JEG SKAMMER MEG.

Det var tydeligvis ikke nok at regjeringen vår sa at vi skulle “se an situasjonen” vedrørende å sende båter til flyktninger nær døden ved middelhavet i april tider i år. Her var det ikke snakk om å hjelpe de som trengte det aller mest, for det var mye mer behagelig å sitte på vår høye hest hjemme i rike Norge for å se på at alle andre, til og med lille Island, hjelpe disse menneskene som var kort tid fra å drukne i middelhavet. Mange gjorde også nettopp det.

Aldri vært noen spesielt stor fan av FRP. Èn ting er innvandringspolitikken deres i seg selv, men på debatten på NRK sto Carl I. Hagen frem med at de ikke vil ta i mot noen flyktninger i nød, flyktninger uten et hjem grunnet krig i hjemlandene deres, fordi de ønsker å holde Norge norsk. Når det er mer betydningsfullt at samfunnet vårt holdes mer norsk enn å redde mennesker i nød, ja, da er det jammen meg lov å tenke sitt.

Tanken om at jeg sitter i sofaen min, hjemme i min store leilighet med et soverom vi ikke en gang bruker, mens flyktninger med gråtende halvnakne babyer dukker opp på nyhetssendingen på tven vår i ingenmannsland og med en vannflaske som største bagasje, den er egentlig bare mildt sagt helt jævlig.

Foto: Aftenposten.no

Jeg fikk (som sagt) med meg denne debatten på NRK for noen dager siden, og da kom det også frem at FRP heller ville hjelpe flyktningene der de er. Vi kan jo selvsagt ikke hjelpe absolutt alle (selv om jeg er HELT for at vi skal hjelpe så mange som mulig!) men jeg kjenner at jeg lurer veldig på hva de tenker om flyktningene som akkurat nå er ute på kantrete båter i middelhavet. Hvordan skal vi hjelpe de der de er?

Er det ikke egentlig om å gjøre å komme seg så fort som overhode ned dit å for å hjelpe de som trenger det som mest?

I går kom det også frem at AP ville hjelpe 10 000 flyktninger til Norge. Jeg synes det er et latterlig lavt tall i forhold til hvor stor plass vi har, hvor mange resurser vi har, og ikke minst: i forhold til hvor mange vi faktisk kan ta inn uten at det får fatale konsekvenser for velferdsstaten og samfunnet vårt. Jeg kjenner at jeg skammer meg litt over at Norge ikke er villig til å gjøre mer. 

“Når vi stopper å være menneskelige, det er da vi har mistet medmenneskeligheten vår”  Og beklager å måtte si det, men den har vi åpenbart mistet for lenge, lenge siden.

(Som dere vet har vi ingen form for Internett hjemme enda, derfor er dette et forhåndskrevet innlegg som jeg skrev i går. Orker ikke beskyldninger for plagiat når jeg helt tydelig vet at dette ikke en gang er skrevet i dag)

33 kommentarer
    1. Ærlig talt, se på norge da, vi har ikke råd til ordentlige veier i hele landet selv om vi betaler enorme mengder i vegavgift, de eldre på sykehjem betaler 80% av pensjon for å få et hjem å bo på, men det er ikke nok bemanning for å tilfredtille de behov hver enkelt har krav på. Ta å få norge på plass så kan man begynne å gi penger til andre land og ta inn flyktninger, ikke betale mesteparten av skattepenger til innvandrere som ikke orker å få seg jobb eller lære å snakke norsk fordi norge er så gavmild. Prioriter vei å eldre å la innvandrere innvandre en annen plass for en stund

    2. Her blir det nok delte meninger. Jeg holder med FRP i denne saken, mest fordi jeg har jobbet i helsesektoren og sett at de som har jobbet så hardt for at samfunnet skulle bli så flott, ikke får igjen noe på det. De som faktisk får komme og nyte av alle Norges goder, attpåtil mer enn oss nordmenn selv, er jo ikke fornøyde. De klager på lovene i landet, og priser landet deres som de tross alt måtte flykte fra. Jeg hadde iallefall satt pris på å komme til et land som Norge og få alt det de får. Bare fordi man ikke vil ta de inn i landet og dermed bruke utrolig mye av vår økonomi for at det skal tilrettelegges for dem her, kan de heller få økonomisk støtte til å overleve der de kommer fra. De er jo så patriotiske av seg, at det må da være løsningen? Betyr da ikke at de ikke vil hjelpe eller av vi ikke liker det mangfoldet vi har her. MEN en plass må grensen gå, og da vil jeg påpeke at jeg ikke drar alle under en kam. Det er da utrolig mange dyktige, hardtarbeidende og vennlige mennesker som kommer og bor i Norge, som kun er positivt. Dog er det også slik at mange nordmenn må betale prisen, enten det er snakk om vedlikehold av landet, eldreomsorg hvor det stadig kuttes ned på både sykehjem (institusjoner) og ansatte, ect.
      Det kommer nok kommentarer på positive og negative følger her, men vil bare si jeg respekterer om noen er uenig med meg. Vil presisere at jeg ikke nødvendigvis støtter alt FRP mener, men i akkurat denne saken ser jeg det positive for begge parter 🙂

    3. Hei:)
      Nå er det andre gangen på kort tid at du kopierer innleggene til pappahjerte.no,riktig nåkk formulert med “dine”ord,men… første gangen var 18.08,så nå….i tilegg blir det veldig dumt,da dere bor på samme plass,el?? Jaja,uansett…det virker som du gjør en god jobb med guttungene:)

    4. Tenk på alle de tusen som allerede bor på et mottak som ikke har fått seg et sted å bo enda. Burde ikke de finne seg et sted å bo først? Jeg mener at de utlendingene som kommer hit til Norge for å jobbe og bo her må integrere seg i vårt samfunn. Jeg synes eldreomsorgen blir nedprioritert når Norge hele tiden skal hjelpe alle i nød. De burde hjelpe folk som bor her landet først.

    5. kreativt: Hei!

      Har ikke vært innom bloggen til pappahjerte, for jeg har i utgangspunktet ikke Internett ettersom vi ikke har fått det hjemme enda. Forstår om du ikke tror meg, men samboeren min og alle som har vært med meg i dag kab bekrefte dette. Dette var et forhåndskrevet innlegg.

    6. Lykke til med å plassere 10 000 flyktninger/immigranter i dette landet. Det er ikke i nærheten av plass til å bosette alle disse. I tillegg burde vi hjelpe de eldre og våre egne før vi begynner å hjelpe resten av verden. Tenk alle de som sitter på asylmottak i dag og ikke har fått plass i landet ennå, da kan det umulig være smart å ta inn ytterligere 10 000!!!

    7. En god venn av meg får ikke opphold i Norge, han frykter å bli sendt til hjemlandet sitt der risikoen for at Taliban dreper han er stor! Faren hans kjempet mot Taliban, 8 år gammel så han sin egen far bli brutalt drept! Han ble selv skadet!

    8. Vi bør hjelpe de som trenger det og ikke de økonomiske flyktningene som kommer i flertall. Norge har ikke ressursene til å kunne hjelpe de her, så man bør hjelpe de der de er.

    9. Jeg er både enig i uenig med hva du og flere her skriver!
      Jeg synes at vi først og fremst skal fokusere på de som faktisk bor i dette landet, sånn som eldre, personer som er utviklingshemmede osv. før man i det hele tatt tenker på å bruke mer penger på andre land. Samtidig synes jeg at de innvandrerne som kommer skal respektere vårt land og vår leve måte og har egentlig ingen rett til å komme hit å klage på at vi er dyre, at de må ha egne restauranter som blir tillatt av deres religion, for tro det eller ei Norge er ett kristen land, og vi følger normer og regler etter dette. Respekter vårt land så kan de værsågod få lov til å være her! Er veldig mange som er flinke til å jobbe, betaler skatt og faktisk er ordentlige mennesker, men desverre så er det bare det negative man hører om i media, så derfor blir bilde tegnet for oss om utlendinger.
      Også ser jeg det er flere som sier at vi kan hjelpe de der de er? Hvordan tror dere det fungerer? Det er ett land de rømmer fra fordi det ikke er trygt for dem, det er faktisk fare for deres liv, hadde det vært dere så hadde ikke dere heller ville vært i landet! Om vi sender penger, klær, enkelte matvarer så hjelper ikke det situasjonen med at livene deres faktisk står i fare.
      Dette er en evig varende debatt som aldri kommer til å ta slutt, men er jo uansett begrenset med kapasitet for også.
      Fiks veiene, eldreomsorgen og omsorgen generelt i Norge, så kan vi begynne å prate om innvandrer og hva man kan gjøre for å hjelpe!
      Se på Sverige, de har også mange innvandrere, men de har mye bedre veier, deres helsevesen er jeg imponert over i forhold til Norge! Dette handler rett og slett om prioriteringer!

    10. Jeg er uenig. I Norge er det mange som sliter, med narkotika, penger osv. Det er mange som ikke har penger til mat på bordet hver dag, tannlegen, legetimer,medisiner.. og det er norske. Jwg mener de burde hjelpe oss mer også. Innvandrerne som kommer inn i landet, får alt det gratis. Så hvorfor ikke vi? Og iblant de flyktningene er det fare for at noen kommer fra Syria og skal gjøre terrorisme i norge.
      Jeg forstår at mange har det vondt, at vi burde hjelpe så mye vi kan! Nå kommer det 10000 flyktninger, som norge ikke vet hvor de skal gjøre av de engang, så skal vi plutselig ta imot 10 000 til? Det går ikke. Er allerede over 10 000 innvandrere norge ikke har kontroll på i landet, og gudene må vite hva de gjør på eller hvor de er siden de sjuler seg. Det er for å beskytte de som bor i Norge. Vi blir alltid tatt i andrerekke i forhold til innvandrere. Jeg vet om de som ikke kommer seg på jobb hver dag, fordi de ikke ha penger til buss eller å fikse bilen sin, de som må låne penger for å få mat på bordet til barna sine, de som viirkelig sliter. Og dette er norske mennesker. Når vi ikke klarer å ta vare på våre egne, så burde vi ikke ta inn mange tusen fler å ta vare på.

    11. Først bør Norge ta seg sammen og hjelpe de som trenger det her i Norge, for det er faktisk alt for mange. Det er så mye som er så galt! Gi de eldre den verdigheten de fortjener, ta noen goder fra de som absolutt ikke fortjener det (fengsel), og bruk de der det er behov! Så kan de begynne og hjelpe andre. I tillegg snakker de hele tiden om folk som blir sendt ut av landet igjen, familier som blir splittet osv, til og med barn som er vokst opp her, og ikke vet annet enn Norge og vårt språk, risikerer å bli sendt hjem til “hjemlandet” sitt, og alle disse asylsøkerne som har gått flere år uten å vite om de får bli her eller ikke. Enda så vil de ta inn 10 000 til. Nei- er nok enig i at vi bør hjelpe der det trengs, og ikke ta de inn hit. Dessuten går det ikke mange årene før 1 har blitt til 5, og da blir regnestykke et helt annet.
      Det er flere måter å hjelpe på.

    12. Jeg syntes vi skal først hjelpe de som trenger det her i landet, er helt utrolig hvor dårlig eldreomsorgen er, de som er eldst på gamlehjem nå er den siste generasjonen som faktisk har bygget opp landet vårt, også blir de behandlet så forferdelig. Også skal vi begynne å tenke på og redde flyktninger? Nei, fokuser først på de som trenger det her hjemme før vi kan hjelpe andre..

    13. Norge bør passe på seg selv først og fremst! Selvfølgelig er det trist at så mange mister livet sitt på flykt, men det er i bunn og grunn ikke norge sin plikt å hjelpe de,heller ikke vårt problem. Vi kan ikke hjelpe alle. Og de som flykter til Norge er veldig flink til å ta med seg sine tradisjoner, skikker og krig, og det blir feil. Hvis de skal bo i Norge får de bøye seg etter våre lover og skikker, hvis vi skulle flytta dit de kom fra hadde vi nok blitt tvunge til det samme. Bruk heller penger på våre eldre og ellers enn på utlendinger som ikke vil jobbe eller lære seg norsk! Hvis de skal til Norge for å starte på nytt, så får de gjøre det og då og legge igjen skikker, tradisjoner, religioner osv i sitt land. Og heller lære seg norske tradisjoner, ellers har de ingenting her å gjøre!

    14. Det er en grunn til at asylmottakene i Norge er fulle… Det er fordi kommunene ikke er pliktig i å ta inn asylsøkere. Det burde vært obligatorisk for hver enkelt kommune å ta inn et antall flyktninger og asylsøkere! Alle kommuner har plass til dette!!!

    15. Jeg er helt enig med deg! Til alle dere som sier at vi burde hjelpe de som bor i Norge først: hvorfor skal vi prioritere nordmenn over andre mennesker? Er nordmenn mer verdt en andre? Jeg synes vi burde prioritere de som har det verst! Selvfølgelig må vi gjøre noe med eldreomsorgen også, men la oss prioritere de som trenger det aller mest!

    16. Cornelia: selvfølgelig prioriterer vi våre egene først! Slik er det overalt! Vi hjelper våre norske statsborgere før andre som ikke tilhører norge, de er ikke vårt ansvar!

    17. HEELT ENIG! etter jeg fikk baby selv gråter jeg når jeg ser hvordan barna og familiene har det der, hjerte mitt blør for dem. At det er noen her som skrev oppforbi at vi ikke har råd til nye veier er bare blåst. Normenn bruker i snitt 2millioner på chips i året, vi har mer enn nokk av penger.

    18. Jeg er helt enig I det du skriver og mener men de som kommenterer at folk I Norge ikke har det bra alle har det bra ingen sulter I Norge

    19. Det er mange I Norge som Ikke har det bra, og som man burde brukt penger på. Men jeg mener forsatt at av de som kommer til Europa så er de fleste ØKonomiske flyktninger, altså ikke politiske eller humanitære asylsøkere! Det er en STOR forskjell! Så hjelp de økonomiske flyktningene der de er, også kan vi hjelpe de som faktisk er trengende asylsøkere her. Er dere klar over hvor mye penger Norge bruker på asylapparatet i Norge?? Mange som jobber i UDI, UNE, advokater som flår staten for å representere asylsøkere som ikke har krav på asyl. Og de som jobber i asylmottakene rundt omkring, som har en årslønn på 500.000 i året. Det trengs edruelighet og noen som kan tørre å si noe om dette på en fornuftig måte.

    20. Jeg har ikke troen på at Norge kan hjelpe så mye, for hvis Norge som et land skal det, så går det utover noe annet igjen, som f. Eks. de eldre eller bygge veier. Jeg tor heller på at enkeltmennesker kan hjelpe, for det koster ikke så mye for oss enkeltmennesker å gi litt, men dessverre er vi for grådige. Hadde alle vært som deg tror jeg på at verden kunne blitt et bedre sted, men slik er det ikke…

    21. Hvis verdens rikeste land ikke kan få plass til 10000 flyktninger og å fikse veier og eldreomsorgen, så er jeg ganske bekymret for alle de andre landene som finnes der ute. hvordan skal de klare seg? de har jo mindre penger, men må også fikse veier og passe på de eldre, for ikke å snakke om at de mest sannsynlig er større land enn norge, med mange flere folk, med eller uten flyktninger.

    22. Grunnen til at tallet til AP ikke er høyere er fordi at det kan bli for mange å integrere av gangen om man tar inn for mange. Vi er jo ikke så mange mennesker i Norge. Ja vi har masse penger, men å integrere folk som ikke kan språk og som gjerne har store traumer bak seg krever masse resursser. Jeg pleide også å tenke at vi bør jo ta inn mange fler fordi det er så mange som trenger det. Men så ble jeg mer klar over at hvis vi tar inn for mange blir integreringen dårlig. Vi må jo sørge for at de som kommer til landet vårt blir skikkelig integrert sånn at de skal få like forutsettninger som andre til et bra liv når det gjelder sosialt, yrkesmessig og utdanningsmessig. Kvalitet eller kvantitet? Kvantitet kan blandt annet lede til arbeidsledighet, mange uføre, psykisk syke, økt kriminalitet, dårlig skolegang for de flyktningbarna, dårlig sosial integrering, som igjen fører til redusert livskvalitet for alle disse menneskene i tillegg så vil de dårlig-integrerte flyktningene koste enda mer for samfunnet senere som igjen vil redusere muligheten for at vi kan ta inn enda fler til landet vårt.

    23. Til Marte R veldig Godt poeng! Skulle ønske at politikerene og resten av Norges befolkning mener det samme!

    24. Det finnes ikke ord nok i det norske språk til å utrykke min avsky for FRP. De er rett og slett ufyselige og kalde tvers igjennom.
      Holde Norge norskt? Da får vi jammen kvitte oss med billig arbeidskraft fra Polen og Sverige. Bilene våre kan vi også sende ut av landet, de er tross alt tyske. Pizza og Spaghetti? Italiensk mat som ikke har noe i ‘norske’ Norge å gjøre. Samme gjelder for kebab, som er tyrkisk. Bokstavene i alfabetet vårt er Latinske. Ordene våre er en blanding av gresk, fransk, engelsk og islandsk. Flere av musikksjangerne vi har, stammer fra land som amerika o.l. Flesteparten av klærne våre er vel produsert i Asia. Hello Kitty er fra Japan og Donald Duck fra amerika.
      Norge sluttet å være norsk for svært lenge siden. Nå må FRP få hodet ut av ræva.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg