VI TRENGER EN PAUSE

I morgen drar jeg til Gjøvik. Alene. Uten Fredrik, og uten Leo.

Jeg tror det kommer til å føles ganske rart. Jeg har ikke reist alene på.. Ja, Gud vet hvor lenge! Jeg føler meg naken bare jeg forlater leiligheten vår uten barnevogn, stellebag, og gulpekluter.

Fredrik og jeg trenger pauser fra hverandre. Ikke fordi forholdet vårt går dårlig, men fordi vi trenger tid fra hverandre. Det funker ikke å tråkke oppå hverandre dag inn og dag ut hvis man har fremtidsplaner om å holde ut lenge sammen. Min erfaring er at man fort blir lei av hverandre om man ikke gjør annet enn å være sammen, hvis man har vært sammen fra tidlig alder. Og det siste jeg vil er å gå lei mannen jeg forhåpentligvis skal leve resten av livet mitt sammen med.

Dessuten tror jeg det er sunt å savne hverandre av og til. Jeg tror det er bra for forholdet.

Det er uansett ingen alvorlige greier. Ingenting som har skjedd, og ingenting som har forandret seg. Jeg blir heller ikke borte lenge, med tanke på den lille skatten som ikke kan eller burde være borte lenge fra mammaen sin i det hele tatt.

Før vi fikk Leo og flyttet sammen hadde jo vi et avstandsforhold. Det positive med det er jo at man sjeldent blir lei av hverandre, ettersom man ikke ser hverandre like ofte som par i “vanlige” forhold. Klart var det tøft. Men ettersom det var tøft for oss begge, så visste jeg jo også at siden Fredrik åpenbart også satset på dette til tross for avstanden, så var han noe og satse på han også.

Vi kjente aldri på den følelsen når vi bodde 4 timer unna hverandre. Lei av hverandre? “Aldri i verden! Går det an?”

Og vi er fortsatt ikke lei av hverandre. Forholdet vårt har vist seg å tåle mye mer enn hva mange har trodd. Inkludert oss selv.

Nettopp derfor, så føler jeg det er riktig å gjøre det jeg kan for at det skal fortsette slik. For meg, for han, og aller viktigst; for Leo

20 kommentarer
    1. Åh du og Fredrik er så fine sammen!
      Har du tidligere delt noe om hvordan det var da du og Fredrik bodde langt unna hverandre? Kan du ikke skrive litt om dine erfaringer ved avstandforhold, er sikkert flere enn meg som lurer. Jeg har nemlig nettopp blitt forelsket i en selv, men han bor hele 4 timer unna han også 🙁

    2. Hvis dere føler dere trenger pauser, kan da ikke forholdet gå særlig bra?:/ Jeg føler jeg vil ha en pause fra typen til tider, fordi jeg synes ting går dårlig.. Derfor hadde en pause vært bra. Hadde ikke hatt behov for pause hvis forholdet funker fint. Mener nå jeg .

    3. En pause fra hverandre er bare sunt, og trenger ikke å bety at forholdet går dårlig. ALLE trenger alenetid, for å kunne være bare seg selv 🙂 Synes det er flott at dere tar en liten pause, det er sunt å savne hverandre 🙂

    4. Wow, må bare få sagt jeg har virkelig sansen for deg Jessica! Du er så utrolig ekte, og du lar oss alle komme langt under overflaten i ditt eget liv. Det er en av de tingene som gjør deg til en så god blogger. Etter min mening, fortjener du 1.plassen! Du er virkelig en godhjertet jente, det har jeg erfart mens jeg har fulgt deg helt siden du gikk gravid med lille skjønne Leo <3
      Er helt enig med deg, man trenger virkelig pusterom. Merker selv at jeg er litt glad for at jeg og kjæresten min bor hver for oss akkurat nå, med tanke på at vi kan lett gå litt lei, muligens. Vi har en datter på 4mnd og er begge unge, så jeg vet godt hvordan det føles! Savnet er godt å kjenne på inni mellom. Og du? Jeg er sikker på at du og Fredrik kommer til å klare dette kjempe bra! Dere er så fine sammen og har et vakkert barn sammen. Måtte bare få sagt det, for du virker som en så fantastisk god person!
      Ha en fin kveld videre <3

    5. Dette er kjempe bra, og ikke minst sunt, men det jeg tenkte litt på er hvor lende du blir borte? Har nemlig hørt at babyer helst ikke skal være borte fra mammaen sin i flere timer, enn deres alder. Selvfølgelig med unntak noen ganger. Men blir foreksempel ikke en helg litt mye? Mener ikke være slem. Tenkte bare på lille gutt som sikkert etterhvert vil savne mammaen sin 😍?

    6. Jaja, da får de rett da, de som sa at du kom til å bli alenemor…. Før jul antakeligvis… Hvis dere trenger pause nå, da alt egentlig skulle være som best, med baby, ny leilighet og alt burde være rosenrødt, hva om et år?
      Skjønner heller ikke hvordan du klarer å reise fra babyen på bare fem måneder. Jeg hadde aldri klart det når mine var så små, da har de aller mest behov for mammaen sin, det er derfor det er vi, ikke pappaen, som er skapt med pupper.
      Har jo skjønt at Fredrik er en del sammen med kamerater og spiller, mens du sitter hjemme med Leo. kanskje bør du si til han at det ikke er greit? Jada, du har sagt, på bloggen, at det er greit, men er det det? virker en smule umoden.
      Er dere voksne, snakket dere ærlig ut, uten å bli sure, om hva og hvor dere villede forholdet i fremtiden.
      Å rømme unna probleme er ikke løsningen. Speslielt siden du hele tiden har vært så sint på de som sier at du/dere er unge og umodne, Nå beviser du det med å ta en pause. Selv om du bedyrer, opptil flere ganger, at alt er ok, så er det nok ikke det. Da hadde du ikke trengt å utbrodere, forklare hvorfor du drar bort.
      Bli hjemme og rydd opp, det tar faktisk opptil et par år før man er “sambodd”, de som er voksne takler det….

    7. Anonym: Hei du din feiging. Jeg skal prøve å svare deg så saklig som jeg kan, men jeg kjenner at det blir vanskelig.

      Har du lest innlegget? Hvis ja: Hva er det du ikke forstår? Hva får deg til å legge opp til spekulasjoner ut av noe som konkret står i innlegget?

      Vi tar pauser fra hverandre innimellom, IKKE (JEG GJENTAR: IKKE!!) fordi forholdet vårt går dårlig, men fordi jeg tror det er sunt å savne hverandre litt, slik at forholdet vårt skal vare så lenge som overhode mulig. Les innlegget igjen.

      Neivel. Newsflash: Mennesker er forskjellige.

      Kan du svare meg konkret på hvordan du vet nøyaktig hvordan forholdet vårt er? Vi har et supert forhold, dette er et FOREBYGGENDE tiltak slik at vi ikke skal gå lei av hverandre. Jeg gjentar: VI HAR DET SUPERT SAMMEN.

      Vi har ingen problemer. Ergo kan jeg ikke rømme fra noen problemer. Bare fordi vi gjør dette for å forebygge at vi eventuelt skal gå lei av hverandre i fremtiden, betyr vel ikke det at noe er galt nå?

      Jeg kommer jo hjem i morgen igjen?!

      Mitt tips til deg: Vit hva du snakker om før du snakker om det. Hvordan vet du at vi har noen problemer? Fordi jeg velger å dra bort et døgn for å ha alenetid? Dette er jo bare helt på trynet.

      Håper du fortsatt leser bloggen min til jul for å se de fine julebildene av oss som en familie. Vi lar oss nemlig ikke knekke så lett.

      Jessica

    8. Slapp av og kos deg masse 🙂 Savner du Leo så blir det bare ekstra kjekt når du treffer ham igjen i morgen 🙂 Så snill Fredrik er som tar seg av Leo helt alene til i morgen, ikke alle mannfolk som hadde sett syn på det 😉
      Du har en kjempe flott blogg 🙂

    9. Du er så god Jessica <3 <3 Det er bare godt med litt alene tid, og så koselig med far og sønn tid også da 🙂 Kos deg masse!

    10. Pause er gull, så man kan savne både unger og mann! Er ikke naturlig å tråkke rundt sammen hele tiden. Og godt å være seg selv og , ikke bare mamma , kone osv..

    11. Skjønner ikke hvorfor folk tror forholdet skranter fordi du reiser bort et døgn? Det er da ingenting å unnskylde, ei heller å mistenke at er noe galt i. Er jo ikke sånn at om du er på overnatting og ikke ser moren eller bestevennen sin én dag (eller en uke eller flere), så slutter man å være glad i hverandre?! Og det betyr heller ikke at man ikke er glad i noen fordi om man reiser på ferie alene. Blir sjokkert over hvordan folk reagerer og tenker her.

    12. Jeg skjønner akuratt hva du mener! Det er bare godt og sunt å være litt fra kjæresten slik at man setter mer pris på det man har sammen. Om man skal gå oppå hverandre 24/7, da begynner man plutselig å irritere seg over småting. Selv om forholdet er bra så er dette bare positivt! Jeg reiste på shoppingtur med en vennine til London og var vekke i 3 dager. Avstand åpner opp for et større perspektiv på forholdet, og jeg savnet han og synes det var fantastisk å komme hjem igen til han. Og til deg som svarer at mammaen ikke skal reise fra en baby på 5 mnd 1 døgn? Et barn knytter seg alltid til to primære, mammaen OG pappaen. Vi lever i 2015 og med likestilling her i Norge. Mor og far er like mye verdt i babyen sine øyne, selfølgelig visst begge er tilstede i livet hans.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg