HVA ER PROBLEMET?

Tidligere i dag har side2 postet bilde som er tatt av Helen Aller. Nemlig bildet som er vist under.

Moren var fryktelig redd for at fødselen skulle ende i keisersnitt, og så endte det med at den gjorde nettopp det. Moren fortalte Helen, fotografen, at hun ville ta dette bildet for å vise at det som var hennes største frykt skulle ende med å redde begges liv.

Bildet har florert i media de siste dagene, og meningene er mange. Veldig mange.

Med seg har også bildet startet et rabalder av en annen verden. Debatten rundt keisersnitt diskuteres, og med det også at bildet er for sterk kost og at det inneholder “støtende seksuell innhold”

Jeg vet ikke hvilken kronidiot som sekualiserer det at et barn er kommet til verden, men det er sikkert og visst og at noe er fullstendig riv ruskende galt når man kan lese slike ting under bilder som dette.Vi må for all del huske på at det helt klart er bildet som er problemet, og ikke de som faktisk seksualiserer et bilde av en nyfødt baby på mors nakne kropp.

“Men det er ekkelt. Babyen skal jo ikke ligge der!” Leser jeg så fint. Kan ikke noen vær så snill å forklare disse menneskene hvordan en naturlig fødsel foregår, eller vil det også bli diskutert fjernet fra facebook og sosiale medier for det “er sterkt og støtende innhold”?

Det er også (tydeligvis) veldig mange som mener at keisersnitt burde være ulovlig for “det burde ikke være lov å ta en snarvei når man føder” skrives det i kommentarfeltene.

Utsagnet blir bare så hjernedødt at jeg får lyst til å legge meg ned i fosterstilling for å gråte, men jeg skal prøve å la være. Hva mener de at man skal gjøre når keisersnitt er eneste utvei da? Fortelle den fødende moren at keisersnitt ikke blir aktuelt fordi noen ser på det som en snarvei, til tross for at det kan redde livet til både henne og babyen?

Jeg setter også et stort, svart spørsmålstegn rundt hvilke andre bilder som blir postet på Internett, men som aldri blir klaget på eller diskutert fjernet.

Krigsbilder, sårede mennesker, blodbad og dyremishandling (noe jeg faktisk, tro det eller ei, har funnet i facebook feeden min i form av videoer!)

Men et bilde av en nyfødt baby på sin mor, ja, det blir jammen meg for sterk kost. 

– Nominer bloggen til årets prisutdeling for bloggere ved å klikke deg inn HER

19 kommentarer
    1. Er vemmelig å la babyen ligge i tissen sin? Den har da ingenting der å gjøre, syns det er et ekkelt å vemmelig bilde.

    2. Anonym: Du er klar over at en naturlig fødsel (fra naturens side) betyr at babyen kommer ut der fra? 🙂

      Jeg tror ikke hun tok dette bildet fordi hun ville at babyen skulle ligge der og slappe av, men fordi det ligger en mening bak bildet, om et tema som åpenbart er ganske tabu.

    3. Ho ville vel få frem det at ho utførte sin egen frykt og at dette er den eneste utveien til at begge overlever. Og jeg synes bilde var fint. Ser ut som hun ville få frem at ho hadde tatt keisersnitt og faktisk klarte å gjennomføre det. inspirasjonsfullt bilde 🙂

    4. I og med at det er en personlig mening bak bildet burde hun holdt dette personlig. Jeg syntes ikke noe om det bildet. Noen sier det er vakkert, andre vemmelig. Å ta slike bilder er for meg ikke naturlig. Og ja, jeg vet hvor babyer kommer ut fra, for har opplevd det selv 🙂

    5. Har forståelse for at du vil legge deg ned å gråte siden du ikke en gang gjorde et forsøk på å føde, men gråt deg til keisersnitt.

    6. Er naturlig at barnet kommer ut derfra, men det er da ikke naturlig at barnet ligger der etter fødsel. Vært ett mye finere bilde om moren hadde hatt på undertøy ☺

    7. Synes det er et pent og naturlig bilde. Det viser jo bare hvor barnet kommer fra, det blir jo ikke liggende der til evig tid. Dette bilde har jo ikke noe sexuelt over seg, for hvis dette er seksuelt så må det være seksuelt å se på en fødsel på tv eller video også.

    8. Ja jeg er fullstendig klar over hvor babyer kommer ut, men det har ingenting med saken å gjøre. At hodet til en født baby ligger å sover i morens kjønnshår er for meg skrekkelig ekkelt, og jeg kom av maten når jeg så dette bildet. Finner ingenting naturlig over bildet, og syns kun det er ekkelt. Ser ikke på det som seksuelt da det fra moren sin side helt klart er en mening med bildet, men hun kunne da for all del kledd på seg. Æsj! Når går grensen for hva som er naturlig og ikke, hva om barnet var 5 år? For meg er det like ekkelt som en baby.

    9. Folk generelt trenger å se hva som foregår i verden. Å forby slike bilder, dyremishandlig osv blir for dumt. Ja, det er lett å tenke at det vi ikke vet at skjer, skjer ikke. Men dette er virkeligheten, og at folk griner over en så liten og NATURLIG ting er helt latterlig.

    10. Noen tenker rett å slett ikke over hva de skriver..
      Min fødsel endte i Keisersnitt! Etter 30 timer med rier, riestimulerende drypp og pressing uten at hun nærmet seg utveien en eneste cm, satt lille snupp rett og slett fast da hun ikke hadde rotert nok og var stjernekikker… Hva hadde i såfall skjedd dersom keisersnitt hadde vært ulovlig…?
      Litt kjønnshår i et ellers fantastisk bilde er motbydelig, men nakne rumper og halvnakne pupper som disser opp og ned er ok? Eller filmer av sårede dyr eller krigsofre er ok?
      Kjenner jeg blir skikkelig provosert… Verdens menneskesyn har virkelig forandret seg til det værre og jeg håper den neste generasjonen kan være med å styre oss tilbake til rett plass…

    11. Til Martine: Sønnen min var også stjernekikker, like lang fødsel. Har du merket noe annerledes med barnet ditt fordi fødselen tok så lang tid? Min har vært veldig hyperaktiv og har strevd med norsk på skolen. Gråt også mye når han var baby og sov ikke en natt før han var 9 mnd.

    12. Jeg synes bildet er fint jeg, det er da ikke noe EKKELT i det lissom?! Forstår bare ikke hva folk tenker, eller hva de tenker med?!

    13. Pappahjerte skrev også et innlegg om dette,hvor han også påpekte div andre bilder på Facebook. Tatt litt stoff fra han eller ?

    14. Anonym: Hei 🙂 nei, det har jeg ikke 🙂 forhåndsskrev dette innlegget nesten rett etter at saken var ute på side2. Hvis du har lest under diverse kommentarfelt på TV2.no sin artikkel feks, så ser du at det er mange av de samme meningene, hvis det kanskje er det du tenkte på? 🙂 Ha en fin kveld!

    15. Hei anonym!
      Nei, jeg har ikke oppdaget noe enda, men nå er hun jo bare 11 uker. Til nå så har hun faktisk sovet gjennom natten helt siden hun var 3 uker og jeg håper hun fortsetter med det 😛 ellers så varierer det veldig om hun er hyper eller rolig. Jeg tror nok bare sønnen din har sin egen personlighet og at han sikker blir en aktiv krabat etterhvert som han vokser til 😉

    16. Jeg har ikke barn selv. Men jeg ser ikkeno galt i dette bilde,syns det var utrolig vakkert og fint jeg,og ikke minst budskapet i det:) så at noen syns dette er ekkelt eller innholder “støtende seksuelt innhold” osv,det kan ikke jeg fatte at dem mener,for oss kvinner er dette naturens gang dette med og få barn,så etter 9 mnd må de jo ut en eller annen vei: p for enkelte skulle man egt tro at dem tror barn kommer med storken etter 9 mnd,heh. Så ja, dette er en nydelig bilde,så folk er helt tulleruske som mener det motsatte mener nå jeg!

    17. Jeg syns ikke det er noe i veien med dette bildet jeg. Selv så tror jeg ikke at jeg hadde tatt et sånt bilde og lagt det ut på fcebook. Men det er hennes valg, det å få barn er noe av det mest naturlige i verden og noen ganger må man få hjelp med keisersnitt. Dette gjøres jo fordi det er det beste for mor og barn. Så nei, selv så ser jeg virkelig ikke noe i veien med dette bildet. Ungen kom jo ut derfra, og den ligger jo bare pent oppå siden moren har beina lukket, nei HERREGUD! Folk rakker alt for mye ned på ting som ikke er vits å slenge dritt om…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg