JEG ER VELDIG OPPGITT!

Gårsdagens lange reise varte fra jeg dro fra Gjøvik klokken 10, til jeg kom frem i Larvik 15:35. Med en urolig og utålmodig Leo, samt andre passasjerer som åpenbart la merke til dette (og viste tegn til det) ble det ikke akkurat en superhyggelig tur. Men, det gikk greit og jeg fokuserte på at Leo skulle ha det best mulig, meg selv kan jeg ta vare på siden.

Jeg hoppet på det første toget som gikk, og det gikk fra Moelv. Lite visste jeg at det ville være buss for tog fra Hamar til Eidsvoll verk. Når vi hadde kommet oss på toget fikk jeg beskjed av konduktøren om at han ikke trodde de hadde barnesete i bussene, og da skulle jeg få taxi.

Vi blir geleidet ut til bussene, og møter først på en buss som satte inn vognen, og som hadde barnesete klart inne. Når jeg kommer inn er selvsagt bussen stappfull, og det er ikke sjans i havet om at jeg i det hele tatt kunne sitte ved siden av Leo på bussen om vi skulle ha blitt med denne. Med andre ord, det ble ikke aktuelt, og vi måtte flytte vognen, Leo, og alle sakene mine til den andre bussen.

Bussjåføren i den andre bussen påsto at han hadde det “nyeste innen barnesikring” og at det var “helt perfekt for sønnen min på 5 måneder” så da tenkte jeg det var greit. Når vi kom inn og skulle sette oss, og han kom frem med en liten sele som ikke en gang var et sete, da trodde jeg faktisk at han tullet. Han mente at sønnen min på snart 6 måneder som nylig lærte seg å sitte skulle sitte som vanlige folk i et vanlig bussete med en liten sele rundt seg. Jeg kjente at det kokte inni meg. Jeg spurte flere ganger om han var seriøs, og det var han. Jeg sa gjentatte ganger at han sitter jo ikke trygt, du ser vel det? Men han svarte bare med at det var ikke hans feil, og han kunne vel ikke gjøre noe med det.

Jeg så nærmere på den lille selen som Leo satt festet i, og der står det: Fra 15 til 36 kg. Den er jo alt for stor, Leo var jo litt over 8 kg sist vi veide ham. Etter å ha sjekket en gjennomsnittlig vekttabell på nettdoktor.no ser jeg at en gjennomsnittlig 3 åring veier 15 kg. Ikke rart det ikke så ut som han satt trygt. Og etter hvert tar den veldig lite opplyste bussjåføren til fornuft, og sier at han har snakket med NSB og at jeg fikk en egen taxi. Takk Gud! Tenk om Leo skulle ha sittet med en liten sele rundt seg i et vanlig bussete i over en time! 

Men det stopper ikke der, skjønner dere.

Jeg blir fulgt bort til taxien som er bestilt, og taxisjåføren henter to seter når jeg forteller ham at sønnen min ikke er et halvt år enda en gang. Han henter et som er megastort og et som var lignende det vi har her hjemme. Han ante ikke hvilket sete han skulle ta! 

Jeg pekte på det riktige setet og han er på vei til å sette det inn. Jeg måtte selvfølgelig fortelle han at små barn skal sitte foroverbøyd (skrev selvfølgelig feil i farten, dere skjønte nok at jeg mente bakovervendt!), for det visste han åpenbart ikke. Han ante heller ikke hvordan han skulle feste det, så jeg måtte forklare han step by step, og vi fikk omsider festet det riktig. Jeg kjente at jeg ble smålig irritert av uvitenheten hans. Han er jo taxisjåfør! Er det noen som skal vite hvordan man sikrer små barn i bil, så er det vel han..?

Jeg kjenner meg veldig negativt overrasket og oppgitt etter gårsdagens hendelser! Jeg er veldig opptatt av å feste Leo riktig i bil, og jeg får stadig tips og bemerkelser fra dere som leser bloggen min når det gjelder sikring av barn i bil, og det setter jeg stor pris på! Vi trenger å opplyse hverandre, for vi er åpenbart ikke opplyste nok når det finnes bussjåfører som tror babyer sitter trygt med en liten sele rundt seg som er beregnet fra 3 års alder og oppover!

Del gjerne videre!

31 kommentarer
    1. Åjda! Det var ingen koselig reise hjem😐 Heldigvis viste du bedre enn buss sjåføren og taxi sjåføren! Det er bra å høre at du ikke tar ille opp når vi gir seg tips om bilsikkerhet og det gleder meg å høre at du lært deg av det😊Du er veldig flink for å være ung mamma.

    2. Hei, kjære du! Og god søndag forresten 😀 Jeg er innom på min daglige runde av faste blogger jeg leser, og når jeg er her inne tenkte jeg at jeg kunne gi deg et aldri så lite tips. Jeg er absolutt ikke en fan av å reklamere for meg selv på andre sine blogger, og det er heller ikke det jeg ønsker å gjøre nå. Det eneste jeg vil er å gi deg et lite tips om konkurransen jeg snurret i gang på bloggen min i dag. Der får alle premie, og vinneren får en stor goodiebag med masse jentestasj! Ta gjerne turen innom og delta! Ellers ønsker jeg deg en fantastisk fin søndag videre. Stå på med bloggingen!

    3. Hei:)
      Tenkte jeg skulle fortelle deg noe. Selvom jeg forstår din frustrasjon i denne situasjonen så har det seg slik at taxisjåfører, bussjåfører og folk som jobber på bilutleie faktisk ikke skal trenge å kunne noe om barneseter. Personen/kunden (altså deg) er den som har fullt og helt ansvar for at det er riktig barnesete som blir brukt. Det vil si at om barnesetet taxisjåføren festet i bilen var festet på feil måte, så er det ditt ansvar! Det visste faktisk ikke jeg og fant det ut på den harde måten da setet løsnet i en sving. Alt gikk bra, men jeg fikk beskjed om at det var mitt ansvar da jeg kontakt taxiselskapet og senere politiet.

    4. Hvis du sa til sjåføren at Leo skulle sitte foroverbøyd (hvorfor foroverbbøyd. Hvor har du det fra?) så skjønner jeg at han ble forvirret. Babyer og småbarn skal sitte bakovervendt i bilstol.
      Busser har jeg selv opplevd har dårlig sikring. Fikk en kjempedårlig bilstol til barnebarnet mitt, det til tross for at de forsikret meg om at jeg ikke trengte ta med hans eget da han og jeg dro med bussen hjem til oss. Det passet og veldig dårlig i setet, måtte festes med bussen sele over setet da det var så trangt at de ikke kunne feste stolen med setebeltet og ungen med selene i stolen. Så da tok sjåføren bare beltet under arma på jenta. Jeg spurte om det var lov? Jada, svarte hun, det er det. Ok, sa jeg, men jeg blir å ringe politiet og tipse dem om å stoppe oss for kontroll. Da fikk pipa en annen låt. De som satt forrest i bussen måtte overlate setene til oss, der kunne hun nemlig feste stolen på skikkelig vis. Men det skal da være helt unødvendig å måtte krangle på alt. Og husk at det er sjåførens (ikke din, faktisk) sin plikt å sikre alle under 15 år.
      Stine over her: Politiet burde vite bedre, det er bil-(/buss-)føreren som har ansvar for sikring av barn under 15 år.

    5. Anonym: Men i alle dager? Når ble det ulovlig å ha en skrivefeil?

      Du skjønte vel sikkert hva jeg mente?

      Synes det er utrolig dumt at flere er mer opptatt av en uheldig skrivefeil enn innholdet i et viktig innlegg..

    6. For helvete jessi, begyn å skjerp deg, du oppfører deg som en liten despot. Jeg får lyst til å dra på deg en ørefik.

    7. Syntes du klager veldig Jessica holdningen din er veldig dårlig, livet er ikke til å klage på det er vel ikke en taxisjåfør sin feil at han ikke kan ta på et ordentlig barnesete. Då skjønner ikke hvorfor du er oppgitt det er sånne mennesker som deg jeg blir irritert over. Hvordan hadde du følt hvis du var den taxisjåføren eller bussjåføren? Tenk litt over det, alt i livet går ikke din vei og følg veien istedenfor og klage!!!!

    8. Var på tv2 hjelper deg for et par uker siden om hvor dårlig taxisjåfører er til å sikre barn i bil. Det eneste de har krav på er godkjente seter til alderen, de har visst ikke noe spesielle kurs. Det er synd! Regner med de har førstehjelpskurs osv, men barnesikringskurs er da minst like viktig.

    9. Får vondt inni meg av den stygge kommentaren oppe i feltet her. Det er absolutt aldri lov å true mennesker, uansett om man sitter trygt bak en skjerm. Skulle ønske alle som skrev slike kommentarer kunne blitt avslørt. Alle bloggere burde kunne se hvem som hetser og truer over nett. Håper dette blir tatt tak i. Alle vet det er ulovlig å true, mobbe og hetse, uansett alder.

    10. Anonym: Hehe 🙂 Nei, de fleste har nominert meg til årets nykommer- så gleder meg til å se om jeg blir nominert frem!

      Og du, forresten, er man en sinnablogger fordi man er oppgitt av at bussjåfører og taxisjåfører som ikke klarer å sikre barnet ditt trygt i bil og buss? Veldig trangsynt tankegang, men for all del, hver sin mening:-)

      Og hvorfor får jeg aldri høre det når jeg skriver positive og glade innlegg på bloggen? Hvorfor velger du ikke å fokusere på de? Jeg forstår at dette ikke er et glad-innlegg, men hva forventer du når jeg har skrevet utallige ganger her inne at jeg gjerne tar opp ting som ikke er superhyggelig og morsomt? Om du ikke liker virkeligheten, så er du fri til å klikke deg inn på tusentalls av andre bloggere som lever i en rosa boble hvor alt er fint og flott!

      Og hvorfor skriver du ikke navnet ditt igjen? Var det fordi du ikke turte?
      Regner med det, ettersom du aldri gjør det. Litt pinlig å ikke kunne stå for hva man skriver da. For hadde du gjort det, hadde det vel ikke vært noen problem å skrive navnet ditt?

      God kveld til deg!

    11. Lene: Ja, det er veldig rart at det er lovlig å holde på slik, men når politiet henlegger alle saker som har med dette å gjøre så blir det jo lett å gjøre det. Rart ingen tar tak i det egentlig, for å ta tak i dette er jo å ta tak i fremtidens mobbing, som foregår over Internett.

      Men men, det letteste er jo å gjemme seg bak en skjerm, og vi kan jo nøye oss med at dette er mennesker som rett og slett ikke eier baller! 🙂

      Håper du får en flott kveld! Sender deg en klem, og er helt enig med deg!

    12. Så bra du ikke ga opp! Husk at du å samboeren din er de eneste advokatene sønnen deres har! Han har ingen andre som passer på han (altså hovedansvaret). Ha en fin kveld:)

    13. Helt hårreisende at yrkessjåfører ikke har mer peiling på dette! Har tilsvarende historie fra et bilutleieselskap som “ikke hadde” bilseter som var bakovervendte, helt til de så babyen på tre måneder som hang i bæreselen på magen min. Da hadde de det plutselig allikevel.
      Skjerpe seg, yrkesfolka!

    14. Det var en spøk kjære deg. Iogmed at så mange syns du er negativ tullet jeg litt ang sinnablogger. Å få en hel avhandling tilbake på en så uskyldig og lite alvorlig kommentar var da voldsomt. Jaja 🙂

    15. Hei! Jeg vil bare si en ting til alle dere som mener Jessica klager over en sånn “unødvendig” ting! DETTE ER EKSTREMT VIKTIG!! Det er DU som sjåfør som har ANSVARET for at ALLE i kjøretøyet(endten det er bil, buss, traktor osv) er sikret riktig etter vegvesenets regler! Skjer det en ulykke er det BARE sjåføren som står ansvarlig!
      Stå på Jessica! Det er viktig å fremme slike saker. Nå må yrkessjåfører få riktig opplæring, og det må bli et krav! 🙂
      Jeg hadde reagert akkurat som deg da jeg har en datter på 3mnd! 🙂
      Ha en ellers god helg!
      Mvh Martine 😀

    16. Anonym: Så mange? Hvor har du det fra?:-) Føler de fleste synes jeg er en glad og flink blogger. Og ja, noen ganger blir det nok for meg også. Jeg er ikke en robot som ikke eier følelser.

    17. Synes det virker som at du får nok litt for ofte, du er jo årets sinnablogger. Du må lære deg når du skal ta kampen og når du bare skal holde kjeft. For dette er virkelig pinlig, jeg skammer meg på dine vegne.

    18. Du er mye sinna og ufin i svarene dine. Om det er både negativi og positivt i samme kommentar så tar du helt av på det negative, det positive kommenterer du meget, meget sjelden (vet ikke om jeg har sett det i det hele tatt)
      Kan være en ide å være litt, en smule, bittelitt ydmyk, du lever tross alt av dine lesere. Når du har reist mange nok en viss plass, ja, da er det plutselig ikke flere igjen. Litt umodent.
      Jeg synes ikke dette er et negativt innlegg, tvert i mot, rett sikring av barn er svært viktig, helt greit å bli forb…. når de ikke har og kan bruke utstyret som kreves. Det er som sagt fører som har ansvar for sikring av alle under 15 år. Resten har ansvaret selv. Men som forelder må du aldri godta noe som kan være farlig for Leo, da er det bedre å stå igjen.

    19. Tantegutten min som nå er 4 1/2 veide 16 kg da han var 3 år, og da var han mye større enn hva Leo er nå ja!!!
      Jeg har en god venn som var i en svært stygg trafikkulykke for rundt 10 år siden, med sin lille datter på rundt året som også var med i bilen. Hun fikk etterpå skryt av Luftambulansen for at datteren satt i sete som var helt riktig montert!! Den riktige monteringen førte til at datteren slapp fra kjempesmellen uten en skramme!!! Det viser hvor viktig det er å sikre barna riktig i bil. Ikke bare med sete tilpasset alderen, men også at sete er riktig montert!!!! Tør ikke tenke på hvordan dette kunne gått om minsten ikke hadde sittet fastspent på korekt måte….. Heldigvis gikk det også bra med mammaen på sikt, og i dag er hun helt fin!!! Og det er jeg evig takknemlig for!!!!! <3 <3

    20. Har alltid hatt barnet på fanget på bussturer .. Nå er det ett par år siden han var spedbarn da , så kanskje det har forandret seg ?!
      Han satt alltid bakovervendt i bil , men på buss og bybane på fanget og noen ganger i vogna , med sele rundt styre på vognen og sele på i vognen selvsagt. Dette er da tre år siden , så ting endrer seg vel!
      Godt alt ordnet seg for deg med skikkelig bilstol hvertfall!:)
      Men ang. Taxisjåfører så tror jeg ikke dem skal kunne feste ulike seter , normalt sett har dem vel bare sitteputer fra barn fra 15 kg. Og skal man ha babysete med må man vel som oftest medbringe det selv.

    21. Jeg jobber i bilutleie til deg som skriver dette over her. Vi har faktisk ikke lov til å feste barnesetet i bilen for kundene, da kundene har ansvaret for dette selv. Det gjelder også valg av riktig barnesete!
      Og til deg som skriver at sjåføren har ansvaret for alle i bilen: feil! Er man over 18 og sitter uten bilbelte er det du som får bot hvis dere blir stoppet, ikke sjåføren! Om dette er mor og barn, er da moren ansvarlig for barnet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg