. Synes det er rart å dra inn hvor lenge jeg har vært mor, som jeg har allerede skrevet så er det ikke snakk om erfarne mødre som kommer med råd men bedrevitere som skal belære meg med hva som er mest rett for mitt barn.

    14. Det er mye man ikke burde si til en mor eller en far som har et lite barn, jeg vet om en som er mamma og hun mener hun kan alt. Hun tar også med seg andres barn hun er på besøk hos og skifter bleie uten å spørre, gir ungen mat av den typen ungen IKKE skal ha, hun er rundt ungen HELE tiden så moren og faren (eller andre i familien) ikke slipper til.
      (Jeg velger å være anonym, grunnen om hun leser din blogg og hun vet da hvem det er som skriver om henne)
      BTW: Elsker bloggen din og sønnen din er helt nydelig. Du er mye bedre enn andre mammabloggere. Du skriver mange innlegg med humor og du fremstiller ikke ungen slik som andre mammabloggere gjør, f.eks legge ut naken bilde av ungen. Stå på videre.

    15. Anonym: Ja, det er sånne mødre jeg snakker om! Synes det er så unødvendig… Utrolig synd at noen må være sånn!

      Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke kan alt, for jeg ble (som andre i kommentarfeltet her er svært opptatt av å påpeke) mamma for 4 måneder siden og lærer fortsatt.

      Tusen takk for fine ord! Det varmer, og jeg setter stor pris på det. Klem fra meg <3

    16. He he,kjenner igjen det gutt/jente spørsmålet.En bekjent spurte om det var gutt eller jente.Babyen var kledd i rosa fra topp til tå så det burde ikke vært så vanskelig å se….

    17. Helt enig med dæ! Noen folk e bare så lite smart i kjeften, la nu folk for all del oppdra barna sine som dæm sjøl vil. Digge dæ, du e så kul og har en nydelig familie. Stå på, all respekt til dæ!

    18. Som jeg har skrevet i en kommentar på et av dine andre blogginnlegg; alle barn er forskjellige! Når barnet blir eldre og skal begynne med leggetider og vaner, ja da skal du begynne å tenke på at han ikke tas opp hvis han feller en tåre. Den tiden du har nå med sønnen din skal du nyte fullt ut, ta han opp når enn du føler for det og skjem han bort som bare det! Jeg blir helt sjokkert over å se hvilke frekke kommentarer folk kan klare å trykke ned på papiret, helt utrolig! Du er kjempe flink! Kos deg masse og nyt tiden med Leo, for plutselig er han ungdom, hehe!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg